بودجه خزش چیست؟چگونه آن را افزایش دهیم


اگر در حوزه بهینه سازی و یا تولید محتوا برای وب سایت سر و کار دارید احتمالا اصطلاح نرخ یا بودجه خزش به گوشتان خورده باشد، به زبان ساده تر تعداد صفحاتی  که بوسیله ی ربات های گوگل در طی یک بازه مشخص (مثلا یک هفته) در وبسایت شما ایندکس میشوند را به عنوان بودجه خزش در نظر می گیریم. نرخ خزش در واقع میزان توجهی است که ربات های خزنده گوگل نسبت به وبسایت شما دارند. در اکثر موارد بودجه سایت شما براساس تعداد بازدید و لینک های ورودی به آن مشخص می شود اما آیا این موضوع اهمیتی هم دارد؟ چگونه می توانیم نرخ خزش خوبی داشته باشیم و نقش آن در بهینه سازی سایت چیست؟ برای رسیدن به جواب این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با بودجه خزش در گوگل

کراول باجت یا بودجه خزش تعداد صفحاتی است که گوگل در مدت زمان مشخصی مثلا یک روز در سایت شما می‌خزد یا کراول می‌کند. این عدد متغیر است و می‌تواند هر روز در مقایسه با روزهای گذشته کاملا متفاوت باشد. گوگل ممکن است روزانه 6 صفحه، 500 صفحه و یا حتی 4،000،000 صفحه از سایت شما را بخزد. تعداد این صفحات را به عنوان بودجه خزش می شناسند.

 این که چه میزان بودجه‌ای به سایت شما تعلق گیرد، کاملا به میزان فعالیت، اندازه سایت، لینک‌ها، سلامت و میزان خطاهایی وابسته است که در سایت شما وجود دارد. شما با بهینه سازی بسیاری از این موارد می‌توانید میزان بودجه خود را افزایش دهید تا صفحات بیشتری از سایتتان کراول شده و در نهایت رتبه بهتری در نتایج جستجو داشته باشید.

حالا که با مفهوم کرال باجت چیست آشنا شدید باید بدانید که بین تعداد نمایش‌های صفحه وب سایت و تعداد پیمایش‌های یک صفحه توسط گوگل، یک رابطه مستقیم وجود دارد.صفحاتی که توسط ربات‌های گوگل بیشتر مورد پیمایش قرار بگیرند، در نتایج مورد جستجو گوگل نیز بیشتر دیده می‌شوند. اگر گوگل یک صفحه را مورد ایندکس قرار ندهد، آن صفحه رتبه‌ بندی نخواهد شد پس بودجه خزش را نباید برای محتوای کم ارزش هدر داد.

پیشنهاد می کنیم: الگوریتم مرغ مگس خوار چیست ؟ + تاثیر آن بر سئو

اهمیت بودجه خزش درسئو

اکثر متخصصان ارائه دهنده خدمات سئو به بودجه خزش توجهی ندارند؛ در حالی که ممکن است وجود همین مشکلات جزئی باعث شود، سایت شما از کار بیفتد. کراول باجت بر ایندکس تاثیر زیادی دارد. پس ضروری هست که بودجه خزش سایت را مدیریت کرده و آن را افزایش دهید. 

برای اینکه امتیاز بیشتری در نتایج موتورهای جستجوگر گوگل بگیرید، باید همیشه حواستان به نرخ کراول باجت وب‌سایت‌تان باشد. در شرایط‌ زیر باید توجه بیشتری بر میزان بودجه خود داشته باشید:

• سایت‌های بزرگ‌تر که بودجه بیشتری برای خریدن لازم دارند.
• بروزرسانی‌های منظم
• راه‌اندازی سرور قوی
• زمانی که صفحات جدیدی به سایت اضافه نموده.

 

شناخت کراول باجت و راهکار هایی جهت افزایش آن باعث بیشتر دیده شدن محتوای شما شده و از رقبای خود جلو می‌زنید. پس روی سئو هم تاثیر گذار هست. نرخ خزش متغیر است و در هر سایتی متناسب با میزان انتشار محتوا یا آپدیت مطالب قدیمی‌ مشخص می‌گردد. هرچه محتوای بیشتری منتشر کنید، نرخ بودجه کراول باجت افزایش می‌یابد. مطالب کپی، محتوای کم ارزش، استفاده از آدرس‌های غیرضروری بر بودجه خزش تاثیر منفی می‌گذارند.

زمانی که گوگل تلاش یک وب سایت را برای بهتر دیده شدن می‌بیند، برای آن بودجه خزش بیشتری تعیین می‌کند. گوگل همچنین نوع دسته بندی صفحات، لینک‌های خروجی و داخلی، میزان تولید محتوا در یک بازه مشخص را بررسی کرده و بر طبق آنها بودجه‌ای به وب سایت شما اختصاص می‌دهد.

با کاهش بودجه کراول محتوای شما درست و اصولی ایندکس نمی‌شوند. در فاصله منتشر شدن محتوا و ایندکس آن، ممکن است برخی افراد، که بودجه کراول زیادتری دارند؛ محتوای شما را کپی و در سایت خود منتشر کنند. با این وجود محتوای آنها زودتر ایندکس شده و محتوای شما کپی تلقی می‌گردد. از نظر گوگل بهینه‌ سازی بودجه خزش برای ایندکس شدن محتوای شما در زمان مناسب، امری ضروری است.

خود گوگل هم تاکید زیادی دارد که مدیران سایت‌ها یا سئوکارها نباید نگران بودجه خزش سایت خود باشند.  چرا که این موضوع خیلی در اختیار آنها نیست. به‌هرحال هر شخصی دوست دارد، صفحات سایتش درست همان روزی که منتشر می‌شوند، خزش شده و در ایندکس گوگل قرار گیرند. اما این روندی است که توسط گوگل مدیریت می‌ شود و معمولا هم سایت‌های نه‌چندان بزرگ مشکلی با بودجه خزش خود ندارند.

 به خصوص اگر سایت شما صفحاتی در حد چندهزار صفحه (زیر 10 هزار صفحه) دارد، اصلا نیازی به تمرکز روی بودجه خزش سایت ندارید. اما برای سایت‌های بزرگ مواردی مثل اولویت‌بندی صفحاتی که می‌خواهید خزش شوند، اینکه هر کدام چه زمانی خزش شوند و میزان منابعی که سرور سایت شما می‌تواند به خزش اختصاص دهد، اهمیت زیادی پیدا می‌کنند.

عوامل تاثیر گذار در نرخ خزش

کروال باجت برای هر وب‏سایت متفاوت است و میزان آن به‌طور خودکار توسط گوگل ایجاد می‌شود. موتورهای جستجو، عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرند تا بودجه خزش سایت شما را تعیین کنند.همچنین عوامل زیاد و تاثیرگذاری در جهت نرخ خزش وجود دارد که دراین بخش به مهم ترین آنها می پردازیم.

سرعت سایتتان را افزایش دهید

این روزها دیگر هیچ کس حوصله منتظر ماندن‌های طولانی را ندارد. این موضوع در دنیای اینترنت نیز صدق می‌کند. گوگل هم به اهمیت سرعت سایت پی برده و جایگاه ویژه‌ای به آن اختصاص داده است. اگر بتوانید سرعت سایت‌ تان را بهتر کنید به ربات‌های گوگل اجازه می‌دهید آدرس های بیشتری از سایت را بخزند. 

گوگل در این باره می‌گوید: بارگذاری سریع‌تر سایت تجربه کاربران را بهتر می‌کند و در عین حال سرعت خزش را بالاتر می‌ برد. به عبارت دیگر هرچقدر سایت شما کندتر بارگذاری شود زمان ارزشمند ربات‌های گوگل را می‌گیرد اما اگر سرعت بارگذاری سایت بالا باشد ربات‌ها هم سریع‌تر وارد عمل می‌شوند و صفحات بیشتری را ایندکس می‌کنند.

از لینک های داخلی استفاده کنید

بهتر است بدانید که ربات‌های گوگل صفحاتی را ارزشمند می‌دانند که لینک‌های داخلی و خارجی بیشتری دارند. در دنیای ایده‌آل می‌توانید برای هر صفحه از سایت‌تان لینک بگیرید اما در دنیای واقعی همیشه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. به همین خاطر هم لینک‌های داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و می‌توانند تا حدودی نبود لینک‌های خارجی را جبران کنند. لینک‌های داخلی ربات‌های گوگل را به صفحات مختلف می فرستند و آن‌ها را مجبور به ایندکس صفحات می‌کنند.

با 45 روز کارآموزی سئو کسب و کار خودتو راه بنداز


ثبت نام دوره سئو

صفحات یتیم را نادیده نگیرید

صفحات یتیم لینک داخلی به سایر صفحات سایت ندارند و هیچ  لینک خارجی هم به آن‌ها داده نشده است. یافتن این صفحات برای گوگل سخت ‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. پس اگر می‌خواهید بودجه خزش‌تان را درست استفاده کنید مطمئن شوید که صفحات‌تان لینک داخلی و خارجی دارند.

خودداری از محتوای تکراری

محدود کردن محتوای تکراری به دلایل مختلف بسیار ارزشمند است. اولین و مهم‌ترین دلیل این است که چنین محتوایی بودجه خزش‌تان را نابود می‌کند و دردسرهای زیادی برایتان به وجود می‌آورد. گوگل که نمی‌خواهد منابع شما را با ایندکس صفحات متعددی که محتوای یکسانی دارند به هدر بدهد.

پس باید اطمینان حاصل کنید که ۱۰۰ درصد صفحات شما محتوای منحصر به فرد و با کیفیتی دارند. رعایت این مسئله برای سایت‌هایی که صفحات بالای ۱۰ هزار دارند کمی دشوار است اما اگر می‌خواهید بودجه خزش‌تان از بین نرود مجبور هستید همیشه دست به قلم باشید و محتوایی خلق کنید که برای مخاطبان ارزشمند است.

بیشتر از 30 ساعت آموزش رایگان سئو منتظر شماست !


آموزش رایگان سئو

سخن پایانی

در این مطلب با کراول باجت آشنا شدید. همچنین راه‌های بهینه سازی آن را فرا گرفتید. این موضوعات باعث می‌شود سایت شما رتبه بهتری داشته باشد و بهتر دیده شود، از سمتی شما در کار خود ماهرتر می‌شوید، مجموعه اکولرن همواره با برگذاری دوره های مختلف در حوزه تولید محتوا ، بهینه سازی سایت با متد جهانی جزو برترین ها در این زمینه هست هم اکنون میتوانید به صورت رایگان از دوره های آکادمی اکولرن بهره مند شوید.

نوشته بودجه خزش چیست؟چگونه آن را افزایش دهیم اولین بار در اکادمی اکولرن. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *