رتبه اول در صفحه نتایج گوگل 39 درصد بیشتر از وب سایت ها کلیک می کند! یعنی به ازای هر 10 نفری که کلمه کلیدی مورد نظر شما را جستجو می کنند، چهار نفر روی اولین نتیجه کلیک می کنند و بقیه را نادیده می گیرند. حالا تصور کنید که اگر بتوانید برخی از محتوای وب سایت خود را در رتبه اول گوگل قرار دهید چه تاثیری بر کسب و کار شما خواهد داشت.
در این مقاله، با بررسی سئوی سایت و یادآوری مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل، شما را یک قدم به آن موقعیت نزدیک می کنیم.
1. بهینه سازی برای الگوریتم موبایل اول
در سه ماهه آخر سال 2021، ترافیک موبایل تقریباً 54 درصد از ترافیک جهانی را به خود اختصاص داده است. افرادی که با تلفن های هوشمند خود وب گردی می کنند، انتظار دارند که سایت شما به خوبی و روان روی گوشی آنها کار کند. اگر نه، خیلی زود صفحه را می بندند و به سایت دیگری می روند. بنابراین، موبایل دوستی یک وب سایت یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی در گوگل است.
یک قالب ریسپانسیو برای سایت خود انتخاب کنید و مطمئن شوید که تمام محتوا، تصاویر و عناصر وب سایت شما به درستی در دستگاه های مختلف نمایش داده می شود.
2. بررسی سئوی سایت برای ارسال مطالب ارزشمند
جایی برای محتوای بی کیفیت در اینترنت وجود ندارد. این یکی از مهمترین مراحلی است که باید در نظر داشت صد سایت و به سرعت صفحه را به نفع شما خواهد چرخاند. کافی است مطالبی عالی، کامل و ارزشمند بنویسید که کاربران با اشتیاق آن را بخوانند تا مشکلات و شبهات خود را برطرف کنند. بنویسید و متداول ترین سوالات کاربران را از انجمن ها یا شبکه های اجتماعی بیابید. سپس محتوایی بنویسید که دقیقاً به این سؤالات پاسخ دهد.
3. ارتباط صحیح و اصولی
بیش از 90 درصد صفحات وب هیچ ترافیکی ندارند زیرا هیچ لینکی به آنها وجود ندارد. وقتی صحبت از سئو سایت می شود، بک لینک ها، لینک های خروجی و لینک های داخلی فاکتورهای مهم رتبه بندی گوگل هستند زیرا ارزش و اعتبار وب سایت شما را نشان می دهند.
- لینک های ورودی یا بک لینک ها لینک هایی هستند که به محتوای شما در وب سایت های دیگر می رسد.
- لینک های خروجی لینک هایی هستند که منابع مرتبط بیشتری را در اختیار بازدیدکنندگان سایت قرار می دهند.
- لینک های داخلی لینک هایی هستند که موضوعات مختلف وب سایت شما را به هم متصل می کنند.
4. ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن
یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل که به طور مستقیم بر رتبه سایت تاثیر می گذارد، نرخ پرش است. نرخ پرش بالا به گوگل می گوید که وب سایت شما نیازهای کاربر را برآورده نمی کند. نرخ کلیک و زمان ماندن از دیگر عوامل مهم رتبه بندی گوگل برای تجربه کاربر هستند. محتوای خود را به گونه ای ایجاد کنید که کاملاً با کلمات کلیدی، برچسب ها و برچسب های عنوان هدف هماهنگ باشد تا بتوانید معیارهای گوگل را به خوبی رعایت کنید.
5. توجه به سئوی فنی وب سایت
بهینه سازی فنی سئو سایت به معنای اقداماتی مانند استفاده از کلمات کلیدی در عنوان صفحه، بهینه سازی تگ های عنوان، نوشتن توضیحات متا، تصاویر Alt و داشتن چیدمان مناسب است. خوشبختانه اصلاح این تغییرات وب سایت اصلا کار سختی نیست و به راحتی می توان انتظارات گوگل را برآورده کرد. تا حد امکان کلمات کلیدی را در هدر سایت قرار دهید و سپس به سمت بهینه سازی توضیحات متا و تگ عنوان بروید. البته مطمئن شوید که استفاده از کلمه کلیدی شما کاملا طبیعی است.
6. ارائه اطلاعات واقعی در مورد کسب و کار شما
این فاکتور رتبه بندی یکی از جدیدترین معیارهای گوگل برای آن است بهینه سازی سئو سایت متفکرانه است، اما بسیار مؤثر است! زیرا تجربه بهتری را برای کاربران ایجاد می کند. مخاطبان انتظار دارند که بتوانند تلفن را بردارند و با شما تماس بگیرند. او می خواهد دقیقا بداند شما کجا هستید تا بتواند با شما تماس بگیرد و سوالاتش را بپرسد.
بنابراین ارائه یک شماره تلفن، طراحی صفحه «درباره ما» و حتی افزودن آدرس، کمک زیادی به اعتبار وب سایت شما می کند و به گوگل نشان می دهد که یک کسب و کار واقعی دارید.
7. بررسی سئوی سایت با توجه به طول محتوا
این مورد بارها در فرآیند سئو بررسی شده است و هر بار ثابت شده است که محتوای طولانی تر عملکرد بهتری دارد. کاربران بیشتر احتمال دارد از محتوای طولانی تری بازدید کرده و به اشتراک بگذارند. بنابراین می توان گفت جایگاه خود را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند.
این بدان معنا نیست که شما پانزده هزار کلمه مطلب بنویسید و منتظر رتبه اول گوگل باشید! محتوای شما باید بتواند ارزش و اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربر قرار دهد. هرچه محتوای شما اجتماعی تر و طولانی تر با محتوای وب سایت های رقیب مقایسه شود، شانس بیشتری برای رتبه بندی خواهید داشت.
حرف آخر در بررسی سئو سایت
اولین و آخرین انتظار گوگل از سئوکاران ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای بازدیدکنندگان است. انتظاری که کلید آن ارائه محتوای باکیفیت و ارزشمند به مخاطب است. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله و آشنایی با مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل، بدانید قدم بعدی برای رسیدن به رتبه اول گوگل چیست.