بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام + تکنیک‌های آن


امروزه با گستردگی و پیچیده‌تر شدن طراحی شبکه‌های اجتماعی چون instagram، عوامل تأثیر گذار برای موفقیت در اینستاگرام نیز پیچیده‌تر شده‌اند.
یکی از مهم‌ترین این عوامل زمان بندی بوده و یافتن بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام می‌تواند تا حد زیادی بر روند بازدید و رشد صفحه شما مؤثر باشد.
در حقیقت ممکن است متخصصان بازاریابی و تبلیغات اینستاگرام به شما بگویند که به طور مثال ساعت 12 الی 2 یا 4 الی 6 زمان انتشار پست مناسبی خواهد بود.

اما واقعیت این است که هیچ زمان دقیق و یکسانی برای پست گذاشتن در اینستاگرام همه تجارت‌ها وجود ندارد.
چرا که ما متوجه شده‌ایم حتی با مطالعه میلیون‌ها کاربر توسط متخصصان داده و آمار شبکه‌های اجتماعی،
باز هم نمی‌توان ساعت مشخصی را برای همه صفحات عنوان کرد.
بنابراین ما در این مقاله از وب جوان شما را با یک استراتژی کلی جهت انتخاب زمان پست گذاشتن در اینستاگرام آشنا می‌کنیم تا بتوانید بالاترین بازدهی را برای کسب و کار خود داشته باشید.

انتخاب زمان انتشار پست اینستاگرام در سال 2022

در حال حاضر چیزی بیش از چهار میلیارد کاربر فعال در انواع پلتفرم‌های مختلف و رسانه‌های اجتماعی فعال هستند.
همین امر موجب شده تا این شبکه‌ها فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار مشاغل گذاشته و زمینه‌ای عالی برای شناساندن برند تجاری شما به تعداد بسیاری از افراد باشد.
پس هنگامی که شما به عنوان یک بازاریاب انتظارات مصرف کنندگان خود را در شبکه‌ای چون instagram برآورده کنید قطعاً مزایای آن قابل توجه خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که برای ایجاد فالوورهای قابل توجه در اینستاگرام، باید محتوای جذابی را ایجاد کنید که مخاطبان شما واقعاً به آن علاقه دارند.
اما اگر همین محتوای گلچین شده شما زمان انتشار پست مناسبی نداشته باشد، اکثر افراد هرگز آن را نخواهند دید.
پس این نکته مهم است که بدانید چگونه می‌توان بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام را برای مخاطبان خاص خود تعیین کرد؟

ابتدایی‌ترین و بهترین راه برای یافتن زمان پست ایده آل این است که زمان بندی پست‌های خود را آزمایش کنید تا ببینید کدام زمان پست بیشترین جذب مخاطب را ایجاد می‌کند.
هرچند این تمام ماجرا نبوده و باید عواملی که بهترین زمان انتشار پست شما را تعیین می‌کنند نیز بشناسید.

چه عواملی بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام را تعیین می کند؟

اگر بخواهیم یک قاعد کلی برای بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام تعیین کنیم، آن قاعده ارسال پست در زمانی است که مخاطبین شما بیشترین فعالیت را دارند.
بنابراین اگر محتوای شما در لحظه انتشار خود با برنامه روزانه این افراد همگام باشد، قطعاً می‌توان بازدید بیشتری را دریافت کرد.
البته فراموش نکنید که به موقع بودن انتشار پست و همچنین مرتبط بودن آن فاکتورهایی هستند که الگوریتم اینستاگرام،
از آنها برای تعیین محل قرار گرفتن پست شما در فیدهای فالوورها استفاده می‌کند.

به این ترتیب هرچه پست‌های شما در فیدهای فالوورهایتان بیشتر نشان داده شود، برند شما بازخورد بیشتری را به دست می‌آورد.
این بازخورد بیشتر نهایتاً منجر به تعامل بالاتر و درگیر شدن کاربران گسترده‌تری با محتوای شما خواهد شد.

خدمات وب جوان : تولید محتوا در اینستاگرام

زمان آنلاین بودن دنبال کنندگان اینستاگرام

همان طور که اشاره شد، پست گذاشتن در اینستاگرام آن هم دقیقاً زمانی که اکثر مخاطبین ما آنلاین هستند، شانس دیده شدن آن پست را دوچندان خواهد کرد.
بنابراین به موقع بودن زمان انتشار پست شما نسبت به آنلاین بودن مخاطبان، اولین عامل مؤثر در انتخاب ساعات خاصی از شبانه روز است.
اما این زمان برای تمامی تجارت‌ها یکسان نخواهد بود.

به طور مثال فرض کنید که صفحه اینستاگرام شما در حال تولید محتوا برای مخاطبینی در رنج سنی 15 الی 18 سال است.
با توجه به این موضوع که در 9 ماه از سال این رده سنی از ساعت 7 الی 2 بعد از ظهر مشغول تحصیل و داخل مدرسه هستند، پس پست گذاشتن در این ساعات بیهوده خواهد بود.
چرا که زمان آنلاین بودن اکثر این رده سنی از ساعات غروب الی 10 شب است.

در مقابل اگر شما صفحه‌ای را مدیریت می‌کنید که مخاطبین آن مردان شاغل 25 الی 40 سال را مورد خطاب قرار می‌دهد،
بهتر است در ساعات 5 الی 7 غروب یا 8 الی 10 شب پست بگذارید.
چون این افراد عموماً در این ساعات در حال بازگشت به منزل بوده و یا به منزل رسیده و در حال استراحت هستند، پس احتمال آنلاین بودن آن‌ها بیشتر خواهد بود.
بنابراین، زمان پست گذاشتن در اینستاگرام به مخاطبین شما و زمان آنلاین بودن آن‌ها بستگی دارد.

همچنین بخوانید : بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

ارتباط پست اینستاگرام با علاقه کاربران

مورد دومی که برای پست گذاشتن در اینستاگرام باید در نظر گرفته شود، میزان ارتباط آن محتوا با علاقه دنبال کنندگان خود است.
یعنی الگوریتم‌های اینستاگرام به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا ابتدا محتوایی را به فرد نمایش دهند که احتمالاً آن شخص به آن محتوا علاقه بیشتری خواهد داشت.
به این ترتیب در زمان انتشار پست، هرچه محتوای آپلود شده مرتبط‌تر با علاقه فرد باشد،
اینستاگرام محتوای شما را بالاتر از سایر فیدهای آن پیج نمایش می‌دهد.

فرض کنید که شما صاحب یک صفحه اینستاگرام با موضوع خوراکی هستید.
چنانچه شما در صبح اول وقت پستی با محتوای آموزش تهیه یک صبحانه خاص و خوشمزه بگذارید، به احتمال زیاد نسبت به زمان انتشار آن در ساعات عصر یک روز بازخورد بهتری می‌گیرد.
چرا که در هنگام صبح، افراد بیشتری علاقه‌مند به یافتن صبحانه‌ای جدید برای شروع روز خود هستند، پس تعامل با آن بیشتر خواهد بود.

همچنین بخوانید : اینفلوئنسر کیست

5 مرحله برای انتخاب بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام

همان طور که بالاتر ذکر کردیم، دو عامل زمان آنلاین بودن کاربران و ارتباط محتوا با علاقه آن‌ها در زمان انتشار پست INSTAGRAM مؤثر بوده و باید آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید.
این دو نوع داده به شما ایده‌ای از زمان انتشار بهینه می‌دهد که می‌توان آنها را آزمایش و اصلاح کنید.
همچنین به این منظور 5 گام به شرح زیر وجود دارد که می‌تواند در این مسیر شما را یاری کند:

1.زمان آنلاین بودن مخاطبان

اگر شما هم جز دسته افرادی هستید که یک پیج تجاری برای کسب و کار خود راه انداخته‌اید، بهتر است تا ابتدا با مفاهیم اولیه پیج‌های تجاری اینستاگرام آشنا شوید.
یکی از این مفاهیم یا همان بخش‌ها Insights پست‌ها و صفحه اصلی پیج است.
در واقع اینستاگرام برای پیج‌های تجاری خود اطلاعاتی را ارائه می‌کند که با کمک آن می‌توانید تحلیلی از شرایط کنونی و اخیر صفحه خود داشته باشید.

این اطلاعات تحلیلی بعد از پست گذاشتن در اینستاگرام و پیدا کردن فالوورهای بیشتر، رفته رفته کامل شده و به این ترتیب می‌توان نگاهی جامع به رفتار مخاطبین خود داشت.
البته همان طور که گفتم  دکمه Insights تنها در پیج‌های بیزنسی یا تجاری قرار دارد.
بنابراین اگر هنوز صفحه شما در حالت شخصی قرار دارد، با چند مرحله ساده می‌توانید آن را به صفحه تجاری تبدیل کرده و از اطلاعات Insights بهره‌مند شوید.

شما با مشاهده اطلاعاتی که اینستاگرام ارائه می‌دهد، می‌توانید ببینید چه زمانی بیشترین تعداد فالوور شما در اینستاگرام آنلاین هستند.
از سوی دیگر در بخش Insights اطلاعات بیشتری چون آمار رنج سنی مخاطبین، جنسیت آن‌ها، درصد مخاطبین در شهر و کشورهای مختلف در دسترستان خواهد بود.
مهم‌ترین بخش آن نیز یعنی ساعت‌ها و روزهای پر مخاطب شما به صورت نمودار نمایان شده که در انتخاب زمان انتشار پست بسیار مفید است.

همچنین به خاطر داشته باشید که این داده‌ها به صورت پیش فرض فقط برای هفت روز گذشته در حساب اینستاگرام شما نشان داده می‌شود که قابل تغییر به 14 و 30 روز است.

این گستره محدودی است اما به عنوان یک نقطه شروع برای تصمیم‌گیری‌های پست گذاشتن در اینستاگرام کاربردی است.

2.انتخاب نوع محتوا

در گام دوم از اقدامات لازم برای انتخاب زمان پست گذاشتن در اینستاگرام،
تهیه محتوای متناسب با علایق کاربران در زمان‌های خاص مطرح است.
در حقیقت بهترین زمان انتشار پست برای یک نوع خاص از محتوا در اینستاگرام با زمان دیگری متفاوت است.
همچنین این احتمال وجود دارد که شما چندین نوع محتوای مختلف داشته باشید که می‌توانید آن را ارائه دهید، پس بهتر است برای آن‌ها برنامه ریزی داشته باشید.

قطعاً شما مخاطب هدف خود را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید.
آن‌ها چه زمانی از روز با مشکلی که شما حل می‌کنید سروکار دارند؟ چه زمانی منطقی است که آنها به برند شما فکر کنند؟
به طور مثال انتشار محتوای آموزشی برای افراد شاغل در ساعات کاری منطقی نیست، چرا که احتمالاً هیچ کس در فاصله ساعات کاری خود میلی به آموزش دیدن ندارد.
در عوض انتشار محتوایی سرگرم کننده در ساعت نهاری یا استراحت آن ها تاثیرگذارتر است.

3.پیاده سازی برنامه آزمایشی انتشار پست

پس از اجرای دو گام قبلی حال شما می‌دانید که فالوورهایتان چه زمانی آنلاین هستند.
همچنین این را هم می‌دانید که چه محتوایی ممکن است در آن مواقع مورد علاقه و پسند این کاربران باشد.
در حقیقت در گام سوم باید برنامه‌ای آزمایشی در اختیار داشته باشید که آن را به صورت دوره‌ای، به طور مثال به مدت 3 هفته اجرا کنید.

فرض کنید شما صاحب یک حساب اینستاگرام برای یک باشگاه ورزشی هستید که قصد پست گذاشتن در اینستاگرام به صورت دوره‌ای را دارد.
قطعاً شما در تقویم محتوای خود انواع مختلفی از محتوا را خواهید داشت که ممکن است از دیدگاه کاربران شما در مقاطع مختلف روز مورد استقبال قرار گیرد.
اجرای برنامه آزمایشی صفحه اینستاگرام شما می‌تواند به این صورت باشد که به مدت سه هفته ابتدای صبح را با یک محتوای انگیزه بخش ورزشی به جای خواب بیشتر شروع کنید.

همچنین بخوانید : تقویم محتوایی در سال 2022

در عوض زمان انتشار پست در هنگام عصر که انرژی افراد کاهش پیدا می‌کند،
با محتوایی سروکار داشته باشند که با مدیتیشن و ریلکس کردن بدن مربوط باشد.
همچنین می‌توانید در این برنامه افراد را تشویق کنید تا در روزهای سه شنبه و پنج شنبه که باشگاه خلوت‌تر هست به آن مراجعه کنند.
به این ترتیب هنگامی که برای پست گذاشتن در اینستاگرام برنامه خاصی را طرح ریزی می‌کنید، احتمالاً تأثیر گذاری بیشتری را در اختیار خواهید داشت.

4.تجزیه و تحلیل داده ها

قطعاً پیاده سازی هیچ برنامه‌ای بدون تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از آن امکان پیشرفت و ارتقا نخواهد داشت.
بنابراین لازم است تا هنگامی که چند هفته یک برنامه مشخص را در زمان انتشار پست پیاده کردید،
شرایط و آمار آن پست‌ها را مورد بررسی قرار داده تا ببینید چقدر به اهداف خود نزدیک شده‌اید.
به این منظور ابزارهای آنالیزگر متنوعی نیز وجود دارد تا در این راه یاری شما باشد.

حتی بخش insight هر پست نیز اطلاعاتی را در حوزه میزان ایمپرشن، ریچ‌ها، بازخوردهای دریافت کرده و.. در اختیار شما می‌گذارد.
به این ترتیب می‌توان متوجه شد آیا برنامه پیاده سازی شده موفق عمل کرده یا دارای ضعف‌هایی است.
سپس، می‌توانید برنامه خود را تغییر دهید تا آن را اصلاح کنید.
به طور مثال در برنامه آزمایشی اینستاگرامی خود که یک باشگاه ورزشی را تبلیغ می‌کرد، شاید پست‌های صبح زود لایک و کامنت دریافت می‌کردند.
اما پست‌های بعد از ظهر شما چندان بازخورد خوبی نداشته با این که حتی بسیاری از فالوورهای شما آنلاین بودند.
پس نتیجه می‌گیرید باید نوع دیگری از محتوا را در آن زمان پست کنید تا بفهمید کاربران در بعدازظهر به چه چیزی علاقه نشان می‌دهد.

5.ادامه آزمایش های زمان انتشار پست

همان طور که می‌دانید در طول فعالیت شما در اینستاگرام، طبیعتاً فالوورها افزایش پیدا کرده و یا با افراد جدیدتر احتمالاً جایگزین می‌شود.
نکته مهمی که نباید فراموش کنید، ادامه بررسی زمان انتشار پست و داده‌های به دست آمده است.
در حقیقت باید هرچند ماه یک بار، بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام خود را بررسی کنید و سعی کنید گهگاه زمان‌های جدیدی را آزمایش کنید.
این روند به شما امکان می‌دهد تا به یادگیری در مورد مخاطبان خود ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید