لینک جویس ( link juice ) چیست ؟ و چه اهمیتی دارد


79.7 درصد از سئوکاران ، لینک جویس را بخش مهمی از استراتژی سئوی خود می­ دانند، در دنیای سئو، لینک­ ها نقشی حیاتی در افزایش یا کاهش رتبه­ بندی سایت دارند، اعتباری که سایت ­ها از طریق لینک ­سازی با کیفیت به دست می ­آورند، بسیار حائز اهمیت می­ باشد. تکنیک  << Link Juice >> اگرچه تکنیکی کارآمد در بهینه­ سازی سایت است، اما استفاده ­ی نادرست از آن می ­تواند باعث هدر دادن مزایای این استراتژی مهم و اثرگذار باشد. در این مقاله از اکولرن علاوه بر آشنایی با این تکنیک به بررسی روش ­های مختلف آن و نحوه­ ی افزایش اثربخشی لینک ­ها پرداخته ­ایم.

لینک جویس چیست؟

عوامل مهم زیادی بر بهینه­ سازی سایت تأثیر دارد. بعضی از آنها بیشتر شناخته شده و بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرند. Link juice یا همان عصاره ­ی لینک ، یک اصطلاح عامیانه در رتبه­ بندی سایت است. این تکنیک به نوعی ایجاد پیوند بین محتوا های داخلی یک سایت یا سایت ­های متفاوت است.

یکی از راه­ های افزایش رتبه در گوگل، استفاده از بک­لینک­ هایی است که به سایت مورد نظر شما وارد می­ شود. ارزش لینک در واقع انتقال اعتبار صفحات ارزشمند در موتورهای جست­ و جو از طریق لینک ­سازی است. برای استفاده ­ی موثر از این تکنیک، درک نحوه­ی عملکرد و بازدهی آن ضروری است.

یک نوشیدنی انرژی ­زا را در نظر بگیرید. وقتی آن را بین چند نفر تقسیم کنید چه اتفاقی می­افتد؟

هر چه این نوشیدنی گوارا تر باشد، طرفداران بیشتری خواهد داشت. اما اگر بین نفرات کمتری تقسیم شود، یا هر چه میزان انرژی آن بیشتر باشد، نیروی دریافتی کسانی که از آن بهره ­مند خواهند شد، بیشتر خواهد بود.

حتماً وقتی صفحات وب را مرور می ­کنید، به لینک ­هایی برخورد کرده­اید که با کلیک بر روی آنها اطلاعات بیشتر و مطالب مرتبط دیگری به شما نشان داده­ شده است. این لینک ­ها علاوه بر ایجاد پیوند بین صفحات مختلف، مانند همان نوشیدنی نیروزا، ارزش و اعتبار یک منبع اطلاعاتی را به محتواهای دیگر منتقل می­ کنند. وقتی یک صفحه دارای چند لینک در محتوای خود باشد، توسط الگوریتم­ های گوگل بهتر ارزیابی می ­شود. اما این لینک ­ها باید مرتبط و منطقی باشند. 

 مقاله پیشنهادی: محتوای تکراری چیست ؟ + چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

روش های لینک سازی

لینک­ سازی داخلی :  وقتی که شما به یکی از صفحات داخلی سایت خودتان ارجاع می دهید، در واقع ارزش صفحه­ ی موجود را به صفحه­ ی مقصد انتقال می­دهید. این کار معمولاً وقتی صورت می­ گیرد که شما بخواهید صفحاتی از سایت خود را که کمتر دیده شده ­اند یا دارای محتوای ضعیف ­تری هستند، به نوعی تقویت کنید. برای این کار می­توانید در صفحاتی که رَنک (Page Rank) بهتری در گوگل دارند لینک­ هایی به محتواهای کم ­ارزش­تر ایجاد کنید.

لینک­سازی خارجی :  اگر از سایت­ های دیگر به سایت شما از طریق لینک ارجاع داده شود، لینک ­سازی خارجی صورت گرفته است. هرچه تعداد لینک ­های خارجی بیشتر باشد، هم­چنین هرچه اعتبار سایت مبدأ بیشتر باشد، سایت شما رتبه ­ی بهتری را کسب خواهد کرد. برای این کار لازم است که محتوا های بسیار خوبی تولید کنید.

چگونه هایپرلینک بر رتبه ی سایت تأثیر می گذارد؟

متخصصین حوزه ­ی سئو باید بدانند هر لینکی که در یک پست استفاده می ­شود ، بخشی از رتبه ­ی سایت را منتقل می­کند. انتقال ارزش و اعتبار یک لینک به لینک دیگر بر اساس یک اصل ساده صورت می ­گیرد : (ارزش لینک منصفانه تقسیم می ­شود) هرچه تعداد صفحاتی که به آنها لینک داده می ­شود، کمتر باشد، ارزش منتقل شده بیشتر خواهد بود. فرض کنید که یک سایت سه لینک به صفحات خارجی دارد، سایت دیگر دو لینک. در این شرایط سایت دوم ارزش و رتبه ­ی بیشتری را به پست­ های مقصد منتقل می­ کند. پس در صورتی که یک محتوا بتواند لینک ­های بیشتری از سایت ­ها یا صفحات مختلف دریافت کند و هم­چنین هر کدام از آن صفحات تعداد هایپرلینک کمتری داشته باشند، در موتورهای جست­جو رتبه ­ی بهتری کسب خواهند کرد.

بنابراین باید در لینک­ سازی های داخلی یا خارجی مدیریت درستی صورت گیرد استفاده ­بیش از حد و نا به ­جا از لینک­ سازی باعث هدر دادن اعتبار سایت خواهد شد. مثلاً آدرس، تماس با ما، یا ورود به سیستم نیاز به رتبه ­بندی گوگل ندارند پس چرا با لینک­ سازی این موارد بخشی از رتبه ­ی سایت را به آن ها اختصاص دهیم؟ رعایت استراتژی ­های سئو در تولید محتوا به کنترل پیوندهای یک صفحه کمک شایانی می ­کند.

 

با 45 روز دوره کارآموزی سئو توی کسب و کارت پادشاهی کن


ثبت نام دوره سئو

روش های افزایش Link Juice

در میان پارامترهای زیادی که در بهینه ­سازی یک سایت وجود دارد، کیفیت محتوا یکی از مهم ­ترین و البته شاید سخت­ترین مورد است. داشتن پیوندهای خوب، استفاده از URL های کاربر پسند و یا به کار بردن کلمات کلیدی تا وقتی که محتوا کارآمد و بر اساس نیاز مخاطب تولید نشده باشد ، به خودی خود فایده ­ای نخواهد داشت.

یک محتوای خوب لازم است که ویژگی­های زیر را داشته باشد :

  • سودمند باشد.
  • مرتبط با موضوع باشد.
  • خلاقانه نوشته شده باشد و از تکرار و تقلید پرهیز کرده باشد.
  • به عنوان پای­بند باشد یعنی آن ­چیزی که وعده داده شده را پاسخ داده باشد.

این ­ها قوانین به ظاهر ساده­ای هستند، اما تأثیر بسیار زیادی در رتبه­ بندی گوگل دارند، وقتی یک محتوا بتواند  < Page Ranking > خوبی به دست بیاورد، از بک­لینک بیشتری برخوردار خواهد شد.

 

  • استفاده از لینک ­سازی ­های داخلی

یکی از در دسترس­ ترین راه­های دریافت عصاره ­ی لینک، استفاده از لینک­ های داخلی است. می­توانید صفحاتی از سایت خود را که دارای رتبه­ ی بالاتری هستند، به صفحات دیگر که نیاز به دیده شدن بیشتر دارند، پیوند دهید و از این طریق اعتبار صفحات دیگر را افزایش دهید. البته باید از لینک­ سازی بی­ رویه اجتناب کرد.

برای مدیریت پیوندهای داخلی ابزار < Check My Links > که از افزونه ­های گوگل است ابزار مناسبی است. از این افزونه می­توان برای پیدا کردن لینک­های مُرده استفاده کرد و آنها را بازیابی نمود.

Hreflang  یک ویژگی HTML است که برای تعیین زبان و منطقه­ ی جغرافیایی یک صفحه ­ی وب استفاده می­ شود،  استفاده از این برچسب به کاربر امکان می­دهد تا محتویات صفحه ­ی مورد نظر خود را به زبان دلخواه مشاهده کند هم­چنین این برچسب­ ها امکان ایجاد پیوند را بین صفحات مختلف با زبان­ های متفاوت ایجاد می ­کنند. 

 

عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی لینک ها

ایجاد پیوند به سایت شما با در نظر گرفتن موارد زیر موثر خواهد بود:

  • صفحاتی که محتوای مرتبط با سایت شما دارند.
  • صفحاتی که رتبه ­ی بالایی دارند.
  • صفحاتی که لینک ­های خروجی نسبتاً کمی دارند.
  • صفحاتی که حاوی محتوای با کیفیت هستند.
  • صفحاتی که در SERP بالا ظاهر می شوند.
  • صفحاتی که محتوای تولید شده توسط کاربر دارند.
  • صفحاتی که بین مخاطبان رسانه ­های اجتماعی محبوب هستند، یعنی اغلب از آنها نام برده می­ شود.
  • صفحاتی که دارای Anchor Text (انکر تکست) حاوی کلمات کلیدی هستند که با کی­ورد مورد نظر شما مطابقت دارد.

در این موارد هم ایجاد لینک به سایت شما بی­ اثر خواهد بود:

  • صفحاتی که لینک سایت شما را در حالت no follow قرار داده­اند.
  • صفحاتی با محتوای نامربوط
  • صفحاتی که لینک ­های زیادی دارند؛ به عنوان مثال، لینک ­های تبلیغاتی.
  • صفحاتی که در نتایج جست­جو ایندکس(Index) نشده­ اند.
  • صفحاتی که با آنها تبادل لینک داشته ­اید.
  • پیوندهایی از سایت ­های رتبه بندی نشده بدون محتوا.

نقش تگ No Follow

در گذشته برای جلوگیری از کاهش ارزش انتقالی پیوندهای موجود در صفحه ­ی وب از تگ نوفالو استفاده می­شد. بدین ترتیب که عصاره­ ی لینک از طریق لینک­های No Follow منتقل نمی­شد، اما با تغییر الگوریتم ­های گوگل این روش دیگر کارآمد نیست. زیرا ارزش لینک منصفانه تقسیم می­شود. با این تفاوت که لینک No Follow شده ارزش سایت مبدأ را دریافت نخواهد کرد. 

اگر دنبال آموزش سئو هستی و مدرک معتبر میخوای به اکولرن سر بزن


آموزش سئو و دریافت مدرک

سخن پایانی

در این مقاله دیدیم که لینک جویس روش کارآمدی برای رتبه­ گیری سایت شما در موتورهای جست­وجو به شمار می ­رود که از طریق لینک­ سازی داخلی و خارجی قابل اجراست. با استفاده از تکنیک های مناسب برای مدیریت لینک ­ها و درج آن در محتوای مرتبط می­توانید شانس خود را برای امتیازگیری در موتورهای جست­وجو بالاتر ببرید. روش­ ها و عوامل متنوعی برای افزایش بهره ­وری این تکنیک در اختیار داریم که به طور خلاصه طرح گردید. امیدواریم این مقاله مورد رضایت شما قرار گفته  باشد خوشحال میشیم نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته لینک جویس ( link juice ) چیست ؟ و چه اهمیتی دارد اولین بار در اکادمی اکولرن. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *