لینک سازی داخلی چیست؟ 7 نکته مهم که سئوکار حرفه ای می داند!


لینک‌سازی داخلی (Internal Linking) بخش جدایی ناپذیر یک پروژه سئو سایت موفق است. لینک سازی داخلی یعنی داخل محتوا یک صفحه یک لینک از یک صفحه دیگر همان سایت را درج کنیم. اصلاح لینک سازی داخلی در افزایش بازدید سایت بسیار تاثیرگذار است. یک سئوکار حرفه ای با یک استراتژی سئو مناسب در لینک سازی داخلی، آمار بازدید را تا چند برابر هم افزایش بدهد. لینکسازی داخلی مثل یک راه میانبر، کاربر را به صفحات مرتبط دیگر در سایت هدایت می کند. این کار دو مزیت اصلی دارد. به کاربران کمک می کند به راحتی به مقاله های مرتبط دسترسی داشته باشند و به موتورهای جستجو مثل گوگل هم کمک می کند راحت تر ساختار محتوا و موضوع سایت شما را درک کنند. در واقع، به نوعی لینک‌های داخلی معماری سایت شما محسوب می‌شوند. در ادامه این مقاله از پنتازوم می خواهیم به لینک سازی داخلی در سئو بپردازیم. همراه ما باشید.

اصول لینک سازی داخلی چیست و چرا مهم است؟

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا گوگل یک سایت را در صفحه اول نشان می دهد؟ قطعا دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد اما در هر صورت خلاصه همه ی این دلایل این است که گوگل می خواهد مرتبط ترین و مفیدترین مطلب را به کاربران نشان بدهد. با ایجاد یک ساختار لینکسازی داخلی مناسب به گوگل کمک می کنید، محتوای جدید و ارزشمند را در یک سایت بهتر درک کند. گوگل همیشه به دنبال صفحات جدید منتشر شده در یک سایت می گردد.

لینک سازی داخلی چیست؟

اگر یک مطلب در سایت منتشر شود و در هیچ جایی به آن اشاره نشود، یعنی لینک سازی برای آن انجام نشود؛ راهی وجود ندارد که گوگل آن را ببیند و ایندکس کند. یک لینک داخلی ممکن است با انکرتکست یا تصویر در یک سایت ایجاد شود. هم چنین لینک داخلی فقط لینکی نیست که در صفحات وبلاگ به دیگر صفحات ایجاد می کنیم! بلکه لینک های موجود در منو سایت، فوتر، دسته بندی های بخش های مختلف، بخش ابر برچسب ها، لینک های بردکرامب و دیگر لینک ها در یک سایت که به یک صفحه دیگر اشاره می کنند، جزو لینک های داخلی محسوب می شوند. برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید، پیشنهاد می کنیم مطلب فرق بین سئو داخلی و سئو خارجی را هم مطالعه کنید. (نمونه : “فرق بین سئو داخلی و خارجی” یک لینک داخلی است که اتفاقا به این مطلب هم مرتبط است! به همین خاطر در این بخش آن را درج کردیم.) 

باید اطمینان حاصل شود که پیوندها به صورت متنی اضافه می‌شوند و با محتوای صفحه مورد نظر مرتبط هستند. در غیر این صورت به سئو سایت آسیب می زنید.

انواع لینک داخلی در سایت

گفتیم که لینک های داخلی فقط پیوندهای متنی داخل محتوا نیستند. در ادامه انواع لینک های داخلی را معرفی می کنیم.

لینک سازی داخلی
  • پیوندهای منو و ناوبری

پیوندهای منو و ناوبری به پیوندهایی گفته می شود می‌شوند که در بالای صفحه وب سایت، معمولا به صورت نوار منو یا در پاورقی یک صفحه وجود دارند. این پیوندها مهم هستند زیرا به بازدیدکنندگان کمک می‌کنند که بدون نیاز به جستجو و در یک نگاه اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند. بردکرامب ها از این نوع لینک ها هستند.

  • پیوندهای متنی

پیوندهای متنی، هایپرلینک هایی هستند که در بدنه محتوای یک صفحه وب ظاهر می‌شوند. این پیوندها به محتوای مرتبط در همان وب‌سایت اشاره می‌کنند و اطلاعاتی در مورد محتوای پیوند شده به خواننده می‌دهند. این لینک ها به صورت دستی در هر محتوا برای بهبود خوانایی درج می شوند.

7 نکته مهم در لینکسازی داخلی که باید بدانید!

از آنجایی که لینک سازی داخلی روی سرنوشت سئو سایت تاثیر مستقیم دارد، تسلط به نحوه انجام درست آن یک تخصص است. اولین قدم در لینک سازی داخلی یک سایت تعیین استراتژی صحیح است. بسیاری از سئوکاران تازه کار می پرسند آیا لینک دهی به برچسب ها اشتباه است؟ یا اینکه در محصولات باید به دیگر محصولات لینکسازی کنیم یا صرفا به یک دسته بندی؟ اگر محصول به چند دسته بندی لینک شده باشد، چطور لینکسازی داخلی را در متن محصول انجام بدهیم؟ دیگر سوالات مشابه همگی بستگی به استراتژی سئو لینکسازی داخلی یک سایت دارد. به جز استراتژی نحوه اجرای لینکسازی، استفاده از انکرتکست های مناسب و موارد دیگری هم اهمیت دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

تعیین استراتژی لینک‌سازی داخلی

توسعه یک استراتژی مناسب لینک‌سازی داخلی بسیار مهم است تا ارتباط هر صفحه در وب سایت به سایر صفحات مرتبط را تضمین کند. به‌طور خلاصه، پیوند داخلی به ارتقای قابلیت کشف محتوا در وب سایت، توزیع ارزش لینک و افزایش قدرت رتبه‌بندی کمک می‌کند. بنابراین قبل از ایجاد لینک ها باید به آن فکر کنید. خزنده‌های موتورهای جستجو به منوها و لینک‌های ناوبری برای فهرست‌بندی صفحات در یک وب‌سایت نگاه می‌کنند.

با سازماندهی و ساختاربندی آنها بر اساس یک استراتژی مناسب، وب سایت شانس بیشتری برای ارتقای رتبه بندی در صفحات نتایج موتورهای جستجو خواهد داشت. لینک هایی که در منو یا فوتر می گذارید، می‌تواند صفحات داخل یک وب سایت را اولویت بندی کند. به همین خاطر اهمیت دارد که مهم ترین لینک ها را انتخاب کنید.

استفاده از انکرتکست مناسب حاوی کلمات کلیدی

از انکرتکست توصیفی حاوی کلمات کلیدی استفاده کنید. در حالت ایده‌آل، انکرتکست باید توصیف‌کننده محتوای صفحه باشد. اگر می‌خواهید لینک داخلی برای کلمات کلیدی خاصی رتبه‌بندی شود، مطمئن شوید که از انکرتکست دقیق و مطابق با متن استفاده ‌کنید.

موتورهای جستجو با استفاده از انکرتکست، هنگام پیوند به صفحات داخلی، می‌توانند درک بهتری از محتوای آن صفحات داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که کلمات کلیدی مرتبط با صفحه شناسایی و در الگوریتم‌های فهرست‌بندی و رتبه‌بندی گنجانده شوند. علاوه بر این، هنگامی که به یک صفحه از چندین صفحه داخلی پیوند داده می‌شود، امکان دریافت رتبه بهتر در گوگل وجود دارد.

استفاده استراتژیک از dofollow/nofollow

برای رتبه‌بندی بهتر صفحه، لینک‌های داخلی باید dofollow شوند. Dofollow یک دستورالعمل جستجوی ربات‌ها است که به ربات‌های خزنده‌های گوگل می‌گوید پیوندهای صفحه را دنبال کنند و آنها را نادیده نگیرند. در واقع، لینک‌سازی داخلی بدون تگ ربات dofollow ارزشی ندارد. به طور پیش فرض این لینک های داخلی همیشه فالو هستند وجای نگرانی نیست.

مدل هاب در تولید محتوا

لینک دادن به پست‌های قدیمی در پست‌های جدید

به طور کلی، هیچ پست وبلاگ جدیدی بدون لینک داخلی به محتوای مرتبط در وب سایت شما نباید منتشر شود. اگر مطمئن نیستید که به چه قسمتی از متن پیوند بدهید، از یک سئوکار حرفه ای کمک بگیرید.

لینک دادن به پست‌های جدید در پست‌های قدیمی

همچنین باید پیوندهای داخلی پست‌های جدید را به پست‌های قدیمی اضافه کنید تا گوگل راحت‌تر بتواند صفحه‌ را پیدا کند و ترافیک وب‌سایت شما بیشتر شود.

با این حال، در نظر داشته باشید، اگر این دو صفحه هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، ایجاد لینک‌های داخلی به سئوی سایت شما آسیب می‌رساند.

تعمیر لینک‌های شکسته

با گذشت زمان، ممکن است پیوندهای داخلی در سایت شما با افزودن محتوای جدید، به‌روز رسانی محتوای قدیمی یا تغییر مسیر آدرس اینترنتی، شکسته شوند.

با تغییر این عناصر کلیدی، برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا به طور خودکار تغییر مسیرها را اضافه می‌کنند، اما نه همیشه و وظیفه شما است که پیوند داخلی شکسته را به سرعت شناسایی و جایگزین کنید. حتی اگر لینک های قبلی به صورت خودکار ری دایرکت شوند، برخی از لینک های مهم (مثلا در فوتر و هدر) با آدرس قبلی لینک دهی شده اند! این می تواند اثر بسیار بدی روی سئو سایت بگذارد.

عدم استفاده از افزونه های لینکسازی خودکار

برخی از ابزارها و افزونه‌ها (به خصوص در سیستم مدیریت محتوا وردپرس) امکان لینکسازی خودکار را ارائه می‌دهند که در عمل می‌تواند بسیار مضر باشد؛ پیشنهاد می کنیم، از ابزار لینکسازی داخلی اتومات استفاده نکنید و به صورت دستی و با دقت بالا لینکسازی داخلی را انجام بدهید.

پیوندهای خودکار به ندرت کاملا مرتبط با همان محتوایی هستند که در آن درج می شوند. علاوه بر آن اغلب از انکر تکست مناسب نیز استفاده نمی شود. بنابراین سیگنال‌های بدی را به Google ارسال می‌کنند و خطر راه اندازی برخی از الگوریتم‌های اسپم را افزایش می‌دهند.

 در نظر گرفتن نکات مهمی همچون استفاده از انکر تکست مرتبط، قرار دادن لینک‌ها در بدنه محتوا و عدم استفاده از لینک‌های زیاد در یک صفحه هنگام پیاده‌سازی لینک‌های داخلی بسیار مهم است و یک افزونه به صورت خودکار (حداقل با تکنولوژی حالا) قادر به تشخیص این موارد نیست!

مزایای لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی علاوه بر رتبه‌بندی بهتر سایت شما در موتورهای جستجو مزایای دیگری نیز دارد:

  • ایجاد یک ساختار سلسله مراتبی

زمانی که یک صفحه را از طریق لینک‌سازی داخلی به صفحه دیگر پیوند می‌دهید، بر اساس اهمیت آنها یک ساختار سلسله مراتبی ایجاد می‌شود. هر چه تعداد لینک‌های داخلی یک صفحه بیشتر باشد، از نظر موتورهای جستجو آن صفحه اهمیت بیشتری دارد.

  • افزایش اعتبار صفحه

صفحاتی که پیوندهای داخلی بیشتری داشته باشند، اعتبار بیشتری دریافت می‌کنند و احتمال اینکه  صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری پیدا کنند، بیشتر است.

  • افزایش تعامل و هدایت کاربر

با قرار دادن پیوندهای داخلی در نقاط استراتژیک در سراسر وب سایت خود، می‌توانید مسیر روشنی را برای کاربران ایجاد کنید. ایجاد چنین مسیری به افزایش تعامل کاربر کمک می‌کند، زیرا احتمال بیشتری دارد که محتوای اضافی را در سایت شما کشف کنند.

نتیجه‌گیری

استفاده صحیح از لینک‌های داخلی می‌تواند به شدت بر موقعیت وب سایت در  گوگل تأثیربگذارد. به طور خلاصه، لینک‌سازی داخلی نقش حیاتی در افزایش سئو و بهبود تجربه کاربر در یک وب سایت ایفا می‌کند. با استفاده از لینک‌های داخلی، صاحبان وب سایت می‌توانند یک سلسله مراتب ایجاد کنند، قدرت رتبه بندی را توزیع کنند و تجربه کاربردی سایت را بهبود بدهند. حفظ یک استراتژی پیوند داخلی خوب بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که بازدیدکنندگان می‌توانند به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند و مدت بیشتری در سایت بمانند. این استراتژی صحیح به موتورهای جستجو هم کمک می کند تا ساختار سایت را به خوبی درک کنند و بهتر به آن امتیاز بدهند.