نحوه انجام ممیزی فنی سئو (راهنمای گام به گام)


این راهنمای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) نحوه انجام ممیزی فنی سئو را توضیح می دهد.

در زیر، نحوه انجام یک ممیزی فنی سئو را یاد خواهید گرفت که تمام عوامل ضروری را که باید به آنها توجه کنید تا اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارد و تجربیات کاربر بهینه ارائه می کند را پوشش می دهد.

همچنین بخشی با منابع اضافی وجود دارد که در مورد حسابرسی فنی سئو، بهترین ابزارها برای کار، و پیوندی به یک چک لیست مفید توضیح می دهد که می توانید دانلود کنید و از آن برای راهنمایی شما در این فرآیند استفاده کنید.

ارائه بهترین نکات سئو …

لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید

چگونه یک حسابرسی فنی سئو انجام دهیم

1. یک خزیدن کامل سایت انجام دهید

اولین قدم برای انجام ممیزی سئو، اجرای خزیدن سایت با استفاده از ابزارهای سئو مانند حسابرسی سایت Ahrefs است. با انجام این کار، فهرستی جامع از خطاهایی که بر عملکرد و نمایه سازی سایت شما تأثیر می گذارد، ایجاد می کند.

اگرچه این لیست شامل فاکتورهای سئوی داخلی نیز می باشد، اما می تواند برای شناسایی ضرب المثل ضروری باشد.دسترسی آسان“؛ این وظایف آسان می تواند منجر به برخی بردهای سریع برای تلاش های بهینه سازی فنی شما شود.

2. پاسخگویی سایت خود را تست کنید

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که ممکن است سایت شما در جستجوی ارگانیک خوب عمل نکند یا تبدیل‌های کافی ایجاد کند این است که کاملاً واکنش‌گرا نیست، به این معنی که تجربه کاربری با کیفیت یکسانی را در همه دستگاه‌ها، مرورگرها و اندازه‌های صفحه نمایش ارائه نمی‌کند.

از آنجایی که بیش از نیمی از کل ترافیک وب از دستگاه های تلفن همراه می آید، این باید اولویت اصلی برای ممیزی فنی SEO شما باشد.

دو چیز کلیدی برای تست در اینجا وجود دارد:

الف. پاسخگویی در دستگاه ها

بهترین راه برای آزمایش ظاهر و عملکرد وب سایت شما در دستگاه های مختلف این است که آنها را به صورت فیزیکی روی آن دستگاه ها آزمایش کنید. صفحات خود را در گوشی هوشمند خود بارگذاری کنید و در سایت خود مرور کنید.

در اینجا، شما به دنبال مشاهده این هستید که همه معیارهای زیر برآورده شده اند:

  • ناوبری واضح و آسان برای استفاده است.
  • محتوا به درستی نمایش داده می شود.
  • عناصر تعاملی مانند فرم ها و صندوق ها به درستی عمل می کنند.

به یاد داشته باشید که قبل از انجام همین کار با دستگاه تبلتی مانند iPad، جهت‌های صفحه افقی و عمودی را آزمایش کنید.

البته، همه ما به مجموعه ای پر از دستگاه های هوشمند دسترسی نداریم که بتوانیم برای این کار از آنها استفاده کنیم. خوشبختانه، یک جایگزین وجود دارد، که شبیه سازی صفحه نمایش دستگاه های مختلف از طریق مرورگر وب است.

روش انجام این کار در گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس یکسان است.

برای سادگی، مراحل زیر با استفاده از مثالی از Google Chrome نشان داده شده است.

ابتدا روی صفحه خود کلیک راست کرده و انتخاب کنید عنصر را بازرسی کنید.

سپس، روی دستگاه را تغییر دهید نماد، تصویر کوچکی از تلفن هوشمند و لپ تاپ در کنار عناصر برگه

از آنجا، می‌توانید از منوی کشویی برای انتخاب یک دستگاه استفاده کنید، سپس سایت خود را به گونه‌ای که گویی روی آن دستگاه اجرا می‌شود، مشاهده کرده و با آن ارتباط برقرار کنید.

ب. پاسخگویی در مرورگرها

بیش از 60 درصد از مردم از Google Chrome برای دسترسی به وب استفاده می کنند. فرض کنید از مرورگر دیگری برای مشاهده و به روز رسانی وب سایت خود استفاده می کنید. در این صورت، وظیفه بعدی شما این است که Chrome را باز کنید و آزمایش کنید که تجربه مشابهی را در مرورگر دلخواه خود داشته باشید.

اگر قبلاً کاربر کروم هستید، به این معنی نیست که بازدیدکنندگانی را که ممکن است در فایرفاکس، مایکروسافت اج یا سافاری به شما مراجعه کنند، که روی هم بیش از 30 درصد از بازار مرورگرهای وب را تشکیل می‌دهند، نادیده بگیرید.

مجدداً، شما به دنبال هرگونه مشکل ناوبری، محتوا یا عملکرد هستید که مانع از لذت بردن کاربران از بهترین تجربه ممکن در سایت شما شود.

3. تست برای بهینه سازی عملکرد

گام بعدی برای انجام ممیزی فنی سئو این است که اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما برای بارگیری در سریع ترین زمان ممکن بهینه شده است، زیرا صفحاتی که بارگذاری بیش از حد طول می کشد باعث ناامیدی کاربران شما می شود و باعث می شود آنها سایت شما را ترک کنند و بر نرخ پرش شما تأثیر منفی بگذارد.

برای انجام این کار، ابزار Google Pagespeed Insights را باز کنید، URL خود را وارد کرده و کلیک کنید تجزیه و تحلیل.

این ابزار بینش دقیقی از عملکرد سایت شما و هر مشکلی که باید به آن توجه شود ارائه می دهد.

PageSpeed ​​Insights همچنین به شما کمک می کند تا علت اصلی مشکلات مربوط به عملکرد خود را تشخیص دهید و زمینه های بهبود را شناسایی کنید، مانند:

  • کوچک کردن فایل های CSS، HTML و Javascript
  • استفاده از کش صفحه
  • بهینه سازی تصویر و فایل های رسانه ای

4. نقشه سایت و فایل های Robots.Txt خود را بررسی کنید

Sitemap.xml و Robots.txt دو فایلی هستند که برای کمک به موتورهای جستجو برای خزیدن و فهرست بندی مناسب وب سایت شما بسیار مهم هستند.

اولین وظیفه شما این است که مطمئن شوید هر دو فایل در وب سایت شما نصب شده اند. هر دو معمولاً در دایرکتوری ریشه سرور شما قرار دارند، به عنوان مثال:

  • https://www.yourwebsite.com/sitemap.xml
  • https://www.yourwebsite.com/robots.txt

اگر آنها آنجا نیستند، از دو راهنمای زیر برای کمک به پیدا کردن آنها استفاده کنید:

برای نقشه سایت، موارد زیر را بررسی کنید:

  • نقشه سایت با موفقیت به کنسول جستجوی گوگل ارسال شد (به نقشه سایت > نقشه سایت ارسال شده بروید).
  • نقشه سایت به طور دقیق ساختار فعلی سایت شما را منعکس می کند.
  • هیچ آدرس یا تغییر مسیر شکسته ای وجود ندارد.

برای Robots.txt، بررسی کنید:

  • Robots.txt شما به درستی پیکربندی شده است، بنابراین خزنده های موتور جستجو می توانند به صفحات و دایرکتوری هایی که می خواهید فهرست کنید دسترسی داشته باشند.
  • این فایل شامل هیچ قانون غیرمجاز نیست که از خزیدن صفحات ضروری جلوگیری کند.
  • ابزار Robots.txt Google’s Tester هیچ گونه خطا یا پیام هشداری را نمایش نمی دهد.

برای تکمیل آخرین بررسی، وارد کنسول جستجوی گوگل شوید، سپس به ابزار تست روبات ها دسترسی پیدا کنید و ویژگی وب سایت خود را انتخاب کنید.

این یک نسخه قابل ویرایش از فایل Robots شما را باز می کند و نشان می دهد که آیا خطاها نیاز به آدرس دهی دارند.

5. SSL و سایر مسائل امنیتی را تست کنید

SSL یک ویژگی امنیتی ضروری است که ارتباط بین مرورگر کاربر و وب سرور را رمزگذاری می کند و از داده های ارسال شده در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت می کند.

بدون گواهینامه SSL که به درستی پیکربندی شده باشد، موتورهای جستجو مانند Google سایت شما را برای کاربران ناامن و ناامن می بینند، به این معنی که صفحات در نتایج جستجو تنزل می یابند و بدتر از آن، سایت شما با خطاهای حریم خصوصی کاربران مواجه می شود که مانع از دسترسی آنها به محتوای شما می شود.

برای جلوگیری از این اتفاق برای شما، باید از این فرآیند حسابرسی فنی سئو برای بررسی SSL خود استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که:

  • گواهی SSL شما به روز است و توسط یک مرجع گواهی معتبر (CA) صادر شده است.
  • شما می دانید چه زمانی گواهینامه SSL شما منقضی می شود تا بتوانید برای به روز رسانی آن یادآوری را برنامه ریزی کنید.
  • وب سایت شما با استفاده از پروتکل HTTPS پیکربندی شده است و تمام ترافیک HTTP را به HTTPS هدایت می کند.
  • هیچ مشکل محتوای ترکیبی وجود ندارد، جایی که برخی از منابع (مانند تصاویر، اسکریپت‌ها یا شیوه نامه‌ها) به جای HTTPS از طریق HTTP بارگیری می‌شوند.

6. ساختار پیوند داخلی خود را مرور کنید

پیوندهای داخلی نقش ارزشمندی در کمک به خزنده های جستجو برای درک روابط بین محتوای شما و افزایش زمانی که کاربر در وب سایت شما صرف می کند با هدایت آنها به سایر محتوای مفید بازی می کند.

برای بررسی لینک های داخلی خود، ابتدا ساختار آن ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که لینک ها به مفیدترین محتوای مرتبط اشاره می کنند و مهم ترین محتوای شما (صفحات ستونی و غیره) بیشترین لینک هایی را دارد که به آنها اشاره می کند. راهنمای مرتبط ما در مورد بهترین شیوه های پیوند داخلی برای نکات، ساختار و استراتژی های سئو برای پیوندهای داخلی را ببینید.

در مرحله بعد، از یک پلتفرم مانند ابزار رایگان Ahrefs Broken Link Checker برای شناسایی لینک های شکسته که نیاز به تعمیر دارند، استفاده کنید.

7. استفاده از داده های ساخت یافته را مرور کنید

استفاده از نشانه‌گذاری داده‌های ساخت‌یافته در صفحات شما می‌تواند به شما کمک کند تا با کمک به Google در درک بهترین راه برای ارائه آن‌ها برای عبارت‌های جستجوی مرتبط، املاک و مستغلات برتر را در صفحات نتایج جستجو به دست آورید.

قبل از اینکه ممیزی فنی سئوی خود را کامل کنید، بررسی کنید که سایت شما در وهله اول از داده های ساخت یافته استفاده می کند. اگر داده‌های ساخت‌یافته را به سایت خود اضافه نکرده‌اید، به راهنمای ما در مورد نحوه افزودن نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته به وب‌سایت مراجعه کنید تا نحوه انجام آن را بیاموزید.

در مرحله بعد، از تست نتایج غنی گوگل استفاده کنید تا مطمئن شوید نشانه‌گذاری شما معتبر است و محتوای شما می‌تواند برنده قطعات غنی شود.

8. خطاهای خزیدن و مشکلات نمایه سازی را بررسی کنید

اگر تمام مراحل قبلی را برای انجام ممیزی فنی سئو برای یک وب سایت انجام داده اید، باید اکثر خطاها و زمینه های بهبودی را که باید به آنها رسیدگی کنید، شناسایی کرده باشید.

با این حال، قبل از اینکه یک روز به آن زنگ بزنید، آن را باز کنید صفحات را در Google Search Console بزنید و به آن نگاه کنید چرا صفحات ایندکس نمی شوند برگه

این گزارش فنی وب‌سایت به شما کمک می‌کند هر چیزی را که ممکن است در ممیزی نادیده گرفته‌اید، انتخاب کنید، و این اطمینان را می‌دهد که در مورد تسریع عملکرد و قابلیت استفاده سایت خود، سنگ تمام نگذارید.

درباره سئو فنی بیشتر بدانید

لینک های زیر بیشتر در مورد سئو فنی و نحوه استفاده صحیح از آن برای بهینه سازی بهتر موتورهای جستجو توضیح می دهند. از این منابع برای بهبود دانش خود در مورد موضوع استفاده کنید.

خلاصه حسابرسی فنی سئو را انجام دهید

امیدواریم از این راهنما که نحوه انجام ممیزی فنی سئو برای یک وب سایت را توضیح می دهد، لذت برده باشید.

همانطور که متوجه شدید، تعدادی از بهترین شیوه های فنی سئو وجود دارد که مهمترین آنها شامل خزیدن کامل سایت، تست پاسخگویی، اندازه گیری عملکرد، بررسی نقشه های سایت و فایل های robots.txt، تست SSL، بررسی لینک های داخلی، ممیزی داده های ساخت یافته، و بررسی خطاهای خزیدن و مشکلات نمایه سازی. پیروی از این دستورالعمل ها برای انجام سئوی فنی می تواند به صفحات وب شما کمک کند تا در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند، ترافیک ارگانیک بیشتری را هدایت کنند و تجربه های کاربری با کیفیتی را ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید