چک لیست رایگان سئو فنی برای حسابرسی کامل سایت


این راهنما شامل یک چک لیست فنی رایگان SEO است که می توانید از آن برای پیگیری عناصر کلیدی لازم برای بهینه سازی سایت خود برای عملکرد بهتر و قابلیت استفاده بهتر استفاده کنید.

با پیروی از طرح گام به گام در چک لیست ممیزی فنی سئوی زیر، می توانید تشخیص دهید که وب سایت شما تا چه حد معیارهای ضروری برای بهینه سازی فنی موثر را برآورده می کند. در نتیجه، می توانید روی مسائل مهم سئو کار کنید که می تواند دید ارگانیک سایت شما را در موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ افزایش دهد.

ارائه بهترین نکات سئو …

لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید

موارد چک لیست سئو فنی

1. طراحی واکنشگرا

طراحی ریسپانسیو به نحوه ظاهر، عملکرد و عملکرد سایت شما در مرورگرها و اندازه های مختلف صفحه اشاره دارد.

امروزه بیش از 50 درصد از کل ترافیک وب از دستگاه های تلفن همراه است. اگر می‌خواهید به صورت آنلاین موفق شوید، سایت شما باید همان تجربه یکپارچه را ارائه دهد، فرقی نمی‌کند بازدیدکنندگان شما از تلفن هوشمند اندرویدی، اپل آی‌پد یا رایانه رومیزی استفاده می‌کنند.

برای انجام این قسمت از چک لیست فنی سئو، ابتدا سایت خود را در مرورگرهای زیر بررسی کنید:

  • مایکروسافت اج
  • گوگل کروم
  • موزیلا فایرفاکس
  • سافاری

در مجموع، این چهار مرورگر بیش از 95 درصد از بازار مرورگرهای وب را تشکیل می دهند، به این معنی که تقریباً همه کاربران شما حداقل از یکی از آنها برای دسترسی به سایت شما استفاده می کنند.

در مرحله بعد، آن را روی دستگاه ها و اندازه های مختلف صفحه نمایش آزمایش کنید. اگر چندین دستگاه در اختیار ندارید، نگران نباشید، می‌توانید با باز کردن سایت خود در Google Chrome، به همان نتیجه برسید. بازرسی عنصر، و سپس روی آن کلیک کنید دستگاه را تغییر دهید دکمه، که به شما امکان می دهد سایت خود را همانطور که در تلفن های هوشمند و تبلت های محبوب و همچنین اندازه های صفحه نمایش معمول استفاده می شود آزمایش کنید.

در هر مرورگر و دستگاه، موارد زیر را بررسی کنید:

  • سایت به درستی بارگیری می شود و تمام عناصر ضروری (ناوبری، محتوا، ویژگی های تعاملی) به وضوح قابل مشاهده است.
  • پیمایش سایت آسان است، منوهای قابل دسترس و ساختاری منظم دارد.
  • عناصر تعاملی مانند فرم های تماس و پرداخت ها به درستی عمل می کنند.
  • دکمه ها و پیوندها دارای یک منطقه قابل کلیک به اندازه کافی بزرگ هستند تا کاربران در صفحه نمایش های کوچک بتوانند به درستی از آن استفاده کنند.

2. سرعت بارگذاری صفحه

پس از بررسی پاسخگویی تلفن همراه، مشکل فنی اصلی بعدی سئو که می تواند به طور قابل توجهی مانع موفقیت وب سایت شما شود، عملکرد ضعیف است.

در دنیای امروزی وای‌فای فوق‌العاده سریع و دستگاه‌های پرسرعت، کاربران وب مدرن حوصله سر زدن و منتظر ماندن برای بارگیری صحیح صفحات با عملکرد کند را ندارند، مخصوصاً زمانی که تعداد زیادی وب‌سایت دیگر وجود دارند که می‌توانند نیازهای آنها را سریعتر برآورده کند.

برای جلوگیری از ناامیدی کاربران و تأثیر منفی بر نرخ پرش شما، از این ممیزی فنی ساده سئو برای اطمینان از سرعت بارگذاری سریع صفحه استفاده کنید:

  • ذخیره صفحه فعال است.
  • فایل های CSS، جاوا اسکریپت و HTML به طور موثر کوچک می شوند.
  • تصاویر در ابعاد و فرمت های مناسب فشرده و ذخیره می شوند.

3. نقشه های XML

نقشه سایت XML فایلی است که به گوگل کمک می کند تا ساختار، سلسله مراتب و ساختار وب سایت شما را درک کند، خزیدن و فهرست بندی سایت شما را آسان تر می کند و در نتیجه حضور آن را در نتایج جستجو افزایش می دهد.

برای به دست آوردن چنین مزایایی، باید نقشه سایت XML خود را در طی یک ممیزی فنی سئو بررسی کنید تا مطمئن شوید که:

  • در وب‌سایت شما منتشر شده است (در اینجا نحوه یافتن نقشه سایت یک وب‌سایت در صورتی که نمی‌دانید کجا را جستجو کنید، آمده است).
  • توسط کنسول جستجوی گوگل ارسال و پذیرفته شد.
  • به درستی ساختار یافته است تا همه صفحات مهم شما را شامل شود.
  • بدون URL های شکسته یا تغییر مسیر داده شده.
  • هر زمان که تغییرات عمده ای در ساختار سایت شما ایجاد شود به روز می شود.

4. فایل Robots.txt

Robots.txt فایل مفید دیگری است که دستورالعمل‌های خاصی را برای جستجوی خزنده‌ها در مورد اینکه کدام قسمت‌های صفحه شما باید خزیده و فهرست‌بندی شوند، ارائه می‌دهد. این فایل معمولاً در دایرکتوری ریشه وب سایت شما ذخیره می شود، بنابراین باید بتوانید به سادگی با تایپ /robots.txt در انتهای URL خود به آن دسترسی داشته باشید، مانند: https://www.yourwebsite.com/robots.txt.

اگر آنجا نیست، از راهنمای ما برای یافتن و اصلاح Robots.txt استفاده کنید تا به شما کمک کند مکان آن را پیدا کنید.

اگر باز هم کمکی نکرد، احتمالاً به این معنی است که شما فایلی را در وب‌سایت خود ندارید، اگرچه تنها یک ثانیه طول می‌کشد تا با استفاده از افزونه‌های SEO مانند Yoast و RankMath ایجاد کنید.

با فرض موجود بودن فایل، بررسی کنید که تمام معیارهای زیر را داشته باشد:

  • فایل Robots.txt مانع از خزیدن موتورهای جستجو در بخش هایی از وب سایت شما نمی شود که می خواهید با قانون Disallow ایندکس شوند.
  • دستورالعمل های فایل برای مجاز کردن و غیر مجاز کردن بخش های خاصی از سایت شما به درستی قالب بندی شده است تا موتورهای جستجو بتوانند آنها را درک کنند.

5. گواهی SSL

گواهینامه های SSL اساساً برای امنیت وب سایت شما حیاتی هستند زیرا داده های ارسال شده بین مرورگر کاربر و سرور وب را رمزگذاری می کنند و از محرمانه بودن و یکپارچگی آن اطمینان می دهند.

بدون گواهی SSL، اشخاص غیرمجاز می توانند اطلاعات حساس مانند اطلاعات شخصی یا پرداخت را رهگیری کرده و به آنها دسترسی داشته باشند.

ابتدا باید بررسی کنید که سایت شما SSL فعال است و همچنین تمام کارهای زیر را انجام دهید:

  • بررسی کنید که گواهی SSL شما معتبر و به روز باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات وب سایت شما از طریق HTTPS ارائه می شوند.
  • تغییر مسیرهای امن از HTTP به HTTPS را اجرا کنید.
  • هر گونه مشکل محتوای مختلط را آزمایش کنید، مطمئن شوید که همه منابع به طور ایمن بارگیری می شوند.

6. خزیدن و نمایه سازی

خزیدن و نمایه سازی به این موضوع اشاره دارد که چگونه موتورهای جستجو مانند گوگل محتوای شما را برای گنجاندن در نتایج جستجو کشف و فهرست می کنند.

چندین خطا، مانند محتوای مفقود یا تکراری و مشکلات در ساختار URL شما، می تواند از خزیدن و فهرست بندی صحیح سایت شما جلوگیری کند.

می‌توانید با باز کردن کنسول جستجوی Google و پیمایش به آن خطاها را شناسایی کنید صفحات – نمایه سازی صفحات – چرا صفحات ایندکس نمی شوند.

در اینجا خطاهای خزیدن و نمایه سازی فهرست شده است، همراه با راهنمایی در مورد نحوه رفع آنها، اضافه کردن هر گونه کار عیب یابی ضروری را به لیست کارهای پس از حسابرسی خود آسان می کند.

7. لینک های داخلی

لینک های داخلی بخشی جدایی ناپذیر از سئو فنی هستند زیرا ساختار و سلسله مراتب وب سایت شما را ایجاد می کنند و به موتورهای جستجو کمک می کنند تا روابط بین صفحات و محتواهای مختلف را درک کنند.

عواملی که باید هنگام بررسی ساختار پیوند داخلی موجود خود بررسی کنید عبارتند از:

  • Anchor Text Optimization: اطمینان حاصل کنید که متن های لنگر مورد استفاده در پیوندهای داخلی توصیفی و مرتبط با صفحه هدف هستند و در صورت لزوم کلمات کلیدی را در خود جای می دهند.
  • لینک های شکسته یا یتیم: هر گونه پیوند شکسته یا یتیم را در وب سایت خود شناسایی و رفع کنید، زیرا این موارد می تواند مانع از تجربه کاربر و خزیدن موتور جستجو شود.
  • عمق پیوند و دسترسی: عمق پیوندهای داخلی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که صفحات مهم خیلی در سلسله مراتب سایت دفن نشده اند و همه صفحات به راحتی از طریق پیوندهای داخلی قابل دسترسی هستند.
  • ساختار سایت و سیلوسازی: ساختار کلی سایت را ارزیابی کنید و اجرای استراتژی‌های سیلوینگ، سازماندهی محتوای مرتبط را در بخش‌های موضوعی با پیوندهای سلسله مراتبی واضح در نظر بگیرید.

8. نشانه گذاری طرحواره

نشانه گذاری طرحواره کد HTML است که داده های ساختار یافته را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد و به آنها امکان می دهد محتوا و زمینه صفحات وب را بهتر درک کنند. می‌تواند دید موتور جستجو را بهبود بخشد، قطعات نتایج جستجو را بهبود بخشد، و ویژگی‌های جستجوی غنی مانند پانل‌های دانش، بررسی‌ها و رویدادها را فعال کند.

همانطور که بر روی چک لیست فنی سئوی خود کار می کنید، با در نظر گرفتن عوامل مهم زیر، استفاده وب سایت خود از طرحواره را بررسی کنید:

  • نشانه گذاری طرحواره برای هر صفحه و نوع محتوا اجرا می شود.
  • نشانه گذاری طرحواره برای نوع محتوا بسیار مرتبط است.
  • تمام مقادیر طرحواره دقیق ترین و به روزترین اطلاعات را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهند.
  • نشانه گذاری طرحواره به درستی قالب بندی شده است.
  • اجرای طرحواره با موفقیت محتوای شما را واجد شرایط برای قطعه های برجسته کرده است.

می توانید در راهنمای گام به گام ما در مورد نحوه افزودن نشانه گذاری طرحواره به وب سایت برای سئو اطلاعات بیشتری در مورد همه این موارد کسب کنید.

درباره سئو فنی بیشتر بدانید

لینک های زیر بیشتر در مورد سئو فنی و نحوه استفاده صحیح از آن برای بهینه سازی بهتر موتورهای جستجو توضیح می دهند. از این منابع برای بهبود دانش خود در مورد موضوع استفاده کنید.

خلاصه چک لیست سئو فنی

ما امیدواریم که این چک لیست فنی سئو ابزاری عالی به جعبه ابزار بهینه سازی موتور جستجوی شما باشد.

همانطور که متوجه شدید، این چک لیست ممیزی فنی سئوی فنی رایگان شامل لیستی از مهمترین مراحلی است که باید هنگام انجام ممیزی کامل سایت برای تجزیه و تحلیل بهینه سازی موتور جستجو انجام دهید. پیروی از نکات موجود در این چیت‌شیت تضمین می‌کند که هرگز عوامل حیاتی را که می‌توان برای سئو بهینه‌سازی کرد تا رتبه‌بندی ارگانیک و دیده شدن وب‌سایت خود (یا سایت مشتری) در موتورهای جستجو مانند Google، Yahoo و Bing را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید