در حال حاضر بهینه سازی جستجو یا همان SEM یک استراتژی بازاریابی مهم و ضروری برای کسب و کارهایی میباشد که به دنبال رشد بیشتر در دنیای دیجیتال هستند.
اما اگر تنها از SEM استفاده کنید و SEO را نادیده بگیرید نمیتوان چندان انتظار بهبود تجارت خود و افزایش ترافیک وب سایت باشید.
در ابتدا شما باید بدانید که هر یک از این مباحث کدام بخشها را در برد گرفته و تفاوت SEO با SEM در چیست تا بتوان به صورت بهینه و صحیح آنها را به کار بگیرید.
بله بدون شناختن سئو، روند بهینه سازی جستجو میتواند یک استراتژی دشوار برای مدیریت باشد.
اکثر افراد به صورت کلی در مورد سئو اطلاعاتی داشته و تا حدودی با آن آشنا هستند، اما SEM مبحثی است که کمتر مورد بحث قرار گرفته و بسیاری آن را نمیشناسند.
در حقیقت با وجود آن که در نگاه اولیه ممکن است تفاوت سئو با SEM مشهود نباشد، اما این دو حوزه دارای رویکرد متفاوتی برای بهینه سازی میباشند.
بنابراین اگر این دو عبارت را بهجای یکدیگر به کار میبرید و هنوز تفاوت SEO با SEM را نمیدانید،
قطعاً نخواهید توانست که یک استراتژی واضح و مؤثر برای افزایش بازدید سایت خود داشته باشید.
در این مقاله از وب جوان همراه ما باشید تا تعریف روشنی و دقیقی از سئو و بازاریابی جستجو داشته و همچنین پاسخ سؤالات زیر را بیابید:
- SEM چیست؟
- سئو چیست؟
- تفاوت سئو با SEM چیست؟
- کدام یک برای تجارت من بهتر است؟
همچنین ما تلاش کردهایم تا بهترین روشهایی که ممکن است در روند بهبود بازدید و عملکرد یک وب سایت مؤثر باشد را ذکر کنیم.
بازاریابی جستجو چیست؟
طبیعی است که قبل از شروع به انجام و پیاده سازی هر استراتژی بازاریابی، اطلاعاتی را در آن حوزه کسب کرده و با دید گستردهتری قدم در این راه بگذارید.
به این ترتیب زمانی که صحبت از بازاریابی جستجو میشود،
منظور هر نوعی از تاکتیکهای موجود است که به نحوی در بهبود رتبه صفحات سایت برای نتایج جستجو (SERP) مؤثرند.
در نتیجه میتوان گفت که این حوزه به طور کلی شامل تلاشهایی برای کسب رتبه بهتر و همچنین افزایش بازدید صفحات است.
اما باید توجه کرد که این بازاریابی خود به دو دسته تقسیم شده و به شکل تفاوت SEO با SEM شکل گرفته است:
- SEM که از استراتژیهای پولی برای نمایش در نتایج جستجو استفاده میکند.
- SEO که از استراتژیهای ارگانیک برای ظاهر شدن در نتایج جستجو استفاده میکند.
پس در اصل تفاوت سئو با SEM در این است که SEM یک استراتژی پولی بوده در حالی که SEO یک استراتژی ارگانیک میباشد.
هرچند مانند بسیاری از تجارتها و صنایع موجود، بازاریابی نیز تعاریف مختلف و خاصی را دارد که ممکن است موجب تفاوت جزئی در این دستهبندیها شود.
در واقع این تعاریف به طور پیوسته تکامل پیدا کرده تا بتوانند شیوههای نوین بازاریابی دیجیتال را در خود جای دهند.
برخی از بازاریابان ممکن است SEM را یک اصطلاح جامع در نظر بگیرند که شامل استراتژیهای پولی و ارگانیک میشود.
اما ما برای شفاف سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال، توصیه میکنیم که برنامه خود را به این دستهبندیهای متمایز تقسیم کنید.
بله از آنجایی که ممکن است این عبارات معانی مختلفی را به همراه داشته باشند،
پیشنهاد میشود که در ابتدای برنامهریزی حوزه مد نظرتان را برای شرکای کاری خود مشخص کنید.
با تعریف مشخصی از مباحث مانند تفاوت SEO با SEM ، مطمئن شوید که با درک یکسانی عمل میکنید.
همچنین بخوانید : سئو یا بهینه سازی سایت چیست
SEM چیست؟
SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو، اغلب بخشی از بازاریابی جستجو در نظر گرفته میشود که از تاکتیکهای پولی برای به دست آوردن بازدید بیشتر در SERPها استفاده میکند.
بنابراین همان طور که پیشتر ذکر شد تفاوت اصلی سئو با SEM در همین روشهای پولی و غیر پولی میباشد.
در واقع استراتژی SEM پولی شامل فعالیتهای مربوط به راهاندازی و بهینهسازی تبلیغات و همچنین تعیین بودجهای است که برای اجرای تبلیغات پرداخت میکند.
در بسیاری از تعاریف SEM را معادل روش تبلیغات کلیکی (PPC) میدانند که در آن به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ، شما هزینهای را پرداخت خواهد کرد.
به طور مثال یکی از پرچم داران این حوزه، گوگل ادز (Google Adwords سابق) است که ارائه دهنده بخش عظیمی از این تبلیغات کلیکی در نتایج جستجو میباشد.
با کمک این تاکتیک، صاحبان یک وب سایت، تحقیقاتی را درباره کلمات کلیدی حوزه کسب و کار خود انجام داده و کمپینهای تبلیغاتی خاصی را برای آن کلمات راه اندازی میکنند.
به این شکل در موارد خاص که نیاز به تبلیغات بیشتری برای دیده شدن در نتایج جستجو دارند، اقدام به استفاده از تبلیغات کلیکی خواهند کرد.
در نتیجه یک صفحه وب که ممکن است در بخش پایینتر SERPها باشند، به وسیله روشهایی چون SEM به رتبه بهتری دست پیدا میکنند.
برای راهنماییهای بیشتر در مورد SEM و استراتژیهای اساسی این حوزه، میتوانید پست ما را در وب جوان بررسی کنید.
همچنین بخوانید : SEM چیست و انواع آن
سئو چیست؟
SEO به نسبت مفهوم SEM شناخته شدهتر بوده و شامل مجموعهای از روشهای ارگانیک برای بهبود رتبه صفحات سایت در نتایج موتورهای جستجو چون گوگل است.
به این ترتیب در بررسی تفاوت SEO با SEM به نکته اساسی یعنی عدم پرداخت هزینه برای قرار گرفتن در نتایج برتر موتورهای جستجو میرسیم.
با اینکه در فرایند بهینه سازی سایت به روش غیر پولی، هزینهای را برای استخدام سئوکار میپردازید،
اما این هزینه معمولاً بسیار کم تر و کوتاه مدت تر از روشهای پولی است.
از سوی دیگر تاکتیکهای ارگانیک و SEO سفید پایداری بیشتری در SERPها داشته و نیازی به پرداخت مداوم بودجه کسب و کارتان جهت ماندن در نتایج برتر نیست.
شاید از خود بپرسید که منظور از سئو سفید چیست؟
در حقیقت سئو سایت شامل 100 ها تاکتیک مختلف میباشد که هر یک به نحوی به یک سایت کمک میکنند تا رتبه بهتری داشته باشند.
اما نه تنها تمامی این تاکتیکها مطابق الگوریتمهای موتورهای جستجو نیست، بلکه برخی از آنها به منظور دور زدن این الگوریتمها نیز میباشند.
سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه مفاهیمی بوده که به این منظور پیدا شده و تاکتیکهای بهینه سازی سایت را دسته بندی میکنند.
بله!
همان طور که متوجه شدید، صرف نظر از تفاوت سئو با SEM، هر یک از این حوزهها خود در بر گیرنده چندین حوزه مختلف و گسترده جهت بهبود رشد کسب و کار شما هستند.
پس برای داشتن یک کسب و کار موفق در حوزه دیجیتال مارکتینگ و روشهای پیاده سازی آن، باید تمامی جوانب را در نظر داشته تا چیزی از قلم نیفتد.
فراموش نکنید که یک تجارت موفق، باید استراتژی مخصوص به خود را در قویترین حالت داشته باشد.
همچنین بخوانید : استراتژی سئو سایت در سال 2022
تفاوت سئو با SEM در چیست؟
تا به این جا متوجه شدیم که SEM و SEO هر دو از عناصر منحصر به فرد بازاریابی جستجو در عصر حاضر هستند.
اما هنگامی که تفاوت SEO با SEM را بررسی میکنیم متوجه میشوید که در عین داشتن تفاوت،
آنها شباهتهایی هم دارند که تا حدی موجب اشتباه گرفتنشان با یکدیگر میشود.
شباهتها: سئو در مقابل SEM
بهبود نتایج:
یکی از بخشهایی که موجب شباهت این دو حوزه به یکدیگر شده، مربوط به کمک آنها برای دیده شدن در نتایج برتر موتورهای جستجو است.
در حقیقت هدف اصلی هر دو تاکتیک این است که به تجارت شما کمک میکند تا زمانی که کاربران عبارات خاص مرتبط با صنعت شما را جستجو میکنند، در نتایج جستجو ظاهر شوید.
جذب ترافیک:
دومین شباهتی که باعث کمتر نادیده گرفته شدن تفاوت سئو با SEM شده، جذب ترافیک بیشتر به وب سایت با این دو تکنیک میباشد.
در پس رسیدن به نتایج برتر، هدف این است که بتوان ترافیک بیشتری را به صفحات وب سایت هدایت کرد.
پس هر دو حوزه SEO و SEM با استراتژیهای خاص خود تلاش میکنند که ترافیک و نرخ بازدید بیشتری را برای یک تجارت به همراه داشته باشند.
شناخت مخاطبان:
امروزه بهینه سازی در حوزه سایت بیش از پیش وابسته به رضایت مخاطبین و درک نیازمندیهای آنان دارد.
جهت موفقیت در سئو و بازاریابی جستجو نیز باید درک خوبی از مخاطبان خود و نحوه عملکرد آنها داشته باشیم تا با بهکارگیری استراتژیهای مفید آنها را جذب کنیم.
در نتیجه برای هر دو نوع بازاریابی محتوای ارزشمندی ایجاد کنید که وقتی کاربران به دنبال راهحلهای مرتبط با برند شما میگردند، در نتایج دیده شوید.
تحقیق کلمات کلیدی:
تحقیق کلمات کلیدی یکی از اصلیترین مراحل بهینه سازی میباشد چرا که بدون درک کلمات مورد جستجوی کاربران، شانسی برای جستجو شدن نخواهید داشت.
جهت بهینه سازی سایت و SEM نیز باید از تحقیقات کلمات کلیدی برای کشف عبارات محبوب استفاده کرد.
این تحقیق شامل بررسی میزان محبوبیت کلمات کلیدی و شامل بررسی سطح رقابت آن کلمات نسبت به کلمات محبوب دیگر است.
همچنین بخوانید : تحقیق کلمات کلیدی چیست
بهینه سازی مستمر:
هنگام مقایسه تفاوت سئو با SEM، باید بدانید که با وجود تفاوتها، هیچ استراتژی بازاریابی وجود ندارد که یک بار پیاده سازی شوند و دیگر نیازی به تغییر نداشته باشد.
بنابراین هر دو این مباحث نیاز به آزمایش، نظارت و بهینه سازی مداوم برای بهبود عملکرد دارند.
تفاوت ها: SEO در مقابل SEM
حال که با شباهتها آشنا شدیم، زمان شناسایی تفاوت SEO با SEM رسیده است.
تبلیغاتی بودن:
روشهای بازاریابی جستجو که در استراتژیهای SEM پیاده سازی میشوند، عموماً به عنوان تبلیغات شناخته میشوند،
این در حالی است که کاربران سئو را تبلیغ نمیدانند.
چرا که در روشهای مرسوم به بهینه سازی سئو، نتایج به صورت ارگانیک به دست آمده و به هیچ وجه علامت گذاری نمیشوند،
در نتیجه کاربران نتایج ارگانیک را بیشتر قبول دارند.
اما روشهای استراتژی بازاریابی جستجو از همان ابتدا یک روش تبلیغاتی معرفی شدهاند که به واسطه آن در نتایج جستجو تفاوت سئو با SEM مشهود است.
بله!
پسوندهای تبلیغاتی مانند علامت AD که در کنار نتایج مربوط به تبلیغات کلیکی قرار میگیرد، ممکن است کاربران را کمتر جذب خود کند.
هزینه:
همان طور که در ابتدا ذکر شد، بارزترین تفاوت SEO با SEM در هزینهای میباشد که برای پیاده سازی آنها پرداخت میشود.
در حقیقت هر بار که کاربری روی یک نتیجه SEM کلیک میکند، شما هزینهای را به مرکز ارائه دهنده آن خدمات پرداخت میکنید.
اما بالعکس در نتایج ارگانیک هنگامی که کاربر روی یک نتیجه سئو شده کلیک میکند، هیچ هزینهای از جیب شما نخواهد رفت!
به این ترتیب شما باید بودجهای را برای نمایش مداوم تبلیغات SEM و استفاده از این سبک بازدید داشته باشید.
مخاطبان اختصاصی:
در روشهای موسوم به سئو، یک متخصص سئو تمامی روشهای بهینه سازی را پیاده سازی میکند تا هنگامی که یک کاربر جستجو کرد در نتایج دیده شوید.
اما در نتایج مربوط به بازاریابی جستجو این امکان وجود دارد که شما مخاطبین هدف خود را فیلتر کرده و صفحات سایت شما در فرایند جستجو فقط به قشر خاصی از افراد نمایش داده شود.
به طوری که از طریق SEM، میتوانید (بسته به ناشر) با اختصاص فیلترهایی بر اساس سن، مکان، درآمد،
عادات و موارد دیگر، مخاطبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.
زمان:
اگر تا حدودی با فرایند بهینه سازی سایت آشنا شده باشید، حتماً میدانید که این پروسه با وجود ماندگاری اما زمان بر میباشد.
در نتیجه یکی از موارد تفاوت سئو با SEM در زمان بندی آنهاست و اگر به دنبال نتایج سریع هستید،
بازاریابی موتورهای جستجو پولی معقولانهتر است.
به طوری که به محض راه اندازی یک کمپین، تبلیغات شما در SERPها نمایش داده میشود.
همچنین بخوانید : درآمد سئو به دلار چقدر است؟
ایجاد تغییرات:
در استراتژی سبک پولی، گزینههای بیشتری جهت ایجاد تغییرات و یا انجام آزمایش در اختیار شما قرار میگیرد.
در واقع از آنجایی که میتوانید بلافاصله تبلیغات پولی SEM را خاموش و روشن کنید، این یک استراتژی عالی برای آزمایش روشهایی است که احتمال میدهید برای شما کارآمد باشد.
به این شیوه شما میتوانید به سرعت نسخه تبلیغاتی خود را اصلاح کنید، مخاطبان جدید را هدف قرار داده و محتوای صفحه فرود را برای آزمایش تاکتیکهای جدید خود تغییر دهید.
این تفاوت SEO با SEM موجب برتری SEM شده و به شما امکان میدهد فوراً تفاوتها را در استراتژیهای خود مشاهده کنید.
ارزش افزوده:
سئو یکی از راهکارهایی است که به مرور زمان موجب ارزش افزوده شده و سود طولانی مدت را به همراه دارد.
این در حالی است که در بازاریابی موتورهای جستجو به صورت پولی تنها تا زمانی شاهد نتایج مفید خواهید بود که هزینههای را پرداخت کنید.
نرخ کلیک:
بر طبق آمار منتشر شده سئو نرخ کلیک (CTR) بالاتری نسبت به SEM دارد، پس اگر بتوانید به کمک سئو در نتایج برتر قرار گیرید احتمال کلیک بیشتری خواهید داشت.
اما اگر در صفحه دوم نتایج یا پایینتر ظاهر میشوید، احتمالاً میتوانید کلیکهای بیشتری از طریق SEM دریافت کنید.
سوالات پرتکرار تفاوت سئو با SEM
در اصل تفاوت سئو با SEM در این است که SEM یک استراتژی پولی بوده در حالی که SEO یک استراتژی ارگانیک میباشد.
سئو با SEM شباهتهای زیادی را دارند که به برخی از این شباهتها مانند بهبود نتایج، جذب ترافیک، آشنایی و شناخت مخاطبان، تحقیق کلمات کلیدی و بهینه سازی مستمر میتوان اشاره کرد.