رتبه کلمه کلیدی در گوگل به جایگاه عبارتها و کلیدواژهها در نتایج گوگل اشاره دارد؛ زمانی که کاربران سرچهای مرتبط با این کلمات را انجام میدهند. در چشمانداز دیجیتالی امروزی که موتورهای جستوجو به منبعی برای کسب اطلاعات تبدیل شدهاند، کسبوکارها و صاحبان وبسایتها دائما برای دیدهشدن در صفحات نتایج (SERP) رقابت میکنند. تثبیت رتبه کلمه کلیدی در گوگل، که یکی از پلتفرمهای محبوب جستوجو است، برای هدایت ترافیک ارگانیک به وبسایتها و دستیابی به مخاطبان هدف، بسیار مهم تلقی میشود. اینجاست که مفهوم رتبه کلیدواژهها مطرح میگردد.
در این مقاله از تسمینو، ابزارهای رصد رتبه کلمه کلیدی، چرایی اهمیت بررسی این کلمات و نحوه انتخاب بهترین کلمه کلیدی بررسی خواهند شد.
چرا بررسی کلمات کلیدی سایت مهم است؟
ردیابی کلمات کلیدی، برای تعیین وضعیت استراتژی و عملکرد سئو سایتتان بسیار مهم است. در ادامه به پنج دلیل مهم برای بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل اشاره میکنیم.
- رقبای خود را زیر نظر میگیرید.
- افزایش بازدید از صفحات را رقم میزنید.
- در صورت افت رتبه، در کوتاهترین زمان متوجه میشوید.
- فرصتهای موجود برای شناسایی کلمه کلیدی جدید را کشف میکنید.
- با زیادشدن بازدید سایت، افزایش درآمد را تجربه خواهید کرد.
توسط بررسی کلمات کلیدی سایت، افزایش بازدید از صفحات را رقم میزنید
بررسی کلمات کلیدی نشان میدهد که کلمات چه رتبههایی در SERP گرفتهاند. این اطلاعات به شما کمک میکند تا تشخیص دهید کدام کلمات برای افزایش بازدید از صفحات و برندسازی انتخاب بهتری هستند.
فرصتهای رتبههای برتر را شناسایی میکنید
بهطور معمول، با ردیابی مداوم مهمترین کلمات کلیدی سایت، میتوانید مجموعهای از فرصتهای جدید را بر اساس حجم جستوجو(Search Volume) و هدف آن، رقابت و رتبهبندی صفحات شناسایی کنید و اولویت استفاده از کلیدواژههای مهمتر را مشخص نمایید.
ابزار رصد رتبه کلمه کلیدی
فرآیند تعیین رتبه کلمات کلیدی شامل عوامل مختلفی از جمله ارتباط عبارت جستوجوشده با هدف کاربر، کیفیت محتوا، بکلینکهای موجود در صفحه، سئو داخلی و قدرت کلی وبسایت است. الگوریتمهای گوگل این عوامل را ارزیابی میکنند تا بهترین نتایج را برای هر جستوجو تعیین کنند و بر اساس آن رتبه مناسب به صفحات بدهند.
اگر هنوز نمیدانید کلمات کلیدی چیست، با مراجعه به مقاله کاملی که درباره این موضوع در بلاگ تسمینو منتشر شده است، از این فاکتور مهم سئو با خبر شوید.
رصد رتبه کلمه کلیدی در گوگل توسط یک یا چند ابزار زیر که جزء ابزارهای رایگان هستند، انجام میشود.
Google Search Console، ابزاری پرطرفدار برای متخصصان سئو
ابزار گوگل سرچ کنسول یکی از قویترینها در حوزه سئو است. سرچ کنسول به بررسی نحوه نمایش و وضعیت سایت در نتایج گوگل میپردازد. استفاده از آن کاملا رایگان است و نتایج دقیقی را در اختیارتان قرار میدهد. تنها نقطه ضعف سرچ کنسول نسبت به سایر ابزارها، ارائه رتبه تقریبی کلمات کلیدی است؛ در حالیکه سایتها و ابزارهای معرفیشده، جایگاه دقیق را در اختیارتان قرار میدهند.
میزفا
یک ابزار بررسی کلمات کلیدی سایت ایرانی است. میزفا میتواند بدون نیاز به سایر ابزارها، وضعیت دقیق کلمات را در کشورهای مختلف رصد کند. همچنین میزان جستوجو واژههای فارسی، یکی دیگر از امکانات این ابزار محبوب است. امکان رصد کلمه در گوشی و کامپیوتر، بررسی رقبا در گوگل و گزارش دقیق از تغییرات رتبه از دیگر ویژگیهایی بوده که توسط میزفا ارائه میشود.
جستوجو دستی رتبه کلمه کلیدی در گوگل
یافتن رتبه کلمه کلیدی بهصورت دستی کمی زمانبر است؛ اما نتایج دقیقی در اختیارتان قرار میدهد و یکی از سادهترین روشهای بررسی کلمات کلیدی سایت و رتبه آنها است. گوگل برای رقمزدن تجربه کاربری بهتر، نتایج را براساس علایق شما تنظیم میکند. با طیکردن مراحل زیر، میتوانیم از این اتفاق جلوگیری و رتبه دقیق کلمات کلیدی را مشاهده کنیم.
- به صفحه جستوجو ناشناس کروم (Incognito) بروید. این قابلیت در مرورگر فایرفاکس با نام Private شناخته میشود. کلیدهای ترکیبی، Shift+Alt+N هستند.
- حال کلمه کلیدی مدنظرتان را جستوجو کنید.
- اکنون بهدنبال رتبه سایتتان باشید. یکی از راههای سریع برای یافتن سایت در 10 نتیجه، استفاده از قابلیت سرچ مرورگر است. با فشردن دکمههای Ctrl+F، سایتتان را در کادر مربوطه بنویسید تا در میان نتایج آن را پیدا کنید.
- اگر سایتتان در صفحه اول حضور نداشت، باید به صفحات بعدی بروید.
نحوه انتخاب بهترین کلمات کلیدی بهمنظور افزایش رتبه
انتخاب بهترین کلمات کلیدی مستلزم رعایتکردن برخی فاکتورها است. رعایت هر یک از مواردی که در ادامه تشریح میشوند، به شما در یافتن بهترین کلمات کلیدی و کسب رتبههای برتر گوگل، کمک خواهند کرد.
یک هدف روشن در ذهن داشته باشید
قبل از انتخاب کلمات کلیدی هدف، مهم است که بدانید چرا این کلمات برای کسبوکارتان مفید هستند. آیا کسبوکار شما به دنبال افزایش فروش یا سرنخ است؟ یا تلاش دارد بر افزایش آگاهی از برند و جذب مشتری تمرکز کند؟ بسته به هدف کلی، برنامهای برای یافتن کلمات کلیدی پر جستوجو تنظیم کنید و با اختصاص صفحات و محتوای ارزشمند به هر یک، به نتایج برتر گوگل دست یابید.
انواع کلمات کلیدی را درک کنید
انواع مختلفی از کلمات کلیدی وجود دارد که میتوانید از آنها برای رتبهگرفتن سایتتان از موتورهای جستوجو استفاده کنید. رایجترین این کلمات شامل واژههای کم یا کلمات کلیدی با طول کم و کوتاه (Short-tail Keywrods)، کلمات با طول متوسط (Mid-tail Keywords) و عبارتهای طولانی (Long-tail Keywords) هستند. هر کدام از این موارد، اهداف و ویژگیهایی دارند، از جمله:
- کلمات کلیدی با طول کم: حجم جستجوی بالا، نرخ رقابتی زیاد، هدف جستجوی گسترده و نرخ تبدیل پایین
- کلمات کلیدی با طول متوسط: حجم جستجوی کم، نرخ رقابتی پایین، هدف جستجوی خاص، نرخ تبدیل بیشتر از طول کم
- کلمات کلیدی با طول زیاد: رقابت کم، نرخ تبدیل بالاتر از Short-tail و Mid-tail، افزایش بازدید از صفحه، بهبود استراتژی بلاگ.
به تحلیل هدف جستوجو بپردازید
هدف جستوجو بخش مهمی از تحقیقات کلمات کلیدی و تلاشهای بازاریابی محتوا است. خوشبختانه، لازم نیست حدس بزنید که چرا مردم واژههای خاصی را جستوجو میکنند. با انجام این تحقیقها در گوگل، میتوانید هدف کلی یک کلمه کلیدی خاص و ارتباط آن با محصولات، خدمات یا محتوای پیشنهادیتان را بررسی نمایید.
از قدرت ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بهره ببرید
از ابزارهای پرکاربرد و متداول سئو برای یافتن ایدههای بیشتر استفاده کنید؛ همچنین حجم جستوجو و ترافیک تخمینی کلمات مورد نظر خود را توسط آنها بررسی نمایید.
علاوه بر این، از ابزارها و نرمافزارهای بررسی سئو سایت غافل نشوید؛ چرا که آنها، رتبه سایتتان را بررسی کرده و کلماتی که بیشترین بازخورد را داشتهاند، نمایش میدهند.
آنچه در بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل آموختیم
رتبه کلمه کلیدی در گوگل به جایگاه هر کلیدواژه در این موتور جستوجوی محبوب اشاره دارد. برای بررسی کلمات کلیدی سایت، یکی از بهترین راهکارها، استفاده از ابزارهای رتبهیاب است که توسط سایتهای مطرح خارجی نظیر Smallseotools و نرمافزار کاملی مانند Rank Tracker محیا است. این فرآیند فرصتهای موجود و جدید را کشف و رقبا را بررسی میکند تا متخصصان سئو بتوانند با توجه به نتایج، بهترین استراتژی افزایش رتبه سایت را بچینند.
ابزارهایی مانند رنک فایند، Nightwatch ،SERProbot و… بدین منظور طراحی شدهاند که میتوانید کلمات را بهصورت گروهی در آنها بنویسید و نتایج را بهشکل دقیق و جزئی دریافت کنید.
در انتها مایلیم بدانیم تجربه شما در این زمینه چه بوده است؟ از کدامیک از ابزارهای مذکور استفاده کردهاید؟ خوشحال میشویم نظر خودتان را در کادر زیر با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.
نزدیک به 3 سال مشغول گشتوگذار در دنیای محتوای متنی هستم. از نوشتن و بازی با کلمات لذت برده و انرژی زیادی میگیرم. همیشه تلاش میکنم بهترین محتوا رو بنویسم تا بتونم چالشها و دغدغههای مخاطب رو برطرف کنم.
امیدوارم نوشتههام رو دوست داشته باشین و واستون مفید باشن.