تعرفه سئو سایت در سال 1401 – ریراکو سئو


هزینه تبلیغات در فضای دیجیتال در سال ۲۰۱۹ به ۳۲۵ میلیارد دلار رسید و پس از توقف کوتاه مدت (به دلیل کووید-۱۹) انتظار می رفت که در سال ۲۰۲۱ به ۳۸۹ میلیارد دلار افزایش یابد که این اتفاق هم افتاد! این عدد هنوز هم در حال افزایش است بنابراین در نر گرفتن بخشی از سرمایه به عنوان بودجه سئو، تصمیمی تضمین شده است. اما قیمت سئو چه قدر است؟ تا انتهای این راهنما همراه ریراکو سئو باشید تا همه چیز را درباره بودجه سئو مرور کنیم.

مقدمه ای بر بودجه سئو

در دنیای تجارت الکترونیک، کسب و کارهای آنلاین سهم بزرگی از خدمات این حوزه را به خود اختصاص داده اند. بهینه سازی برای موتورهای جست و جو که به اختصار سئو نامیده می شود، جامعه بزرگی از مخاطبین هدف را شامل می شود که از تنوع بی نظیری برخوردار است. این افراد را می توان در دو دسته کارفرمایان و کارشناسان طبقه بندی کرد که از تعامل بین این دو، خدمات سئو انجام می شود.

بدون توجه به اهمیت بهبود فاکتورهای بهینه سازی، مشاغلی که از فضای سنتی به اینترنت آمده و محصولاتشان را در وب سایت ها عرضه می کنند، نخواهند توانست آنطور که باید به عرضه کالا و ارائه خدمات مشغول شوند. در این بین، وقتی مخاطبین و مشتریان بالقوه برای نیازهایشان به موتورهای جست و جو مثل گوگل و بینگ مراجعه می کنند، تنها در صورتی شما را خواهند دید که کمک یک متخصص باتجربه ساختار درست و استاندارد این موتورها را روی وب سایت پیاده کرده باشید.

اگر در مورد قیمت خدمات سئو دچار سردرگمی هستید، نگران نباشید؛ شما تنها نیستید! بسیاری از کسب و کارهای شخصی یا شرکت ها با وجود این که سئو را به عنوان کانال اصلی بازاریابی خود دارند، هنوز هم گاهی در مورد بودجه بندی سئو بر سر چند راهی قرار می گیرند.

شاید بهتر باشد تعیین دقیق تعرفه سئو سایت را در هر مرحله ای که هستیم به متخصصان سئو بسپاریم. اما در هر صورت یک سری فرمول و قواعد کلی برای احتساب این هزینه ها وجود دارند که بهتر است با آنها آشنا باشید. برای مثال موقعیت فعلی و سرعت پیشرفت شما مهم ترین متغیرها برای تعیین بودجه برای سئو هستند. اما در ادامه به شرح کامل تر محاسبه هزینه سئو سایت می پردازیم.

هزینه خدمات سئو چگونه محاسبه می شوند؟

وقتی می گوییم خدمات سئو، نباید این اشتباه در ذهنمان شکل بگیرد که تنها به یک خدمت اشاره می کنیم. همانطور که پیشتر هم بیان شد، بهینه سازی برای موتورهای جست و جو چیزی نیست که در یک واژه بگنجد. چراکه این یک مفهوم بسیار بزرگ و گسترده است که با حوزه های زیادی هم پوشانی دارد.

امروزه داشتن سایت بدون توجه به معیارهای سئو عملاً هیچ ارزشی ندارد. چون تا شما نتوانید صفحاتتان را با الگوریتم های گوگل همسو کنید و شناختی از آپدیت های این الگوریتم ها نداشته باشید، قادر نخواهید بود در صفحه نتایج، حضور مؤثری داشته باشید.

اما سئو شامل چه دانش هایی می شود؟ یک کارشناس سئو کسی است که تجربه کاربری خوب را شناخته و می داند که موتورهای جست و جو چگونه برای آن کار می کنند. این دو یعنی «رفتار مخاطب» و «شناخت عملکرد سرچ انجین ها».

چه چیزی قیمت سئو را تعیین می کند؟

قیمت سئو (بهینه سازی موتور جستجو) بستگی به چندین عامل دارد. در زیر چند عامل کلیدی را برای تعیین قیمت سئو بررسی می کنیم:

  • تجربه آژانس یا فرد متخصص سئو (اغلب متخصصان سئوی باتجربه تر، از آژانس ها گرفته تا مشاوران، قیمت های بالاتری ارائه می دهند).
  • محل آژانس یا فرد متخصص سئو
  • مدل قیمت گذاری خدمات سئو (مثلاً ماهانه یا ساعتی)
  • اندازه کسب و کار (مثلاً کسب و کار نوپا یا شرکت بزرگ)
  • مقیاس استراتژی سئو
  • وضعیت استراتژی سئو موجود (مانند قدرت پروفایل بک لینک شما)
  • اهداف سئو مد نظر کسب و کار

خدمات سئو چگونه ارزیابی می شوند؟

چه یک مشاور سئو دورکار استخدام کنید و چه شخصی را برای کار تمام وقت به خدمت بگیرید، نرخ خدمات باید بر اساس نوع کارهایی که انجام می شوند تعیین شود. بسیاری از شرکت های فعال خدمات سئو، قراردادهایشان را ماهانه یا سالانه ارائه می کنند که بر اساس تقویم کاری تدوین می شود.

خصوصیت بارز بسیاری از افراد خبره که در قالب یک آژانس یا به صورت شخصی به فعالیت می پردازند این است که استراتژی‌ های خود را از چندین ماه قبل ایجاد و همواره به رشد نتایج و پیشرفت پروژه می اندیشند. ارتباط دو طرفه بین مشاور سئو و مشتری برای دستیابی به KPIهای برنامه ریزی شده بسیار مهم بوده و هردو طرف باید به این درک رسیده باشند که اهدافشان مشترک است.

ضمناً مواظب آژانس هایی که قول می دهند تا تعدادی بک لینک در ماه بسازند باشید. چراکه کیفیت و ارتباط بک لینک هایی که به وب سایت شما پیوند داده شده اند بسیار مهم تر از کمیت آنها است. به ویژه اگر یک وب سایت تازه کار هستید، هرگز نباید به گرفتن بک لینک های زیاد رضایت دهید. چرا؟ چون طبق قانون گوگل، یک سایت تازه کار با تعداد زیادی بک لینک، به معنی یک پرچم قرمز بزرگ است.

علاوه بر موارد بالا، بهتر است بدانید که مشاوران حرفه ای و باتجربه، پروژه های سئو را به نوعی سازماندهی و گردش کار را ساده سازی می کنند تا هر دو طرف بتوانند بر روی بازگشت سرمایه تمرکز کنند.

فاکتورهای هزینه یابی بر اساس سطح خدمات سئو

  • جایگاه فعلی شما در نتایج جستجو با کلید واژه های اصلی
  • میانگین درآمد در بازه های زمانی مختلف – به عنوان مثال فصلی
  • اهداف کمپین سئو
  • اهداف و استراتژی محتوای سایت
  • شرایط زمانی که برای رسیدن به اهداف، فوریت دارند
  • پیشینه سایت و میزان کارهای انجام شده تا کنون
  • خدمات توسعه و طراحی سایت
  • تفکیک تخصص های مورد نیاز برای اجرای پروژه

قیمت گذاری برای پروژه بدون به دست آوردن اطلاعات کلیدی در خصوص مشتری امکان پذیر نیست. بنابراین متخصص سئو باید قبل از هر کاری، به درک عمیقی از خواسته کارفرما و کسب و کار وی برسد.

اما اگر بخواهیم درباره نوع قیمت گذاری بگوییم، حدود 89% خدمات SEO، نرخ های ساعتی را برای هر پروژه پیشنهاد می کنند. این روش اغلب برای شروع کارهای بزرگ هم استفاده می شود. همچنین از کل این فرآیند، فقط %15 قیمت گذاری ها مبتنی بر فعالیت های طولانی مدت است. این آمار نشان می دهد که خدمات زود بازده با درآمدهای سریع که با ارائه راهکارهای فوری به دست می آیند، بیشتر از یک پروژه بزرگ تر با مدت زمان بیشتر پیشنهاد می شود.

رفتار شناسیِ بازارِ کارِ خدمات بهینه سازی برای موتورهای جست و جو، اساساً به سمت ارائه مشاوره فنی و استراتژیک جهت گرفته است. در کشورهای توسعه یافته، تا پایان سال ۲۰۲۱ میانگین تعرفه خدمات سئو در هر ماه بین ۳۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دلار بوده و شرکت های میان رده و بزرگ تر به دلیل تخصص و دانش روزی که در پروسه سئو به کار گرفته می شود، گاهاً بین ۲۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار نیز برآورد شده است.

در یک رویکرد دیگر، خدمات سئو در هر ساعت حدود ۲۵ دلار و در ماه حداکثر تا ۲۰۰۰۰ دلار تخمین زده می شود. نکته ای که باید به عنوان مشتری در نظر بگیرید این است که مبالغ فوق درواقع به تجربه و ارزشی که برای کسب و کارتان ایجاد می شود پرداخت شده و سرمایه گذاری صورت گرفته تبدیل به سود مضاعفی می شود که به کسب و کارتان باز می گردد.

هزینه های سئو چقدر است؟

در کشورهای پیشرو که از دانش و مهارت بسیار بالایی برخوردار بوده و فقر محتوا در اکوسیستم آنها هیچ معنایی ندارد، هزینه های خدمات سئو به این ترتیب و در دو دسته ساده و پیشرفته طبقه بندی می شود:

مشاوره و خدمات سئو – سطح پایه

نرخ خدمات بین 250 تا 3000 دلار در ماه

  • راه اندازی کسب و کار محلی و پیکربندی های تجات منطقه ای
  • تحقیق کلمات کلیدی بین 50 تا 100 کلمه
  • راه اندازی و پیکربندی آنالیتیکس و کنسول جستجو
  • مذاکرات ماهانه برای بهبود مستمر استراتژی سئو
  • تگ ها و متا تگ های سایت
  • لینک سازی داخلی و تصحیح ساختار
  • بهینه سازی محتوا و ویرایش مطالب از قبل نوشته شده
  • خدمات سئو در محل کسب و کار – جلسات حضوری
  • گزارش ماهانه وضعیت کسب و کار در نتایج

مشاوره و خدمات سئو – سطح پیشرفته

نرخ خدمات بین 5000 تا 25000 دلار در ماه

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • تدوین استراتژی رقابت کلمات سطح بالا
  • تهیه کیورد گپ ها (شکافی که بین کلمات کلیدی وب سایت مدنظر با رقبا وجود دارد)
  • پیکربندی و تهیه گزارش آنالیتیکس و کنسول جستجو
  • مذاکرات ماهانه برای بهبود مستمر استراتژی سئو
  • عنوان ها و متا تگ های سایت بصورت تخصصی بهینه می شوند
  • تنظیمات روبوت، نقشه سایت و فایل های سیستمی
  • بهینه سازی سرعت سایت
  • بهینه سازی سئوی تصاویر
  • لینک سازی داخلی حرفه ای
  • لینک سازی خارجی
  • تولید محتوا و بهود مطالب قدیمی
  • بهینه سازی کدها
  • بهبود نرخ تبدیل
  • آزمون AB چک
  • گزارش های تحلیلی دیتا استودیو
  • جلسات حضوری و مشاوره های در محل

هزینه های سئو در ایران

طبق تحقیقات صورت گرفته و بر اساس اولین گزارش جامع سئو در ایران، وضعیت درآمد کارشناسان این حوزه به شرح زیر است:

  • حدود 9.69 درصد بیش از 25 میلیون تومان
  • حدود 8.90 درصد بین 15 تا 25 میلیون تومان
  • حدود 27.23 درصد بین 7 تا 15 میلیون تومان
  • حدود 36.13 درصدبین 3 تا 7 میلیون تومان
  • حدود 18.06 درصد کمتر از 3 میلیون تومان

نکته: قیمت های بالا حدودی هستند. در بعضی از حوزه های پررقابت که سایت مدنظر باید برای کلمات کلیدی بسیار سخت رتبه بندی شود، ممکن است قیمت ها بیشتر باشند. همینطور اگر یک وب سایت در حال حاضر جزو برترین های حوزه خود باشد، برای نگه داشتن این موقعیت نیز باید تلاش مستمر و دائم داشته باشد. بنابراین هزینه سئوی چنین سایتی نیز بیشتر از سایت های معمول خواهد بود.

انتظارات کارفرما از خدمات سئو چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، خدمات سئو از عناصر بسیاری تشکیل شده است که به عنوان مشتری باید بدانید. در ادامه این موارد را می بینیم.

بررسی وضعیت سایت

بررسی گسترده وضعیت سئو سایت برای شناسایی و اولویت بندی تمام مواردی که می تواند مانع عملکرد بهینه شود. این گزارش همان چیزی است که مشاوران سئو به شما تحویل می دهند و شامل توصیه های آنها است.

تحقیق کلمات کلیدی

نقش کلمات کلیدی در لینک ها، عنوان صفحات، توضیحات متا، سرفصل ها و محتوای سایت بسیار پررنگ است. کلیدواژه ها به ربات های گوگل کمک می کنند تا خزش موثرتری در صفحات داشته باشند. به این ترتیب که در سریع ترین زمان ممکن به این ربات ها می گویند که محتوای این صفحه درباره چیست. بنابراین تهیه لیست کلمات کمک می کند تا سایت شما راحت تر برای نتیجه جست و جوی مرتبط با هدف کاربر رتبه بندی شود.

تولید محتوا

محتوای باکیفیت یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی نتایج جست و جو است. محتوا در سایت به تعامل شما با مخاطبان و ارزیابی وب سایت شما از ترافیک دریافتی نتایج جست و جو کمک می کند.

وقتی درباره محتوا صحبت می کنیم یعنی مطالب درون صفحات، وبلاگ ها، صفحه درباره ما، توصیف و توضیحات محصولات، نقد و بررسی و هر محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و … دیگر.

با روی کار آمدن الگوریتم Product Review که معیار نوشتن مطلب برای شرح یک محصول را به کلی دگرگون کرده، حالا دیگر علاوه بر تجربه کاربر به شاخص بسیار مهمی به نام تجربه نویسنده نیز پرداخته می شود. تجربه نویسنده به معنی تولید محتوا توسط شخصی است که خود تجربه استفاده از یک محصول یا خدمات را دارد و حس خود را در آن بیان می کند.

اگر وب سایت شما از نوع فروشگاهی است، این نوع محتواها هم می توانند توضیحات بیشتری را درباره محصول مدنظر بدهند و هم سیگنال هایی به ربات ها بدهند تا ثابت کنند که شما، به عنوان یک فروشگاه آنلاین، برای نظر و شفاف سازی کاربران ارزش قائل هستید.

سئوی آف پیج

بهینه‌ سازی خارج از صفحه به تمام چیزهایی گفته می شود که در خارج از سایت اتفاق می‌ افتد و شامل رتبه بندی سایت بر اساس آن در نتایج است. به عنوان مثال کمپین تبلیغات و رپورتاژ آگهی به شاخص اعتبار و اعتماد سایت کمک می کند و اگر به درستی برنامه ریزی شود، می تواند تأثیر چشم گیری در رتبه بندی داشته باشد.

سئوی آن پیج

بهینه سازی درون صفحه به فرآیند رفع مهم ترین مشکلات وب سایت از نظر محتوایی و داخل صفحات سایت که شامل سایت مپ هم هست می پردازد. سئوی درون صفحه یعنی همه کارهایی که شما با ورود به محیط ویرایش و توسعه انجام می دهید.

تکنیکال سئو

سئوی تکنیکال بخش بسیار مهم سئوی داخلی سایت است که شامل اطمینان از دستورالعمل های موتورهای جست و جو، تحقیقات کلمات کلیدی، بهینه سازی سرعت سایت و داده های ساختار یافته است. به طور کلی هرآنچه که به بخش فنی سایت مربوط می شود، در این حوزه سئو قرار می گیرد.

لینک سازی داخلی و خارجی

لینک سازی را می توان به عنوان حیاتی ترین شاخص در رتبه بندی نتایج جست و جو دانست. ایجاد پیوندهای معنادار و هدفمند در داخل سایت و همچنین مدیریت لینک های خارجی و بک لینک ها را در صدر فهرستتان بگذارید. به عنوان مثال بک لینک های مخرب می توانند اعتبار سایت شما کاهش داده و باعث بی اعتمادی موتور جست و جو و حتی مخاطبانتان شوند.

چرا مدل های قیمت گذاری سئو متفاوتی وجود دارد؟

اگر قبلاً در مورد مدل های قیمت گذاری سئو تحقیق کرده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که بیش از یک راه برای دریافت هزینه خدمات سئو وجود دارد. باید بگوییم که هیچ استاندارد قاطعی برای تعرفه خدمات سئو وجود ندارد. اما چهار راه اصلی برای تنظیم یک برنامه قیمت گذاری برای خدمات سئو وجود دارد که عبارتند از:

  1. نرخ سئو ساعتی: عقد قرارداد برای خدمات ساعتی در اکثر پروژه ها روش مناسبی است.
  2. سئوی پروژه محور: شما برای یک کار خاص و ارائه یک خدمت مثل بهینه سازی مباحث تکنیکال، هزینه مشخصی را پرداخت می کنید.
  3. سئو مبتنی بر نتایج: در این مدل شما برای رسیدن به یک نتیجه خاص مرتبط با سئو با شرکت سئو قرارداد می بندید (مثل رسیدن 5 صفحه مهم وب سایت به صفحه اول نتایج جست و جو). در این روش تا زمانی که به هدف تعیین شده نرسیده اید، هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید. قیمت گذاری مبتنی بر نتایج پویا است. چراکه دستیابی به بعضی از اهداف راحت تر و به بعضی دیگر سخت تر است. مثلاً اگر در حوزه های پررقابت تر باشید، رسیدن هر صفحه سایت به رتبه های برتر سخت تر از حوزه هایی است که رقبای کمتری دارند.
  4. نگهدارنده ماهانه: در این بسته که معمولاً شامل خدمات کامل سئو است، به جای بستن قراردادهای مقطعی یا جداگانه، با یک تیم سئو همکاری مستمر برقرار می کنید.

نکته: بسته به نوع و اندازه وب سایت، ممکن است در یک پروژه از چند مدل قیمت گذاری استفاده شود. برای مثال ممکن است خدمات تولید محتوا به صورت پروژه محور تعیین شوند و سایر خدمات سئو، به صورت ماهانه.

بودجه بندی برای خدمات سئو

مشاوره سئو و راه اندازی کمپین بهینه سازی یعنی ارائه راهکاری هایی که برای پیشی گرفتن از رقبای خود باید انجام دهید. این قانون دنیای وب و دیجیتال مارکتینگ است که حتی اگر خدمات یا محصولات بهتری نسبت به دیگران ارائه دهید، تا زمانی که سئوی خوبی نداشته باشید، صفحات سایتتان در رتبه های پایین گوگل خاک خواهند خورد. فراموش نکنید که چیزی در حدود ۲۸.۵% از جست و جوگران همواره روی اولین لینک در نتایج سرپ کلیک می کنند.

شاید بخواهید برای سرعت گرفتن در رتبه بندی، بیشتر به تبلیغات و رپورتاژها روی بیاورید. این کار بخش بزرگی از سرمایه شما را شامل می شود که در صورت نتیجه نگرفتن قادر است شما را زمین گیر کند. بنابراین توصیه اکید ما این است که قبل از تخصیص بودجه برای آف پیج، ابتدا حتماً روی سئوی داخلی سایتتان هزینه کنید تا مطمئن شوید که سایتتان بستر مناسبی برای دریافت بک لینک است.

اکثر کارفرمایان و مشتریانی که روی پروژه های سئو سرمایه گذاری می کنند، در سه سال اول فعالیتشان به بازدهی نسبی روی می آورند که به انواع خدمات شرکت بستگی دارد. به عنوان مثال، کارهای فنی سئو شامل تحقیق کلمات کلیدی، بازنویسی عنوان و متا و اصلاحات فنی از میانگین بازگشت سرمایه حدود ۱۱۷ درصدی برخوردار بوده و سئوی محتوا و بهینه سازی مطالب سایت در دراز مدت رقم شگفت انگیز ۷۴۸ درصد را با خود به همراه دارد!

تعرفه های سئو سایت خارج از ایران

نحوه قیمت پذاری هزینه های سئو
ماهانه 1500 – 5000 دلار در ماه
قیمت ثابت 1500 – 25000 دلار / قرارداد
پروژه محور 5000 تا 30000 دلار / پروژه
ساعتی 100 تا 300 دلار در ساعت

بسته به خدمات SEO که انتخاب می کنید، محدوده پروژه شما و آژانسی که با آن کار می کنید، می توانید انتظار داشته باشید که از 400 دلار تا بیش از 30،000 دلار برای خدمات سئو بپردازید.

وقتی نوبت به قیمت گذاری سئو در خارج از ایران می رسد، اکثر آژانس ها یکی از این مدل های پرداخت را دنبال می کنند. همانطور که می بینید، این مدل ها تقریباً همان روش های پرداخت هزینه در ایران هستند که بالاتر دیدیم.

پرداخت هزینه ماهانه

مشتریان برای خدمات انتخاب شده سئو هزینه ها را ماهانه پرداخت می کنند. تعرفه خدمات سئو ماهانه از 1500 تا 5000 دلار در ماه متغیر است.

قردادی با قیمت ثابت

خدمات قرارداد با قیمت ثابت به مشتریان این امکان را می دهد که قراردادی را امضا کنند و هزینه تعیین شده ای را برای خدمات خاص سئو بپردازند.

خدمات هزینه متوسط
تدوین استراتژی محتوایی 500 تا 8000 دلار
کپی رایتینگ سئو کلمه 0.15 تا 0.50 دلار
بهینه سازی محتوای سئو 500 تا 7500 دلار
تدوین استراتژی لینک سازی 500 تا 7500 دلار
تدوین استراتژی برای فعالیت در رسانه های اجتماعی 500 تا 3000 دلار

برپایه پروژه

قیمت‌ گذاری مبتنی بر پروژه مشابه خدمات مبتنی بر قرارداد است، اما به مشتریان اجازه می‌ دهد که هزینه مشخصی را برای پروژه‌ های سئوی سفارشی بپردازند. خدمات سئو مبتنی بر پروژه می تواند از ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد. با این حال، میانگین هزینه خدمات سئوی پروژه محور ۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار است.

ساعتی

مشاوره ساعتی به قراردادی اطلاق می شود که در آن مشتریان در ازای خدمات سئو، هزینه ساعتی به آژانس ها پرداخت می کنند. هزینه مشاوره ساعتی سئو بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار در ساعت متغیر است.

توجه: اگر شرکت های سئو کمتر از ۷۵۰ دلار در ماه برای خدمات سئو هزینه می کنند، باید مراقب باشید. وقتی صحبت از سئو به میان می آید، به قول معروف همانقدر که هزینه می کنید آش می خورید. آژانس هایی که خدمات سئوی «ارزان» را ارائه می دهند، اغلب فاقد منابع و تجربه هستند. بنابراین نمی توانند شما را به بالاترین بازگشت سرمایه برسانند.

همچنین به یاد داشته باشید که مهم نیست چه برنامه ای را انتخاب می کنید، سئو به زمان نیاز دارد و یک شبه نتیجه نخواهید گرفت. همانطور که گفته شد، سئو بسیار ارزشمند است و کسب و کار شما را برای موفقیت بلندمدت قرار می دهد.

می توانید مطمئن باشید که هنگام کار با یک شرکت سئو معتبر مانند ریراکو سئو، بازگشت سرمایه قابل توجهی برای خدمات SEO به دست خواهید آورد.

هزینه های سئو بر اساس اندازه کسب و کار (خارج از ایران)

اگر کنجکاو هستید که هزینه سئو را بر اساس اندازه شرکت بدانید، نگاهی به جدول زیر بیندازید:

اندازه کسب و کار هزینه سئو
استارت آپ 750 – 1500 دلار
کسب و کار کوچک 1500 تا 3500 دلار
کسب و کار متوسط 1500 تا 5000 دلار
شرکت، پروژه 5000 دلار +

هزینه متوسط پروژه سئو چقدر است؟

با توجه به طیف گسترده کمپین ها، اکثر پروژه های سئو بسته به سطح خدمات بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار هزینه دارند. این پروژه ها می توانند از کار با یک مشاور ساعتی گرفته تا استخدام یک آژانس برای سئو ماهانه متغیر باشند.

برای چشم انداز این میانگین، یک کسب و کار کوچک با یک وب سایت ۱۵ صفحه ای معمولاً در انتهای طیف پایین تر قرار دارد. در حالی که یک فروشگاه تجارت الکترونیک با بیش از ۵۰۰۰۰ محصول باید بودجه بیشتری برای سئو برنامه ریزی کند.

خدمات سئو شامل چه مواردی است؟

طبیعتاً این که در هر پکیج خدمات سئو دقیقاً چه کارهایی انجام می شوند، روی هزینه سئو تأثیرگذار خواهند بود. در جدول زیر می توانید میانگین قیمت خدمات سئو را بر اساس موارد ارائه شده مشاهده کنید.

خدمات سئو خدمات که ارائه می شود میانگین هزینه
سئو ماهانه رسیدگی مشکلات SEO
تنظیم تجزیه و تحلیل
گزارش روتین
تحقیق کلمات کلیدی
ادغام کلمات کلیدی
بهینه سازی on-page
بهینه سازی off-page
بهینه سازی های فنی (seo-technical)
تولید محتوا
1500 تا 5000 دلار در ماه
مشاوره سئو رسیدگی مشکلات SEO
توصیه های سئو
اجرای سئو (در صورت اجازه)
گزارش روتین
100 تا 300 دلار در ساعت
سئوی پروژه محور رسیدگی مشکلات SEO
بهینه سازی های خاص پروژه
گزارش روتین
5000 تا 30000 دلار برای هر پروژه

آیا استانداردی برای قیمت سئو در سال 2022 وجود دارد؟

متأسفانه هیچ استانداردی برای قیمت متوسط سئو وجود ندارد. این بدان معناست که هر شرکتی می ‌تواند ادعا کند که سئو را اصولی و استاندارد انجام می‌ دهد و هر قیمتی را که می‌خواهد دریافت می ‌کند. در بسیاری از پروژه ها نیز این تصمیم در نهایت به مشتری (یعنی صاحب وب سایت) سپرده می شود تا قیمت م نظرش را پیشنهاد دهد، به خصوص اگر روش پرداخت به صورت ماهانه باشد و هزینه مداومی برای برنامه های سئو ماهانه پرداخت شود.

بر این اساس، شما به عنوان کارفرمایی که قرار است بودجه سئو سایتش را تعیین کند، باید بدانید که سئو با سایتتان چه می کند و چه دستاوردهایی دارد. به این ترتیب، می توانید بر اساس نتیجه ای که انتظار دارید، تصمیم بگیرید که آیا سئو ارزش سرمایه گذاری را دارد یا خیر؟ و این سرمایه چه قدر می تواند باشد؟ در نهایت تصمیم شما باید بر اساس ارزش کلی و بلندمدت خدمات سئو باشد.

سئوی ارزان، آری یا نه؟

انتخاب ارزان ترین خدمات سئو، معمولاً بسیار وسوسه کننده است. به خصوص برای کسب و کارهای نوپا که باید سرمایه خود را محتاطانه تر خرج کنند. اما باید بدانید که سئو فرآیندی زمان‌ بر و فشرده است. با کار کم و سبُک نمی توان یک سایت را به رتبه های برتر رساند.

بنابراین اگر آژانسی قیمت‌های بسیار پایینی ارائه می‌ دهد، این حدس را بزنید در آستانه از پاشیدن و صرفاً به دنبال گرفتن پروژه است. آژانسی که هزینه بسیار کمی دریافت می کند، برای ایجاد محتوای با کیفیت وقت نمی گذارد. ایجاد محتوای وبلاگی که کارایی داشته باشد نیاز به تحقیق و و لینک سازی دارد. آژانس ‌های ارزان قیمت نمی‌ توانند زمان یا منابع کافی را برای تولید و مدیریت محتواهای برجسته صرف کنند.

بنابراین همکاری با چنین شرکت هایی نه تنها پول شما را هدر می دهد، بلکه می تواند به وب سایت شما آسیب نیز برساند. چرا؟ چون ممکن است متخصصین این شرکت ها برای رسیدن به نتایج سریع، دست به دامن تکنیک های سئو کلاه سیاه شوند. در این نوع سئو، از روش‌ های مخفیانه ای مانند متن پنهان، بک لینک ‌های غیرطبیعی و پر کردن صفحات با کلمات کلیدی استفاده می شود.

الگوریتم‌ های گوگل متأسفانه یا خوشبختانه این ترفندهای پنهانی را به خوبی شناسایی می کنند. سپس جریمه‌ هایی مانند کاهش رتبه یا حذف کامل وب سایت از فهرست نتایج جست و جو را اعمال می کنند. این امر باعث از دست رفتن ترافیک ارگانیک می شود که می تواند بر درآمد شما تأثیر بگذارد.

نکته: میانگین قیمت خدمات سئوی ارزان بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار در ماه است.

جمع بندی (قیمت سئو سایت)

در این راهنما سعی کردیم شما را با چم و خم قیمت سئو سایت آشنا کنیم. همانطور که در طول راهنما نیز گفتیم، سئو به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین می توان گفت مهم ترین کاری که یک شرکت یا شخص حوزه سئو باید انجام دهد، تدین استراتژی برای این کارهای ریز و درشت است.

شما نیز به عنوان کارفرما، حتماً قبل از شروع همکاری استراتژی های قبلی طرف مقابل را چک کنید و ببینید این استراتژی ها جزئی هستند یا کلی؟ آیا هر دو استراتژی های بلندمدت و کوتاه مدت تدوین شده اند؟ آیا استراتژی ها به نظر واقع بینانه می رسند؟

اما بعد از این که تصمیم خود را گرفتید و همکاریتان را با شرکت یا متخصص سئو شروع کردید، بلافاصله بعد از شروع فرآیند سئو منتظر نتایج محسوس نباشید. اکثر شرکت ها و سازمان ها در عرض شش ماه تا یک سال پس از اجرای برنامه بهینه سازی، شاهد نتایج حاصل از صبوری و ثابت قدمی هستند. البته زودتر از این زمان هم می توانید نتایجی مانند افزایش بازدید سایت را ببینید.

دوباره یادآوری می کنیم که هزینه های سئو چارچوب مشخص و واحدی ندارند. تعرفه سئو بنا به اندازه سایت، حوزه کسب و کار و حتی عواملی مانند شهر کسب و کار متغیر هستند.

اگر می خواهید سایت شما شماره ۱ باشد، به یک استراتژی فوق العاده نیاز دارید و داشتن چنین برنامه ای، نیازمند صرف بودجه کافی است. برای همکاری های ارزان قیمت وسوسه نشوید و مراقب تکنیک های «کلاه سیاه» باشید که می تواند به سئو سایت شما آسیب هایی جدی برساند. برای اینکه سئو واقعاً برای شما کارساز باشد، بهتر است به متخصصان اجازه دهید که سکان هدایت را در دست بگیرند.

سوالات متداول درباره تعرفه سئو سایت

خدمات سئو چیست و شامل چه سرویس هایی است؟

به تمام کارهایی که در قالب استراتژی سئو تدوین شده و به بهبود وضعیت سایت در نتایج جست و جو می انجامد، خدمات سئو گفته می شود و شامل سئوی داخلی و سئوی خارجی است.

قیمت گذاری در پروژه سئو چگونه است؟

نرخ خدمات سئو در ایران به صورت توافقی تعیین می شود و معمولاً طبق یکی از مدل های زیر است:

  • ساعتی
  • پروژه محور
  • مبتنی بر نتایج
  • ماهانه

در کشورهای توسعه یافته نیز در دو دسته ساده و پیشرفته و با اهداف مشترک برنامه ریزی می شود. در خارج از ایران، خدمات سئو بین ۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار محاسبه می شود.

آیا قیمت سئو تضمینی است؟

خیر، در سئو هیچ تضمیمی وجود ندارد. در واقع پروژه سئو با هدف رتبه گیری بهتر در رقابت و نتایج جست و جو صورت می گیرد، اما با توجه به شرایط گوناگون و به روزرسانی های موتورهای جست و جو و … نمی توان نتیجه را به صورت دقیق پیشبینی کرد.

قیمت خدمات سئو برای سایت های وردپرسی چقدر است؟

استراتژی سئو در تمام سایت ها به یک اندازه است. فقط از آنجایی که کدهای سایت های وردپرسی کمتر شخصی سازی شده و توسط شرکت دیگری نوشته شده اند، قبل از شروع سئو باید سلامت و استاندارد بودنشان بررسی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید