( اصول نوشتن ریپورتاژ آگهی ) 6 نکته مهم برای یک ریپورتاژ آگهی خوب


ریپورتاژ آگهی یکی از شیوه‌های بک لینک سازی در سئو خارجی سایت است. اما پیش از شروع به نوشتن یا انتشار ریپورتاژ کنید باید چندین نکته را رعایت کنید که بتوانید بهترین نتیجه را از تبلیغ خود بگیرید. اگر بدون هدف و بدون رعایت اصول نوشتن ریپورتاژ اقدام به انتشار آن کنید، بازخورد مناسبی نخواهید گرفت و حتی گاهی اوقات ممکن است نتایج منفی را نیز بر روی سئو سایت خود ملاحضه کنید.

ویژگی بارزی که در یک ریپورتاژ آگهی وجود دارد این است که مخاطب شما اطلاعات و یا آموزش مفیدی را دریافت می‌کند که حاضر است تا انتهای آن مقاله را بخواند که از این نظر دست شما بازتر است. اما در تبلیغات بنری شما فرصت کمتری برای جذب مخاطب دارید. تنها چند کلمه و یک تصویر وجود دارد که شاید بتواند مخاطب شما را جذب کند و یا خیر. پس بهتر است این شیوه تبلیغات را کامل یاد بگیرید و آن را به کار ببندید تا در مدت نه چندان کوتاهی بازخورد کار خود را ببینید.

پیش زمینه‌های ریپورتاژ آگهی

درست است که ریپورتاژ تاثیر مثبت و مهمی روی سایت شما دارد اما این به آن معنا نیست که شما تحت هر شرایطی مجاز به استفاده از آن هستید. چهار شرط مهم وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنید پس از آن مجاز به انتشار آگهی هستید. مورد اول این است که شما باید تولید محتوای اصولی و استانداردی برای سایت خودتان انجام داده باشید و حتما لینک سازی داخلی به درستی انجام شده باشد. اگر این کار را نکرده‌اید به سراغ سایت خودتان بروید و لینک سازی داخلی را انجام دهید. در صورتی که سایت‌تان محتوای کافی ندارد محتوا تولید کنید و اگر محتوای بیهوده‌ای برای بلاگ تولید کرده‌اید که هیچ اطلاعات مفیدی ندارد آن‌ها را نو ایندکس | noindex کنید که خزنده‌های گوگل به سراغ آنها نروند. صفحات بیهوده، زامبی نامیده می‌شوند و همانند زامبی سئو سایت را نابود می‌کنند.

مورد دوم در مورد اقدامات پیش از انتشار ریپورتاژ آگهی این است که ببینید آیا سختی کلمه کلیدی شما بالاست یا خیر؟ اگر یک کلمه کلیدی رقبای جدی‌ای ندارد و یا رقبای‌تان روی بک لینک سازی کار نکرده‌اند، یعنی چندان کار سختی پیش روی شما نیست و می‌توانید تنها با رعایت یک سری اصول از سئو داخلی، صفحه مد نظرتان را سئو کنید و به صفحه اول گوگل بیاورید.

مورد سوم هم مربوط به هزینه‌ای است که می‌خواهید صرف تبلیغ خود بکنید. از پیش باید مشخص کنید که ماهانه چه مبلغی باید صرف تبلیغات شود. مثلا اگر قرار است 10 میلیون صرف تبلیغات شود، آیا می‌خواهید همه آن را یک جا به یک سایت بزرگ بدهید یا می‌خواهید هر دو هفته در یک سایت متوسط خرج کنید. حتما برای تبلیغات ریپورتاژ برنامه ریزی کنید و طبق همان برنامه ریزی پیش بروید.

نهایتا باید بدانید که قرار است در چه سایتی تبلیغات شما منتشر شود. انتخاب رسانه تبلیغاتی هدف شما بسیار مهم است. نباید بدون تحقیق به هر سایتی آگهی بدهید. پیش از هر چیز باید بدانید که آیا آن سایت اعتبار کافی را نزد گوگل دارد یا خیر؟ از آن مهمتر این است که باید به سایتی تبلیغات بدهید که حوزه فعالیتش همسو و هم‌جهت با فعالیت شما باشد. اما توجه کنید که در سایت‌های خبری (مثلا فارس نیوز) که تمام مطالب و حوزه‌ها را به صورت عمومی پوشش می‌دهند محدودیتی را برای انتشار ریپورتاژ ایجاد نمی‌کنند.

نوشتن ریپورتاژ

پیش از آنکه شروع به نوشتن ریپورتاژ کنید حتما رقبای خود را بررسی کنید و ببینید که چقدر برای این موضوع هزینه کرده‌اند و چقدر بک لینک سازی انجام داده‌اند. حتی می‌توانید به رسانه‌هایی که آنها در آن تبلیغ داده‌اند، تبلیغ بدهید. برای چک کردن بک لینک رقبا کافیست تا لینک صفحه مدنظرتان را در سایت ahrefs.com بررسی کنید. اما به هیچ عنوان از مطالب آنها ایده نگیرید و کپی نکنید. پس از این مرحله یک عنوان مناسب برای مقاله ریپورتاژتان پیدا کنید. در ادامه اقدامات بعدی را مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد.

1- قوانین را بشناسید

پس از آنکه رسانه خود را مشخص کردید حتما باید بپرسید که چه قوانین و محدودیت‌هایی برای نوشتن ریپورتاژ دارند. گرچه عموما در اکثر موارد شما مجاز به نوشتن 900 تا 1200 کلمه در متن ریپورتاژ هستید که بهترین استاندارد متن است. همچنین تعداد لینک‌های مجاز برای استفاده در متن و رسانه‌های قابل استفاده را نیز باید بدانید.

2- عناوین ریپورتاژ

باید بدانید که ریپورتاژ آگهی شما قرار است چه بخش‌های اصلی و فرعی‌ای داشته باشد. بنابراین ابتدا یک عنوان کلی انتخاب کنید و بعد زیر عنوان‌هایی که آن مقاله نیاز دارد را بنویسید تا در مرحله بعدی بتوانید به هر کدام جزییات کافی را بدهید.

3- نوشتن محتوا

درست است که شما از ریپورتاژ برای تبلیغ استفاده می‌کنید اما به هیچ عنوان نباید نوشته شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد. حتما باید اطلاعات مفیدی را به مخاطب بدهید که حاضر باشد تا انتهای مطلب را بخواند. به ریپورتاژ آگهی به چشم یک مقاله برای بلاگ سایت خود نگاه کنید که قصد دارید یکسری اطلاعات مفید به مخاطب‌تان ارائه دهید.

4- لینک سازی طبیعی

مثلا تصور کنید که من می‌خواهم برای یکی از صفحات سایت خودم یک آگهی منتشر کنم. باید لینکی که به سایتم می‌دهم به شکلی باشد که مخاطب متوجه تبلیغاتی بودن آن نشود. متن زیر یک نمونه از پاراگراف مفید و بک لینک سازی اصولی است که می‌توانم به یکی از صفحات سایت خودم بدهم.

زمانی که شما یک کسب و کار آنلاین را شروع می‌کنید قطعا با رقبای بسیار قدرتمندی روبرو هستید که همین موضوع می‌تواند شما را کمی نگران کند. اما پیش از هر چیز باید بدانید که رقابت بخشی از بازار است و اصلا موضوع مهمی نیست، ولی نکته‌ای که می‌توانید به آن توجه کنید این است که سعی کنید یک جامعه هدف کوچکتر انتخاب کنید تا به نتایج بهتری برسید. به عنوان مثال یکی از خدماتی که در سایت ما ارائه می‌شود، طراحی سایت است. اما من سعی کردم این کلمه کلیدی را کمی محدودتر کنم تا به مشتریان هدفم نزدیک تر شوم و بر روی کلمه کلیدی “طراحی سایت در قم” تمرکز کردم که در مدت کوتاهی مشتریان بهتر و بیشتری به سمت سایت من هدایت شوند و شاید در آینده جامعه هدف سایتم را گسترده‌تر کنم.

دقت کردید که در متن بالا هیچ تبلیغی به کار نرفت و اصلا اشاره مستقیم به خرید محصول نشد. لینک سازی‌ای که صورت گرفت کاملا طبیعی بود حتی می‌توانست به شکل دیگری نیز نوشته شود که در آن کاربر را مشتاق به بازدید از سایت هم کرد، اما هدف پاراگراف فوق فقط لینک سازی طبیعی بود.

نکته دیگر این است که نباید در تمام ریپورتاژهایی که منتشر می‌کنید فقط به چند صفحه خاص لینک بدهید. اگر 2 صفحه مهم دارید که محصولات شما در آن دو صفحه قرار دارند قطعا برای شما اهمیت بیشتری دارند اما اگر در تمام آگهی‌های خود فقط به این دو صفحه لینک بدهید، گوگل متوجه طبیعی نبودن آن می‌شود و ممکن است نتایج منفی را نیز در بر داشته باشد. مثلا اگر اجازه دارید که در ریپورتاژ خود سه لینک خارجی استفاده کنید بهتر است یک لینک را به صفحه محصول مهم خود بدهید، یک لینک را به یکی از صفحات مفید بلاگ و لینک دیگر را به یک سایت بزرگ مانند یوتیوب، آپارات، ویکی پدیا و… که لینک سازی شما طبیعی تر به نظر برسد.

5- خواب آور نباشید

متنی که می‌نویسید نباید کسل کننده باشد و کاربر مایل به خواندن متن تا انتها باشد. توصیه می‌کنم قبل از نوشتن متن خود، مقالات سایتی که به آن آگهی می‌خواهید بدهید را بخوانید تا با سبک نوشتن آنها آشنا باشید و تلاش کنید سبک نوشتارتان هم مانند آنها باشد. یکی از اصول نوشتن ریپورتاژ آگهی این است که در آن داستان سرایی کنید. معمولا افراد علاقه دارند تا داستان‌های جذاب را تا انتها بخوانند.

نکته دیگری که باید حتما در مقالات خود رعایت کنید اصل صداقت است. به هیچ وجه از کلمات اغراق آمیز استفاده نکنید زیرا تاثیر منفی روی ذهنیت خواننده می‌گذارد و باور پذیری را کاهش می‌دهد. کلماتی مانند” اولین، تنها، بزرگترین، بهترین و…” جز کلماتی هستند که مخاطب را نسبت به صداقت شما مردد می‌سازد.

6- دعوت به اقدام

در نهایت از مخاطب بخواهید که اقدامی انجام دهد. دعوت به اقدام یا Call to action همیشه باید در دنیای دیجیتال مارکتینگ رعایت شود. نوشتن ریپورتاژ اصولی نیز نیازمند یک کال تو اکشن اصولی است تا کاربران را به سمت سایت خود سوق دهید. هدف از ریپورتاژ آگهی گرفتن بک لینک و در کنار آن، هدایت کاربران از رسانه مبدا به سایت مقصد (وبسایت شما) می‌باشد.

کلام پایانی

برای بهبود سئو سایت خود لازم است که لینک‌سازی خارجی را به صورت اصولی انجام دهید که اگر با اصول نوشتن ریپورتاژ آگهی آشنا باشید و آن را طبق برنامه منظم در سایت‌های معتبر و مختلف پیش ببرید. تحلیل رقبا جز مهمترین بخش‌های سئو سایت است که در زمینه گرفتن ریپورتاژ نیز باید رقبای خود را تحلیل کنید و بر اساس فعالیت آنها آگهی بدهید تا جایگاه بهتری پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید