تگ alt (خصیصه alt یا برچسب جایگزین) می تواند برای علامت گذاری تصاویر و گرافیک ها در یک سند HTML استفاده شود. اگر مرورگر برای نمایش تصویر انتخاب شود، به جای تصویر، تگ جایگزین نمایش داده می شود. در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) این یک پارامتر مهم در بهینه سازی صفحه است، زیرا گوگل به لطف تگ های alt بهتر می تواند آنچه را که در تصاویر قابل مشاهده است درک کند. متن جایگزین رزرو شده شرح تصویر کوتاه بارگیری نشده است.
کد تگ alt به عنوان یک عنصر HTML در متن منبع یک فایل تصویری ذخیره می شود. استفاده از کاراکترهای دوگانه به جای نقل قول مهم است:
اکثر CMS ها پیاده سازی خودکار تگ alt را ارائه می دهند. هنگام تگ کردن، حتما کلمه کلیدی اصلی خود را وارد کنید و توضیحاتی را انتخاب کنید که تا حد امکان کوتاه و معنادار باشد. همچنین استفاده مکرر از کلمات کلیدی مشابه برای یک پرس و جو خاص در تگ های alt می تواند منجر به بهینه سازی بیش از حد و جریمه های سرریز کلمه کلیدی شود، تگ های alt تصویر باید برای دسترسی به وب مفید و طبیعی باشند.
در سال 2020، ظرفیت گوگل برای درک بصری و طبقه بندی بصری پرس و جوها به لطف فناوری های هوش مصنوعی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. متن، چهرهها، اشیا، مکانها، نشانهها، حیوانات، مناظر روی تصاویر به همراه پسوندهای تصویر، پالتهای رنگی، فراداده IPTC و موارد دیگر میتوانند برای درک سهم بافت تصویر در یک صفحه وب مورد استفاده قرار گیرند. تگهای جایگزین، آدرسهای اینترنتی تصویر، عناوین تصویر، شرح تصاویر، لینکهای تصویر، متن بستهبندی تصویر، عوامل دیگری اما قدیمیتر برای رتبهبندی و درک تصاویر برای بهینهسازی موتور جستجو هستند. همچنین، برای اینکه ببینید گوگل چگونه تصویری را در وب دریافت میکند، میتوانید از Vision AI گوگل، یک فناوری جدید ادراک بصری هوش مصنوعی استفاده کنید.
تابع ALT برای چیست؟
اصطلاح ویژگی alt از دو کلمه تشکیل شده است. “alt” به معنای “جایگزین” است. اصطلاح «ویژگی» در دستور زبان نیز به کار می رود. در اینجا این صفت افزوده ای است به اسمی که حتی دقیق تر آن را توصیف می کند. اصطلاح “Alt-Tag” که هنوز هم امروزه استفاده می شود، مترادف است – “تگ” انگلیسی به معنای علامت یا پاداش است. در کدهای HTML، یک صفت افزودنی به یک دستور است. علاوه بر تگ alt، تگ های دیگری مانند تگ H برای عناوین یا عناوین به عنوان تگ تصویر وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این تگ های HTML، می توانید راهنمای ما در مورد استفاده از HTML معنایی و اهمیت آن برای SEO را مطالعه کنید.
برای گرافیک های گرافیکی، متن جایگزین تصویر را توصیف می کند. در درجه اول این هدف را دنبال می کند، نه بهینه سازی موتورهای جستجو. سپس اطلاعات ذخیره شده در متن جایگزین می تواند به عنوان جایگزینی برای گرافیک نمایش داده شود. این اتفاق می افتد، برای مثال، زمانی که یک عامل کاربر از تصاویر پشتیبانی نمی کند، یا زمانی که یک تصویر گرافیکی کاربر به طور خودکار توسط یک مرورگر یا برنامه ایمیل بارگذاری نمی شود. در صورت بروز مشکل در بارگذاری گرافیک سرور، می توان از ویژگی های تصویر نیز استفاده کرد. علاوه بر این، گاهی اوقات توسعه دهندگان پوشه تصاویر را روی سرور جابجا می کنند که در نتیجه تصاویر موجود در وب سایت برای کاربران و ربات های موتورهای جستجو قابل مشاهده نیستند. حتی پس از آن، تگ جایگزین اعمال می شود و به جای تصویر نمایش داده می شود.
تگ alt نقش مهمی در طراحی وب سایت های بدون مانع ایفا می کند. در اینجا نیز متن جایگزین برای تصاویر کاربرد عملی دارد: به عنوان مثال، کاربران نابینا می توانند محتوای وب را با استفاده از به اصطلاح “صفحه خوان” بخوانند. از آنجایی که این خوانندگان نمی توانند تصاویر را تفسیر کنند، تگ های alt مربوطه را می خوانند. به این ترتیب، کاربران ناتوان این فرصت را دارند که نه تنها متون، بلکه عناصر گرافیکی وب سایت را نیز درک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اهمیت طراحی وب سایت بدون مانع، قابلیت استفاده از وب سایت و تجربه کاربری، خواندن دستورالعمل های ما مفید است.
ALT به عنوان محتوا برای موتورهای جستجو عمل می کند
رباتهای موتور جستجو جمعآوریکنندههای داده بسیار پیچیدهای هستند، اگرچه درک بصری و ظرفیت درک قوی دارند، کمک به رباتهای موتور جستجو برای درک هدف تصاویر در یک صفحه وب میتواند به بهبود عملکرد خزیدن و قدرت محتوا کمک کند. به همین دلیل، موتورهای جستجو داده های تصویر را بر اساس اطلاعات اضافی که روبات ها در یک وب سایت پیدا می کنند، فهرست می کنند. یک جزء مهم برای شناسایی محتوای تصویر، ویژگی alt است. این به موتورهای جستجو کمک می کند تا ارتباط محتوای گرافیکی را برای جستجوهای تصویر و جستجوهای ارگانیک تعیین کنند.
خود گوگل استفاده از متن های جایگزین را برای گرافیک توصیه می کند. در ویدیوی زیر، Matt Cutts (برترین جنگنده هرزنامه گوگل و وکیل سابق) نحوه ایجاد متن های ALT مناسب را توضیح می دهد:
مشخصه ALT کجا درج شده است؟
ویژگیهای Alt به عنوان عناصر HTML در متن منبع، مستقیماً در پیوند تصویر مربوطه ذخیره میشوند. مثال زیر گزیده ای از متن منبع را نشان می دهد
همانطور که برای نمودار رزرو شده است:
متن جایگزین بعد از متن در گیومه قرار دارد. “Img src” نشان دهنده URL گرافیک است.
برچسب های ALT چه محتوایی باید داشته باشند؟
به طور کلی، هنگام پر کردن ویژگی alt هیچ محدودیتی وجود ندارد. با این حال، توصیه می شود که تصویر را تا حد امکان کوتاه و دقیق توصیف کنید. به عنوان راهنما، باید محتوای تصویر را تنها از روی متن تشخیص دهید. در بسیاری از موارد دو کلمه کافی است. اگر یک ویژگی تصویر محتوایی نداشته باشد زیرا یک طراح وب فقط می خواهد یک ناحیه سفید را وارد کند، ویژگی نیز می تواند خالی بماند. برای جلوگیری از سردرگمی هنگام خواندن کد منبع از طریق مرورگر، ویژگی alt باید به هر حال تنظیم شود.
سپس یک تگ خالی ALT به شکل زیر خواهد بود: alt = “”. علاوه بر این، تصاویر برای اهداف طراحی را می توان با برچسب های جایگزین مختلفی استفاده کرد که می تواند هدف از تزئین تصاویر را نشان دهد، خالی ماندن آنها می تواند به دسترسی به وب آسیب برساند.
برای وب مسترها، نویسندگان یا متخصصان سئو مهم است که از تگ alt برای درج کلمه کلیدی مرکزی در صفحه فرود استفاده کنند. به عنوان یک قاعده، هنگام توصیف تصاویر، به طور خودکار یک بهینه سازی وجود دارد که یک کلمه کلیدی مهم از وب سایت مربوطه ظاهر می شود. همچنین استفاده از تگ های alt به عنوان طبیعی و مفید مهم است، تگ alt باید محتوای تصاویر را به همراه عملکرد خود در صفحه وب مشخص کند و با هدف جستجوی کاربر مرتبط باشد.
متن جایگزین خوب چه ویژگی هایی دارد؟
- کلمات باید به طور طبیعی در تگ های alt استفاده شوند.
- متن جایگزین نباید حاوی هیچ نوع کلمه کلیدی پر شده باشد.
- متن جایگزین باید محتوای تصاویر و اشیاء بصری را توصیف کند.
- متن جایگزین باید هدف تصاویر در صفحه وب را توصیف کند.
- متن جایگزین باید ارتباط صفحه وب با هدف کاربر و هدف جستجو را افزایش دهد.
- متن جایگزین باید مزایای دسترسی به وب را فراهم کند.
- برچسب های تصویر جایگزین باید مطابق با جستجوی بصری موتور جستجو ایجاد شود تا شامل عبارات یا کلمات کلیدی جستجو شود.
برچسب ALT در مقابل برچسب عنوان در تصاویر: تفاوت چیست؟
تگ عنوان زمانی نمایش داده می شود که کاربر روی یک تصویر قرار می گیرد. ویژگی title همچنین می تواند پیوندها را با جزئیات بیشتری توصیف کند و اطلاعات بیشتری در مورد هدف پیوند در اختیار کاربر قرار دهد.
اساساً، تگ عنوان و تگ alt از این جهت متفاوت هستند که تگ عنوان زمانی که ماوس تمام می شود اطلاعات را به کاربر نمایش می دهد، در حالی که ویژگی alt معمولاً برای بازدیدکننده نامرئی است و فقط به عنوان یک مکان نگهدار برای تصویر نمایش داده شده عمل می کند. داده شده. زیرا همانطور که قبلا ذکر شد، “خصیصه alt” به عنوان جایگزینی برای توضیحات تصویر استفاده می شود. با این حال، اگر از تگ عنوان تصویر استفاده نشود، معمولاً زمانی که ماوس روی تصویر قرار می گیرد، متن جایگزین ظاهر می شود.
تگ های عنوان همچنین ارتباط بیشتری با هدف تصویر و اهمیت آن در صفحه وب ایجاد می کنند.
برخی از مرورگرها، مانند فایرفاکس، اکنون از یک ویژگی اضافی پشتیبانی می کنند که فراتر از محتوای اطلاعاتی ویژگی های ALT است: longdesc. اینترنت اکسپلورر باید برای خواندن توضیحات طولانی پیکربندی شود. با این حال، longdesc دیگر در طول اجرای وبسایتهای HTML5 پشتیبانی نمیشود و میتوان آن را برای بهینهسازی موتور جستجو نادیده گرفت.
Longdesc توضیحات طولانی تری است که می تواند به تصاویر اضافه شود. ممکن است به این شکل باشد:
توضیحات طولانی مانند متن جایگزین مستقیماً در متن منبع ذخیره نمی شوند، بلکه به عنوان یک سند HTML از طریق پیوند ذخیره می شوند. اگر میخواهید مطمئن شوید که longdesc توسط عوامل کاربری که از این ویژگی پشتیبانی نمیکنند قابل خواندن است، میتوانید پیوند longdesc را به طور جداگانه در متن منبع ذخیره کنید.
در مثال ما به این صورت خواهد بود:
نظرات اخیر در مورد ویژگی ALT و SEO
حتی اگر در نگاه اول فقط چند کاراکتر وجود داشته باشد که ویژگی Alt شامل می شود، اهمیت آن برای بهینه سازی وب سایت را نباید دست کم گرفت. تگهای Alt میتوانند به بهینهسازی تصویر و بهبود رتبهبندی کمک کنند، برای مثال در جستجوی تصویر در گوگل و سایر موتورهای جستجو. علاوه بر نام و عنوان فایل، تگ alt تاثیر زیادی بر نتایج جستجوی این جستجوی عمودی دارد.
علاوه بر این، تگهای alt تا حد زیادی به تقویت ارتباط یک وبسایت با یک کلمه کلیدی خاص کمک میکنند، زمانی که با برچسبهای عنوان به معنای کلی ترکیب شوند، یعنی. بهینه سازی جامع برای موتورهای جستجو با این حال، وب مسترها و سئوکاران باید خود را به توضیحات تصویر محدود کنند و از این ویژگی برای اضافه کردن کلمات کلیدی استفاده نکنند که گوگل می تواند به سرعت آنها را به عنوان هرزنامه تفسیر کند. علاوه بر این، ویژگی تصویر تنها یکی از بسیاری از پارامترهای بهینه سازی در صفحه است و به عنوان یک عنصر متا با عنوان مرتبط با رتبه بندی قابل مقایسه نیست.