مهمترین روندهای بازاریابی در سال 2022


چشم انداز بازاریابی در دنیای دیجیتال پویا و همیشه در حال تغییر است. حتی در حال حاضر که با شیوع بیماری کرونا شرایط به کلی تغییر کرده است و بسیاری از استراتژی های بازاریابی کلاسیک دیگر برای کسب و کارها موثر نیستند و باید به روش های مدرن تری روی آورند.

بنابراین، با در نظر گرفتن این تغییرات، روند بازاریابی در سال 2022 چگونه خواهد بود؟

نفوذ بیشتر اینفلوئنسرها در بازاریابی و جمع آوری اطلاعات

Business Wire داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان اکنون به اینفلوئنسرها و برندهایشان اعتماد زیادی دارند. در واقع فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه کاربران را بیش از گذشته به سمت شبکه های اجتماعی سوق داده است و در حال حاضر کاربران بسیار بیشتری با چنین تولیدکنندگان محتوا سروکار دارند.

به خصوص مصرف کنندگانی که در قرن حاضر به دنیا آمده اند، درگیری بیشتری با اینفلوئنسرها دارند و گاهی اوقات تصمیمات آنها تحت تأثیر این افراد قرار می گیرد. به همین دلیل اینفلوئنسر مارکتینگ از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. این ما را به بیش از 50 میلیون تولید کننده محتوای اجتماعی مستقل سوق داده است که ارزش بازار آنها در سال 2021 1.3 میلیارد دلار برآورد شده است.

همچنین باید در نظر داشت که اینفلوئنسر مارکتینگ نیز حرفه ای تر شده و اکنون بیشتر به عنوان یک شغل تلقی می شود و مهم ترین برندهای جهانی نیز در این بازار همکاری می کنند. اینفلوئنسرها در مورد مواردی که تبلیغ می کنند نیز وسواس بیشتری دارند.

ظهور فروشگاه ها در بازاریابی موبایلی

با توجه به اوج گیری ویروس کرونا در سال گذشته و زمانی که کاربران در خانه بودند، استفاده از تلفن همراه کمی کاهش یافت و بسیاری از کاربران به سراغ رایانه های خود رفتند، اما هنوز هم تعداد زیادی از مردم تلفن همراه را برای انجام کارهای خود ترجیح می دهند.

در حال حاضر شبکه های اجتماعی امکاناتی را برای فروش محصولات ایجاد کرده اند و شرکت های بزرگ نیز از این امکانات به خوبی استفاده کرده اند. به عنوان مثال در مراسم زنده ای که شرکت علی بابا در «روز مجردها» برگزار کرد، تنها در 30 دقیقه توانست 7.5 میلیارد دلار تراکنش مالی داشته باشد! جالب است بدانید که طبق آمار TechCrunch، نزدیک به 37 درصد از مردم چین خرید خود را در طول پخش زنده انجام می دهند که این رقم تنها در سال 2021 حدود 60 میلیارد دلار خواهد بود.

به طور کلی، چه برای فروشگاه های محلی و فروشگاه های نوپا و چه برای شرکت های بزرگ و فروشگاه های معروف، شبکه های اجتماعی روند مهمی در سال جدید خواهند بود.

تبلیغات اینترنتی تلویزیون شبکه های سنتی را به زانو در می آورد

شاید در کشور ما شبکه های اینترنتی به اندازه دنیا فضای بین مردم را تسخیر نکرده باشند، اما شبکه ها و سرویس های استریم مانند آمازون پرایم، نتفلیکس، دیزنی پلاس، اچ بی او و … در سال جدید در دنیا پیش بینی می شود. به طور کامل جایگزین شبکه های سنتی خواهد شد. کافی است بدانید که دیزنی در کمتر از یک سال توانسته به 54 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دست یابد.

آمارها به وضوح به این واقعیت اشاره دارند که تبلیغات در شبکه های سنتی به سرعت جای خود را به تبلیغات در سرویس های استریم و شبکه های اینترنتی می دهد و این امر به زودی در ایران با جدیت بیشتری رخ خواهد داد.

فیس بوک همچنان بهترین است

به گفته Sprout، فیس بوک، اینستاگرام و یوتیوب برترین برندهای پلتفرم های رسانه ای هستند و این در سال جدید تغییر نخواهد کرد. اما هنوز هم پلتفرم هایی هستند که با سرعت بالایی در حال توسعه هستند که یکی از آنها تیک توک است.

فیس بوک هنوز هم بزرگترین شبکه اجتماعی در جهان است و به دلیل هزینه کم CPM یکی از بهترین ها در نظر گرفته می شود. از دیگر پلتفرم هایی که در سال 2021 عملکرد بسیار خوبی داشتند و جزو ترندهای سال جدید محسوب می شوند، می توان به اسنپ چت اشاره کرد که افزایش کاربران آن در سال گذشته در آمریکا واقعا چشمگیر بود. میانگین سنی کاربران اسنپ چت بین 15 تا 25 سال است و با توجه به سرمایه گذاری آنها بر روی ویژگی های واقعیت افزوده، این موضوع آن را به یک پلتفرم عالی برای بسیاری از شرکت های بزرگ تبدیل می کند. به نظر می رسد تنها پلتفرمی که واقعا می تواند اینستاگرام را به چالش بکشد اسنپ چت است.

از طرفی نباید از Twitch غافل شد که دیگر تنها یک پلتفرم برای گیمرها نیست و کاربران زیادی در همین گروه سنی زیر 25 سال دارد.

سایر روندها از سال 2022

بازار بازی‌های رایانه‌های شخصی همچنان داغ خواهد بود و البته، به دلیل کاربران بی‌شمار، همچنان می‌توانید یک حساب اختصاصی برای کمپین‌های مختلف بازی‌های موبایلی باز کنید. اما فوربس از کمپین های موفقی در زمینه بازی های تبلیغاتی به خصوص بازی های بزرگ یاد می کند که در صورت عدم انجام صحیح و بدون توجه به کیفیت بازی می تواند منجر به شکست آن شود.

یکی دیگر از ترندهای سال جدید بدون شک هدست های واقعیت مجازی خواهند بود که با توجه به تم متاورس محبوبیت بیشتری خواهند داشت و قطعا محبوبیت بیشتری خواهند داشت.

در نهایت باید به تبلیغات صوتی در سرویس های پخش موسیقی نیز اشاره کرد که طی سال ها تبلیغات صوتی را به روزهای اوج خود باز می گرداند. به خصوص سرویس هایی مانند Spotify که این روزها کاربران زیادی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *