منابع تولید محتوا: منابع خاصی که قبلا معرفی نشده اند


مشکل یابی منابع تولید محتوای معتبر و این یک چالش مفید است که همه ما با آن روبرو هستیم. وقتی وارد سایت های فارسی زبان می شویم مثل این است که به مرکز کپی و دستگاه کپی برویم و برگه هایی را که دستگاه کپی صادر کرده را بخوانیم! 90 درصد مطالب مانند کپی شده از یکدیگر است و فقط متن تغییر کرده است.

اگر دستمان را بالا ببریم، محتوایی را می یابیم که از سایت های فارسی کپی نشده، بلکه کپی شده از سایت های انگلیسی به حساب می آید. نوشتن از سایت های انگلیسی و ترجمه آنها به فارسی نیز کپی است. درست نیست که ما به عنوان یک محتوا نویس مقاله ای را به زبان انگلیسی پیدا کنیم و آن را ترجمه کنیم. Google Translate می تواند این کار را کم و بیش انجام دهد.

راه حل چیست روش های قدیمی یافتن منبع را دور بریزید و در این مقاله با ما همراه باشید. می‌خواهیم روش‌هایی را برای یافتن منابع تولید محتوا به شما بگوییم که بسیار حرفه‌ای و جدید هستند و باعث می‌شوند محتوای تمیز، جذاب و خلاقانه بنویسید. همچنین چندین ابزار حرفه ای و موثر را به شما معرفی می کنیم تا دست شما در فرآیند تولید محتوا باز باشد.

5 تا از بهترین راه ها برای یافتن منابع برای تولید محتوا

آیا می دانید راز نوشتن محتوای خوب چیست؟ چه چیز جدید و جذابی است که همه می خواهند آن را بخوانند؟ استفاده از این 5 منبع چیزی است که محتوای شما را تمیز و اصلی می کند:

1. از گوشی خود استفاده کنید

همیشه لازم نیست برای یافتن منبع در اینترنت جستجو کنیم. این بار کمی خلاق باشید و متن محتوای خود را با دو یا سه فراخوان آماده کنید. به عنوان مثال تصور کنید می خواهید مطالبی در مورد جراحی بینی بنویسید و اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

سعی کنید کمی متفاوت باشید؛ همه با جستجو در اینترنت اطلاعات خود را پیدا می کنند، بنابراین نتیجه همه سایت ها تکراری است. شما کار متفاوتی انجام می دهید تا نتیجه متفاوتی بگیرید.

مثلا این بار شماره چند مرکز زیبایی را از اینترنت بگیرید و با آنها تماس بگیرید. بسیاری از این مراکز مشاوره تلفنی رایگان انجام می دهند و به بسیاری از سوالات مخاطبان در مورد جراحی بینی پاسخ می دهند. شما به عنوان یک نامزد، تماس می گیرید، سؤال می کنید و اطلاعات دریافتی را به محتوا تبدیل می کنید.

اطلاعات داغ جدیدی که از یک متخصص دریافت می کنید بسیار بهتر از اطلاعاتی است که از اینترنت دریافت می کنید و بسیاری از افراد قبل از شما از آن استفاده کرده اند.

2. خودت تجربه کن

اگر قصد دارید اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار دهید، ابتدا باید خودتان آن اطلاعات را لمس کنید و آن را کاملا درک کنید. یک راه عالی برای ارائه محتوای منحصر به فرد و بدیع به مخاطبان این است که خودتان آن را تجربه کنید و در مورد تجربه از دیدگاه خود بنویسید.

البته این روش برای همه دروس امکان پذیر نیست. (مطمئناً از شما انتظار نداریم که تمام فعالیت های محتوا نویسی را تجربه کنید) برای مثال تصور کنید می خواهید برای نرم افزار محتوا بنویسید.

این نرم افزار را خودتان نصب کنید و کمی با آن کار کنید. البته از شما انتظار نمی رود که واقعاً آن را مانند یک متخصص یاد بگیرید. اما سعی کنید آن را حتی در سطح پایه بررسی کنید و تجربه خود را از محیط نرم افزار و نحوه کار با آن بنویسید.

ما 100٪ توصیه می کنیم که از اطلاعات شخصی که در اینترنت پیدا می کنید نیز استفاده کنید. اما زمانی که خودتان نرم افزار را کمی تجربه کرده باشید و محتوای خود را با تجربه خودتان چاشنی کنید، محتوای شما را از دیگران متمایز می کند. همچنین مخاطب احساس خواهد کرد که شما واقعاً مطالب را به زبان خودتان نوشته اید و در نتیجه بهتر با شما ارتباط برقرار می کند.

3. افراد آگاه و با تجربه را فراموش نکنید

خیلی وقت ها وقتی به دنبال منابع تولید محتوا می گردیم، مستقیماً سراغ اینترنت یا کتاب ها و مقالات می رویم. اما چه چیزی بهتر از یک منبع زنده و متخصص؟ کارشناسان موضوعی بهترین منبع محتوا برای آن موضوع هستند.

شاید با این مثال بتوانید این سوال را بهتر درک کنید: یاد نویسنده ای افتادم که می خواست مطالبی در مورد چگونگی گرم کردن مزاج سرد از منظر طب سنتی بنویسد که موضوعی تخصصی و دشوار به حساب می آید. چون طب سنتی مختص ایران است و حتی سایت های خارجی هم نمی توانند منبع چنین مطالبی باشند.

پس چاره ای جز استفاده از همین سایت های ایرانی نیست. اما این اثر قابل کپی هم هست و در نهایت یک محتوای تکراری و بی کیفیت مخاطب را متحول می کند; پس راه حل چیست؟

نکته مقاله این است که نویسنده موفق به نوشتن یک محتوای منحصر به فرد، تمیز و بسیار جالب شده است که حتی یک کلمه در آن تکرار نمی شود. نزد یک متخصص طب سنتی نزدیک محل کارشان رفت و از او پرسید که اگر سرما خوردم چگونه او را گرم کنم؟

او حتی مجبور نبود برای آن پول بپردازد. زیرا بسیاری از این پزشکان مشاوره رایگان ارائه می دهند و فقط برای خرید دارو پول می گیرند. طبیب طب سنتی به او گفت که چگونه سرما را از سیر تا پیاز گرم کنیم و نویسنده این مطلب را از زبان همین دکتر برای مخاطبان نوشته است.

جالب است بدانید که نتیجه این کار بسیار عالی بود; همه مخاطبانی که این مطالب را مطالعه کردند بسیار لذت بردند و این محتوا به یکی از نتایج برتر در صفحه جستجوی گوگل تبدیل شد.

بنابراین این بار که می خواهید محتوا بنویسید، برای یک بار هم که شده اینترنت را رها کنید و به سراغ منابع زنده ای که در اطرافتان هستند بروید. فقط مطمئن شوید که از آنها اجازه بگیرید تا مکالمه آنها را به عنوان محتوا منتشر کنید یا نام آنها را در محتوای خود ذکر کنید.

حتی با آن هم این شخص راضی خواهد بود. زیرا تبدیل به تبلیغ غیرمستقیم کار او می شود و محتوای شما معتبرتر می شود. (چون مخاطبان به دنبال مطالبی هستند که برگرفته از منابع معتبر باشد؛ و چه منبعی برای نوشتن چنین مطالبی از یک پزشک طب سنتی معتبرتر است؟

4. از انجمن ها استفاده کنید

وقتی بسیاری از نویسندگان می خواهند محتوا بنویسند، مستقیماً به سراغ وبلاگ ها و محتوای از پیش نوشته شده می روند. اما چرا از نظرات کاربران اینترنتی به عنوان منبع استفاده نمی شود؟ انجمن ها بسترهایی هستند که در آن کاربران در مورد موضوعات مختلف بحث و اظهار نظر می کنند.

البته بسیاری از افرادی که در انجمن ها نظر می دهند در این موضوع خاص متخصص هستند. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید، Quara یکی از آن تالارهایی است که در آن می توانید پاسخ هر سوالی را که دارید پیدا کنید.

کافی است سوال خود را به زبان انگلیسی جستجو کنید و در انتهای آن کلمه Quara را بنویسید تا سوالات مربوط به آن موضوع و پاسخ های داده شده توسط دیگران برای شما نمایش داده شود. حتی اگر انگلیسی صحبت نمی‌کنید، از Google Translate برای ترجمه پاسخ‌ها استفاده کنید و سپس پاسخ خود را به زبانی روان بنویسید.

یک انجمن ایرانی که در آن می توانید پاسخ کاربران را در مورد مسائل مختلف بیابید و اکثر ما با آن آشنا هستیم، سایت نینی است. اگر می خواهید در مورد موضوعاتی که افراد عادی در آن تجربه دارند (از خرید گوشی گرفته تا جراحی زیبایی و …) مطالبی بنویسید، سوال خود را در سایت نینی جستجو کنید و پاسخ افرادی که در این زمینه تجربه دارند را بخوانید. سپس تمامی این اطلاعات را در قالب محتوای کامل و کامل به مخاطب ارائه دهید.

5. کنفرانس ها و ویدئوها: یکی از بهترین منابع برای تولید محتوا

آیا تا به حال یک کنفرانس آنلاین با موضوع محتوای خود تماشا کرده اید و اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کرده اید؟ هنگامی که یک کنفرانس یا یک ویدیوی آنلاین را تماشا می کنید که در آن یک متخصص واقعی در مورد موضوع توضیح می دهد، خودتان موضوع را بهتر درک خواهید کرد. زیرا وقتی محتوای متنی را می خوانید، تنها یکی از حواس پنج گانه شما یعنی بینایی درگیر است.

اما هنگامی که یک کنفرانس یا ویدئو را تماشا می کنید، بینایی و شنوایی شما در کنار هم قرار می گیرند. دانشمندان بر این باورند که یک راه برای درک بهتر مسائل این است که حواس پنجگانه خود را تا حد امکان درگیر کنید. همچنین حرکات گوینده، بالا و پایین رفتن صدای او و …. آنها ذهن شما را درگیر می کنند و محتوا را بهتر درک می کنند. وقتی خودتان چیزی را بهتر درک می کنید، بهتر می توانید آن را به مخاطب منتقل کنید.

همچنین معمولا در ویدئوها و کنفرانس ها گوینده مثال های بیشتری می آورد و موضوع را بیشتر باز می کند. به همین دلیل است که می گوییم گاهی اوقات تنوع ایجاد کنید و به جای متون و مقالات نوشتاری، از ویدئوها و کنفرانس های آنلاین به عنوان منبع محتوای عالی استفاده کنید.

کلام پایانی: آیا باید دور مقالات اینترنتی به عنوان منبع تولید محتوا خط بکشیم یا خیر؟

در این مقاله روش های جدید و جالبی برای تولید محتوا معرفی کرده ایم که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. این روش ها را تمیزتر می کند و محتوای جدیدتر و خلاقانه تری در اختیار شما قرار می دهد.

جالب اینجاست که حتی برای این مقاله از وبلاگ ها و مقالات اینترنتی به عنوان منبع استفاده نکرده ایم. در عوض، از منابع زنده استفاده می‌کردیم و از کارشناسان و تولیدکنندگان محتوا در مورد روش‌های یافتن بهترین منابع سؤال می‌کردیم و از آن‌ها پاسخ می‌دادیم.

اگر در این مورد سوالی دارید یا منابع دیگری را می شناسید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما به تمام سوالات شما پاسخ می دهند. همچنین، با ارسال این مقاله برای دوستان، همکاران و افرادی که فکر می‌کنید سودمند هستند، به آنها کمک کنید تا بهترین منابع تولید محتوا را پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *