کلمه کلیدی سئو چیست؟ (تحقیق کلمات کلیدی سئو + معرفی 5 ابزار


کلمه کلیدی سئو چیست؟ بدون تسلط بر اصول اولیه تحقیق کلمات کلیدی، نمی توانید انتظار موفقیت در سئو را داشته باشید. البته، شما می توانید هر کلمه کلیدی را برای هر صفحه ای در سایت خود انتخاب کنید. اما برای بهبود رتبه ویدیوها، محتوا و صفحات وب در نتایج موتورهای جستجو، ابتدا باید با انواع کلمات کلیدی سئو و نحوه انتخاب و اولویت بندی آنها آشنا باشید. کلمه کلیدی هر کلمه یا عبارتی است که کاربران در موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات و وب سایت های مرتبط با موضوع مورد نظر خود استفاده می کنند. در نبرد برای رسیدن به صفحه اول گوگل، انتخاب کلمه کلیدی سئو مهم ترین کاری است که برای هر صفحه وب سایت باید انجام دهید.

کلمه کلیدی انتخاب شده برای یک صفحه وب یا محتوا باید متناسب با محتوا و موضوع آن باشد. هر صفحه از وب سایت باید با یک کلمه کلیدی (یا گروهی از کلمات کلیدی با همان معنی) SEO باشد. با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و مناسب، امکان افزایش دید وب سایت یا محتوا در نتایج موتورهای جستجو افزایش می یابد. به عبارت دیگر، کلمات کلیدی که برای یک صفحه انتخاب می‌کنید و در اطراف آن محتوا ایجاد می‌کنید، به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بفهمند چه موضوعات و کلمات کلیدی صفحه وب مورد نظر را نمایش می‌دهند.

انواع کلمات کلیدی سئو بر اساس قصد کاربر

کلمات کلیدی را می توان بر اساس قصد کاربر دسته بندی کرد. مقصود کاربر به قصد و هدف کاربر در پشت جستجو اشاره دارد. به عنوان مثال، هدف از جستجوی کاربر ممکن است خرید یک کالا یا به دست آوردن اطلاعات باشد. بر اساس هر یک از این اهداف، کلمات کلیدی به چند دسته تقسیم می شوند. این واقعیت که شما درک درستی از شخصیت مخاطب برای هر وب سایت دارید، باعث می شود بتوانید کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کنید.

انواع کلمات کلیدی در سئو

– کلمات کلیدی اطلاعاتی

کلمات کلیدی اطلاعاتی کلماتی هستند که کاربران برای جستجوی اطلاعات، محتوای آموزشی، راهنماها و سایر توضیحات استفاده می کنند. این نوع کلمات کلیدی بیشتر برای هدایت ترافیک آگاهانه و افزایش آگاهی کاربران استفاده می شوند و معمولاً هیچ رقابتی برای فروش محصول یا خدمات ندارند.

در زبان فارسی کلمات کلیدی اطلاعاتی معمولاً با کلمات پرسشی جستجو می شوند: چگونه، چگونه، فهرست، روش، کی، کی، نصیحت، توضیح، درباره، دلیل، داستان و غیره. و در زبان انگلیسی با کلمات Why, What, When, Where, Who, list, how, guide, tips, way, step و…

محبوب ترین کلمه کلیدی اطلاعاتی در زبان انگلیسی how to است که نشان می دهد کاربر می خواهد اطلاعاتی در مورد روش های تکمیل یک کار به دست آورد.

– کلمات کلیدی معاملاتی

کلمات کلیدی خرید توسط کاربران به قصد خرید و فروش کالا و انجام معاملات جستجو می شود. این کلمات فارسی شامل کلیدواژه های خرید، فروش، سفارش، قیمت، تخفیف، خرید، ارزان، گران، محصولات و… می شود و در انگلیسی کلمات خرید، خرید، سفارش، فروش، خرید، تخفیف، ارزان و … هستند. این کلمات در واقع رقابت بالایی در بین سایت های فروش خدمات و محصولات دارند.

– کلمات کلیدی تجاری

کلمات کلیدی تجاری بسیار شبیه به کلمات کلیدی خرید هستند، با این تفاوت که قبل از خرید یک مرحله جستجو می شوند. بنابراین کاربر به دنبال کالای مورد نظر است، اما قصد خرید آن را ندارد. به عنوان مثال، زمانی که کاربری عبارت “Buy Samsung or iPhone” را جستجو می کند، از کلمات کلیدی تجاری استفاده کرده است. اگر همان کاربر کلمه کلیدی “خرید آیفون” را جستجو کند، کلمه کلیدی هدف تبدیل به تراکنش می شود.

– کلمات کلیدی (ناوبری)

کلمات کلیدی ناوبری زمانی استفاده می شوند که کاربر قصد استفاده از یک شرکت یا برند خاص را دارد. برای مثال زمانی که کاربری عبارت خرید آیفون در دیجی کالا را جستجو می کند، قصد خرید از وب سایت دیجی کالا را دارد. به این کلمات کلیدی ناوبری می گویند که شامل نام وب سایت ها، شرکت ها، خدمات یا یک برند خاص است. این کلمات کلیدی بیشتر توسط شرکت های بزرگی استفاده می شود که روی برندسازی خدمات و محصولات خود کار کرده اند.

چگالی کلمات کلیدی در سئو چیست؟

تراکم کلمات کلیدی در سئو به تعداد تکرارها و توزیع کلمات کلیدی در متن یک صفحه وب سایت اشاره دارد. این مفهوم نشان می دهد که کلمات کلیدی سئو چگونه در یک صفحه وب قرار می گیرند و چه مقدار محتوا را تشکیل می دهند.

با توجه به گسترش الگوریتم های موتورهای جستجو و استفاده از هوش مصنوعی، رویکردهای سئو تغییر کرده و امروزه بر کیفیت محتوا و ارائه ارزش به کاربران تاکید می شود. به همین دلیل مفهوم چگالی کلمات کلیدی نیز تغییر کرده و از معیار اصلی رتبه بندی صفحات وب کاسته شده است. در واقع تکرار زیاد کلمات کلیدی در یک صفحه وب، صرف نظر از کیفیت و ارزش محتوا، دلیلی بر سئوی بهتر سایت نیست.

کشف کلمه کلیدی

با این حال، میزان تکرار کلمات کلیدی در متن نیز برای سئو مهم است. کلمات کلیدی باید عاقلانه استفاده شوند تا به موتورهای جستجو نشان دهند که صفحه وب در مورد چیست. برای نظارت بر چگالی کلمات کلیدی، معمولاً از درصد کلمات کلیدی به کل محتوای کلمه استفاده می شود. به طور کلی توصیه می شود که کلمات کلیدی بین 1 تا 3 درصد از کل محتوا را تشکیل دهند.

توصیه پنتازوم این است:

به جای تمرکز بر تکرار یک کلمه کلیدی در سراسر متن، از کلمات کلیدی با مفهوم یکسان در سراسر متن استفاده کنید. به عنوان مثال در صفحه قیمت گذاری تعمیر و نگهداری سایت پنتازوم که در رتبه اول گوگل قرار گرفته است، سعی شده است از کلمات کلیدی با همین معنی استفاده شود، مانند: هزینه نگهداری سایت، هزینه نگهداری سایت، نرخ نگهداری سایت، نرخ نگهداری سایت و … کلمات کلیدی که این مربوط به هزینه دریافت خدمات در این زمینه است، ما از آن استفاده کردیم و نتایج عالی گرفتیم.

معرفی ابزارهای سئو برای کشف کلمات کلیدی

در زمینه کشف کلمات کلیدی سئو، ابزارهای مختلفی وجود دارد که به شما کمک می کند کلمات کلیدی مناسب برای صفحات وب خود را شناسایی کنید. شاید عجیب به نظر برسد، اما یکی از بهترین راه ها استفاده از Google Serp است. البته ابزارهای مختلفی برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی وجود دارد و در زیر می خواهیم چند ابزار رایج شناسایی کلمات کلیدی سئو را معرفی کنیم:

  • Google Keyword Planner یک ابزار رایگان ارائه شده توسط Google است که به شما کمک می کند کلمات کلیدی مرتبط با صنعت، محصول یا خدمات را پیدا کنید. می توانید حجم جستجو و رقابت را برای هر کلمه کلیدی مشاهده کنید و ایده های جدیدی برای کلمات کلیدی مرتبط دریافت کنید.
  • SEMrush: این ابزار حرفه ای SEO برای تجزیه و تحلیل رقبا، یافتن کلمات کلیدی مناسب، بررسی ترافیک و رتبه صفحه وب و بسیاری از ویژگی های دیگر استفاده می شود. با استفاده از SEMrush می توانید تجزیه و تحلیل دقیقی از عملکرد سئوی وب سایت و رقبای خود انجام دهید.
  • Ahrefs: این سایت ابزار قدرتمندی است که اطلاعات جامعی در مورد کلمات کلیدی سئو، لینک های ورودی، رقبا و ترافیک وب سایت به شما می دهد. همچنین می توانید از Ahrefs برای بررسی پتانسیل کلمات کلیدی و ایده گرفتن برای موضوعات محتوا استفاده کنید.
  • Moz Keyword Explorer: این ابزار به شما کمک می کند تا کلمات کلیدی را بر اساس حجم جستجو و رقابت مقایسه کنید. همچنین می توانید آمار ترافیک و رتبه بندی صفحات وب را مشاهده کنید.
  • Ubersuggest: ابزار رایگان Ubersuggest به شما امکان می دهد کلمات کلیدی را تجزیه و تحلیل کنید و تعیین کنید که چگونه می توانند به بهبود رتبه سایت شما کمک کنند. همچنین می توانید کلمات کلیدی را بر اساس رقابت و حجم جستجوی ماهانه مقایسه کنید.

اینها تنها چند نمونه از ابزارهای کشف کلمات کلیدی SEO هستند. همه این ابزارها ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارند، بنابراین انتخاب مناسب به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد.

طبقه بندی کلمات کلیدی بر اساس تعداد جستجوها (حجم جستجو)

برای بررسی بهتر کلمات کلیدی سئو و کاربردهای کاربردی تر آنها، کلمات کلیدی بر اساس تعداد جستجوها و میزان دقت جستجو به سه دسته تقسیم می شوند. این تقسیم بندی به ارزیابی و اولویت بندی کلمات کلیدی در یک سایت سئو کمک می کند. کلمات کلیدی سئو بر اساس تعداد جستجوها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • کلمات کلیدی اصلی (عنوان)

کلمات کلیدی اولیه کلماتی هستند که حجم جستجوی بیشتری در گوگل دارند اما دقت جستجوی آنها کمتر است. این انواع کلمات اطلاعات دقیقی را ارائه نمی دهند و بنابراین طیف وسیعی از وب سایت ها را پوشش می دهند. برای مثال «لباس» نوعی کلمه کلیدی اصلی است که تعداد جستجوهای بسیار بالایی در گوگل دارد.

اما مشکل این نوع کلمات کلیدی دقیقاً همین است! اینکه رقابت زیادی در آن وجود دارد و سوال روشنی را تعریف نمی کند. اگر فردی کلمه “لباس” را در گوگل جستجو کند، ممکن است به معنای خرید لباس، لباس زنانه، قیمت لباس مردانه تابستانی یا هر موضوع دیگری مرتبط با لباس باشد.

  • کلمات کلیدی بر اساس عبارت (دم وسط)

کلمات کلیدی عبارتی نوع دیگری از کلمات هستند که حجم جستجوی کمتری در گوگل نسبت به کلمات کلیدی اصلی دارند، اما دقت جستجوی آنها نسبتاً بالاتر است. کلمات کلیدی عبارت حاوی اطلاعات دقیق تری هستند و وب سایت های کمتری را پوشش می دهند. مثلاً عبارت «لباس زمستانی زنانه» نمونه ای از یک عبارت کلیدی است.

کلمات کلیدی عبارت رقابت کمتری دارند و شفافیت بیشتری دارند. ما اکنون بهتر می دانیم که هدف کاربر از جستجوی “لباس زمستانی زنانه” چیست. اما هنوز برخی ابهامات وجود دارد. آیا کاربر می خواهد در مورد لباس زمستانی زنانه اطلاعاتی کسب کند یا قصد خرید آن را دارد یا فقط می خواهد تصاویری از لباس زمستانی زنانه را ببیند؟

  • کلمات کلیدی دم بلند

کلمات کلیدی دم بلند، همانطور که از نام آن پیداست، عباراتی طولانی تر و در نتیجه دقیق تر هستند که کمترین حجم جستجو را دارند. این کلمات اطلاعات بسیار دقیقی را در مورد هدف جستجوی کاربر نشان می دهد و رقابت بین وب سایت ها در آنها کمتر است. به عنوان مثال «خرید لباس زمستانی زنانه دست دوم» نوعی کلیدواژه دم بلند است که اطلاعات جامع تری دارد و افراد کمی آن را در نوار گوگل جستجو می کنند. کلمات کلیدی دم بلند شامل وب سایت های کمتری می شود و بسیاری از ابهامات را برطرف می کند.

اما اینها دلایلی نیستند که چرا کلمات کلیدی دم بلند بهتر هستند. هر نوع کلمه کلیدی بر اساس تعداد جستجوها دارای مزایا و معایب است و شما باید بر اساس هدف و استراتژی سایت خود از هر نوع کلمه کلیدی به موقع و مناسب استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر در زمینه کاری شما رقابت زیادی وجود دارد و سایت شما به تازگی ایجاد شده است، بهتر است از کلمات کلیدی دم بلند استفاده کنید تا رقابت موفقی با سایر وب سایت ها داشته باشید. اما برای یک جایگاه کمتر رقابتی، کلمات کلیدی اولیه برای شما مفید خواهند بود زیرا میزان ترافیک هدفمند به سایت شما را افزایش می دهند و بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت شما هدایت می کنند.

کشف کلمه کلیدی

نتیجه

مشکل تسلط بر انتخاب کلمات کلیدی هدف در سئو مهمتر از آن چیزی است که فکر می کنید! اگر بتوانید کلمات کلیدی یک وب سایت را به خوبی شناسایی کنید، خوب هستید! تنها زمانی که درک عمیقی از تجارت کارفرما، شخصیت مخاطب و هدف سئوی آن سایت داشته باشید، کلمات کلیدی به خوبی انتخاب می شوند. ابزارهای زیادی برای انتخاب کلمات کلیدی وجود دارد. علاوه بر ابزارهایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، استفاده از گوگل ادز احتمالا یکی از بهترین ابزارهایی است که تا به حال نام آن را نشنیده اید! پس از همه، باید بدانید که یافتن کلمات کلیدی تنها استفاده از ابزارها نیست. شما باید از قدرت تحلیل خود برای یافتن بهترین کلمات استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *