بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ انواع استراتژی بازاریابی در سوشال مدیا


همان‌طور که می‌دانید امروزه بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی تبدیل به روشی قدرتمند برای انواع کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ شده است که به کمک آن به مشتریان بالقوه خود دست پیدا می‌کنند.
در حقیقت بسیاری از مردم برندهای دلخواه خود را در این شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده، دنبال و نهایتاً از آن‌ها خرید می‌کنند.
در نتیجه اگر شما بازاریابی سوشال مدیا را جدی نگیرید،
به طور حتم بسیاری از فرصت‌های معرفی تجارت خود در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین و… را از دست خواهید داد.
به عبارت دیگر برنامه ریزی و در اختیار داشتن استراتژی بازاریابی سوشال مدیا می‌تواند موفقیت قابل توجهی را برای کسب‌وکار شما به ارمغان آورده و طرف‌داران متعهدی را ایجاد کند.
بنابراین اگر هنوز استراتژی بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی تجارت الکترونیک خود را ندارید،
در این مقاله از وب جوان همراه ما باشید تا با مفاهیم Social Media Marketing آشنا شویم.

راهنمای بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022

در این مقاله ما تلاش کرده‌ایم تا جدیدترین مفاهیم و آمارهای موجود از حوزه رسانه های اجتماعی را در اختیار شما بگذاریم تا با به کار گیری تکنیک‌های اعلام شده شاهد رشد در تجارت الکترونیک خود باشید.
بنابراین به طور کلی ما سه بخش را به شرح زیر در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار خواهیم داد:

بازاریابی سوشال مدیا چیست، مزایای این نوع بازاریابی و نکات مربوط به آن

نحوه ایجاد یک استراتژی بازاریابی سوشال مدیا و برنامه‌ای برای اجرای آن

و در آخر معرفی بهترین پلتفرم بازاریابی رسانه های اجتماعی

حال ابتدایی‌ترین سؤال این است که بازاریابی در رسانه های اجتماعی چیست و شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟
در حقیقت بازاریابی شبکه های اجتماعی شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از قدرت شبکه‌های اجتماعی محبوب برای دستیابی به اهداف بازاریابی و برندسازی شما استفاده می‌کند.
اما این نوع از بازاریابی تنها شامل ایجاد یک حساب تجاری در شبکه اجتماعی دلخواهتان و ارسال پست در زمانی که دوست دارید نیست.

بلکه این سبک از مارکتینگ نیازمند یک استراتژی بازاریابی سوشال مدیا است که شامل موارد زیر خواهد بود:

  • حفظ و بهینه سازی پروفایل شما
  • ارسال تصاویر، ویدئوها، داستان‌ها و ویدئوهای زنده که نشان دهنده برند شما هستند و مخاطبان مرتبط را جذب می‌کنند.
  • پاسخگویی به نظرات، اشتراک گذاری‌ها و لایک‌ها و نظارت بر محبوبیت شما.
  • دنبال کردن و تعامل با فالوورها، مشتریان و اینفلوئنسرها برای ایجاد یک جامعه حول نام تجاری خود.

از سوی دیگر استراتژی بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی شامل تبلیغات پولی در رسانه‌های اجتماعی نیز خواهد بود،
یعنی جایی که می‌توانید برای نشان دادن کسب‌وکارتان در مقابل تعداد زیادی از کاربران، پولی بپردازید.

مزایای بازاریابی سوشال مدیا چیست و چه نقشی در رشد تجارت الکترونیک دارد؟

حال که دانستیم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست، بیاید باهم بررسی کنیم که چرا باید از یک استراتژی بازاریابی سوشال مدیا در کسب و کار خود استفاده کنیم.
در واقع با استفاده روزافزون دستگاه‌های موبایل همراه و همچنین محبوبیت رسانه‌های اجتماعی،
می‌توان این حوزه را یکی از مؤثرترین کانال‌های تقریباً رایگان برای بازاریابی کسب‌وکار آنلاین خود معرفی کرد.
برخی از مزیت‌های بازاریابی دیجیتال در این شبکه‌ها به شرح زیر است:

  • ایجاد کسب‌وکار فعال:

همان‌طور که می‌دانید امروزه اگر تجارت خود را به صورت آنلاین عرضه نکنید، عملاً به عنوان یک تجارت فعال شناخته نمی‌شوید.
فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد پست‌ها، استوری‌ها، تعامل با کاربران و.. همگی موجب می‌شود تا کسب‌وکار خود را به عنوان یک شخصیت فعال معرفی کنید.
از سوی دیگر به این طریق کاربران تجارت شما را می‌شناسند، با آن ارتباط برقرار می‌کنند و در نهایت موجب ایجاد حس اعتماد در کاربران خواهد شد.

  • افزایش ترافیک:

بسیاری از اقدامات مانند سئو و بهینه سازی سایت یا تبلیغات همگی با هدف جذب ترافیک بیشتر به تجارت الکترونیک ما انجام می‌شود.
داشتن استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز به همین روال باعث می‌شود تا کاربران از طریق لینک موجود در پروفایل، پست‌ها و استوری‌ها به صفحات سایت ما جذب شوند.

در نتیجه می‌توان اظهار کرد که بازاریابی رسانه‌ های اجتماعی یک کانال برتر برای افزایش ترافیک به وب سایت شما هستند که می‌توان به کمک آن بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کرد.

همچنین بخوانید : راه‌های افزایش ارگانیک ترافیک وب سایت

  • آگاهی از برند:
    ماهیت بصری پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که هویت بصری خود را در بین مخاطبان گسترده بسازید و آگاهی از برند را بهبود بخشید.
  • ایجاد روابط:
    این پلتفرم‌ها خطوط ارتباطی مستقیم و غیرمستقیمی را با فالوورهای خود باز می‌کنند که از طریق آن می‌توانید بازخوردها را مشاهده و به طور کلی مستقیماً با افراد ارتباط برقرار کنید.

نگاهی به آخرین وضعیت تأثیر شبکه‌های اجتماعی در زندگی کاربران

با توجه به مواردی که پیش‌تر ذکر شد، طبیعتاً هرچه مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر و با محتوای شما درگیرتر باشند،
دستیابی به اهداف بازاریابی سوشال مدیا برای شما آسان‌تر خواهد بود.
به این منظور با نگاهی به آمار استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توان تصمیم گرفت که از هر یک چه انتظاری را داشته باشید.

به طور مثال هر بزرگ سال آمریکایی روزانه به صورت میانگین 2.25 ساعت را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کند.
از سوی دیگر بیش از 70 درصد از افرادی که تجربه مثبتی از یک کسب و کار در رسانه‌های اجتماعی دارند، آن کسب و کار را به اطرافیان خود توصیه می‌کنند.
همچنین کاربران فیس بوک (بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون کاربر فعال) به طور متوسط ​​هر ماه بر روی ۱۲ تبلیغ فیس بوک کلیک می‌کنند.

امروزه شبکه‌ای چون اینستاگرام در کشور ما نیز از محبوبیت بالایی برخوردار شده است.
جالبه بدانید که طبق آمار 81 درصد مردم از اینستاگرام برای تحقیق در مورد محصولات و خدمات مورد علاقه خود استفاده می‌کنند.
این شبکه اجتماعی پس از فیس‌بوک، یوتیوب و واتس‌اپ چهارمین شبکه اجتماعی محبوب در جهان است.
پس قطعاً یکی از بخش‌های مهم در تعیین استراتژی بازاریابی سوشال مدیا ما بررسی تک به تک این شبکه‌ها و استفاده از بهترین آن‌ها برای تجارت خود است.

ملزومات یک استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی موفق

همان‌طور که می‌دانید یک استراتژی بازاریابی سوشال مدیا موفق برای هر کسب و کاری متفاوت خواهد بود، اما در اینجا ما مواردی مشترک در همه آنها را آورده‌ایم:

  • شناخت مخاطبان:
    مخاطبان حوزه تجاری ما از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند؟ چه زمانی بیشتر آنلاین می‌شوند و چرا؟ آن‌ها چه سبک محتوایی را دوست دارند و بیشتر چه کسانی را دنبال می‌کنند؟
  • هویت برند:
    پیامی که می‌خواهید به مخاطبان خود منتقل کنید چیست؟ می‌خواهید هنگام مشاهده محتوای شما چه احساسی داشته باشند؟
  • استراتژی محتوا:
    استراتژی تولید محتوا بخش مهمی از بازاریابی شبکه های اجتماعی است.
    یعنی در حالی که باید سطحی از خلاقیت‌های جدید جهت تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشد اما همچنان به یک استراتژی تولید محتوا ساختاریافته نیاز است که بتوان به کمک آن خود را شناسانده و مسیری ثابت داشته باشیم.
  • تجزیه و تحلیل:
    قطعاً هیچ استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی بدون تجزیه و تحلیل و آنالیز وضعیت به جایی نخواهد رسید.
    بخش‌های قابل سنجش استراتژی موجب می‌شود تا مواردی چون افرادی که به آنها دسترسی داریم، محتوای مناسب برای اشتراک‌گذاری، بهترین زمان‌ها برای پست کردن و موارد دیگر را شناسایی کنیم.
  • فعالیت منظم:
    رسانه‌های اجتماعی یک پلت فرم بلادرنگ هستند.
    به این معنا که اگر می‌خواهید از آن برای رشد کسب‌وکارتان استفاده کنید، باید به طور منظم پست بگذارید، از تعاملات با کسب‌وکار خود مطلع بوده و با آن تعامل کنید.
  • رویکرد ورودی:
    از رسانه‌های اجتماعی برای معرفی کسب و کار خود استفاده نکنید.
    روی ارزش افزودن از طریق محتوای مفید و جالب تمرکز کنید و اطرافیان خود را تقویت کنید.
    همین امر به نوبه خود باعث ارتقای ترافیک ارگانیک کسب و کار شما می‌شود و دیگران آن را برای شما تبلیغ می‌کنند.

همچنین بخوانید : استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست

سه مرحله پیاده سازی استراتژی بازاریابی در Social Media

اکنون که نکات اساسی یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی را می‌دانید، زمانش رسیده است که آن را عملی کنید. برنامه بازاریابی سوشال مدیا شما نقشه راهی برای پیاده‌سازی تکنیک‌های استراتژی شما است.
به آن معنا که ساختاری را برای فعالیت و تلاش‌های خود در نظر می‌گیریم که بتوان به کمک آن میزان موفقیت خود را اندازه‌گیری کرد.

تنها در این صورت است که از روند روبه‌رشد یا افول سرمایه خود با خبر خواهیم بود.
به طور کلی نحوه ایجاد استراتژی بازاریابی سوشال مدیا شامل سه مرحله به شکل زیر است:

  • انتخاب پلتفرم مناسب:
    در ابتدایی‌ترین گام باید بر اساس مخاطبان هدف، پلتفرم‌های محبوب برای صنعت و حوزه کاری خود را انتخاب کنید.
    در حقیقت شما می‌توانید یک یا دو تا از پلتفرم‌های مهم برای تجارت خود را انتخاب کرده و فعالیتتان را آغاز کنید، سپس بعد از رسیدن به نتایج مورد نظر فعالیت در سایر شبکه‌ها را نیز به آن اضافه کنید.
  • هدف‌گذاری:
    برای شروع هر کاری هدف‌گذاری از الزامات است!
    بنابراین هدف گذاری برای بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز دومین بخش از روند استراتژی شما خواهد بود.
    به طور مثال برای شروع می‌توانید فعالیت‌هایی مانند تعداد پست‌های خود را به صورت یک بار در روز به مدت یک ماه، هدف‌گذاری کنید.در نهایت هنگامی که به یک ریتم اصلی وارد شدید و تعدادی دنبال‌کننده پیدا کردید، می‌توانید اهداف استراتژیک‌تر و مشخص‌تری مانند افزایش فالوورهای خود تا X% یا میزان سرمایه‌گذاری برای تبلیغات را تعیین کنید.
  • آنالیز:
    امروزه اکثر پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام امکان آنالیز داده‌های خود را در اختیار کاربران تجاری می‌گذارند.
    پس کافی است تا از تجزیه و تحلیل هر پلتفرم استفاده کرده و مشخص کنید که کدام پست بیشترین تعامل را ایجاد کرده است.
    تنها در این صورت است که می‌توان مسیرهای روبه‌رشد را شناسایی و تقویت کرده و آن‌هایی را که بازدهی ندارند، کنار بگذارید.

5 نکته کلیدی در بازاریابی شبکه های اجتماعی

در ادامه چند نکته کلیدی را برای شما آورده‌ام که با به کار گیری آن‌ها برای استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بتوانید روند رشد سریع‌تری را در اختیار داشته باشید.

تولید محتوای متنوع

مطابق با سایر حوزه‌های بازاریابی آنلاین، محتوا در بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز برتری دارد.
به همین علت است که باید از میزان ارزشمند بودن محتوای پست شده اطمینان پیدا کرده و محتوایی را در اختیار کاربران بگذارید که از دید آن‌ها مفید و جالب باشد.


به این منظور می‌توانید از موارد زیر ایده بگیرید:

نکات کلیدی در حوزه کاری خود

اخبار محلی و مرتبط با فعالیت خود

نظرسنجی، سؤال، مسابقه

به‌روزرسانی‌ها و اطلاعیه‌های جدید

همچنین محتوای شما از نقطه نظر فرمت نیز باید از تنوع کافی برخوردار باشد.
به این معنا که تنها از متن یا تنها از عکس استفاده نکنید، بلکه تمامی فرمت‌های مفید و قابل پشتیبانی توسط شبکه اجتماعی مورد نظر مانند عکس، فیلم، متن، پخش زنده و… را به کار بگیرید.

ثابت قدم بودن

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی، کسب و کار شما را قادر می‌سازد تا تصویر برند شما را در انواع پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی به نمایش بگذارد.
در حالی که هر پلتفرم محیط و صدای منحصر به فرد خود را دارد، هویت اصلی کسب و کار شما، خواه دوستانه، سرگرم کننده یا قابل اعتماد باشد، باید ثابت بماند.

تعاملات

جالب است بدانید که شبکه اجتماعی اینستاگرام میزان زمان فعالیت شما در صفحه خود و همچنین تعاملات شما را مورد بررسی قرار می‌دهد.
اکثر شبکه‌های اجتماعی نیز به همین شکل عمل کرده و تعامل شما با سایر کاربران را در نظر خواهند گرفت.
بنابراین فقط یک بار در روز برای ارسال پست خود وارد سیستم نشوید!
شما باید توجه داشته باشید که چه کسی با محتوای شما درگیر است و بلافاصله به نظرات کاربران پاسخ دهید.
همچنین در متقابل پست‌های آنها را لایک کنید، به اشتراک بگذارید و نظر دهید.
بله در شبکه‌های اجتماعی همه چیز باید به صورت دو طرفه و در زمان مناسب انجام شود تا صفحه تجاری شما در روند بازاریابی خود به خوبی دیده شود.

به کارگیری ابزارهای مناسب

اجازه ندهید کسی به شما بگوید که اینستاگرام بصری‌ترین پلتفرم رسانه اجتماعی است. همه آنها هستند!
بنابراین اگر می‌خواهید برای یک کاربران متمایز به نظر برسید، باید پست‌های خود را با تصاویر جذاب و با کیفیت مناسب همراه کنید.

امروزه ابزارهای رایگان تولید محتوایی مانند Canva وجود دارند که دارای قالب‌ها و ویژگی‌هایی جذاب بوده و به راحتی این امکان را می‌دهند که تصاویری حرفه‌ای بسازید.

تبلیغات

یکی از دلایل به کار گیری تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی این است که این یک روش بسیار مقرون به‌صرفه است.
اگر به درستی بازی کنید، می‌توانید با هزینه بسیار کم، محتوا و پیشنهادات خود را در مقابل مخاطبانی عظیم قرار دهید.
همچنین اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی قابلیت‌های هدف‌گیری فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کنند.
این قابلیت‌ها به شما امکانی را می‌دهند که بودجه خود را دقیقاً بر روی انواع افرادی متمرکز کنید که به احتمال زیاد به کسب‌وکار شما علاقه دارند.

همچنین بخوانید : استراتژی تبلیغات در سال 2022

دیدگاهتان را بنویسید