تولید محتوا در انواع مختلفی انجام می شود که موضوعات مختلفی را پوشش می دهد. یکی از مهمترین موضوعاتی که در حال حاضر در فضای مجازی در حال توسعه است، تولید محتوای آموزشی است. دلیل این امر این است که می توان محتوای آموزشی با موضوعی خاص در قالب های مختلف در اینترنت و تنها با ایجاد سایت یا کانال در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد. در این مقاله علاوه بر معرفی اینکه تولید محتوای آموزشی چیست، سه روش برای تولید محتوای آموزشی ارائه می کنیم.
انواع محتوا چیست؟
برای اینکه بتوان در تولید محتوای آموزشی به درستی عمل کرد، علاوه بر دانستن انواع محتوا، نکات مهمی در مورد سئوی این محتوا نیز باید مد نظر قرار گیرد؛ زیرا سئو محتوای تصویر با سئو محتوای متنی متفاوت است. بر این اساس، یادگیری سئو به زبان ساده یکی از موارد ضروری در کنار تولید محتوای با کیفیت است. همانطور که گفته شد، محتوا در قالب های مختلفی از جمله متنی، تصویری، تعاملی، ویدئویی، پست های وبلاگ، کتاب های الکترونیکی، نقد و بررسی و پرسش های متداول تولید می شود.
روش های ایجاد انواع مختلف محتوا در قالب های مختلف متفاوت است و به ابزارهای مختلفی نیاز دارد. به عنوان مثال، ایجاد محتوای متنی به ابزارهای کمتری نسبت به ایجاد محتوای ویدیویی و صوتی نیاز دارد.
تولید محتوای آموزشی چیست؟
یکی از پایه های اصلی نظام آموزشی نوین و دستاوردهای فناوری های الکترونیکی تولید محتوای آموزشی است. تولید چنین محتوایی در ابتدا بر روی سی دی به صورت متن و تصویر انجام می شد. اما اکنون شاهد تولید محتوای ویدئویی و آنلاین به صورت مجازی برای مخاطب هستیم و کاربر می تواند آن را در هر زمان و مکانی مصرف کند.
تولید محتوای آموزشی شامل مجموعه ای از متون، تصاویر و انیمیشن های تصویری و صوتی است که با استفاده از فناوری کامپیوتری برای آموزش یک موضوع آموزشی ایجاد می شود. معلمان موضوع آموزشی و کارشناسان کامپیوتر وظیفه تهیه محتوای آموزشی و تهیه و در دسترس قرار دادن آن در اختیار کاربران جهت یادگیری موضوع آموزشی را بر عهده دارند.
محتوای تولید شده برای آموزش باید برای کاربران مفید و کاربردی باشد و متناسب با نیازهای فراگیران باشد. مواد آموزشی موجود و دقیق و قابلیت هضم آنها از ویژگی های تولید محتوای آموزشی است.
روش های تولید محتوای آموزشی
برای تولید محتوای آموزشی باید اصول و قواعدی را رعایت کرد تا محتوای آموزشی ارزشمند تهیه شود. در این قسمت از مقاله به معرفی سه روش مهم تولید محتوای آموزشی اشاره می کنیم.
1. تولید محتوای آموزشی تصویری
روش تولید محتوای آموزشی به صورت تصویری یکی از جذابترین قالبهای تولید محتوا برای ارائه آموزش در یک موضوع است. بسیاری از مردم علاقه ای به یادگیری با خواندن نسخه الکترونیکی یک درس یا گوش دادن به یک پادکست آموزشی ندارند. این افراد ترجیح می دهند از آموزش های تصویری و تصویری برای یادگیری موضوعات آموزشی استفاده کنند.
در تولید محتوای آموزشی به صورت تصویری، کاربر ابتدا چهره معلم را می بیند و این می تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. شفافیت چهره معلم در ویدیو می تواند اعتماد مصرف کنندگان را ایجاد کند و آنها را تشویق به خرید محصولات آموزشی از وب سایت فروشنده کند. همچنین تمامی مراحل به صورت تصویر و فیلم قابل مشاهده است که می تواند به درک مخاطب کمک کند.
2. تولید محتوای آموزشی به روش پادکست
ساخت پادکست یکی دیگر از راه های ایجاد محتوای آموزشی است که کاربر فقط صدای استاد را می شنود و توضیحات و آموزش را فقط از طریق صدا دریافت می کند. تولید محتوای آموزشی در قالب پادکست از جذابیت کمتری نسبت به آموزش تصویری برخوردار است. اما تا حد زیادی در انتقال محتوا به یادگیری عملکرد خوبی داشته است.
روش ساخت محتوای آموزشی در قالب پادکست برای همه موضوعات آموزشی مناسب نیست. به عنوان مثال، هنگام توضیح اینکه انواع محتوا چیست، مناسب است از این روش استفاده شود. اما روش مناسبی برای آموزش عملکرد دستگاه نخواهد بود. زیرا در پادکست فقط توضیحات ارائه شده و هیچ یک از قطعات دستگاه برای کاربر قابل مشاهده نیست.
3. تولید محتوای آموزشی الکترونیکی
یکی دیگر از راه های ایجاد محتوای آموزشی، تولید کتاب های الکترونیکی با فرمت PDF است. تولید محتوای الکترونیکی مبتنی بر متن یکی از ساده ترین و منحصر به فردترین روش های تولید محتوای آموزشی است. برای ایجاد یک PDF آموزشی جذاب می توان شرح موضوع آموزشی را به صورت چکیده و عنوان بیان کرد. ساخت نسخه الکترونیک محتوای آموزشی روشی جدید در تولید محتوا است و برای افرادی که وقت تماشای فیلم های آموزشی یا گوش دادن به پادکست را ندارند بسیار مناسب است.
البته برای ایجاد محتوای آموزش الکترونیکی باید نکات خاصی رعایت شود. شروع با نام خدا و تهیه فهرست مطالب آموزشی دو نکته مهم در ساخت محتوای آموزشی PDF می باشد. در مرحله بعد باید مقدمه ای تهیه کنید تا کاربر با نوع آموزش آشنا شود سپس در مورد موضوع مربوطه تحقیق کرده و نتیجه گیری کنید. نکته مهم دیگر در هنگام ایجاد محتوای آموزشی این است که نشان دهید چرا کاربر باید از این آموزش استفاده کند.
نتیجه
تولید محتوای آموزشی باید با دقت و حوصله انجام شود. همچنین برای ایجاد محتوا با توجه به موضوع آموزشی باید از قالب خاصی استفاده شود. به عنوان مثال، برای یادگیری سئو به زبان ساده، بهتر است محتوای آموزشی را به صورت تصویری ایجاد کنید. زیرا در این صورت کاربر محتوای مورد نظر را بهتر و بیشتر یاد می گیرد. این مقاله به معرفی انواع محتوا پرداخته و سه روش مهم تولید محتوای آموزشی را بیان می کند.