بررسیهای SEMrush نشان میدهد که رشد وبسایتها در اواخر سال 2020 به اوج خود رسیده بود؛ بهطوریکه سایتها شاهد نرخ بازدید بسیار بالایی بودهاند. راهاندازی یک سایت نسبت به راهاندازی یک شرکت، هزینههای بسیار کمتری دارد؛ همین موضوع وبسایت را به یک محل مطمئن برای کسب درآمد تبدیل کرده است. اما چالشی که پیش میآید، راه های افزایش بازدید سایت است که صاحبان وبسایتها با آن درگیر هستند.
در این مقاله از تسمینو، آموزش افزایش بازدید سایت را بهصورت کاملا رایگان ارائه خواهیم داد که میتواند برای صاحبان و مدیران وبسایت مفید باشد.
آموزش افزایش بازدید سایت
نحوه افزایش بازدید سایت به جذب ترافیک باکیفیت و کمکیفیت مربوط میشود. در تعریف بسیار ساده، ترافیک باکیفیت بازدیدکنندگانی هستند که با مخاطبان و مشتریان کسبوکار شما تطابق دارند؛ آنها مدام به سایت مراجعه میکنند و خریدهای خود را در آن انجام میدهند. در ادامه، به بررسی راه های افزایش بازدید سایت خواهیم پرداخت.
مطمئن شوید وبسایتتان دیده میشود
این اولین روش افزایش بازدید سایت است. پس از طراحی وبسایت، مطمئن شوید که موتورهای جستوجو میتوانند آن را ببینند. معرفی سایت به موتورهای جستجو اصول و قواعدی دارد که یک متخصص و مشاور سئو میتواند در این زمینه به شما کمک کند. در همین خصوص مایلیم به دو نکته مهم اشاره کنیم:
- سئو تکنیکال به دیدهشدن سایتتان کمک بسیاری میکند. این روش با مشخصکردن صفحات و در دسترس قراردادن آنها، تلاش دارد گوگل را متوجه سایت کند. در این روش، کدهای سایت بهینه میشوند و همین موضوع سرعت آن را بالا میبرد.
- لینکسازی داخلی را بهدرستی انجام دهید تا صفحات جدید توسط موتورهای جستوجو شناسایی شوند؛ به بیانی سادهتر، بین صفحات سایت ارتباط برقرار کنید و از صفحات پربازدید به صفحات دیگر لینک دهید. این کار گوگل را متوجه محتوا جدید و کمبازدید میکند و به آنها رتبه میدهد.
در نهایت، رعایت این موارد و استفاده از سئو میتواند سایت شما را به نتایج خوبی برساند.
بازاریابی محتوا یکی از راه های افزایش بازدید سایت
بازاریابی محتوا در واقع ارائه اطلاعات ارزشمند به مخاطب و راهنمایی او است؛ در حالیکه این محتواها در جهت اهداف برند حرکت میکنند. توسط ویدیو، پادکست و کتابهای دیجیتال (PDF)، میتوانید در این مسیر قدم بگذارید و مخاطبان بسیاری را با خود همراه نمایید. یک تصویر ذهنی از مشتریان احتمالی در نظر بگیرید و پرسونا مخاطب را ترسیم کنید؛ سپس با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی، آنچه را که او بهدنبال آن است را در سایت پوشش دهید. یک بازاریابی محتوا موثر شامل ترسیم سفر مشتری، ایجاد شخصیت، تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل شکاف محتوا و یافتن کموکاستیهای آن است.
با رپورتاژ آگهی مخاطب جدید جذب کنید
رپورتاژ آگهی مانند یک مقاله در وبسایت است؛ با این تفاوت که به معرفی کسبوکار شما میپردازد و در سایتهای معتبر با میلیونها بازدید منتشر میشود. کلید موفقیت در انتشار رپورتاژ آگهی، ارائه اطلاعات مفید و با ارزش به کاربر است؛ همچنین Guest Posting یا نوشتن در سایر پلتفرمها به عنوان مهمان، یکی از بهترین روشهای رپورتاژ نویسی محسوب میشود. از این طریق میتوانید با ارائه اطلاعات مفید به کاربر، محصولات خود را در محتوا معرفی و کاربر را به سایت هدایت کنید؛ همچنین درج رپورتاژ در رسانههای معتبر منجر به افزایش رتبه سایتتان در گوگل میشود.
از قدرت شبکه های اجتماعی استفاده کنید
حال که تمام مراحل را طی کردید، نوبت به استفاده از شبکههای اجتماعی رسیده است. شبکههای اجتماعی در کنار تولید محتوا و بازاریابی محتوا، اثربخشی زیادی دارند. در این شبکهها مخاطبان خود را تشویق به انجام عمل کنید و هیجان و اشتیاق را در او تحریک نمایید. در این مسیر میتوانید از برگزاری مسابقه و اهدای جوایز به دنبالکنندگان استفاده کنید؛ همچنین ارائه تخفیف به مدت محدود افراد را به تعامل فرا میخواند. محتوای وبسایتتان را بهطور خلاصه معرفی کنید و دنبالکنندگان را به سایت هدایت نمایید؛ همچنین استفاده از هشتگهای مرتبط در شبکههای اجتماعی را فراموش نکنید!
پادکست ضبط کنید
طبق آمار وبسایت Demandsage، تا سال 2023، 464.7 میلیون شنونده پادکست در سرتاسر جهان وجود دارد؛ از مزایای پادکست میتوان به امکان گوشدادن در هر مکان و زمان اشاره کرد. محتوای متنی که در بلاگ سایت قرار دادهاید را به پادکست تبدیل کنید و در همان صفحه درج نمایید؛ این کار اعتبار صفحه را نزد گوگل بیشتر میکند و رتبه سایت را بهبود میبخشد. کار دیگری که امکان انجام آن را دارید این است که محتوای تخصصی ضبط نموده و آن را در پلتفرمهایی مانند Castbox منتشر کنید و کاربر را به سایت خود ارجاع دهید.
با سئو محلی به سایتتان شهرت دهید
سئو محلی باعث کسب رتبه در یک منطقه جغرافیایی خاص میشود؛ به بیان سادهتر، گوگل نتایج را براساس موقعیت مکانی کاربر نشان میدهد؛ بهعنوانمثال، کاربر با جستوجوی «خدمات طراحی سایت در تهران»، کسبوکارهایی که در تهران به طراحی سایت میپردازند را میبیند. سئو محلی یکی از روشهای سئو است که میتواند بهسرعت جایگاه برتر گوگل را به ارمغان آورد. در ادامه به یک نکته مهم درباره سئو محلی اشاره خواهیم کرد:
«در سایت Google Trends که یک ابزار رایگان است، کلمات کلیدی محبوب در یک منطقه جغرافیایی را استخراج نمایید و از همان کلمات کلیدی در سایتتان استفاده کنید.»
توسط ایمیل مارکتینگ خریداران قدیمی را بازگردانید
ایمیل مارکتینگ فرآیند ارسال ایمیل به مخاطبان هدف است؛ بهطوریکه حاوی محتوای مفید و لینک وبسایتتان باشد. این روش بازاریابی آنلاین به هدف جذب مشتری و فروش انجام میشود. پیشنهادهای ویژه و تخفیفهای زماندار را با استفاده از این روش برای کاربران خود ارسال کنید و لینک محصولات را در ایمیل قرار دهید. به دو شیوه میتوانید از طریق ایمیل مارکتینگ مخاطب جذب کنید:
- خبرنامه: این ایمیلها اطلاعات مفید و رویدادهای پیشرو را به مخاطب اعلام میکنند. آنها میتوانند کاربر را برای خواندن مقاله یا استفاده از یک پیشنهاد به وبسایت هدایت کنند؛ اگرچه این شیوه برای بازگرداندن مخاطبان قبلی به سایت و افزایش فروش استفاده میشود، اما منجر به جذب مخاطبان جدید نمیگردد.
- ایمیلهای تبلیغاتی: این روش میتواند تخفیفهای زماندار یا رویدادهای خاصی را به اطلاع مخاطب برساند. این ایمیلها محصولات، خدمات یا ویدیوهای جدیدی که پست کردهاید را به کاربر نشان میدهند.
کمپین تبلیغاتی اجرا کنید
کمپین تبلیغاتی استفاده از روشهای تبلیغات و انتخاب یک رسانه پربازدید برای نشر آن است. از این طریق مخاطب را وارد یک فرآیند تبلیغی میکنید و محصول خود را به او نمایش میدهید؛ این روش برای ایجاد آگاهی از برند (Brand Awareness)، افزایش فروش و بهبود ارتباط با مشتری نیز بهکار میرود.
از ابزارهای تحلیل رفتار کاربر استفاده کنید
امروزه ابزارهایی تحت عنوان تحلیل رفتار کاربر وجود دارند که از ابتدای ورود او به سایت، رفتارش را زیرنظر میگیرند. این ابزارها نشان میدهند که کاربر از کدام بخشهای سایت بازدید نموده و به کدام بخشها اصلا مراجعه نکرده است؛ از معروفترین آنها، Hotjar و Microsoft Clarity هستند. با بررسی رفتار کاربر میتوانید سایت را بهینه و ضعفهای آن را برطرف کنید.
دکمه بهاشتراکگذاری طراحی کنید
دکمههای بهاشتراکگذاری محتوا در صفحات سایت به کاربر امکان میدهد محتوا را در شبکههای اجتماعی بهاشتراک بگذارد. بهتر است این دکمهها را کنار صفحه قرار دهید تا کاربر در هر زمان که مایل بود، از آنها استفاده کند؛ دکمههای اینستاگرام، توییتر، واتساپ و تلگرام میتوانند چهار دکمه محبوب و متداول باشند. وقتی کاربران سایتتان مروج محتوا شوند، بازدید سایت افزایش مییابد.
چند نکته برای افزایش بازدید سایت
در ادامه به بررسی و مرور چند مورد از روش های بالا بردن بازدید سایت میپردازیم.
فرمت محتوا را تغییر دهید
اگر در وبسایت خود از محتوای متنی استفاده میکردید، اکنون نوبت تغییر آن به صوت، تصویر یا ویدیو است. همانطور که پیشتر گفته شد، استفاده از ویدیو و پادکست امروزه گسترش فراوانی یافته و کاربران کمحوصله و کمطاقت، تمایل به استفاده از این نوع محتوا دارند. بهترین کار آن است که محتوای قبلی سایت را به اینفوگرافیک، پادکست یا ویدیوهای آموزنده تبدیل کنید. یکی دیگر از کارهای موثر، تبدیل صوت، تصویر و ویدیو به متن است. اگر برخی از پادکستها یا ویدیوهای وبسایتتان بازخورد خوبی داشتند، از آنها یک بلاگپست بنویسید و در سایت منتشر کنید.
کاربر را ترغیب کنید محتوا را بهاشتراک بگذارد
در این مقاله آموزش افزایش بازدید سایت، یکی از راهها قراردادن دکمه بهاشتراکگذاری محتوا بود. کاربر را میتوانید به روشهایی که در ادامه خواهیم گفت، ترغیب به این کار بکنید:
- از آنها بخواهید مطلب را در شبکههای اجتماعی بهاشتراک بگذارند. این درخواست را واضح و مستقیم، اما جذاب بیان کنید.
- محتوای مفید و بهروز بنویسید.
- محتوای قابل نقلقول در سایت درج نمایید.
- از انواع فرمت محتوا مانند اینفوگرافیک، تصاویر، ویدیو کوتاه و… استفاده کنید.
به استفاده از این روشها، احتمال بهاشتراکگذاری مطالب افزایش مییابد و این موضوع منجر به افزایش بازدید سایت خواهد شد.
با استراتژی از کلمات کلیدی استفاده کنید
در تحقیق کلمات کلیدی، مجموعهای از کلماتی که کاربران جستوجو میکنند را استخراج میکنید. تمام آنها را دستهبندی نموده و به هر کدام محتوای مناسب اختصاص دهید. در لیست پیشرو، مهمترین بخشهای محتوا را که باید از کلمات کلیدی اصلی در آنها استفاده کنید، بیان کردهایم:
- عنوان متا (Meta Title)
- عنوان (H1)
- حداقل در دو میانتیتر (H2)
- بدنه اصلی محتوا
- 100 کلمه اول
- نام تصاویر و متن جایگزین آنها
- توضیحات متا (Meta Description)
استفاده طبیعی از کلمات کلیدی در این بخشها یکی از ملزومات سئو محتوا بوده که برای گوگل مهم است.
سرعت سایتتان را به حداکثر برسانید
سرعت سایت شما باید زیاد باشد؛ بهاینمعنا که خیلی سریع، سایت و صفحات آن به کاربر نمایش داده شود؛ این موضوع یکی از پارامترهای مهم برای گوگل و کاربران است از ابزارهای تست سرعت نظیر GTMetrix و Google PageSpeed برای این موضوع استفاده کنید. این کار را با کاهش حجم تصاویر، بهبود ساختار صفحهها و کاهش تعداد پلاگینهای نصبشده میتوانید انجام دهید.
نشانی خود را در نقشه گوگل ثبت کنید
اگر یک فروشگاه، مغازه یا کسبوکار فیزیکی دارید، حتما این کار را انجام دهید. ثبت موقعیت مکانی در نقشه گوگل بهطور مستقیم بر سئو محلی تاثیرگذار است؛ به این شکل در برخی از جستوجوها، سایت شما در صدر نتایج قرار میگیرد.
آنچه در راه های افزایش بازدید سایت خواندیم
مسیر افزایش بازدید سایت یک مسیر بیپایان است. حتی اگر از رشد وبسایتتان و بازدیدهایی که دارد راضی هستید، ممکن است روزی فرا برسد که این بازدیدها دچار افت شوند. اما با شروع راههایی که بررسی شدند، در زمان کوتاه نتایج اثربخشی خواهید گرفت. راه های افزایش بازدید سایت از مسیر آموزش افزایش بازدید سایت میگذرد. تمام راههایی که میتوانید در سال 2023 طی کنید تا بازدیدکنندگان بیشتری را به سایتتان هدایت نمایید، در این مقاله از تسمینو بررسی شدند.
حال مایلیم تجربه شما را بشنویم. شما کدامیک از راه های افزایش بازدید سایت را رفتهاید؟ نتیجهی آن چه بوده است؟ آیا مسیر جدیدی را میشناسید که در مقاله به آن اشاره نکردهایم؟
خوشحال میشویم نظر خود را در کادر پایین بنویسید و آن را با ما در میان بگذارید.