اگر ده سال پیش به کسی گفته بودید که می خواهید یک فروشگاه اینترنتی لباس راه اندازی کنید، احتمالاً با تعجب به شما نگاه می کردند و می گفتند: «فروش آنلاین لباس؟ آیا امکان دارد؟ کسی آنلاین لباس میخره؟ اما اگر اکنون به همان شخص بگویید، به احتمال زیاد علاقه مند به اشتراک گذاری با شما خواهند بود!
امروزه خرید اینترنتی لباس بسیار رایج شده است و یکی از بازارهای محبوب مردم برای راه اندازی کسب و کار است. اگر شما فردی هستید که به صنعت مد و لباس علاقه دارید و قصد دارید کارآفرین شوید، بازار پوشاک انتخاب بسیار خوبی برای شما خواهد بود.
در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس آشنا کنیم و راهکارهایی برای تبدیل فروشگاه خود به یک دستگاه پولساز ارائه دهیم؛ اما قبل از آن می خواهیم به یک سوال مهم پاسخ دهیم: آیا فروش اینترنتی لباس جواب می دهد؟
آیا فروش آنلاین لباس کار می کند؟
این سوال احتمالا اولین سوالی است که از خود می پرسید. این سوال خوبی است. برای پاسخ به این سوال به مزیت های فروش اینترنتی لباس نسبت به فروش سنتی اشاره می کنیم:
شروع سریع: اگر هدف شما راه اندازی یک تجارت پوشاک سنتی است، برای راه اندازی فروشگاه خود به زمان و هزینه زیادی نیاز دارید. اما در دنیای اینترنت می توانید در مدت زمان بسیار کوتاهی یک فروشگاه جذاب برای خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، با Webzy می توانید فروشگاه آنلاین خود را در کمتر از 15 دقیقه باز کنید!
هزینه کمتر: اجاره مغازه در متراژ متوسط در تهران ماهیانه حدود ۷ میلیون تومان است. در حالی که هزینه راه اندازی و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی بسیار بسیار کمتر از این تعداد است.
برای اطلاع از هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس، صفحه نرخ های وب سایت را مطالعه کنید.
خرید راحت: مشتریان می توانند در هر زمان و هر مکان از فروشگاه آنلاین شما خرید کنند. در حالی که اگر فروشگاه فیزیکی و سنتی داشته باشید، فقط می توانید محصولات خود را در زمان و مکان خاصی به فروش برسانید.
بازاریابی Omnichannel: هنگامی که یک فروشگاه آنلاین دارید، می توانید تکنیک بازاریابی همه کانالی را انتخاب کنید.
استفاده از این تکنیک به مشتریان این امکان را می دهد که تجربه خریدی پایدار و یکپارچه از فروشگاه شما داشته باشند و اگر هنگام خرید محصول با مشکلی مواجه شدند، می توانند آن مشکل را از طریق تلفن، ایمیل، چت آنلاین و رسانه های اجتماعی با شما در میان بگذارند.
چگونه یک فروشگاه اینترنتی لباس راه اندازی کنیم؟
در این قسمت راه اندازی فروشگاه اینترنتی پوشاک می خواهیم مراحل ایجاد یک فروشگاه اینترنتی لباس را به شما بگوییم. یادگیری این مراحل به شما کمک می کند تا یک فروشگاه پوشاک پرفروش و سودآور برای خود داشته باشید. پس لطفا آنها را با دقت بخوانید!
1. یک بازار خاص را انتخاب کنید
بهتر است به جای فروش پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه با هم، بازاری خاص و محدود از صنعت پوشاک را انتخاب کنید. برای انتخاب این بازار باید به اهداف تجاری و علایق شخصی خود توجه کنید. همچنین لازم است:
منحصر به فرد باشید: این روزها به تعداد دلخواه فروشگاه اینترنتی لباس وجود دارد و اگر قرار است فروشگاه شما مانند بقیه فروشگاه ها باشد، دیده نمی شوید و به احتمال زیاد به اهداف خود نخواهید رسید.
بر اشتیاق خود تمرکز کنید: بازار هدفی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. پیدا کردن علاقه اصلا سخت نیست! فقط به نوع لباسی که برای خود و اطرافیانتان می خرید و طرح هایی که می خواهید روی لباس ها ببینید توجه کنید.
ایجاد ارزش افزوده: از خود بپرسید که آیا می توانید ارزش جدیدی برای مشتریان ایجاد کنید. برای ایجاد ارزش افزوده باید حفره ها و نقاط ضعف موجود در بازار را پیدا کرد. سپس ببینید چگونه می توانید متفاوت عمل کنید و ارزش جدیدی در بازار ایجاد کنید.
بازاری را انتخاب کنید که سودآور باشد: مطمئن شوید که بازاری که انتخاب می کنید سودآور و سودآور است. نکته مهم این است که سودآوری کسب و کار شما تا حد زیادی به ارزش افزوده ای که برای مشتریان خود ایجاد می کنید بستگی دارد.
2. طرح کسب و کار خود را تعریف کنید
برای شروع هر کسب و کاری باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. بهتر است بگوییم برای اینکه بتوانید محصول خود را به خوبی بفروشید و درآمد بالایی داشته باشید باید یک طرح تجاری مناسب داشته باشید. یک طرح کسب و کار عملیات کسب و کار شما را توصیف می کند و شامل موارد زیر است:
خلاصه ای دقیق از اهداف و ارزش های کسب و کار شما؛
شرح فعالیت های شرکت مانند خطوط تولید، مخاطبان هدف و بازار رقابتی؛
تجزیه و تحلیل بازار، از جمله داده ها و آمار بازار، میانگین فروش، تعداد فروشندگان دیگر و نرخ رشد پیش بینی شده؛
تجزیه و تحلیل دقیق رقبا؛
یک طرح بازاریابی که جزئیات فروش آنلاین و آفلاین و استراتژی های بازاریابی را ارائه می دهد.
پروژه های مالی کوتاه مدت و بلند مدت.
بخش دیگری از طرح کسب و کار فروشگاه اینترنتی شما انتخاب مدل کسب و کار است. مدل کسب و کار برنامه شما برای کسب درآمد است.
در دنیای فروشگاه های آنلاین لباس، چهار مدل تجاری رایج وجود دارد: چاپ لباس، تولید لباس، فروش وابسته به لباس و دراپ شیپینگ. در ادامه هر کدام را به تفصیل توضیح خواهیم داد.
چاپ روی لباس در این نوع کسب و کار فروشگاه اینترنتی
کسانی که تجربه خرده فروشی در بازار آنلاین دارند پیشنهادی جذاب و سودآور خواهد بود. همچنین اگر مبتدی هستید و بودجه محدودی دارید، این نوع کسب و کار اینترنتی ایده خوبی برای راه اندازی کسب و کار شماست.
پوشاک صنعتی
تولید کنندگان پوشاک محصولات خود را طراحی و به فروش می رسانند. ممکن است برخی از این تولیدکنندگان تمامی لباس های داخل کشور را تولید کنند و برخی نیز دوخت لباس ها را به کارخانه های خارجی بسپارند و فقط برای فروش وارد کشور کنند.
به طور کلی، این مدل کسب و کار فرصتی عالی برای راه اندازی یک برند منحصر به فرد است. اما باید در نظر داشته باشید که این نوع فروشگاه اینترنتی لباس نیاز به بودجه بیشتر و درک عمیق تری از اصول طراحی لباس دارد.
نمونه موفق: فروشگاه اینترنتی سچکه یکی از فروشگاه هایی است که در زمینه تولید و فروش روسری، شال، کیف دستی، ست روسری و کیف و ست روسری و کیف فعالیت فعالی دارد. این فروشگاه با فروشگاه ساز وب طراحی شده است و منبع الهام ارزشمندی برای راه اندازی یک شرکت پوشاک است.
فروش وابسته به لباس
شاید نخواهید خودتان وارد فرآیند تولید لباس شوید. مشکلی نیست! هنوز هم می توانید یک فروشگاه اینترنتی لباس داشته باشید و از آن درآمد عالی کسب کنید. برای این کار می توانید با تولیدکنندگان پوشاک معتبر شریک شوید و محصولات آنها را به فروش برسانید.
راه جذاب دیگر این است که از تولیدکنندگان بخواهید لباس های منحصر به فردی را برای فروشگاه شما طراحی و تولید کنند و آنها را به طور انحصاری به شما بفروشند. با این کار به جای درگیر شدن در تولید محصول، تنها بر فرآیند فروش و بازاریابی تمرکز می کنید.
برای سرمایه گذاری در این مدل کسب و کار، باید یک شریک قابل اعتماد و قدرتمند پیدا کنید. از طرف دیگر، شما باید بتوانید برای برندسازی و بازاریابی هزینه کنید. در کل این روش برای شما انعطاف پذیری بیشتری دارد و با کمی آزمون و خطا می توانید بازار هدف دقیقی را برای خود تعیین کنید و استراتژی های بازاریابی ارزشمندی را طراحی کنید.
dropshipping
بدون شک dropshipping ساده ترین مدل کسب و کار آنلاین است. وقتی این مدل کسب و کار را انتخاب می کنید، فقط به عنوان یک واسطه عمل می کنید و نیازی نیست که محصول را قبلاً تولید یا خریداری کرده باشید.
در این مدل زمانی که مشتری محصولی را سفارش می دهد، شما آن را به عمده فروش سفارش می دهید تا محصول را برای مشتری ارسال کند.
شروع یک کسب و کار dropshipping هزینه بسیار کمی دارد. زیرا نیازی به پرداخت هزینه هایی مانند اجاره انبار برای نگهداری کالا یا خرید محصولات قبل از سفارش مشتریان نیست.
3. یک فروشگاه ساز را انتخاب کنید
اگر قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین خود را دارید، باید نرم افزار فروشگاهی را برای فروشگاه خود در نظر بگیرید. خوشبختانه فروشگاه های سخت افزاری مختلفی وجود دارند که کار را برای شما آسان می کنند. اما قبل از انتخاب فروشگاه ساز، باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
چگونه کسب و کار خود را مدیریت کنم؟
آیا به پشتیبانی پیچیده نیاز دارم یا یک فروشگاه ساز ساده نیازهای من را برآورده می کند؟
چقدر دانش فنی دارم؟ آیا می توانم وب سایت خود را خودم کدنویسی کنم؟
پلتفرم انتخابی من باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
آیا پلتفرم انتخابی من به من اجازه می دهد کارهایی مانند SEO یا ثبت دامنه سفارشی و گواهی SSL را انجام دهم؟
چقدر می توانم برای این فروشگاه ساز پرداخت کنم؟
پس از پاسخ به سوالات بالا، لازم است شما را با انواع فروشگاه ساز آشنا کنیم. برخی از فروشگاه سازها فضای خالی در اختیار شما قرار می دهند تا فروشگاه های خود را از ابتدا طراحی کنید. این پلتفرم ها منبع باز نامیده می شوند.
در پلتفرم های متن باز، شما کنترل کامل روی کد فروشگاه خود دارید و می توانید صفحات مختلف آن را به طور کامل طراحی کنید. برای استفاده از این پلتفرم های منبع باز، باید با برنامه نویسی و زبان های آن آشنا باشید یا فردی را استخدام کنید که در برنامه نویسی با تجربه باشد تا تغییرات فنی در فروشگاه شما ایجاد کند.
نوع دیگری از فروشگاه سازها Software as a Service یا SaaS هستند. مزیت پلتفرم های SaaS این است که ساده هستند و نیازی به پیچیدگی در طراحی ندارند.
از سوی دیگر، با اشتراک ماهانه یا سالانه این پلتفرمها، به طیف وسیعی از قالبها، افزونهها، ماژولها و افزونههای از پیش طراحیشده دسترسی دارید که به شما امکان میدهد فروشگاه خود را سریع و آسان طراحی کنید.