مزایا و معایب تبلیغات در شبکه های اجتماعی


جالب است بدانید که امروزه چیزی در حدود 77 درصد از جامعه امریکا، در یکی از شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری دارند!
همین امر به خوبی توجیه کننده اهمیت تبلیغات در شبکه های اجتماعی و استفاده از این فرصت فوق‌العاده برای رشد هر تجارتی است.
چرا که در کشور ما نیز درصد بالایی از افراد جامعه، از فضای مجازی استفاده کرده و اکثریت در اینستاگرام و تلگرام فعالیت دارند.
به این ترتیب می‌توان اظهار داشت که تبلیغات در فضای مجازی و مزایا و معایب آن یکی از مهم‌ترین موارد مورد بحث در جامعه دیجیتال مارکتینگ امروزی خواهد بود.

در حقیقت مزایا و معایب بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار گسترده بوده و ذکر آن تنها در یک مقاله نمی‌گنجد.
با این حال ما در این مقاله از وب جوان تلاش کرده‌ایم تا مهم‌ترین نکات تبلیغات در فضای مجازی را در اختیار شما بگذاریم تا با دیدی وسیع‌تر قدم در این مسیر بگذارید.

مزایای بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی چیست؟

امروزه رسانه‌های اجتماعی فرصتی عالی برای هر کسب و کاری است تا قدرت خود را بیش از پیش در معرض دید بخش عظیمی از کاربران اینترنتی قرار دهد.
از سوی دیگر اکثر این شبکه‌های اجتماعی علاوه بر سرگرم کننده بودن خود،
امکاناتی ویژه را در اختیار صاحبان تجارت‌ها قرار می‌دهند که به این شکل اهمیت آن‌ها در زمینه بازاریابی دوچندان شده است.
به این ترتیب شما می‌توانید هم به صورت یک شخص آماتور و هم به صورت یک شرکت حرفه‌ای در قالب‌های مختلف ظاهر شده و از مزیت‌های تبلیغات در شبکه های اجتماعی بهره‌مند شوید.

همان طور که ما به دنبال کسب درآمد در فضای مجازی هستیم،
صاحبان و ارائه کنندگان این رسانه‌های اجتماعی نیز به دنبال درآمد و رشد بیشتر شبکه خود هستند.
پس منطقی است که در کنار انواع روش‌های تبلیغاتی رایگان در این پلتفرم‌ها، امکان تبلیغات پولی در فضای مجازی هم وجود داشته باشد.
این تبلیغات در فضای مجازی به کسب و کار شما فرصتی را می‌دهد تا با مشتریان علاقه‌مندی که هنوز کسب و کار شما را نمی‌شناسند، ارتباط برقرار کنید.

از سوی دیگر شما می‌توانید تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی خود را طوری تنظیم کنید که در فید افرادی که به دنبال محصولات و خدمات شما هستند ظاهر شود.
البته به طور کلی تبلیغات در فضای مجازی دارای وجه‌های مختلفی است که برخی مثبت و برخی منفی خواهند بود.
با ما همراه باشید تا به بررسی 5 مزیت بازاریابی و تبلیغات در این شبکه‌ها بپردازیم.

خدمات وب جوان: تبلیغات در اینستاگرام

1.جذب مخاطب با تبلیغات در فضای مجازی

بیاید نگاهی به یک آمار جذاب دیگر از کشور امریکا، مهد ظهور شبکه‌های اجتماعی بی اندازیم.
امروزه طبق مرکز تحقیقاتی پیو، نسبت بزرگسالان آمریکایی است که از رسانه‌های اجتماعی آنلاین استفاده می‌کنند به شرح زیر است:

شما چند درصد از کاربران این شبکه‌ها را به کسب و کار خود جذب کرده‌اید؟

با توجه به آمار ذکر شده و همچنین محبوبیت بسیار چنین شبکه‌هایی در کشور ما، می‌توان به راحتی ادعا کرد که میلیون‌ها و حتی میلیاردها آدم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
پس این یک فرصت عالی برای کسب و کار شما است تا با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، کمک کنید که گروه زیادی از افراد به محصولات یا خدمات شما دسترسی پیدا کند.

در حقیقت باید گفت که تبلیغات تنها یکی از روش‌های بازاریابی در شبکه های اجتماعی است که تجارت شما را در معرض دید میلیون‌ها نفر قرار می‌دهد.
شما با چیدن استراتژی بازاریابی مناسب می‌توانید بهترین روش‌های پربازده برای کسب و کار خود را پیاده سازی کرده و شاهد جذب مخاطبان بسیاری به برندتان باشید.

همچنین بخوانید: استراتژی بازاریابی سوشال مدیا

2.ارتباط مستقیم با مخاطبان رسانه های اجتماعی

به کارگیری تبلیغات در فضای مجازی یکی از معدود روش‌های بازاریابی است که امکان ارتباط مستقیم با مخاطبان شما را در اختیارتان می‌گذارد.
به طور مثال شما در تبلیغات پولی اینستاگرام می‌توانید انتخاب کنید که مخاطبانتان از چه رده سنی یا از چه مناطقی باشند.
در نتیجه شما بخش خاصی از افراد فعال در آن شبکه را انتخاب کرده و با پیاده سازی تبلیغات خود، آن‌ها را تشویق به دنبال کردن برند خود خواهید کرد.

این مزیت تبلیغات در شبکه های اجتماعی به روش‌های متعددی به کسب و کار شما کمک می‌کند:

  • شناخت بالاتر از مخاطبان:

هنگامی شما در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کرده و بازخورد مخاطبین را نسبت به تبلیغات مشاهده می‌کنید،
قطعاً با در اختیار داشتن شناختی وسیع‌تر امکان ارائه خدمات بهتری را خواهید داشت.
به این ترتیب اقدام به تولید محتوای شخصی تر، متناسب با سلایق مخاطبان پرداخته و در نتیجه تعامل بیشتری را برای کسب و کار خود به ارمغان می‌آورید.

  • به دست آوردن بینش:

ارتباط مستقیم با مخاطبان کمک می‌کند تا مخاطبان خود را بهتر بشناسید.
شما در نتایج این تبلیغات می‌بینید که چه کسی با پست‌های شما تعامل داشته و چگونه با آنها ارتباط برقرار می‌کند تا استراتژی خود را نسبت به نتایج بهبود دهید.
بنابراین در ساخت و عرضه تبلیغات در فضای مجازی، به صورت تخصصی خدمات خود را معرفی کرده و برند خود را به عنوان یک ناجی معرفی می‌کنید.

  • درک کسب و کار شما توسط مخاطبان:

با وجود بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، می‌دانید که مخاطبان شما در مورد شرکت شما چه فکر می‌کنند.
در حقیقت این یک مزیت بزرگ و قابل تأمل از تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی است زیرا می‌توانید روی جنبه‌هایی که مردم در مورد کسب‌وکارتان دوست دارند سرمایه‌گذاری کنید.

3.برند سازی با تبلیغات در فضای مجازی

در بررسی سومین مزیت از مزایای تبلیغات و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک و… می‌توان به نقش آن‌ها در برند سازی قوی‌تر اشاره کرد.
در واقع چنانچه شما بتوانید به نحو صحیح با علاقه‌مندان به خدمات و محصولات خود ارتباط برقرار کنید، برند خود را مورد توجه قرار داده‌اید.
همچنین قابلیت تولید محتوای رایگان در این شبکه‌ها، در کنار تبلیغات در فضای مجازی موجب می‌شود تا مخاطبان به صورت مکرر در معرض دیدن برند شما قرار بگیرند.
چنین امری به مرور زمان موجب نفوذ نام برند شما در ضمیر ناخودآگاه مخاطبان خواهد شد.

به صورتی که با آن احساس آشنا پنداری داشته و میل بیشتری را به استفاده از خدمات و محصولات برند شما پیدا کنند.
از سوی دیگر با وجود تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، احتمال به اشتراک گذاری محتوا و تبلیغ برند شما بالا رفته و به طور مداوم افراد بیشتری را با تجارتتان آشنا کنید.
بله! با فعالیت مداوم و مفید، تعداد اشتراک‌ها، ریتوییت‌ها و.. بالا خواهد رفت.
به طوری که دنبال کنندگان تجارت شما می‌توانند محتوای مورد نظر را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارند که به معرفی گسترده‌تر برندتان کمک می‌کند.

4.افزایش جذب ترافیک وب سایت

چنانچه تجارت شما دارای یک وب سایت بوده و در تلاش برای ارتقا سطح بهینه سازی و سئو آن هستید،
بدون شک تبلیغات در فضای مجازی یکی از مؤثرترین روش‌ها خواهد بود.
به طوری که بسیاری از متخصصان دیجیتال مارکتینگ امروزی، رسانه‌های اجتماعی را یک کاتالیزور عالی برای هدایت ترافیک به وب سایت تجاری شما معرفی می‌کنند.

نگران نباشید!
در حال حاضر اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز به این منظور با ما همراه بوده و قابلیت ایجاد یک لینک به محتوای وب سایت را در اختیارمان می‌گذارند.
بنابراین شما با ایجاد یک تبلیغ و محتوای ارزشمند در شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌توانید مخاطبان خود را به سمت صفحه اصلی مربوط به آن محتوا در سایت هدایت کنید.

این یک فرصت عالی برای کسب و کار شما است تا به مخاطبان خود کمک کنید که با برند شما بیشتر آشنا شوند.
به این ترتیب با خیال راحت و بدون محدودیت اطلاعات لازم را در حوزه برند،
محصولات و خدمات خود بارگذاری کرده تا با یک کلیک از سمت تبلیغات در شبکه های اجتماعی، پیش روی مشتریان قرار بگیرند.
لازم است بدانید که جذب ترافیک بیشتر از شبکه‌های اجتماعی به نوعی قدرت صفحات وب سایت را افزایش داده و در گوگل نیز دارای رتبه ارگانیک بهتری خواهید شد.

همچنین بخوانید: افزایش بازدید وب سایت به صورت ارگانیک

5.ارزیابی عملکرد تبلیغات در شبکه های اجتماعی

آخرین مزیت از تبلیغات در فضای مجازی قطعاً می‌تواند خیلی از مسائل و مشکلات بازدهی پایین تبلیغ را حل کند.
این مزیت چیزی نیست جز امکان ارزیابی دقیق عملکرد تبلیغات!
در حقیقت هنگامی که ما یک استراتژی یا کمپین بازاریابی دیجیتال و تبلیغات را پیاده سازی می‌کنیم، همیشه می‌خواهیم بدانیم که تا چه میزان موفق بوده‌ایم.
امروزه بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، خود یا به کمک ابزارهای آنالیز موجود، امکان ردیابی کمپین خود را برای ما فراهم می‌کنند.

در نتیجه می‌توان دید که آیا نتایج ارزشمندی کسب کرده‌ایم یا خیر!
به طور مثال می‌توان با بررسی محتوای منتشر شده در اینستاگرام، متوجه می‌شویم که چند نفر آن محتوا را دیده‌اند، چند تا نظر داشته‌ایم، چقدر به اشتراک گذاشته شده و…
بنابراین هنگامی یک کمپین تبلیغاتی را اجرا می‌کنید، حتماً معیارهای موفقیت آن را نیز مشاهده کنید.
با در اختیار داشتن چنین اطلاعاتی، عملکرد استراتژی رسانه‌های اجتماعی خود را ارزیابی کنید، آن را بهینه کرده و بهبود بخشید.

معایب تبلیغات در فضای مجازی چیست؟

بدون شک هر استراتژی بازاریابی در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارد.
هرچند وجود معایب به این معنی نیست که این رویکرد مؤثر نیست، بلکه موانع بالقوه‌ای است که ممکن است مجبور شوید در طول کمپین خود از آنها عبور کنید.

در اینجا چهار جنبه منفی تبلیغات در شبکه‌ های اجتماعی را ذکر کرده‌ایم:

1.دریافت بازخوردهای منفی کاربران

مردم از رسانه‌های اجتماعی برای ارسال محتوای مورد علاقه خود استفاده می‌کنند، اما از آن برای به اشتراک گذاشتن تجربیات منفی نیز استفاده می‌کنند.
بنابراین چنانچه شخصی تجربه ضعیفی در مورد خدمات و محصولات کسب و کار شما داشته باشد،
با دیدن تبلیغات برند شما در فضای مجازی دریچه‌ای از فرصت به اشتراک گذاری تجربیات منفی خود را پیدا می‌کند.
به طور مثال ممکن است در پلتفرمی چون اینستاگرام، کاربری با دیدن پستی مربوط به تجارت شما، نظر منفی خود را زیر آن بنویسد و کاربران دیگر آن را مشاهده کنند.

همچنین در سایت‌هایی مانند توییتر، کاربران می‌توانند یک شرکت را در پست‌های خود برچسب گذاری کنند و تجربه منفی خود را به اشتراک بگذارند.
این توییت منفی می‌تواند توسط مردم بازتوییت شده و آن را در سراسر کاربران این شبکه در کل دنیا پخش کنند.

2.پتانسیل دریافت خشم جهانی

امروزه دنیای مردم سراسر جهان از طریق شبکه‌های اجتماعی به یکدیگر گره خورده‌اند، به طوری که مردم تمام جوانب خوب و بد یک موضوع را به راحتی منتشر می‌کنند.
در نتیجه چنانچه در انتشار تبلیغات در شبکه های اجتماعی و محتوایی که تولید می‌کنیم به حد کافی مراقب نباشیم،
احتمال دریافت سیل عظیمی از خشم و نفرت نسبت به برند خود را خواهیم داشت.
بله! ممکن است تنها با انتشار یک پست ساده تجارت خود را برای سال‌ها شرمنده کنید.

بنابراین اگر نمی‌خواهید شما هم با تبلیغات در فضای مجازی، به جای دریافت بازخوردی مثبت مورد خشم قرار گیرید،
همیشه قبل از ارسال محتوا در رسانه‌های اجتماعی تحقیقات کاملی را در حوزه تصاویر، فیلم‌ها، متن، هشتگ‌ها و… انجام دهید.
این تحقیقات به شما کمک می‌کند تا محتوای تبلیغاتی خود را بدون هیچ گونه ریسکی از شرمندگی برای شرکت خود تنظیم کنید.

3.اجرای زمان بر کمپین های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی

تبلیغات در فضای مجازی یک روش بازاریابی یکپارچه و تنظیم شده نیست.
در حقیقت شما باید دائماً محتوای جدیدی ایجاد کنید که سراسر خلاقیت و جذابیت باشد تا با مخاطبان خود در این پلتفرم‌ها تعامل داشته باشید.
بنابراین یک اشکال بزرگ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی زمان بر بودن آن است.

به خصوص اگر یک کسب و کار کوچک با بخش بازاریابی کوچک یا منابع محدود دارید، مدیریت یک کمپین تبلیغات در شبکه های اجتماعی چالش برانگیز است.
پس باید زمانی را برای ایجاد تعادل بین پست کردن محتوای تبلیغاتی، نظارت بر آن محتوا، پاسخگویی به افراد و سنجش تأثیر محتوای خود پیدا کنید.

از سوی دیگر اگر به اندازه کافی با شبکه‌های اجتماعی خود فعالیت نداشته باشید، ارائه تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی برای آن قطعاً امری بیهوده خواهد بود.
ما پیشنهاد می‌کنیم که اگر منابع لازم را ندارید، کمپین تبلیغات در فضای مجازی خود را به یک شرکت بازاریابی دیجیتال بسپارید.
چرا که یک شرکت بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌تواند کمپین شما را در حین اجرای کسب‌وکارتان مدیریت کند.

4.انتظار برای دریافت نتایج تبلیغات در شبکه های اجتماعی

زمانی که شرکت‌ها و برندها بر روی استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات در فضای مجازی سرمایه‌گذاری می‌کنند، خواهان نتایج فوری هستند.
اما همیشه همه چیز بر وفق مراد نیست!
پس چنانچه می‌خواهید بدانید که آیا استراتژی‌های شما مفید بوده و ارزش سرمایه گذاری دارد، باید صبور باشید.

به عبارت دیگر موفقیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به موفقیت کلی کمپین تبلیغاتی شما بستگی دارد.
در نتیجه ارسال یک محتوای تبلیغاتی موفقیت کمپین شما را تعیین نکرده و باید برای تعیین موفقیت واقعی تبلیغات در شبکه های اجتماعی، چندین تبلیغ را در یک دوره زمانی اجرا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید