نحوه ی عملکرد گوگل دیسکاور چگونه است ؟ – ریراکو سئو


خلاصه ترین تعریفی که می توانیم در جواب سؤال گوگل دیسکاور چیست بگوییم، این است که گوگل دیسکاور یک الگوریتم بهینه سازی محتوا در گوگل است. این الگوریتم آنچه را که مورد علاقه شماست کشف کرده و دسترسی شما را به آن آسان می کند. اما بحث گوگل دیسکاور فراتر از اینهاست! پس تا انتهای این مطلب از ریراکو همراه ما باشید تا باهم ببینیم که گوگل دیسکاور دقیقاً چه می کند و چطور می توانیم سایتمان را از طریق آن به کاربران نشان دهیم؟

گوگل دیسکاور چیست؟

سال هاست که مردم برای پیدا کردن جواب سؤالات خود و دنبال کردن علایقشان از گوگل کمک می گیرند. گوگل هم همیشه سعی کرده دستیار خوبی برای کاربران باشد و چیزی را به آنها نشان دهد که واقعاً به دنبالش هستند. معرفی الگوریتمی به نام گوگل فید (Google Feed) توسط گوگل در سال ۲۰۱۶ نیز در راستای همین امر بود.

الگوریتم گوگل فید علایق و نیازهای هر کاربر را نسبت به آنچه سرچ می کند شناسایی و راه دسترسی به آنها را برای افراد آسان تر می کند. اما گوگل دیسکاور چیست؟ نمونه جدیدتر و پیشرفته تر همان گوگل فید که به لطف آن امروزه کاربران راحت تر از هر زمان دیگری می توانند علایق و نیازهای خود را بدون وارد کردن کوئری پیدا کنند؛ بله، بدون وارد کردن کوئری یا بدون نیاز به جست و جو در گوگل!

کاری که Google Discover انجام می دهد این است که خلاصه ای از آنچه شما از گوگل خواسته اید را در نظر گرفته و به نسبت آن پیشنهاداتی را به شما می دهد. این پیشنهادات کاربردی، به راحتی در اسکرولر موبایل شما قرار می گیرد و شما با کلیک روی یکی از مطالب آن، می توانید به منبع اصلی آن محتوا برسید.

درواقع گوگل با این روش قبل از این که از او چیزی بخواهید یک سری محتواها را به شما نشان می دهد و امیدوار است که این محتواها برای شما جذاب باشد. این که این محتواها چه باشند هم به کوئری هایی بستگی دارد که شما اصولاً در گوگل سرچ می کنید.

دلیل تغییر نام الگوریتم گوگل فید به گوگل دیسکاور چیست؟

گوگل با معرفی گوگل فید، مأموریت خود را که کمک به کاربران برای دسترسی راحت تر به محتواهای مورد علاقه شان است، تکمیل کرد. اما این الگوریتم اسم درخوری نداشت و لازم بود اسمی روی آن گذاشته شود که دقیقاً نشان دهنده ماهیت و هدف نهایی مأموریت آن باشد.

درنتیجه آن را گوگل دیسکاور (Google Discover) نامگذاری کرد و با بازطراحی این الگوریتم، دسترسی کاربران را به آنچه در نظر دارند راحت تر از گذشته کرد. حالا دیگر با این اسم، حتی کاربران جدید هم می توانند درک کنند که ماهیت و هدف اصلی این الگوریتم چیست.

تعریف ساده تر گوگل دیسکاور

تعریف گوگل دیسکاور به زبان ساده

گوگل دیسکاور درواقع همان سرچ کردن در موتورهای جست و جو، بدون نیاز به سرچ کردن است! استفاده از تلفن های همراه راهی را برای گوگل باز کرد که بتواند رفتارها، علایق، تاریخچه سرچ ها، تاریخچه موقعیت های مکانی و پارامترهای دیگر کاربران را راحت تر جمع آوری کند. درنتیجه باوجود این اطلاعات جامع، راحت تر می تواند قصد و میل کاربران را تشخیص دهد و مطالبی را به آنها نشان دهد که واقعاً می خواهند.

معرفی مطالب جدید نسبت به علایق فردی توسط گوگل دیسکاور

گوگل دیسکاور موضوعات مختلفی را معرفی می کند و در قسمت عناوین موضوع به شما اعلام می کند که دلیل اینکه این موضوع را به شما معرفی کرده چیست. مثلاً اگر شما قبلاً در مورد بیوگرافی خواننده مورد علاقه خود سرچ کرده باشید، حالا گوگل دیسکاور به شما اطلاعات جدیدتری را درباره آن خواننده پیشنهاد می دهد. بنابراین شما با کلیک روی این موضوع می توانید به کاوش بیشتر در خصوص همان موضوع خاص بپردازید.

علایق کاربر چگونه تعیین می‌شود؟

علایق کاربر توسط سیستم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تعیین می‌شوند که رفتار کاربر را در طول زمان تحلیل و بررسی می‌کنند. این علایق ممکن است بر اساس فعالیت‌های مختلف کاربر، از جمله جستجوهای انجام شده، محتوایی که مشاهده کرده‌اند، اطلاعات مرتبط با محلی که آن‌ها در آن قرار دارند، و سایر داده‌های کاربری تعیین شوند.

برخی از پارامترهایی که ممکن است برای تعیین علایق کاربر استفاده شوند عبارتند از:

  1. تاریخچه جستجو: تاریخچه جستجوی یک کاربر می‌تواند نشان‌دهنده علاقه‌مندی‌های او باشد.
  2. رفتار مرور: چگونگی برخورد کاربر با محتوا، از جمله مقالاتی که می‌خواند یا فیلم‌هایی که می‌بیند.
  3. اطلاعات درباره مکان: مکان کاربر ممکن است نشانگر علاقه‌مندی‌های محلی یا منطقه‌ای باشد.
  4. جستجوهای اخیر: اگر یک کاربر به تازگی در مورد یک موضوع خاص جستجو کرده باشد، این ممکن است نشان‌دهنده یک علاقه‌مندی موقتی یا جدید باشد.
  5. اطلاعات از سرویس‌های گوگل دیگر: داده‌ها از سرویس‌های گوگل دیگر، مانند یوتیوب، گوگل مپ، و گوگل نیوز، نیز می‌تواند در تشخیص علایق کاربر مفید باشد.

این تجزیه و تحلیل‌ها به صورت پویا انجام می‌شوند و با توجه به رفتار کاربر در طول زمان به‌روز می‌شوند. در نتیجه، اگر علاقه‌مندی‌های کاربر تغییر کند، سیستم‌های گوگل می‌توانند این تغییرات را تشخیص دهند و پیشنهادات مرتبط با علایق جدید را ارائه دهند.

پیشنهادات گوگل دیسکاوری بر اساس چه پارامترهایی تعریف می شود؟

گوگل دیسکاوری، محتوا را بر اساس علایق کاربران شخصی سازی می کند. پارامترهای مختلفی که گوگل در تعیین محتوای پیشنهادی استفاده می کند، عبارتند از:

  1. تاریخچه جستجو: گوگل دیسکاوری از تاریخچه جستجوی شما برای درک بهتر علایق و ترجیحات شما استفاده می کند.
  2. رفتار کاربری: گوگل دیسکاوری نه تنها به محتوایی که شما می خوانید توجه می کند، بلکه به طوری که شما با آن برخورد می کنید نیز توجه دارد. این شامل اقداماتی مانند زمانی که صرف می کنید برای خواندن مقالات، نحوه پیمایش در سایت، و حتی سرعت پیمایش شما است.
  3. مکان: مکان فعلی شما نیز می تواند تاثیر گذار باشد. برای نمونه، اگر در یک شهر خاص باشید، ممکن است اخبار محلی و رویدادها را در پیشنهادات خود ببینید.
  4. جستجوهای اخیر: اگر به تازگی در مورد یک موضوع خاص جستجو کرده باشید، گوگل ممکن است محتوای مرتبط بیشتری را در پیشنهادات خود عرضه کند.
  5. اطلاعات از سایت ها و برنامه های گوگل دیگر: گوگل نیز می تواند از اطلاعاتی که از سایت ها و برنامه های دیگر گوگل (مانند یوتیوب، گوگل مپ، گوگل نیوز، و غیره) بدست آورده است، استفاده کند.

به یاد داشته باشید که همیشه می توانید تنظیمات خصوصیت خود را در گوگل دیسکاوری برای کنترل بهتر این موارد تغییر دهید.

آیا قابلیت گوگل دیسکاور فقط در موبایل فعال است؟

در حال حاضر این قابلیت فقط در موبایل در دسترس است. کاربران می توانند از گوگل دیسکاور در گوشی یا تبلت خود و در هر دو سیستم عامل اندروید و آیفون استفاده کنند.

کاربرد گزینه «Follow» در گوگل دیسکاور چیست؟

استفاده از گزینه فالو در گوگل دیسکاور

گزینه “Follow” یا “دنبال کردن” در گوگل دیسکاور امکانی را برای کاربران فراهم می‌کند تا موضوعات، سایت‌ها، یا خبرنگاران مورد علاقه خود را دنبال کنند.

وقتی یک کاربر روی گزینه “Follow” کلیک می‌کند، گوگل دیسکاوری بیشتر محتوای مرتبط با آن موضوع، سایت، یا خبرنگار را در فید اخبار او نمایش می‌دهد. این یک روش عالی برای سفارشی سازی فید گوگل دیسکاوری بر اساس علاقه‌های شخصی است. برای مثال، اگر شما به فوتبال علاقه‌مند هستید و یک سایت خبری فوتبالی را دنبال می‌کنید، محتوای مرتبط بیشتری از آن سایت در فید خود خواهید دید.

همچنین اگر یک خبرنگار خاص را دنبال می‌کنید، بیشتر مقالات و گزارش‌های آن خبرنگار را خواهید دید. این امکان به شما کمک می‌کند تا از آخرین اخبار و مقالات مورد علاقه خود با خبر شوید.

نحوه عملکرد قابلیت «Knowledge Graph» چگونه است؟

در بخش «Topic Layer» گوگل دیسکاور گزینه ای با عنوان «Knowledge Graph» داریم. به کمک این گزینه می توانید به گوگل اعلام کنید که تا چه اندازه با موضوعی که نسبت به سرچ آن مشتاق هستید آشنایی دارید.

برای مثال اگر در حال یادگیری گیتار هستید و از ویدئوهای آموزشی در گوگل استفاده می کنید، گوگل می تواند به کمک «Knowledge Graph» میزان مهارت فعلی شما را سنجیده و به نسبت آن به شما پیشنهاداتی دهد. مثلاً اگر مبتدی هستید آموزش هایی را به شما نشان می دهد که در حد آکوردهای خیلی ساده برای افراد مبتدی است. یا اگر حرفه ای شده اید ویدئوهای پیشرفته تر را مشاهده خواهید کرد. همه این نتایج قبل از سرچ شما نشان داده می شوند. بنابراین برای مشاهده آنها نیازی به وارد کردن هیچ کوئری جدیدی ندارید.

نحوه استفاده از گوگل دیسکاور در موبایل

طریقه استفاده از گوگل دیسکاور در موبایل

سال هاست که صفحه گوگل در موبایل فضایی است که کاربر در آن پاسخ سؤال های خود را پیدا می کند. اما امروزه با ورود گوگل دیسکاور به صفحه اصلی گوگل، کاربران می توانند به راحتی آنچه نیاز دارند را با کمترین زحمت در گوشی خود ببینند.

اما اول از همه بایید ببینیم که روش دسترسی به گوگل دیسکاور چیست؟ برای دسترسی به Google Discover در موبایل، معمولاً کافی است که صفحه Home خود را به سمت راست بکشید. اما اگر از این روش نتوانستید گوگل دیسکاور را پیدا کنید، اول وارد گوگل شوید. بعد یک عبارت یا همان کوئری را در گوگل سرچ کنید. وقتی نتایج این جست و جو نشان داده می شود، پایین صفحه سه تب مختلف دارید که فعلاً در تب «Search» هستید. برای دسترسی به صفحه گوگل دیسکاور، وارد تب «Discover» شوید.

حالا صفحه گوگل دیسکاور منحصر به فرد خود را مشاهده می کنید که محتوای آن مطابق با سابقه جست و جوی شما و پارامترهای دیگری است.

گزینه های کنترلی پیشنهادات گوگل دیسکاور

پایین هر یک از محتواهای صفحه گوگل دیسکاور، یک سری گزینه کنترلی داریم.

گزینه سمت چپ، آیکون قلب است که به همان معنی همیشگی، یعنی لایک کردن این محتواست. با لایک کردن محتوا به گوگل می گویید که این پیشنهاد را دوست داشته اید.

آیکون وسط، آیکون Share است که به کمک آن می توانید این محتوا را مستقیماً در پلتفرم مد نظرتان به اشتراک بگذارید.

و اما سمت راست نیز آیکون سه نقطه را داریم. اگر این آیکون را انتخاب کنید، یک سری گزینه های کنترلی دیگر دارید که کاربرد آنها را در ادامه می بینیم.

گزینه های بیشتر برای کنترل نتایج گوگل دیسکاور

گزینه هایی زیرمجموعه آیکون سه نقطه همگی برای کمک به گوگل هستند که بهتر بتواند علایق و نیازهای ما را درک کند. درواقع هر بار که شما گزینه ای را از این بخش انتخاب می کنید، گوگل نتایج جدید را مطابق با انتخاب های شما نمایش خواهد داد. پس پیشنهاد ما هم این است که حتماً از این گزینه ها استفاده کنید تا بتوانید پیشنهادات گوگل دیسکاور را دقیقاً مطابق با علایق خود فیلتر کنید.

گزینه های موجود در این بخش عبارت اند از:

  • Not interested in this: یعنی به این محتوا علاقه ای ندارید.
  • Not interested in…: به جای سه نقطه، نام موضوع این محتوا می آید. یعنی کلاً به این موضوع علاقه ای ندارید.
  • Don’t show content from…: به جای سه نقطه، نام وب سایت این محتوا می آید. یعنی محتواهای این وب سایت را به طور خاص نشان نده.
  • Manage Channels and interests: با ورود به این گزینه می توانید علایق خود را دقیق تر تنظیم کنید.
  • Report this: اگر فکر می کنید محتوایی که نشان داده شده به طور کل برای فضای وب مناسب نیست، می توانید آن را ریپورت کنید.
  • Send Feedback: با انتخاب این گزینه می توانید نظر خود را مستقیماً به گوگل ابلاغ کنید.

پوشش کامل اخبار در گوگل

پوشش کامل اخبار در گوگل

وقتی صحبت از اخبار می شود، گوگل بر این باور است که اخبارهای روزانه باید به راحتی برای تمام کاربران قابل دسترسی باشند. در نتیجه گوگل دیسکاور از تکنولوژی «Full Coverage in Google News» یعنی پوشش کامل اخبار در گوگل استفاده کرده تا اخبار جدید و مهم روزانه را به همه کاربران پیشنهاد دهد.

با توجه به این قابلیت، اگر شما یک وب سایت خبری دارید و اصول سئو سایت خبری را هم روی آن پیاده کرده اید، باید در تلاش باشید که گوگل دیسکاور شما را به کاربران پیشنهاد دهد.

استفاده از زبان های مختلف در گوگل دیسکاور

استفاده از زبان های مختلف در گوگل دیسکاور

یکی از قابلیت هایی که گوگل دیسکاور را بسیار محبوب کرده، استفاده از زبان های مختلف در گوگل دیسکاور است. این قابلیت به افرادی که بر چند زبان تسلط دارند اجازه می دهد که تسلط بیشتری بر نحوه سرچ زبانی خود داشته باشند.

برای مثال به کمک این آپشن گوگل دیسکاور می توانید به گوگل بگویید که دستور پخت غذاها به زبان اسپانیایی باشد. یا پیشنهادات ورزشی، به زبان انگلیسی باشند. در این صورت شما شاهد محتواهایی خاص با زبانی خاص هستید.

در حال حاضر گوگل دیسکاور از تمام زبان های زنده دنیا پشتیبانی نمی کند! اما گوگل در تلاش است که سایر زبان ها را هم پوشش دهد.

گزارش گوگل دیسکاور چیست؟

یک روی سکه گوگل دیسکاور، کاربرانی هستند که پیشنهادات سفارشی سازی شده خود را به راحتی مشاهده می کنند. اما روی دیگر این سکه، وب سایت هایی هستند که مایل اند سایتشان در گوگل دیسکاور به کاربران نشان داده شود. متخصصان سئو می دانند که می توانند با بهبود سئو موبایل رضایت گوگل دیسکاور را جلب کرده و ترافیک موبایل صفحاتشان را افزایش دهند.

اما از کجا بدانیم که سایتمان در گوگل دیسکاور نشان داده می شود یا نه؟ یا جزئیات سایت خود را پیرامون گوگل دیسکاور از کجا پیدا کنیم؟ از گزارش Discover در ابزار Google Search Console.

گزارش دیسکاور در گوگل سرچ کنسول به سه سؤال زیر پاسخ می دهد:

  • وب سایت من چند وقت یک بار سایت من توسط گوگل دیسکاور به کاربران نمایش داده می شود؟ ترافیک ورودی سایت من از این نمایش چه قدر است؟
  • چه نوع محتوایی بیشتر توسط گوگل دیسکاور نمایش داده می شود؟
  • تفاوت نمایش صفحه سایت من در گوگل دیسکاور، به نسبت سرچ در موتورهای جست و جو به صورت سنتی و قدیمی چیست؟

نقش گوگل در تلفن همراه کاربران

سالهاست صفحه ی گوگل در گوشی های تلفن همراه کاربران فضایی ست که در آن کاربر سوال های خود را مطرح می کنند، اما امروزه با ورود گوگل دیسکاور به صفحه ی اصلی گوگل شما می توانید به راحتی آنچه مورد علایق و خواست شماست را مشاهده نمایید، متخصصان سئو میدانند که نقش این قابلیت در بهبود سئو موبایل چیست و تمام تلاش خود را برای رضایت گوگل دیسکاور انجام می دهند تا بازدید از صفحه ی آن ها افزایش یابد.

گزارش دیسکاور در گوگل به چه صورت عمل می کند؟

گزارش دیسکاور در گوگل به چه صورت عمل میکند

گزارش دیسکاور در کنسول های جستجوی گوگل به این صورت است که به سه سوال زیر جواب می دهد :

  • هر چند وقت یکبار سایت من توسط گوگل دیسکاور به کاربران نمایش داده می شود؟ ترافیک من به چه میزان است ؟
  • چه نوع محتوایی بیشتر توسط گوگل دیسکاور نمایش داده می شود؟
  • فرق نمایش صفحه ی محتوای من در گوگل دیسکاور به نسبت سرچ در موتورهای جستجویی به صورت سنتی و قدیمی چیست ؟

از کجا می توان گزارش گوگل دیسکاور را مشاهده کرد؟

برای مشاهده نتایج گوگل دیسکاور وب سایت خود، اول به بخش «Performance» در گوگل سرچ کنسول بروید. اگر سایتتان پیش از این ترافیکی از گوگل دیسکاور کسب کرده باشد (هرچند کم)، بخشی با عنوان « Performance on discover» را مشاهده خواهید کرد که ظاهر آن شبیه به همان Performance اصلی است (یعنی شامل اعداد و نمودار است). اطلاعات این بخش از مارس سال ۲۰۱۹ در اختیار وب سایت قرار گرفته و روز به روز در حال رشد است.

تفاوت جست و جوی یک کوئری با نمایش نتایج از طریق گوگل دیسکاوری

قبل تر نیز به طور کامل توضیح دادیم که امروزه با وجود گوگل دیسکاوری، نیاز به سرچ یک کوئری بسیار کم رنگ تر از گذشته شده است. چراکه گوگل به طور مداوم در تلاش است که تاریخچه سرچ افراد را به روش های مختلف ردیابی کرده و خودش در نمایش نتایج محبوب کاربران پیش دستی کند. بنابراین اگر سایتی دارید که به فکر سئوی آن هستید و می خواهید با جدیدترین ترندهای دنیا همراه بمانید، باید گوگل دیسکاوری را نیز در نظر داشته باشید.

چرا توجه به ترافیکی که گوگل دیسکاور برای شما می آورد مورد اهمیت است؟

اطلاعات کسب کردن در این خصوص که چه پارامتر هایی در گوگل سبب شده که وب سایت شما بیشتر مورد بازدید قرار گیرد می تواند به شما در پیشرفت سایتتان کمک کند و این دقیقا مسئله ایست که در بررسی سئو وب سایت به آن میپردازیم. اگر شما متوجه شوید که گوگل دیسکاور توانسته X  میزان به ترافیک شما بیافزاید و در عین حال اپ اندروید توانسته Y  مقدار به ترافیک سایت بیافزاید در نتیجه شما تلاش خواهید کرد که منابع بازاریابی و مارکتینگ خود را به شیوه های هوشمندانه تر و آگاهانه تر استفاده کرده تا بتوانید به ترافیک مورد نظر خود برسید .

دلیل اهمیت ترافیک حاصل از گوگل دیسکاور چیست؟

Google Discover یکی از بهترین منابع ترافیک برای وب سایت هاست. ترافیک ناشی از گوگل دیسکاور، با ترافیک جست و جوی سنتی در Google متفاوت است. این قابلیت یک فید بسیار شخصی از مقالات وب سایت هاست که دقیقاً با علایق کاربر مطابقت دارد. بنابراین می توان گفت اهمیت و ارزش آن، از محتواهایی که بعد از جست جوی کاربر در SERP نمایش داده می شود، بیشتر است.

راه های افزایش ترافیک توسط گوگل دیسکاور کدام اند؟

راههای افزایش ترافیک توسط گوگل دیسکاور کدامند

می دانیم که گوگل دیسکاور موقعیتی مناسب برای دریافت بیشتر ترافیک و افزایش بازدید وبسایت شماست، در ادامه به چند راه که می تواند شما را در گوگل دیسکاوری به نمایش گذارد خواهیم پرداخت.

  • محتوایی جذاب و با کیفیت با فرمت های متفاوت فراهم آورید .
  • از عکس ها ی بزرگ و با کیفیت در محتوای خود استفاده کنید.
  • محتوایی در زبان های متفاوت خلق کنید.
  • محتوای خود را در همه جا تبلیغ کنید و سعی داشته باشید در فضای اینترنتی فعال باشید.
  • یک کمپین تبلیغاتی برای محتوای خود فراهم کنید.
  • فیلم های جذاب منتشر کنید.
  • محتوای تازه با موضوعات جذاب و به روز فراهم کنید.
  • محتوایی موبایل فرندلی و قابل استفاده در تلفن های همراه فراهم کنید.
  • آنچه را که مردم از Google Discover در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند مشاهده کنید .

چطور از طریق گوگل دیسکاور ترافیک جذب کنیم؟

حالا که می دانیم گوگل دیسکاور یک فرصت طلایی برای افزایش بازدید وب سایت است، بیایید روش های افزایش این نوع ترافیک را باهم مرور کنیم.

1- توجه به موبایل فرندلی بودن وب سایت

گوگل دیسکاور، یک ابزار فید مختص تلفن همراه است؛ بنابراین، واضح است که تجربه کاربری وب سایت شما در موبایل، در ترافیک ناشی از این قابلیت تعیین کننده است. سریع بودن صفحات، نداشتن تبلیغات پاپ آپی اذیت کننده، انتخاب اندازه مناسب برای تصاویر و فونت ها و … راه هایی هستند که سایت شما را موبایل فرندلی می کنند.

اما اگر می خواهید یک قدم طلایی برای UX موبایل سایتتان بردارید، به سراغ تکنولوژی AMP (Accelerated Mobile Pages) بروید. AMP بارگذاری صفحات سایتتان را در موبایل به طور چشمگیری سریع تر می کند. بنابراین به واسطه آن می توانید مطمئن شوید که در فید Discovery گوگل، رتبه خوبی خواهید داشت.

2- استفاده از تصاویر و ویدئوهای جدید و باکیفیت

“تصویر استفاده از تصاویر و ویدئوهای جدید و باکیفیت”

این یک واقعیت ثابت شده است که محتواهای تصویری و ویدئویی با کیفیت بالا جایگاه بهتری در گوگل دیسکاور دارند. از آنجایی که تصاویر قبل از هر چیزی توجه کاربران را جلب می کنند، باید در صفحاتتان از تصاویر جذاب و مرتبط استفاده کنید. فراموش نکنید که وقتی نگاه کاربر در صفحه گوگل دیسکاور به محتوای شما می افتد، باید همان لحظه او را جذب کنید.

نکته: اصول استفاده از تصویر در گوگل دیسکاور چیست؟ تصاویر باید فشرده باشند و عرض آنها حداقل 1200 پیکسل باشد. به علاوه نام فایل آنها باید محتوای داخل آنها را توصیف کند.

3- روی حوزه فعالیت خود متمرکز باشید

موضوع فعالیت شما هر چه که هست، سعی کنید موقع تولید محتوا، زیاد از آن منحرف نشوید. هستند وب سایت هایی که امروز پیرامون یک موضوع محتوا منتشر می کنند و فردا درباره موضوعی کاملاً متفاوت. این کار هم بر مخاطبانتان تأثیر منفی خواهد گذاشت و هم بر گوگل.

البته اگر برای یک سازمان رسانه ای فراگیر کار می کنید که در حوزه های متفاوتی فعالیت می کند، می توانید از این قاعده مستثنی باشید. اما باز هم سعی کنید در محتواهایتان یک لحن واحد داشته باشید و همه محتواهایتان را با همان لحن و حال و هوا تولید کنید تا ثابت قدم بودن خود را به این روش نشان دهید.

4- موضوعات محبوب را از قلم نیندازید

اگر محتواهایی پیرامون موضوعات محبوب داشته باشید، احتمال این که کاربران روی شما در صفحه گوگل دیسکاوری کلیک کنند بیشتر می شود. موضوعات محبوب به شما کمک می کنند که در زمانی نسبتاً کوتاه، هزاران کلیک دریافت کنید. البته وقتی می خواهید درباره این موضوعات پرطرفدار محتوا تولید کنید با حواستان با رقبایتان هم باشد. سعی کنید یک لحن یا رویکرد متفاوت در محتوای خود داشته باشید تا کاربران شما را به رقبا ترجیح دهند.

5- به سمت محتواهای جامع بروید

گوگل همیشه محتواهای جامع را به محتواهای کم و تک بعدی ترجیح می دهد. بنابراین در گوگل دیسکاوری خود هم سعی می کند محتواهای جامع تر را نشان دهد. بنابراین وقتی یک موضوع را انتخاب می کنید، سعی کنید جوانب مختلف آن موضوع را به طور مفصل بررسی کنید. البته منظور از مفصل، زیاده گویی نیست! بلکه منظور محتواهایی طولانی است که همه جمله های آن ارزشمند و ضروری است.

6- محتوای تبلیغاتی را محدود کنید

آیا می دانید یکی از چارچوب های مهم گوگل برای نمایش محتوا در گوگل دیسکاور چیست؟ این که میزان تبلیغات پولی در یک صفحه، از محتوای آن صفحه بیشتر نباشد. اگر تبلیغات در یک صفحه، بیشتر از محتوا جلب توجه کند، UX آن صفحه به طور جدی آسیب خواهد دید. همانطور که می دانید صفحاتی که UX ضعیفی دارند، جایی در Google Discover نخواهند داشت.

7- با تکیه بر رسانه های اجتماعی، اعتماد ایجاد کنید

“تصویر اعتمادسازی با رسانه های اجتماعی”

فعالیت در رسانه های اجتماعی، اعتماد کاربران را به طور ویژه ای جلب می کند. بنابراین در رسانه های محبوب فعال باشید. به علاوه در وب سایت خود کاربران را تشویق کنید که محتواهای شما را در سایر پلتفرم ها به اشتراک بگذارند.

هر چه تعداد کامنت ها و لایک های شما در رسانه های اجتماعی بیشتر باشد، سیگنال های اجتماعی بیشتری هم خواهید داشت. این سیگنال ها هم در مدیریت محتوا بسیار کمک کننده اند و هم به محبوبیت بیشترتان کمک می کنند.

8- شفاف باشید

خود گوگل می گوید که اهمیت زیادی برای شفافیت اطلاعات وب سایت ها قائل است.Google Discover تأکید می‌ کند که تاریخ‌ ها، اطلاعات نویسندگان، نشریه، ناشر، شرکت یا شبکه پشت محتوا و اطلاعات تماس باید شفاف و درست باشند. بنابراین یا اطلاعاتی را در وب سایتتان درج نکنید یا اگر این کار را می کنید همه چیز واقعی و درست باشد.

9- مطمئن شوید که صفحاتتان ایندکس می شوند

همه زحماتی که برای سئو شدن صفحاتتان می کشید زمانی نتیجه خواهند داد که صفحاتتان توسط گوگل ایندکس شوند. در غیر این صورت گوگل اصلاً از وجود این صفحه مطلع نمی شود که حالا بخواهد آن را در گوگل نشان بدهد یا ندهد. بنابراین مطمئن شوید که صفحاتتان مشکلی برای ایندکس شدن ندارند.

برای بررسی این که آیا ایندکس شده اید یا نه، می توانید از ابزار گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. وقتی در نوار «Inspect URL» بالای صفحه آدرس صفحه را وارد می کنید، می بینید که آیا این صفحه ایندکس شده یا نه. اگر ایندکس نشده باشد، کافی است روی گزینه «Request Indexing» کلیک کنید تا درخواست ایندکس شدن این صفحه را به صورت دستی برای گوگل بفرستید.

10- محتوای معتبر و قابل اعتماد تولید کنید

در تولید محتوای معتبر و قابل اعتماد، چند نکته مهم وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

  1. تحقیقات دقیق: قبل از نوشتن محتوا، تحقیقات عمیق و جامع انجام دهید. منابع معتبر و مورد اعتماد استفاده کنید و از ارائه اطلاعات غیردقیق یا سوء تفاهم جلوگیری کنید.
  2. ارجاع مناسب: وقتی از منابع دیگری استفاده می‌کنید، حتماً به آن‌ها ارجاع دهید. این کمک می‌کند تا خواننده بتواند اطلاعات را بررسی و در صورت لزوم بیشتر درباره آن بیاموزد.
  3. بررسی و بازبینی: پس از نوشتن محتوا، آن را بررسی و بازبینی کنید تا مطمئن شوید که هیچ اشتباهی وجود ندارد. این شامل بررسی دستور زبان، املایی و ویرایش عمومی است.
  4. ارائه ارزش: از آنجا که خوانندگان وقت خود را صرف مطالعه محتوای شما می‌کنند، از آنجا که ارزشی را که ارائه می‌دهید، حتماً در نظر بگیرید. این ممکن است شامل اطلاعات جدید، دیدگاه‌های منحصر به فرد یا راه‌حل‌های مشکلات خاص باشد.
  5. مرور و به‌روزرسانی: محتوا باید به طور منظم مرور و به‌روز شود تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات همچنان دقیق و معتبر هستند. اگر اطلاعات جدیدی در دسترس باشد، محتوا را به‌روز کنید تا خوانندگان را در جریان آخرین تغییرات قرار دهید.

با دنبال کردن این راهنما، می‌توانید محتوایی معتبر و قابل اعتماد تولید کنید که خوانندگان را به سمت سایت یا برند شما جذب کند.

نحوه ی عملکرد گوگل دیسکاوری به چه صورت است؟

نحوه عملکرد گوگل دیسکاور چگونه است

گوگل دیسکاوری با شناسایی موارد زیر می تواند به کاربران محتوای مورد نظرشان را پیشنهاد می دهد .

  • شناسایی تاریخچه ی سرچ کاربر
  • فعالیت های کاربر (ایمیل های دیده شده و پیام های دریافتی در اسکایپ و تناوب استفاده از آپ های موجود در موبایل)
  • شناخت موضوعاتی که فرد آنها را دنبال میکند
  • اطلاعات موجود در تلفن همراه فرد مانند ساعت، مخاطبین، اپ ها و حتی میزان شارژ باطری موبایل
  • تاریخچه ی موقعیت مکانی
  • تنظیمات لوکیشنی مانند محل کار و منزل کاربر که بر روی نقشه ی موبایل ذخیره شده است.

نقش گوگل در زندگی امروزه ی افراد

قبل تر به طور کامل توضیح دادیم که امروزه سرچ یک کوئری خاص با وجود گوگل دیسکاوری کم رنگ و کمرنگ تر شده است چرا که گوگل به طور مداوم در تلاش است که تاریخچه ی سرچ افراد و تاریخچه ی موقعیت مکانی افراد را ردیابی کند از این رو باید دانست که توجه به فاکتور هایی که شما را توسط گوگل دیسکاور به کاربران معرفی می کند بسیار در رتبه بندی وبسایت شما تاثیر گذار است . برای مثال اگر کاربر درخواست خرید یک بلیط سینما از مکانی خاص را چندین بار سرچ کند گوگل متوجه خواهد شد که این امر برای کاربر حائز اهمیت است در نتیجه پیشنهاداتی از این قبیل برای کاربر خواهد داشت.

دو نکته ی مهم برای اینکه توسط گوگل دیسکاور ترافیک جذب کنید

دو نکته ی مهم برای اینکه توسط گوگل دیسکاور ترافیک جذب کنید

بدیهی ست برای اینکه گوگل دیسکاور بتواند شما را به کاربران پیشنهاد دهد و بازدید از صفحه ی شما افزایش یابد لازم است در ابتدا شما سایتی موبایل فرندلی داشته باشید چرا که استفاده از این قابلیت فقط در تلفن های همراه اتفاق می افتد، در درجه ی دوم لازم است که شما در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی فعال بوده و خود را روز به زور در این شبکات آپدیت نمایید اما باید دانست که این دو نکته تنها نکات موفقیت شما در این راستا نخواهد بود و باید توجه داشت که تمام فاکتورهای موثر در گوگل دیسکاور چیست و با استفاده از آنها به هدف بالا رفتن ترافیک سایت رسید .

حرف آخر

حالا که می دانید گوگل دیسکاور چیست و چطور می توان آن را به یک فرصت طلایی برای جذب ترافیک تبدیل کرد، وقت آن است که آستین ها را بالا بزنید و راهکارهای بالا را در سایتتان اعمال کنید. به یاد داشته باشید که اگر بتوانید فاکتورهای مد نظر گوگل دیسکاوری را در سایتتان بگنجانید، علاوه بر افزایش ترافیک، شاهد افزایش رتبه خود هم خواهید بود.

اگر برای نمایش وب سایت خود در گوگل دیسکاوری نیاز به کمک دارید، می توانید از خدمات مشاوره سئو ریراکو راهنمایی بگیرید. همینطور می توانید سئو وب سایت خود را مستقیماً به تیم خدمات سئو ریراکو بسپارید.

سوالات متداول در رابطه با گوکل دیسکاور

Google Discover برای چه مواردی استفاده می شود؟

Google Discover یک فید شخصی از محتوا را برای کاربران بر اساس علایق، سابقه جستجو، مکان و فعالیت در سایر برنامه‌ها تنظیم می‌کند. بومی دستگاه‌های Android، در حال حاضر فقط در دستگاه‌های تلفن همراه در دسترس است یا از طریق برنامه‌های Chrome یا Google در iOS قابل دسترسی است.

چرا Google Discover برای سئو مهم است؟

Google Discover بخش مهمی از ترافیک را برای سایت به ارمغان می اورد و به کاربران این امکان را فراهک می کند مطالب جدید را راحت تر پیدا کنند. الگوریتمی که تصمیم می‌گیرد چه محتوایی را به کاربران نشان دهد بر اساس عواملی مانند موقعیت مکانی، سابقه و علایق کاربر است.

چگونه برای Google Discover بهینه سازی کنم؟

برای افزایش احتمال نمایش محتوای شما در Discover، موارد زیر را توصیه می‌کنیم: از عناوین صفحه‌ای استفاده کنید که ماهیت محتوا را نشان می‌دهد. تصاویر جذاب و با کیفیت بالا را در محتوای خود بگنجانید، به خصوص از تصاویر با رزولوشن بالا و سایز بزرگ که احتمال بیشتری برای بازدید از Discover دارند.

چند نفر از Google Discover استفاده می کنند؟

800 میلیون کاربر
Google Discover در حال حاضر از 800 میلیون کاربر در کاوش پشتیبانی می کند و راهی عالی برای جذب مخاطبان جدید است.

منابع: searchengineland، blog.google

دیدگاهتان را بنویسید