گوگل برای رتبه بندی سایتها از الگوریتمهای متفاوتی استفاده میکند که به طور مداوم در حال به روزرسانی هستند و اگر شما نتوانید خود را با آنها همراه کنید از گردونه رقابت با همکاران خود حذف خواهید شد. گوگل پس از هر به روزرسانی اطلاعات دقیقی از جزییات آپدیت خود را معرفی نمیکند که خود همین امر میتواند باعث نگرانی بسیاری از دارندگان وبسایتها شود اما با این حال متخصصان بزرگی در دنیا وجود دارند که با تجربه، آزمایش، حدس و گمان یکسری لیست و راهکار ارائه میدهند که بتوانید با آنها وبسایت خود را به روز نگهدارید. در این مقاله قرار است اطلاعات زیادی را در رابطه با انواع الگوریتم گوگل بیاموزیم که تاثیرات به سزایی را بر روی سئو داخلی و خارجی سایت شما دارد.
درباره فاکتورهای رتبه بندی الگوریتم گوگل چه می دانیم؟
ما در مورد الگوریتم رتبه بندی گوگل چیزهای محدودی میدانیم زیرا گوگل فاکتورهای رتبه بندی خود را فاش نمیکند. به عبارت دیگر، هیچ کس کاملاً مطمئن نیست که چه چک لیستی را باید برای رسیدن به رتبه اول گوگل تیک بزند. با این حال، در اینجا خلاصه ای از عوامل رتبه بندی که تقریبا از وجود آنها 100% مطمئنیم، لیست شده است:
- سرعت صفحه: یکی از مهمترین فاکتورهای سئو داخلی سرعت سایت است و گوگل سایتهای ضعیف را اصلا دوست ندارد، زیرا باعث تجربه جستجوی چندان خوبی برای کاربر نخواهد شد.
- ارتباط محتوا: در هنگام نوشتن مقاله باید به ارتباط کلمه کلیدی و محتوا دقت کافی را داشته باشید، اما حواستان باشد که کلمه کلیدی را به صورت ربات گونه در محتوای خود نگنجانید.
- طراحی سایت: وب سایت شما باید کاربرپسند باشد و به راحتی قابل پیمایش باشد.
- کیفیت پیوند: لینک سازی داخلی و خارجی هر دو از عوامل موثر بر سئو هستند اما اطمینان حاصل کنید که عمل لینک سازی را به صورت کاملا طبیعی و مرتبط انجام دهید زیرا لینک سازی اشتباه نیز میتواند به ضرر شما تمام شود.
- سازگاری با موبایل: همیشه در طراحی سایت باید به فکر تمام کاربران از تمام دستگاهها باشید و فقط طراحی را بر اساس ابعاد مانیتور خودتان انجام ندهید. گوگل امتیاز ویژهای را برای طراحیهای سازگار با موبایل در نظر دارد.
- وضعیت HTTPS: امنیت وبسایت نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای گوگل است. سعی کنید حتما یک گواهینامه SSL (حتی رایگان) بر روی دامنه خود داشته باشید.
- تعامل کاربر: در نهایت، تغییرات جستجوی گوگل ممکن است بر روی وب سایت هایی با نرخ پرش بالا تأثیر منفی بگذارد زیرا ممکن است صفحات با کیفیت پایینی باشند.
تغییرات الگوریتم گوگل هر چند وقت یکبار منتشر می شود؟
گوگل هر روز تغییرات جزئی در الگوریتم رتبه بندی خود ایجاد می کند. آنها حتی ممکن است چندین به روز رسانی را در 24 ساعت منتشر کنند. تغییرات جستجوی گوگل معمولاً اندک است و عموما با این به روز رسانیها، متوجه افت رتبه صفحه نخواهید شد اما این موضوع در مورد Update core یا به روزرسانیهای هستهای متفاوت است. گوگل این تغییرات بزرگتر و گستردهتر را چند بار در سال انجام میدهد و آنها میتوانند مستقیماً بر عملکرد صفحه شما تأثیر بگذارند (حداقل یک یا دو بار در سال مراقب بهروزرسانی اصلی باشید).
به روز رسانیهای مهم الگوریتم گوگل
برای کمک به درک بهتر عملکرد تغییرات الگوریتم گوگل، در اینجا خلاصه ای از برخی به روز رسانیهای تاریخی و کلیدی گوگل و تأثیر آنها بر استراتژیهای رتبه بندی فراهم شده است:
1. الگوریتم پاندا
این الگوریتم در سال 2011 منتشر شد و هدف آن افزایش کیفیت مقالات و محتوای سایت بود. در گذشته یکی از کارهایی که توسط بسیاری از افراد انجام میشد این بود که فقط کلمات کلیدی را در صفحات خود پر میکردند و هیچ توجهی به محتوا و کیفیت آن نداشتند. اما پس از معرفی “پاندا” تمام وبسایتهایی که قصد داشتند در صفحه اول گوگل بمانند موظف به تولید محتوا و آموزشهای مفید شدند.
2. الگوریتم پنگوئن
این بهروزرسانی در سال 2012 معرفی شد و مستقیماً با تاکتیکهای سئو «کلاه سیاه» اسپم مبارزه کرد. حتما میدانید که یکی از راهکارهای رشد یک صفحه، ساخت بک لینک است اما این لینک سازی باید به طور طبیعی انجام شود و گوگل اصلا علاقهای به ایجاد ترافیک ناگهانی و فیک به یک آدرس را ندارد. همانطور که در مقاله سئوی داخلی توضیح دادیم شما باید تولید محتوا را به نوعی انجام دهید که کاربران و خوانندگان خودشان ترغیب به ساخت بک لینک به وبسایت شما شوند.
3. الگوریتم مرغ مگس خوار
این الگوریتم در سال 2013 معرفی شد و همانند دو الگوریتم قبل بازهم روی محتوا تمرکز داشت اما با این تفاوت که قصدش این بود تا مقالاتی را به صفحه اول برساند که بیشترین ارتباط را بین کلمه کلیدی جستجو شده توسط مخاطب و محتوا داشتند. در گذشته ممکن بود مثلا شما به دنبال کلمه کلیدی “سئو در قم” بودید اما وقتی وارد سایت میشدید میدیدید که آن صفحه کمترین ارتباط را با کلمه کلیدی شما دارد. الگوریتم مرغ مگس خوار کمک شایانی به حفظ ارتباط بین محتوا و عبارت جستجو شده کرد.
4. Google RankBrain
در سال 2015 الگوریتم Google RankBrain به عنوان یک افزونه برای مرغ مگس خوار معرفی شد تا بر اساس علایق کاربر، مرتبطترین مطالب را به او نمایش دهد. یعنی ممکن است اگر دو نفر همزمان یک جستجوی یکسان داشته باشند، نتایج یکسانی را دریافت نکنند و بر اساس علاقهمندیهای آن دو شخص، صفحه اول گوگل کمی برایشان متفاوت باشد.
5. بررسی محصول
الگوریتم بررسی محصول یا Product review الگوریتمی است که در سال 2023 معرفی شد و هدفش تنها کنترل محصولات است. اگر صفحات محصول در وبسایت خود دارید باید جزییات و ویژگیهای کامل محصول را بنویسید و همچنین باید قسمت نقد و بررسی محصول را نیز قرار دهید.
6. محتوای مفید
این به روزرسانی در آگوست 2022 معرفی شد و باز هم هدف آن محتوای با کیفیت است، اما در واقع منظور از محتوای با کیفیت محتوایی است که برای کاربر نوشته شده باشد نه برای موتورهای جستجو، و همچنین هر چه عمق دانش نویسنده در آن زمینه بالاتر باشد و اطلاعات مفیدتری را برای کمک به کاربران و خوانندگان تولید کند برای گوگل با ارزشتر است.
چگونه بفهمم که گوگل یک بهروزرسانی جدید را منتشر کرده است؟
نیازی به ردیابی تک تک تغییرات گوگل نیست، با این حال بسیار مهم است که بهروزرسانیهای اصلی را دنبال کنید و استراتژی SEO خود را بر این اساس تطبیق دهید. ابتدا یک Google Alert برای تغییرات الگوریتم تنظیم کنید. با Google Alerts، هر زمان که بهروزرسانیهای الگوریتم SEO به صورت آنلاین ذکر شود، یک اعلان مستقیماً به صندوق ورودی خود دریافت میکنید تا بتوانید در اسرع وقت برای تغییرات آماده شوید.
در مرحله بعد، اگر در توییتر هستید، Google SearchLiaison را دنبال کنید. این یک حساب رسمی است که در آن اعلانهای بهروزرسانیهای الگوریتم اصلی را خواهید دید. Google Alerts در رسانههای اجتماعی فعالیت ندارد، بنابراین دنبال کردن این حساب راه دیگری برای ردیابی هرگونه اشاره به تغییرات الگوریتم رتبه بندی در اختیار شما قرار می دهد.
از اینجا، میتوانید اطلاعیههای رسمی را بخوانید تا درباره تأثیر این بهروزرسانیهای الگوریتم سئو بیشتر بدانید. همچنین میتوانید درباره بهبودهای برنامهریزیشده برای Google اطلاعات بیشتری کسب کنید، که ممکن است به شما در بهبود استراتژی سئو بهطور کلی کمک کند.
میتوانید از Google Analytics نیز برای کمک به تشخیص تغییرات در الگوریتم رتبهبندی استفاده کنید. گوگل آنالیتیکس چگونه می تواند کمک کند؟ میتواند به شما کمک کند تا نوسانات غیرعادی در ترافیک و تبدیلها را شناسایی کنید (کاهش یا افزایش ترافیک). سپس می توانید نگاه دقیق تری به عملکرد خود بیندازید تا ببینید آیا به نحوی تحت تأثیر تغییر الگوریتم گوگل قرار گرفته اید یا خیر.
در نهایت، یک ابزار تحلیل الگوریتم مانند MozCast یا Grump محصول Accuranker را امتحان کنید. این ابزارها تغییرات الگوریتم گوگل را به صورت روزانه دنبال میکنند تا به دیجیتال مارکترها کمک کنند تا از هر بهروزرسانی جلوتر بمانند. برای مثال، با Grump میتوانید تغییرات الگوریتم را بر اساس نوع دستگاه ردیابی کنید. یعنی اگر متوجه کاهش ترافیک یا کاهش نرخ تبدیلهای تلفن همراه شدید، میتوانید از این ابزار استفاده کنید تا ببینید آیا Google تغییراتی را اعمال کرده است یا خیر. الگوریتم رتبه بندی آن:
کدام آپدیت گوگل، سئو سایت مرا تحت تاثیر قرار داده است؟
آیا اخیراً متوجه کاهش شدید ترافیک شدهاید؟ در اینجا دو مورد از بهترین روشها برای تعیین اینکه کدام به روز رسانی وب سایت شما را تحت تاثییر قرار داده است به همراه راهکار ذکر شده است:
- ابتدا، مرکز جستجوی گوگل (Google Search Central) را بررسی کنید. این پلتفرم حاوی منابع متعددی است که به شما در تشخیص مشکلات رایج عملکرد و شناسایی جریمه های احتمالی الگوریتم کمک می کند.
- سپس وارد Search Console شوید و با کمک پیغامهای کنسول، مشکلات سایت را بررسی کنید.
- با ترکیب دو روش فوق به مشکل سایت پی خواهید برد و در زمینه رفع آن میتوانید اقدام کنید.
آیا الگوریتم گوگل با سایر موتورهای جستجو متفاوت است؟
قطعا. تقریبا میتوانیم بگوییم که الگوریتمهای یاهو و بینگ تقریبا مشابه است و از یک اصول یکسانی استفاده میکنند. زمان به روز رسانی هسته آنها مشخص نیست اما در عوض راهکارهایی را در اختیار دیجیتال مارکترها قرار میدهند تا بتوانند طبق اصول بینگ و یاهو، سایتهای خود را بهینه کنند. در سوی دیگر گوگل قرار دارد که زمان آپدیتهای آن کاملا شفاف و مشخص است اما هیچ جزییاتی را راجع به نحوه بهبود سئو به وبمسترها نمیدهد.
چگونه در سئو گوگل موفق شویم؟
اگر به دنبال بهبود جایگاه خود در گوگل هستید حتما 13 راهکار زیر را جدی بگیرید و از همین الان برای انجام آنها اقدام کنید تا بتوانید به نتایج دلخواه خود برسید:
1. بهینه سازی برای موبایل
همانطور که پیشتر ذکر کردیم و در مقاله مربوط به “سئو داخلی” کامل توضیح دادیم، باید حتما سایت شما برای کاربران موبایل هم طراحی شده باشد و از همه نظر کاربر پسند باشد. برای اینکه بدانید مشکلی در دستگاههای موبایل دارید یا خیر، به گوگل کنسول مراجعه کنید.
3. افزایش تعامل کاربر
اگر محتوایی که تولید میکنید نیاز مشتریان شما را بر آورده نسازد و یا محصولات شما برای مدت طولانی روی سایت موجود نشود کاربر بلافاصله از آن صفحات فاصله گرفته و در نتیجه سئو سایت شما آسیب خواهد دید. با رعایت نکات اصولی تا حد امکان نرخ پرش را کاهش دهید.
4. زمان بارگذاری را کاهش دهید
به صورت مرتب با ابزارهای رایگان مختلف میتوانید سرعت سایت را بررسی کنید. هیچکس دوست ندارد زمان زیادی را صرف لود شدن وبسایت شما بکند، حتی اگر بهترین مطالب را نیز آماده کرده باشید. بنابراین تا میتوانید سرعت سایت خود را افزایش دهید.
5. از محتوای تکراری خودداری کنید
محتوا چه از سایت دیگری کپی شده باشد چه بخشی از مطالب سایت خودتان هم باشد امتیاز منفی دارد. اگر در دو مقاله مجبور به نوشتن یک پاراگراف راجع به یک موضوع هستید، نباید آنرا عینا کپی کنید. حتی المقدور از کپی کردن اجتناب کنید و در صورت نیاز به استفاده مجدد از یک یا چند خط مقاله خود در یک صفحه دیگر، آن را مجددا بازنویسی کنید.
6. محتوای آموزنده ایجاد کنید
سعی کنید تا حد ممکن تمام سوالاتی که میتواند پیرامون یک موضوع وجود دارد را پاسخ دهید و یک مطلب کاملا مفید و آموزنده ایجاد کنید. گوگل اگر ببیند که کاربر مدت زیادی را در سایت شما سپری کرده است، بدون شک امتیاز بیشتر و بهتری را به شما خواهد داد.
7. از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید
بارها و بارها تکرار کردم که مطلب را برای خزندههای گوگل ننویسید و فقط به فکر خواننده متن باشید. با این اوصاف مجبور نیستید که به طور مداوم و ربات گونه، کلمات کلیدی را متن خود قرار دهید. این کار نه تنها امتیازی برای شما ندارد، بلکه فرصت دیده شدن را نیز از صفحات شما میگیرد. استفاده از کلمات کلیدی باید کاملا طبیعی باشد.
8. بیش از حد بهینه سازی نکنید
تا میتوانید از شیوههای کلاه سیاه فاصله بگیرید و بیش از حد بهینه سازی نکنید. همه چیز باید طبیعی و عادی باشد. به یکباره سعی نکنید که تمام بک لینکها و ریپورتاژهای خود را به سمت یک انکر تکست منتقل کنید. در یک ریپورتاژ نباید تمام لینکها را به صفحات محصول خود بدهید (الگورتیمهای گوگل قطعا متوجه نیت شما خواهند شد). مثلا اگر قرار است در متن ریپورتاژ سه لینک به سایت خود بدهید، یک لینک را به یکی از صفحات مهم بدهید و دو لینک دیگر را به مقالات مرتبط بخش بلاگ سایت خود بدهید.
9. ناوبری سایت را بهبود بخشید
با بهبود ناوبری سایت، هم خزندههای گوگل و هم کاربران متوجه خواهند شد که از چه مسیری به این صفحه رسیدهاند و هم در ادامه راحت میتوانند به مسیر خود ادامه دهند.
10. امنیت صفحه را افزایش دهید
این دومین بار است که در همین مقاله به موضوع امنیت اشاره میکنیم، پس آن را جدی بگیرید! اگر سایت شما از گواهی SSL استفاده نمیکند و آدرس شما بجای https با http شروع میشود، ممکن است امتیازات کافی را از سوی گوگل دریافت نکند.
11. به روز رسانی محتوای قدیمی
به طور مرتب به مقالات و نوشتههای قدیمی خود سر بزنید و هرجا که احساس کردید نیاز به بروز رسانی، تغییر، رفع ایراد و هر چیز دیگری دارد آنرا انجام دهید. این کار باعث به روز ماندن تمام سایت شما شده و از اینکه کاربران خود را از دست بدهید جلوگیری میکند.
12. وب سایت خود را مرتباً مانیتور کنید
گوگل آنالیتیکس و گوگل کنسول هر دو اطلاعاتی را به شما میدهند که متوجه میشوید دلیل افزایش یا کاهش ناگهانی ترافیک سایت شما چیست. با بررسی دقیق و مستمر آنها از هدر رفت بازدیدکنندگان جلوگیری میشود.
13. اطلاعات خود را به روز نگهدارید
اگر نمیدانید که تغییرات اخیر گوگل چیست و چگونه سایت شما را دچار افت یا بهبود کرده، کافیست تا از سایتهای زیر کمک بگیرید:
- وبلاگ Neil Patel: اغلب در مورد آخرین به روز رسانیهای الگوریتم گوگل صحبت می کند و هر زمان که به مشکلی مشکوک شدید این وبسایت را بررسی کنید.
- تاریخچه بهروزرسانی Moz: شرکت Moz فهرستی سریع و آپدیت از بهروزرسانیهای الگوریتم رتبهبندی را برای کمک به شما نگهداری میکند.
- Semrush Sensor: این ابزار نوسانات را در نتایج جستجو اندازه گیری می کند تا به روز رسانی های احتمالی را ردیابی کند.