همه چیز درباره سئو داخلی (آپدیت 2023 + چک لیست) | میثم نصرتی


حتما برای شما پیش آمده که گاهی بدون انجام هیچ تغییری در وبسایت‌تان، شاهد افت یا بهبود جایگاه خود در گوگل باشید و دلیل این موضوع را هم ندانید. باید بگوییم که شما هیچ نقشی در این جابجایی ندارید، بلکه این گوگل است که با آپدیت کردن الگوریتم‌هایش باعث این تغییرات می‌شود. گوگل طی سالهای اخیر آپدیت‌های بسیار زیادی را روی موتورهای جستجوی خود به کمک الگوریتم‌های پاندا، مرغ مگس خوار، محتوای مفید و پنگوئن اعمال کرده است. این الگوریتم‌ها دارندگان وبسایت‌ها را موظف به ایجاد تغییر در ساختارهای لینک سازی می‌کند. علی رغم وجود این تغییرات و آپدیت‌ها، به عقیده تقریبا تمام کارشناسان و متخصصان این حوزه، تغییرات چندانی متوجه سئو داخلی نشده است.

تنها چیزی که برای گوگل اهمیت دارد این است که بازدید کنندگان سایت شما رضایت کافی را داشته باشند که این رضایت بر اساس زمانی که آنها بر روی مقاله شما می‌گذارند مشخص می‌شود. در ادامه چک لیستی را آماده کرده‌که رسیدن به این امر مهم را برای‌تان ساده‌تر می‌کند.

سئو داخلی چیست و چرا مهم است؟

سئو داخلی به هر شیوه ای اشاره دارد که بهینه‌سازی محتوای صفحات وب برای موتورهای جستجو و کاربران را شامل شود. ممکن است این جمله کمی برای شما گیج کننده باشد، اما سه فعالیت اصلی وجود دارد که باید آنها را جدی بگیرید تا ترافیک بیشتر و جایگاه بهتری را در گوگل کسب کنید:

  1. سعی کنید محتوای خود را به شیوه‌ای تولید کنید که سایر وبسایت‌ها ترغیب به لینک دادن، به مقالات شما بشوند.
  2. تولید محتوا کنید (مانند پست‌های وبلاگ، صفحات وب، ویدئوها، اینفوگرافیک‌ها و…).
  3. کد وب‌سایت، محتوا، ساختار سایت، متا تگ‌ها و سایر عناصر «داخلی سایت» خود را بهینه کنید تا «موتور جستجو پسند» باشد.

دلایل مختلفی وجود دارد که سئوی درون صفحه مهم است:

1- بازده کلی سئو سایت شما را افزایش می دهد.

نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم که لینک سازی خارجی و ریپورتاژ آگهی اصولی برای سئو بسیار مهم است، اما با رعایت اصول و نکات سئو داخلی به شکل درست، می‌توانید جایگاه بسیار خوبی را در گوگل کسب کنید و حتی بی‌نیاز از لینک سازی خارجی شوید.

2- برای شما یک ساختار ایجاد می‌کند.

شاید زمانی که برای وبسایت خود محتوا تولید می‌کردید به این موضوع دقت نکردید که از چه ساختاری باید برای عناوین اصلی، توضیحات متا و… استفاده کنید. وقتی با اصول سئو داخلی آشنا می‌شوید می‌توانید یک معماری درست در ابعاد وسیع برای محتوای خود ایجاد کنید و حتی مقالات قبلی خود را اصلاح کنید و تمام پست‌های خود را یک دست و استاندارد پیش ببرید.

3- ترافیک شما هدفمندتر و مرتبط‌تر خواهد بود.

این یک مزیت بسیار قابل توجه است. اگر شما تصمیم بگیرید که به سئوی داخلی خود توجه کنید، ترافیک هدفمند و مرتبط‌تری دریافت خواهید کرد. وقتی آن را نادیده می‌گیرید، ممکن است ترافیک با کیفیت پایین تری دریافت کنید. رعایت اصول سئوی on-page باعث می‌شود تا بدانید قصد دارید برای چه کاربرانی محتوا تولید کنید و چه کسانی را وارد قیف فروش خود کنید.

4- یک شیوه مطمئن است

از آنجایی که این شیوه، سئو کلاه سفید محسوب می‌شود، برای سایت شما هیچ خطری را ندارد. اگر سعی نمی‌کنید کلمات کلیدی را اسپم کنید، بهینه‌سازی درون صفحه تا حد زیادی امن‌ترین شکل بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. اگر می خواهید به یک استراتژی سئو 100٪ ایمن پایبند باشید، فقط بر روی سئو داخلی و ایجاد محتوا تمرکز کنید.

5- خلق ارزش می‌کند

اگر طبق نکاتی که گفتیم پیش بروید و هدف اصلی شما از تولید محتوا این باشد که مشکلی را از کاربر برطرف کنید، قطعا کاربران نیز شما را خوشحال می‌کنند. باید سعی کنید محتوا را فقط برای انسان‌ها بنویسید نه موتورهای جستجو! پیش از انتشار مقاله خود روی سایت به این سوالات پاسخ دهید:

  • آیا عنوانی که برای مقاله انتخاب کرده‌ام مناسب و مرتبط است؟
  • آیا در نوشتن عنوان مقاله، توضیحات متا و یا متن آن بزرگنمایی نکرده‌ام؟
  • اگر خود من یک بازدید کننده بودم، این مطلب می‌توانست مشکل من را بر طرف کند؟
  • محتوایی که تولید کردم دست اول و بر اساس دانش خودم است؟
  • محتوای من بیش از حد کوتاه و یا بیش از حد طولانی و کسل کننده نیست؟
  • آیا این مقاله ارزش آن را دارد که کاربر آن را بوکمارک (Bookmark) کند؟

در صورتی که پاسخ‌تان به سوال‌های فوق مثبت باشد، هم به سئوی داخلی خود کمک بزرگی کرده‌اید و هم مشکلی را از کاربران خود رفع می‌کنید.

اکنون با دانستن اطلاعات فوق، بهتر است به سراغ چک لیست سئو داخلی برویم:

1. سرعت سایت

کدام یک از ما صفحات کند وب را دوست داریم؟ غیر از آن است که همیشه به سراغ وبسایت‌هایی می‌رویم که سرعت بارگزاری بالاتری را دارند؟ گوگل هم رو این موضوع توجه بسیار ویژه‌ای دارد. پس در گام اول باید به سراغ افزایش سرعت سایت بروید و اگر زمان لودینگ بالایی دارید، سعی کنید آنها را به زیر 3 یا نهایتا کمتر از 5 ثانیه محدود کنید.

متن فوق صراحتا اشاره به این موضوع دارد که گوگل برای وبسایت‌های پر سرعت، ارزش بیشتری قائل است و جایگاه بهتری را به آنها اختصاص می‌دهد. حتی در برخی موارد، اختلاف سرعت چند میلی ثانیه می‌تواند کاربران را به سمت وبسایت رقبای شما سوق دهد. سرعت وبسایت خود را می‌توانید به ابزارهایی همچون GTMetrix و موارد مشابه، مونیتور کنید و طبق گزارشات آن نسبت به اصلاح مشکلات اساسی اقدام کنید.

2. تگ‌های ضروری

آیا متا تگ ها را جدی می گیرید؟ اگرچه تأثیر تگ عنوان یا توضیحات متا در طی چندین سال گذشته به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر کرده است اما هنوز هم توجه به آنها جز ضروریات است. در سئو داخلی، انواع عمده متا تگ هایی که باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

برچسب‌های عنوان: تگ‌های عنوان، نمایانگر عنوان صفحه وب شما هستند. آنها بیشتر برای نمایش پیش نمایش از صفحات وب شما استفاده می شوند. هنگامی که تگ عنوان خود را می نویسید، باید کوتاه، واضح و توصیفی باشد، اما محتوای صفحه را در عنوان کپی نکنید. طول ایده آل برای عنوان 50 تا 60 کاراکتر است. اگر تگ عنوان شما بیش از 60 کاراکتر باشد، گوگل فقط 60 کاراکتر اول را نمایش می‌دهد.

توضیحات متا: به این صورت است که توضیحات متا معمولاً در لیست‌های جستجوی ارگانیک ظاهر می شود:

وقتی کاربر موضوعی را در گوگل جستجو می‌کند، به کمک توضیحات متا می‌تواند متوجه شود که مقاله شما چگونه می‌تواند به او کمک کند. سعی کنید توضیحات متا را نهایتا 160 کارکتر بنویسید و از ادبیاتی استفاده کنید که مخاطب را وادار به کلیک کردن بکند. افزونه‌هایی مانند یوئست سئو و رنک مث در وردپرس شاید از شما بخواهند که کلمه کلیدی خود را در توضیحات متا نیز استفاده کنید، اما توصیه من این است که از مترادف آن استفاده کنید، زیرا تاثیر بهتری دارد.

به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی اصلی شما “طراحی سایت فروشگاهی” است، می‌توانید در توضیحات متا از موارد زیر استفاده کنید:

  • طراحی فروشگاه آنلاین
  • طراحی و راه اندازی سایت فروشگاهی
  • طراحی سایت آنلاین شاپ

همچنین باید مراقب باشید که هرگز تگ های عنوان یا توضیحات متا را تکرار نکنید. یعنی برای مثال، در صفحات خود از تگ <title> فقط یک مرتبه استفاده شده باشد تا تاثیر منفی روی سئو سایت شما نگذارد.

3. ایجاد محتوایی که باعث افزایش ترافیک می‌شود

محتوا ستون فقرات یک کسب و کار پر رونق است و سئوی درون صفحه ستون فقرات بازاریابی محتوا است. اما برای موفقیت در این زمینه، باید محتوایی را منتشر کنید که باعث افزایش ترافیک و رشد کسب و کار شما می شود. بهتر است در این زمینه از کلمات کلیدی طولانی یا به عبارتی Long Tail Keywords استفاده کنید. Long Tail Keywords به عباراتی گفته می‌شود که کاربران در موتورهای جستجو برای پیدا کردن مقاله مد نظر خود استفاده می‌کنند. برای مثال اگر کلمه کلیدی مقاله شما “بهبود سئو سایت” باشد، می‌توانید کلمات کلیدی طولانی‌ای همچون “چگونه سئو سایت خود را بهبود دهیم” استفاده کنید. معمولا کاربران برای جستجو از عبارات طولانی‌تر استفاده می‌کنند. درست است که با استفاده از این کلمات کلیدی طولانی، در نتایج جستجو کمتری ظاهر می‌شوید، اما ترافیک بیشتر و هدفمندتری خواهید داشت. یا فرض کنید که شما مدرس زبان انگلیسی هستید و محصولی دارید برای “مکالمه زبان انگلیسی” که قصد دارید آنرا سئو کنید. فکر کنید که اگر شما زبان آموز بودید و می‌خواستید انگلیسی را در منزل یاد بگیرید چه چیزی را جستجو می‌کردید؟ مثلا” آموزش مکالمه زبان انگلیسی در منزل” یک عبارت طولانی است اما اگر درست روی آن کار کنید قطعا مشتریان را زودتر به سمت محصول خود روانه می‌کنید.

این روزها مشتریان شما باهوش تر از آن چیزی هستند که فکر می کنید. شما باید به آنها گوش دهید و از آنها یاد بگیرید. بهترین کار این است که مرتب آمار سرچ کنسول خود را بررسی کنید و ببینید آنها چه عباراتی را جستجو می‌کنند و به دنبال چه موضوعاتی هستند تا مسیر سایت خود را بهتر پیدا کنید و براساس طرز فکر مخاطبین سایت، راهکارهای لازم را ارائه کنید.

اما یک نکته را نیز باید بدانید که هر محتوایی برای کاربر ارزشمند نیست. محتوایی که باعث ایجاد ترافیک می شود:

  • کاربردی، مفید و ارزشمند باشد.
  • خواندنش جالب باشد.
  • خوب نوشته شده باشد.
  • برای کاربر نوشته شده باشد (نه موتورهای جستجو).
  • مشکلی را حل کند.
  • راه‌های اشتراک گذاری آن آسان باشد.
  • برای عبارت کلیدی یا در واقع کلمه کلیدی طولانی سئو شده باشد.

همچنین اگر محصولی برای فروش دارید، بهتر است که در محتوای از یک ویدیو نیز استفاده کنید تا با رعایت اصولی که گفته شد، به کاربر بگویید که او چه مشکلی دارد و شما چگونه می‌توانید مشکل او را برطرف کنید. در ویدیوی خود نباید مانند تبلیغات تلویزیونی صحبت کنید و فقط از محصول خود تعریف کنید! مخاطب شما احساس دارد و شما باید با احساس او ارتباط برقرار کنید. برای مشتریان‌تان همچون یک معلم دلسوز باشید.

3.1- اصول نوشتن محتوای ترافیک‌زا

در حین نوشتن یک مقاله، شما باید به سوالات کاربر پاسخ دهید نه اینکه کلمات کلیدی را در دل آنها بگنجانید. به عنوان مثال، اگر مشتری شما به دنبال «آموزش گیتار الکتریک» است، بدترین شکل نوشتن مقاله این است:

آموزش آسان گیتار الکتریک برای کسانی که به دنبال یادگیری گیتار الکتریک هستند.

آیا می خواهید با شیوه‌های آسان گیتار الکتریک را بیاموزید تا بتوانید مانند یک نوزانده حرفه‌ای گیتار بزنید؟ این پست آموزش گیتار الکتریک قطعا شما را در مسیر درست راهنمایی می کند، بنابراین می توانید در 30 روز یا کمتر به آکوردهای گیتار الکتریک مسلط شوید.

عنوان و مقدمه فوق برای کاربر بهینه سازی نشده است و نویسنده آن تنها به دنبال آن بوده که کلمات کلیدی را مقاله بگنجاند تا بتواند در گوگل رتبه بگیرد. اما بیایید یک عنوان و مقدمه بهتر بنویسیم، در حالی که همچنان کلمه کلیدی “آموزش گیتار الکتریک” را هدف قرار می دهیم:

بهترین آموزش گیتار الکتریک که شما را به یک حرفه ای تبدیل می کند.

بهترین روش آموزش گیتار در خانه چیست؟ برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا با خواندن جزوات و کتاب‌های آموزشی نت‌ها را بشناسند و شروع به نواختن کنند، اما راه بهتری هم وجود دارد. با گفتن این جمله قصد ندارم تا توانایی خودم در نواختن را به رخ بکشم، اما اگر قصد فراگیری و حرفه‌ای شدن در نواختن گیتار را دارید، به من اعتماد کنید و با من همراه شوید.

دو پاراگراف بالا را چند بار بخوانید و تفاوت‌ها را کامل بررسی کنید. در مثال دوم، عبارت کلیدی اصلی یک بار در عنوان و فقط یک بار در مقدمه ظاهر می شود. علاوه بر این، طوری بیان نشده که مخاطب حس کند قصد دارید او را فریب دهید. این روزها آگاهی مخاطبان افزایش یافته و دیگر با وعده‌های دروغین و بزرگنمایی جذب یک محصول نمی‌شوند.

به یاد داشته باشید که وقتی صحبت از تولید محتوا با در نظر گرفتن کاربر می شود، استفاده از کلمات کلیدی عامل اصلی نیست. در عوض، مسئله مهم پرداختن به هدف کاربر است – به عبارت دیگر، دلیل اینکه کاربر به دنبال آن کلمه کلیدی خاص است را باید پیدا کنید.

3.2- الگوریتم پاندا گوگل را بشناسید

این الگوریتم اولین بار در فوریه سال 2011 منتشر شد. این الگورتیم برای کمک به Google طراحی شد تا هنگامی که کاربر یک عبارت کلیدی را در کادر جستجو می‌نویسد، نتایج با کیفیت‌تری را ببیند. در حالی که الگوریتم‌ها و آپدیت‌های متعددی طی این سال‌ها آمده و رفته‌اند، الگوریتم پاندا همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. جهت یادآوری لازم است که بگوییم که پاندا محتوای بی کیفیت و سایت‌های ضعیف را جریمه می‌کند. اگر وضعیت نتایج جستجو را در سال‌های دور به خاطر داشته باشید و آنرا با امروز مقایسه کنید، قطعا موافقید که الگوریتم پاندا نتایج جستجو را متحول و بسیار با کیفیت کرده است. امروزه تقریبا تمام دیجیتال مارکترها متوجه شده‌اند که بدون داشتن محتوای باکیفیت، هیچ چیز نتیجه مناسبی دستگیرشان نخواهد شد.

اما اگر می خواهید رتبه خود را در نتایج گوگل بهبود بخشید، باید دو جنبه از محتوا را در نظر بگیرید:

3.3- از محتوای کم کیفیت خودداری کنید

تا به همین جای مقاله بارها درباره کیفیت مقاله صحبت کردیم و احتمالا به این باور رسیده‌اید که محتوای کم کیفیت یا بی کیفیت هیچ جایگاهی در گوگل ندارد. همچنین دیگر از پست‌های 300 یا 500 کلمه‌ای استفاده نکنید، مگر اینکه از یک اینفوگرافیک در همان صفحه نیز استفاده کنید. بهتر است مقالات شما حدودا 2000 کلمه باشند تا بتوانند جایگاه بهتری را در گوگل کسب کنند. به آمار زیر نگاه کنید:

3.4- تازگی محتوا

یکی دیگر از فاکتورهایی که همیشه برای گوگل مهم است تازگی و به روز بودن است. شاید لازم باشد گاهی اوقات سری به مقالات قدیمی خود بزنید و آنها را بروز کنید. مثلا اگر مقاله‌ای برای “آموزش پخت پای سیب” دارید و می‌توانید نکات جدیدی را به آن اضافه کنید و یا بخشی از آن را به روز کنید که به فهم بیشتر و بهتر کاربر کمک می‌کند، حتما این کار را انجام دهید. اما این را هم بدانید که همیشه آپدیت کردن به منزله بهبود جایگاه شما نیست! آپدیت زمانی ارزش دارد که یک فاکتور مثبت را به همراه داشته باشد و گاهی اوقات برخی به روزرسانی‌ها حتی می‌تواند باعث افت جایگاه شما نیز بشود.

اما تازگی محتوا کجا اهمیت دارد؟ مثلا تصور کنید همین مقاله‌ای که شما در حال مطالعه آن هستید، اگر با استانداردها و الگورتیم‌های 5 سال پیش گوگل نوشته می‌شد آیا برای شما ارزشی داشت؟ این مقاله باید هر گاه که سیاست گوگل در مورد سئو داخلی تغییر کرد، به روز شود. سال آینده قطعا کاربران به دنبال “استاندارهای سئو داخلی در سال 2023” نخواهند بود.

اما با هم ببینیم که چه نوع محتوایی به بروز رسانی نیاز دارد:

ترندها روز: اینها چیزهایی هستند که در حال حاضر در سراسر جهان در حال وقوع هستند. برخی از کلمات کلیدی دیگر برای روندهای داغ را می توانید در Google.com/trends پیدا کنید. مثلا اگر سایت خبر ورزشی دارید و زمان نقل و انتقالات بازیکنان است، صفحه مربوط به این خبر باید لحظه به لحظه به روز شود تا کاربران خود را از دست ندهید. در چنین اخباری حتی، چند ساعت هم تاثیر به سزایی در کار شما خواهد داشت.

رویدادهای تکرارشونده: رویدادهایی که هر ماه، هر سه ماهه، هر سال و غیره اتفاق می‌افتند نیز می‌توانند منجر به افزایش امتیاز تازگی شوند، زیرا چنین محتوایی نیاز به به‌روزرسانی مداوم دارد. مثلا فرض کنید یک سایت با محتوای اخبار اقتصادی دارید و در یکی از خبرهای خود اخبار مربوط به شاخص طلای جهانی را بررسی می‌کنید. در پایان هر هفته میلادی لازم است تا اتفاقات و اخباری که روی تغییر روند قیمتی طلا بوده‌اند را بررسی کنید و پیش بینی هایی را برای هفته یا ماه آینده داشته باشید.

کلمات کلیدی پر تکرار: نوع دیگری از کلمات کلیدی وجود دارند که همیشه از یک عبارت تکراری برای جستجوی آن استفاده می‌شود اما باید نتایج آن متفاوت باشد. مثلا “10 گوشی برتر سامسونگ” می‌تواند یک کلمه کلیدی باشد هر ساله تکرار شود اما محتوای آن باید با هر محصول جدید به روز شود. 10 تلفن همراهی که پنج سال پیش در راس این لیست قرار داشتند، ممکن است الان هیچ جایگاهی در این بین نداشته باشند.

4. بهینه سازی Crawlability

سئو عملیات چندان پیچیده‌ای نیست اما تنها کافی‌ست تا اصول آن را جدی بگیرید و درست پیش ببرید. سایت‌های متعددی که جایگاه بهتری نسبت به سایت ما دارند، کار پیچیده‌ای نمیکنند، آنها فقط روی آن نکات و مسائل دقت و انرژی بیشتری می‌گذارند. اگر بخواهیم سئو را در 3 فاکتور کلی توضیح دهیم، شامل این موارد است:

  • قابلیت خزیدن یا Crawlability
  • محتوا
  • لینک بیلدینگ (لینک سازی)

اگر به قابلیت crawlability یا خزش گوگل آشنایی ندارید، کافی‌ست یک سرچ ساده در گوگل داشته باشیم:

باید بدانید که خزنده‌های جستجوی گوگل به اندازه‌ای که بیشتر سئوکاران بیان می‌کنند، باهوش نیستند. اگر لینک‌های داخلی شما شکسته باشد (broken link) و نتواند عنکبوت‌های گوگل را به مسیر درستی هدایت کند، عنکبوت‌ها به راحتی نمی‌توانند در صفحات وب شما بخزند چرا که آنها برای جستجو و یافتن لینک مناسب برنامه ریزی نشده‌اند و به محض برخورد با لینک‌های شکسته به سادگی در آنجا متوقف می شوند و در نتیجه به علت وجود لینک‌های اشتباه، رتبه شما در گوگل کاهش خواهد یافت.

بنابراین سعی کنید تا در مقالات خود از لینک سازی داخلی به درستی استفاده کنید تا کار را برای خزنده‌ها ساده‌تر کنید. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ساختار هر لینک مقالات بخش بلاگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند. برخی معتقدند که طول آدرس باید طولانی باشد و برخی کوتاه، اما قانون ثابت شده‌ای وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است که لینک رقبای خود را بررسی کنید و ببینید که آنها از چه ساختاری استفاده کرده‌اند. همچنین می‌توانید بعد از آدرس وبسایت خود از دسته بندی و سپس آدرس خود مقاله استفاده کنید. به عنوان مثال:

imeisam.ir/cat/post

یا می‌توانید به سادگی پس از آدرس سایت و / نام مقاله خود را قرار دهید که بهتر است آدرس مقاله شامل کلمه کلیدی نیز باشد. دقیقا کاری که ما انجام می‌دهیم:

imeisam.ir/on-page-seo

برنت کارنداف توصیه می کند که وقتی URL خود را می نویسید، باید آن را بین 3 تا 5 کلمه جدا کنید که با خط فاصله (-) از هم جدا شده اند، نه زیر خط (_). در مجموع، URL های عمومی، چه طولانی و چه کوتاه، غنی از کلمات کلیدی، در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) به خوبی عمل می‌کنند، به خصوص زمانی که محتوا مفید و آسان برای پیاده سازی باشد.

5. سازگاری با موبایل

وقتی Google Panda راه اندازی و معرفی شد، بسیاری از سایت ها آن را جدی نگرفتند و در نتیجه بسیار متضرر شدند. به عنوان مثال، eBay حدود 80٪ از رتبه بندی‌های اصلی خود را از دست داد. نکته اخلاقی داستان: قبل از اینکه یک آپدیت جدید به طور غیرمنتظره ای به سراغ شما بیاید، باید برای آن آماده شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *