اینفلئونسر کیست؟ معرفی انواع اینفلوئنسر در اینستاگرام (مگا؛ کلان، میکرو و نانو)


اگر جستجویی در گوگل داشته باشید، متوجه می‌شوید که روزانه مقالات مختلفی در ارتباط با اینفلوئنسر ها و همچنین انفلوئنسر مارکتینگ منتشر می‌شود.
همین امر موجب شده تا افراد بسیاری، از متخصصان ما در حوزه بازاریابی دیجیتال سؤال کنند که این افراد چه کسانی هستند و خواهان شناخت انواع اینفلوئنسر بخصوص در اینستاگرام باشند.

در یک تعریف کلی و اساسی اینفلوئنسر به شخصی گفته می‌شود که:

  • به دلیل قدرت، دانش، موقعیت یا رابطه او با مخاطبانش دارای امکان تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید دیگران است.
  • دارای دنبال کنندگان بسیاری در حوزه موضوعی خاص است که در یک جایگاه مشخص چون یوتیوب با وی ارتباط برقرار می‌کنند.
  • همچنین این افراد صرفاً ابزار بازاریابی نیستند، بلکه دارای روابط اجتماعی هستند که می‌توانند با همکاری برندها برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود همکاری کنند.

همچنین بخوانید : دیجیتال مارکتینگ چیست و چه ابزارهایی دارد

اینفلوئنسر شبکه های اجتماعی کیست؟

در دهه گذشته ما شاهد رشد سریع شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام بوده‌ایم به طوری که بیش از 3.4 میلیارد (حدود 45 درصد از جمعیت جهان) نفر به طور فعال در رسانه‌های اجتماعی عضویت دارند.
همین امر موجب شد تا افراد فراوانی به انجام اموری چون ارائه خدمات و محصولات، تبلیغات، تولید محتوای اجتماعی، طنز، آموزشی و… در این شبکه‌ها روی بیاورند.
پیدایش انواع اینفلوئنسر نیز به همین نقطه فضای مجازی مربوط است.

در حقیقت influencer، به افرادی گفته می‌شود که به دلیل دانش و تخصص خود در مورد موضوعی خاص در شبکه‌های اجتماعی به شهرت رسیده‌اند.
به طوری که این افراد به صورت منظم در مورد آن موضوع تولید محتوا کرده و پست‌هایی را منتشر می‌کنند.
در مقابل نیز سایر کاربران شبکه اجتماعی مورد نظر که به موضوع ذکر شده علاقه‌مند هستند، صفحه فرد مورد نظر را دنبال کرده و به نظرات وی توجه بالایی دارند.

با توجه به زمینه تبلیغاتی که در مورد اینفلوئنسرها به وجود می‌آید، برندها نیز از این افراد استقبال کرده و از آن‌ها کمک می‌گیرند تا کاربران شبکه‌های اجتماعی را ترغیب به خرید محصولات خود کنند.
بنابراین کاربران که حالا به شخص influencer محبوبشان، اعتماد بالایی دارند، از پیشنهاد آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های خود پیروی خواهند کرد.

خدمات وب جوان : تولید محتوا در اینستاگرام

به چه کسی اینفلوئنسر اینستاگرام گفته می‌شود

همان‌طور که می‌دانید اینفلوئنسر از عبارت انگلیسی Influence به معنای تأثیر گذاشتن می‌آید و در لغت به معنای فردی است که تأثیر می‌گذارد.
اما امروزه این کلمه از یک معنا و مفهوم ابتدایی، تبدیل به شغلی پول ساز برای بسیاری افراد به خصوص در کشور خودمان شده است.
چرا که شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام به علت سبک طراحی و امکانات داخلی‌اش، در دل افراد پیر و جوان جا باز کرده و بخشی از زندگی روزمره بسیاری از ما شده است.
به دنبال این محبوبیت، تعداد انواع اینفلوئنسر در سبک‌های گوناگون هم زیاد شده به طوری که شاهد صفحه‌هایی از چند هزار تا چند میلیون دنبال کننده در اینستاگرام هستیم.

از دیدگاه بازاریابی، influencer به عنوان فردی با قدرت تأثیرگذاری بر خریداران بالقوه یک محصول یا خدمات تعریف می‌شود.
به همین علت اینفلوئنسرهای اینستاگرام ممکن است همان کاربران عادی اینستاگرام باشند که توانایی منحصر به فردی در تأثیرگذاری بر دیگران دارند و یا ممکن است افراد مشهوری چون بازیگران کشور ما باشند.
در هر حال تمامی آن‌ها دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • یک اینفلوئنسر اینستاگرام معمولاً تعداد فالوورهای زیادی دارد و نرخ تعامل بالایی دارد.
  • آنها می‌توانند دیگران را به خرید چیزی به دلیل اصالت و قابل اعتماد بودن ترغیب کنند.
  • حضور آن‌ها در شبکه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی تأثیری بر بازار می‌گذارد.
  • تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها با اینفلوئنسرهای اینستاگرام ارتباط برقرار می‌کنند تا محبوبیت خود را در این پلتفرم گسترش دهند.
  • اینفلوئنسر مارکتینگ در حال افزایش است زیرا مصرف کنندگان به اینفلوئنسرها بیشتر از برندها اعتماد دارند.

اینفلوئنسرهای اینستاگرام چه تأثیری بر تجارت آنلاین ما دارند؟

به عنوان صاحب کسب و کار یا بازاریاب، می‌توانید از تکنیک‌های مختلف بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده کنید.
اما چرا باید اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام را در کنار سایر تاکتیک‌های بازاریابی دیگری که برای تبلیغ یا فروش محصولات خود دارید، انتخاب کنید؟
در واقع شبکه اجتماعی اینستاگرام در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است.
این پلتفرم به طور مداوم ویژگی‌های شگفت‌انگیزی را اضافه می‌کند تا مخاطبان خود را با پایگاه داده کاربری خود درگیر نگه دارد.
همچنین اینستاگرام به عنوان بزرگ‌ترین اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس بیش از 1 میلیارد کاربر فعال دارد.

از همین روی برندهای بسیاری برای فعالیت در این شبکه و ارتباط با مخاطبان فعال خود تلاش می‌کنند.
اینجاست که influencer marketing اینستاگرام تبدیل به جزء مهمی از استراتژی‌های بازاریابی موفق می‌شود.
جالب است بدانید که طبق آماری در سال 2020، نتایج زیر در رابطه با اینستاگرام و انواع اینفلوئنسر منتشر شده است:

93 درصد از بازاریابان از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کنند.

استفاده از اینستاگرام طی پنج سال گذشته 10 برابر افزایش یافته است.

سه صنعت برتر که با اینفلوئنسرهای اینستاگرام کار می‌کنند، برندهای لوکس، لباس‌های ورزشی و برندهای زیبایی هستند.

82 درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند که به احتمال زیاد از توصیه‌های اینفلوئنسرهایی را که صفحه آن‌ها را دنبال می‌کنند، پیروی خواهند کرد.

70 درصد نوجوانان به اینفلوئنسرها بیشتر از سلبریتی‌های سنتی اعتماد دارند.

بنابراین می‌توان متوجه شد که تعداد زیادی از مصرف کنندگان پس از دیدن یک محصول در اینستاگرام یا یوتیوب، آن را خریداری می‌کنند.
پس چنانچه خواهان رشد کسب و کار خود در در دنیای پر سرعت فناوری‌های امروزی، نباید موارد بازاریابی تأثیرگذار چون تبلیغات اینستاگرام را از دست بدهید.

معرفی انواع اینفلوئنسر ها

مانند هر مبحث دیگری، دسته‌بندی influencer ها نیز دارای سبک‌ها و دیدگاه‌های مختص به خود بوده و می‌توان آن‌ها را به بخش‌های گوناگونی تقسیم کرد.
اما یکی از متداول‌ترین دسته‌بندی‌ها بر اساس تعداد فالوورها، نوع محتوا و میزان نفوذی است که انواع اینفلوئنسر را به وجود آورده است.
البته می‌توان آن‌ها را بر اساس محلی که در آن فعالیت می‌کنند نیز تقسیم بندی کرد، مانند فعالان یوتیوب، اینستاگرام، فیس بوک و…
به این ترتیب جایگاه این اشخاص نیز ممکن است از دیدگاه یک رتبه بندی خاص بالاتر و در رتبه بندی به سبک دیگری، پایین‌تر باشد.

برای مثال، بسیاری از مگا اینفلوئنسرها، سلبریتی نیز هستند اما  با این حال، هر دوی این گروه‌ها معمولاً تأثیر واقعی کمتری بر مخاطبان خود دارند، زیرا آن‌ها فاقد تخصص در یک زمینه خاص هستند.
از سوی دیگر برخی از میکرو و حتی نانو اینفلوئنسرها می‌توانند تأثیر فوق‌العاده‌ای بر دنبال کنندگان در حوزه تخصصی خود داشته باشند.
بنابراین ممکن است برای تبلیغ شرکتی که دارای محصولی در آن حوزه خاص است، سود قابل توجهی داشته باشد.

مگا اینفلوئنسرها

چنانچه بخواهیم از دیدگاه شمارش تعداد دنبال کنندگان اینفلوئنسرها آن‌ها را دسته بندی کنیم یکی از این انواع اینفلوئنسر با پیشوند مگا شناخته می‌شود.
مگا اینفلوئنسرها دارای تعدادی زیادی فالوور در شبکه‌های اجتماعی خود هستند و به طور حدودی آن‌ها دارای بیش از 1 میلیون دنبال کننده در حداقل یک پلتفرم اجتماعی هستند.
هرچند که برای تشخیص واقعی یا غیر واقعی بودن این دنبال کنندگان و مرز بین انواع مختلف آن، قانون خاصی وجود ندارد.

در حقیقت بسیاری از Mega influencer ها افراد مشهوری مانند ستارگان سینما، ورزشکاران، موسیقی دانان و.. هستند که محبوبیت خود را به صورت آفلاین به دست آورده‌اند.
سپس با وارد شدن به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فرصت بیشتری در اختیارشان قرار گرفته است.
البته توجه داشته باشید که تنها برندهای بسیار معروف و تجارت‌های بزرگ توانایی کار با چنین اینفلوئنسرهایی را خواهند داشت.
چرا که خدمات تبلیغاتی آن‌ها بسیار پر هزینه بوده و به طور مثال ممکن است تنها برای تبلیغ یک پست از برند شما در صفحه خود، 1 میلیون دلار هزینه دریافت کنند.
همچنین تقریباً اکثر مگا اینفلوئنسرها نمایندگانی را دارند که از طرف آنها برای انجام هرگونه معامله بازاریابی کار می‌کنند.

اینفلوئنسرهای کلان

کلان اینفلوئنسرها یک پله پایین‌تر از مگا اینفلوئنسرها هستند و احتمالاً برای اهداف اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر در دسترس اکثریت می‌باشند.
از دیدگاه تعداد دنبال کنندگان نیز، می‌توان افرادی را که فالوورهایی بین 40000 تا 1 میلیون دنبال کننده در یک شبکه اجتماعی دارند، اینفلوئنسر کلان در نظر گرفت.

در حقیقت این گروه از انواع اینفلوئنسر را دو نوع از افراد جامعه تشکیل داده‌اند:
افراد مشهور درجه B که هنوز تعداد مخاطبان میلیونی و بزرگ خود نرسیده‌اند.
دوم متخصصان آنلاین موفقی که نسبت به میکرو اینفلوئنسرهای معمولی دنبال‌کنندگان مهم‌تر و بیشتری را دارند.

اگر خواهان معرفی خدمات و محصولات تجارت خود از طریق تأثیرگذاران کلان هستید، ما نوع دوم آن‌ها را پیشنهاد می‌دهیم چرا که برای شرکت‌هایی با اهداف تجاری، مفیدتر خواهند بود.
این اینفلوئنسرهای کلان عموماً می‌توانند در افزایش آگاهی از برند شما عالی باشند.
همچنین تعداد کلان اینفلوئنسرها از مگا اینفلوئنسرها بیشتر است، بنابراین برای یک برند می‌تواند راحت‌تر باشد تا یک تأثیرگذار کلان را پیدا کند که مایل به همکاری با آنها باشد.

از سوی دیگر آن‌ها به احتمال زیاد نسبت به میکرو اینفلوئنسرها، بیشتر به کار با برندها عادت داشته و ارتباط را آسان‌تر می‌کنند.
بااین‌حال، شما باید مراقب این سطح از influencer باشید.
چرا که برخی افراد تنها به لطف خرید فالوورهای پولی به چنین درجه‌ای رسیده‌اند و انجام تبلیغات از سوی آن‌ها ممکن است بی فایده باشد.

میکرو اینفلوئنسرها

میکرو اینفلوئنسرها افراد عادی و معمولی جامعه هستند که به دلیل دانش خود در مورد برخی از جایگاه‌های تخصصی شناخته شده‌اند.
به این ترتیب، آنها معمولاً طرف‌داران رسانه‌های اجتماعی قابل توجهی را در میان دنبال کنندگان یک موضوع خاص به دست آورده‌اند.
اگرچه دیدگاه‌های متفاوتی چون میزان نفوذ نیز در مورد این دسته‌بندی‌ها وجود دارد، اما می‌توانید میکرو اینفلوئنسرها را بین 1000 تا 40000 فالوور در یک پلتفرم اجتماعی در نظر بگیرید.

حتی یک میکرو اینفلوئنسر ممکن است تا قبل از تلاش یک شرکت برای تماس با وی، از وجود آن شرکت یا برند آگاه نباشد.
اگر چنین باشد، شرکت مذکور ابتدا باید این شخص را در مورد ارزش و اعتبار برند خود متقاعد کند.
چرا که میکرو influencer ها فالوورهای تخصصی برای خود پیدا کرده‌اند و طبیعی است که نمی‌خواهند با تبلیغ یک برند یا محصول بی‌ارزش به رابطه خود با طرف‌دارانشان آسیبی وارد کنند.

این الزام برای همسویی بین اینفلوئنسرهای کوچک‌تر و برندها با مخاطبان هدف به این معنی است که اینفلوئنسرها اغلب در مورد افرادی که با آن‌ها کار می‌کنند، حساس هستند.
برخی از میکرو اینفلوئنسرها ممکن است به دلخواه خود یک برند را به صورت رایگان تبلیغ کنند، اما شاید برخی دیگر از شما در قبال معرفی خدماتتان هزینه‌ای را در خواست کنند.

نانو اینفلوئنسرها

جدیدترین نوع اینفلوئنسر که به رسمیت شناخته شده، نانو اینفلوئنسر است.
همان طور که از اسم این نوع مشخص است، این افراد فقط تعداد کمی فالوور دارند، اما تمایل دارند در یک زمینه مهم یا بسیار تخصصی به تولید محتوا بپردازند.
در حقیقت می‌توانید نانو influencer ها را به عنوان ماهی‌های بزرگ در یک حوضچه کوچک در نظر بگیرید.
همچنین در بسیاری از موارد، آن‌ها کمتر از 1000 دنبال کننده دارند، اما این دنبال‌کنندگان بسیار مشتاق و علاقه‌مند بوده و مایل به تعامل با نانو اینفلوئنسر و گوش دادن به نظرات او هستند.

در حالی که بسیاری از برندها نانو اینفلوئنسرها را بی‌اهمیت می‌دانند، اما برای شرکت‌هایی که محصولات بسیار تخصصی و ویژه تولید می‌کنند، می‌توانند از اهمیت بالایی برخوردار باشند.
تبلیغات توسط آن‌ها ممکن است ارزان باشد و تأثیر زیادی بر تعداد کمی از افراد داشته باشد.
بنابراین چنانچه خواهان مخاطبان گسترده‌ای هستید که عمیقاً تأثیر بپذیرند باید با صدها نانو اینفلوئنسر کار کنید.

اگر شما نیز دنبال تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام، توئیتر، یوتیوب، تلگرام و غیره هستید، می‌توانید با کمپین تبلیغاتی وب جوان کسب و کار خود را معرفی نمایید فقط کافی‌است با شماره 02191035254 داخلی دیجیتال مارکتینگ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید