اگر شما به عنوان یک متخصص سئو مشغول به کار هستید، قطعاً در مواردی نیاز است تا گزارش سئو کاملی از روند عملکرد seo به صاحب آن کسب و کار ارائه دهید.
از سوی دیگر چنانچه شما خود صاحب تجارت باشید،
باید بدانید که چه چیزهایی را از تیم سئو استخدام شده در شرکت خود بخواهید و گزارش آنها را چگونه بررسی کنید.
اینجا است که نحوه نوشتن گزارش SEO اهمیت پیدا میکند در حالی که ممکن است از دید شما یک کار سخت یا شاید غیرضروری به نظر بیاید.
در واقع هر کسب و کاری در دنیای دیجیتال امروزی، اهداف مخصوص به خود را داشته و به این ترتیب ارائه یک گزارش سئو مناسب، بسته به آن تجارت دارای تنوع و تفاوت است.
همچنین از آن جایی که این گزارشها به دست مدیران و سایر افراد درگیر در پروژه خواهد رسید،
مهم است تا بتوان آن را به گونهای قابل فهم برای همه همکاران تنظیم کرد.
بله!
ضروری است که برای بهینه سازی وب سایت مشتری خود مطابق نیاز مخاطبین آنها،
دادههای موجود – از کلمات کلیدی ارگانیک گرفته تا ترافیک جستجو – را در یک گزارش SEO با کیفیت شامل روند بهینه سازی موتور جستجو تنظیم و ارائه کنید.
حال سؤالی که مطرح است چگونه چنین گزارش تمام و کمالی را تهیه کنیم؟
به طور کلی در طراحی گزارش سئو خود باید مواردی را بگنجانید که بتوان به کمک آن تشخیص داد چه استراتژی یا فعالیتهایی مفید بوده و کدام یک نیاز به بازبینی دارد.
در واقع امروزه فعالیت در هر استراتژی کاری بودن عرضه یک گزارش دهی ثابت مانند پرواز کردن با چشم بسته است.
درسته که شما در حال پرواز هستید، اما آیا میدانید به سمت هدف خود در حال حرکت هستید یا خیر؟
گزارش SEO چیست؟
آیا میدانستید که امروزه بیش از 4.6 میلیارد صفحه وب در اینترنت وجود دارد؟
و خبر دیگر این که این رقم روزانه در حال افزایش بوده و احتمالاً سئو مؤثرترین روش موجود برای بهبود رتبه سایت شما در چنین فضایی با رقابت بالا است.
سئو یا همان بهینه سازی سایت فرایندی شامل بهبود عناصر مختلف سایت شما است بهگونهای که تجربه کاربری و رتبه نتایج موتورهای جستجو را ارتقا دهد.
به این ترتیب از آن جایی که تجارت آنلاین ما برای رشد و دیده شدن به SEO نیاز دارد، پس نوشتن گزارش سئو نیز دارای اهمیت شده است.
در حال حاضر دانستن اینکه چه چیزی را باید در یک گزارش سئو بگنجانید،
KPIهایی که باید در مورد آنها گزارش دهید و جزئیاتی که مشتری شما واقعاً میخواهد بداند دشوار است.
اما اگر چنین گزارشی وجود نداشته باشد، چگونه میتوان عملکرد خود را مورد آنالیز قرار داد.
یک گزارش SEO به شما میگوید که کدام تلاشهای بازاریابی سئو کار میکند و فرصتهای پیش رو جهت رشد استراتژی شما را نمایان میکند.
به عبارت دیگر هدف از گزارش سئو دو چیز است:
اول اینکه میتوان از یک گزارش برای شناسایی مناطقی از سایت شما که نیاز به بهبود دارند استفاده کرد.
دوم آن که میتوان از آنها برای نظارت بر پیشرفت و اندازه گیری میزان تأثیر گذاری هر فرایندی بهره برد.
با توجه به موارد ذکر شده اگر در زمینه سئو تازه کار هستید نگران نباشید.
ما در این مقاله از وب جوان همراه شما خواهیم بود تا ببینیم یک گزارش SEO باید چه مواردی را در بر بگیرد و این موارد چطور به استراتژی کلی سئو شما کمک خواهد کرد.
همچنین بخوانید : استراتژی سئو سایت در سال 2022
10 تکنیک برای نوشتن گزارش سئو سایت حرفه ای
1.با یک مرور کلی شروع کنید
تصور کنید یک گزارش کاری را بازکرده و با انواع اعداد و ارقام محصور شدهاید؟ آنها چه معنایی دارند؟ از کجا باید شروع کرد؟
در واقع اکثر متخصصان برای ارائه گزارش خود، روی دادههای خام تمرکز میکنند، در حالی که این دادهها اغلب برای دیگر افراد قابل درک نخواهند بود.
مشتریان شما معمولاً تجربه چندانی در امور مربوط به سئو نداشته و به این ترتیب دریافت یک گزارش SEO بدون هیچ گونه توضیح اضافه میتواند برای آنها ناامیدکننده باشد.
در نتیجه مهم است تا در شروع ارائه یک گزارش، مانند یک مقدمه و یا فرهنگ لغت عمل کرده و موارد مهم را به صورت ابتدای تر برای مشتری خود توضیح دهید.
پس از معرفی این موارد کلیدی و نقش آن در روند بهینه سازی سایت، با گنجاندن سایر برنامههای عملیاتی خود جهت بهبود SEO به تکمیل گزارش سئو بپردازید.
2.تفکیک وظایف سئوی شما
چقدر پیش آمده با صاحبان یک تجارت خاص برخورد داشته باشید که از متخصص سئو انتظار بهبود ظاهر سایت، طراحی و تدوین عکس و فیلم، بازاریابی و.. داشته باشند؟
بله به احتمال زیاد تعداد چنین افرادی که درک درستی از وظایف یک سئو کار ندارند، زیاد است.
به همین دلیل در شروع کار شما باید لیستی از وظایف سئو خود را تهیه کرده و تنها درباره آنها گزارش دهید.
تفکیک وظایف میتواند کمک زیادی به مشتریان شما کند تا بدانند که حتی وقتی اعداد، نمودارها و آمارها هنوز رشد نکردهاند، شما وظایف SEO خود را به خوبی انجام دادهاید.
به این ترتیب ارائه بینش در مورد آنچه انجام میدهید میتواند کمک زیادی به ایجاد اعتماد و نشان دادن ارزش کار شما به مشتریان کند.
تنها با این روش است که اگر بعد از چند هفته کار بر روی وب سایت مشتری، ترافیک ورودی افزایش پیدا کند، شما را شبیه یک جادوگر بازاریابی میدانند.
اما اگر این اتفاق هنوز نیفتاده است، شما کم کاری نکردهاید!
در حقیقت سئو و بهینه سازی روندی بسیار پیچیده است و نمیتوان فاکتورهای رتبهبندی را به صورت دقیق کنترل کرد.
بنابراین شما در گزارش سئو وظایف خود را اعلام کرده و مجموعه اعمالی را که برای این وظایف انجام دادهاید نیز ذکر میکنید.
حال چنانچه هنوز نتیجه مورد نظر مانند افزایش فروش یک محصول اتفاق نیفتاده است، باید موارد دیگر را مورد بررسی قرار داد.
3.ترافیک ارگانیک
آیا میدانستید که گوگل بیش از 75000 جستجو در ثانیه دریافت میکند؟
به این ترتیب مهم است که بدانید چه میزان از این جستجو به وب سایت مورد نظر شما جذب شده است.
در واقع تصور عمومی از بهینه سازی سایت، افزایش ترافیک ارگانیک از طریق صفحات فرود بوده به نحوی که از تبلیغاتی پولی استفاده نشود.
پس اگر ترافیک ارگانیک وب سایت شما افزایش پیدا کند، میتوان متوجه شد که کدام یک از استراتژیهای سئو شما عملکرد مفیدی را داشته است.
آنچه که در یک گزارش SEO باید ذکر شود، میزان این ترافیک جذب شده به صورت ارگانیک است تا معیاری برای اندازه گیری ارزش تلاشهای متخصص سئو باشد.
توجه داشته باشید که این ترافیک باید یا با ماه قبل (برای وب سایتهای غیر فصلی) یا مربوط به دوره سال گذشته (برای مشاغل فصلی) مقایسه شود.
سپس اعداد آماری همراه با اقدامات انجام شده به طور جامع برای مشتری توضیح داده میشود.
4.بازدید از موبایل
امروزه کاربرد موبایل و تبلتها بیشتر شده و مانند دهههای گذشته نیست که کاربران اینترنت تنها از طریق دسکتاپ اقدام به جستجو کنند.
از همین روی باید بدانید که مشتریان وب سایت شما را چگونه مییابند؟ جستجوی ارگانیک؟ ارجاع؟ رسانههای اجتماعی؟ ایمیل؟
چرا که میزان دیده شدن صفحات شما توسط هر یک از روشهای ذکر شده بر تعیین استراتژی بهینه سازی سایت مؤثر خواهد بود.
در نتیجه یکی از معیارهای کلیدی که باید در گزارش سئو (SEO Report) گنجانده شود، مقایسه بین بازدیدهای موبایل و دسکتاپ است.
به این ترتیب، تیم بازاریابی میداند که مشتریان از چه دستگاههایی برای رسیدن به وبسایت شما استفاده میکنند و میتوانند طراحی، طرحبندی و محتوا را بر این اساس ارتقا دهند.
5.ترافیک ارگانیک بر اساس صفحه
صرف نظر از مسیر جذب ترافیک، شناسایی صفحاتی که به طور کلی ترافیک ارگانیک بیشتری جذب میکنند، از مسائل مهم در فرایند بهینه سازی است.
با آنالیز این صفحات میتوان نتیجه گیری کرد که آیا تغییرات اعمال شده مثبت یا منفی است.
به طور مثال فرض کنید متن یک صفحه سایت خود را تغییر میدهید و ماه بعد متوجه کاهش قابل توجه ترافیک ارگانیک آن میشوید.
پس واضح است که تغییرات شما بر سئو تأثیر منفی و باید آن را به روال قبل بازگردانید.
به این ترتیب در گزارش SEO خود باید به بررسی ترافیک جذب شده و میزان رشد آنها بپردازید.
در واقع مشتریان این سبک از گزارشها را دوست دارند زیرا به آنها امکان میدهد تا دید دقیقتری نسبت به مکان و میزان رشد داشته باشند.
6.تعداد کلمات کلیدی ارگانیک
کلمات کلیدی را شاید بتوان اصلیترین بخش روند بهینه سازی سایت معرفی کرد که هرچه برای کلمات بیشتری بهینه شویم، امکان افزایش ترافیک بیشتر نیز وجود دارد.
در نتیجه طبیعی است که یک گزارش سئو کامل دربرگیرنده روند بهینه سازی برای کلمات کلیدی مختلف در طی ماهها و هفتههای گذشته باشد.
در حقیقت با این که جستجوی کلمات کلیدی در استفاده ممکن است آسان به نظر برسد،
اما اگر بخواهید تلاشهای سئوی شما موثر واقع شود باید کلمات کلیدی خلاقانه، مرتبط با هدف جستجوگران، مناسب با حجم جستجو را به کار گیرید.
پس بررسی این موارد به طور مکرر در گزارش کمک میکند بفهمید که در مقایسه با رقبایتان چقدر قابل جستجو هستید.
همچنین بخوانید : تحقیق کلمات کلیدی سایت چست
7.رتبه بندی کلمات کلیدی
پس از شناسایی و گزارش تعداد کلمات کلیدی، یکی از معیارهایی که باید در گزارش SEO هر وب سایت گنجانده شود، رتبه بندی کلمات کلیدی است.
این بهترین راه برای نظارت بر پیشرفت تلاشهای SEO شما در بهبود رتبهبندی و تشخیص سریع هر گونه تأثیر منفی تغییرات الگوریتم گوگل است.
توصیه میشود که همیشه رتبهبندی کلمات کلیدی را برای هر صفحه با بیشترین ترافیک در گزارش ماهانه خود لحاظ کنید.
البته نظارت بر رتبه بندی جستجو به صورت هفتگی یک روش استاندارد است، اما گزارش ماهانه SEO عموماً محبوبیت بیشتری دارد.
هنگام ارسال گزارشهای سئو باید نشان دهیم صفحات جداگانه چگونه در SERP رتبهبندی میشوند و هر یک از صفحات برای کدام کلمات کلیدی رتبهبندی میشوند.
سپس هنگامی که این گزارش رتبهبندی کلمات کلیدی خود را به مشتری نشان میدهید،
میتوان استراتژی مناسبی را در مورد نحوه ایجاد پیوند و ایجاد محتوای جدید در اطراف کلمات کلیدی ارائه کرد.
همچنین بخوانید : الگوریتم های گوگل، از ابتدا تاکنون
8.میانگین رتبه بندی
یکی از معیارهایی که باید در هر گزارش SEO وب سایت گنجانده شود، میانگین رتبه بندی در طول زمان است.
در واقع طبق بهترین گزارشها فقط آنهایی نیستند که سئو را بهعنوان تصویری از یک لحظه در زمان نشان میدهند، بلکه شما باید یک روند طولانی مدت را نشان دهید.
به این شکل اطمینان حاصل میشود که رتبهبندی سئو و عملکرد کلی آن در یک افق زمانی طولانیتر روند مثبتی دارد.
به طور مثال اگر کسبوکاری که برای آن کار میکنید فصلی است، مطمئن شوید که نتایج آن را با نتایج همان ماه در سال قبل مقایسه میکنید.
اما اگر مشتری شما فصلی نیست، این امکان را دارید که با ماه قبل مقایسه کنید و همچنین خط روند کلی 6 ماهه خود را به روز کنید.
به این منظور میتوان موقعیتهای متوسط رتبهبندی کلمات کلیدی را از طریق کنسول جستجوی Google پیدا کرد.
مشاهده این موارد به شما کمک میکند تا با کلمات کلیدی خود و آخرین استراتژیهای سئو همگام شوید،
بنابراین میتوانید محتوای خود را با کلمات کلیدی محبوب برای کاربران بهبود بخشید.
همچنین بخوانید : آموزش سرچ کنسول گوگل از صفر تا صد
9.بررسی تبدیلها
آنچه که در هر کسب و کاری مورد توجه است میزان نرخ بازگشت سرمایه (ROI) ماهانه میباشد چرا که ترافیک بدون تبدیل صرفاً یک معیار بیهوده است.
اگرچه بسیاری از اوقات مشاغل کوچک، زمان یا دانش لازم برای تجزیه و تحلیل چگونگی به دست آوردن هر یک از مشتریان جدید خود را ندارند.
اما گزارش کل تبدیلها در هر ماه بهترین مسیری است که بینشی در مورد تعداد مشتریان بالقوه برای کسب و کار شما را ارائه میدهد.
با این گزارش، کسبوکار فوق میتواند در صورت توانایی به بهبود عملکرد خود پرداخته و میزان تبدیلها را گسترش دهد.
همچنین بخوانید : نرخ بازگشت سرمایه یا شاخص ROI چیست
10.بک لینک ها
یک گزارش SEO باید شامل دامنههای ارجاع دهنده یا همان وبسایتهایی که از آنها بکلینک دریافت کردهاید، باشد.
چرا که این دامنهها بینشی را در مورد ارزش و اعتبار وب سایت شما در اختیار گذاشته و بر رتبه بندی آن در نتایج جستجو مؤثر است.
در حقیقت بکلینکها اعلام میکنند که آیا کاربران دیگر نیز آن ارزشی را که به دنبال ایجاد آن هستید، میبینند یا خیر؟
برخی از این بکلینکها میتوانند موجب رشد و بهبود ارزش سایت شده و برخی دیگر ممکن است موجب نزول این اعتبار شوند.
با کمک ابزارهایی مانند Ahrefs این امکان در اختیار شما خواهد بود تا پیوندهایی را که به اعتبار دامنه سایت شما کمک نمیکنند، فیلتر کنید.
به این ترتیب در گزارش سئو خود میتوانید پیوندهای دنبالشده را به راحتی در یک فایل اکسل وارد کنید.
این روند به صاحبان آن تجارت کمک میکند تا در آینده در صورت لزوم بتوانند خیلی سریع بکلینکها را مورد آنالیز قرار داده و در صورت عدم دریافت نتیجه آنها را حذف کنند.
از سوی دیگر در مورد پیوندهای جدید از دامنههای برتر، پیوندهای گم شده و هر دامنهای که رد کردهاید، گزارش دهید.
گنجاندن بکلینکها در گزارش seo شما نه تنها تصویر بزرگتری از بهینه سازی سایت ایجاد میکند، بلکه به آنها بینشی از حضور ارگانیک آنها در سایر نقاط وب نیز میدهد.
همچنین بخوانید : ابزارهای سئو رایگان کدامند
سوالات پرتکرار گزارش سئو (SEO Report)
برای سئو و بهینه سازی سایت، نیازمند انجام یک سری موارد هستید و کارفرما از شما انتظار دریافت نتیجه است، برای نشان دادن عملکرد خود نیازمند یک گزارش هستید که نحوه عملکرد شمارا در 2 الی 3 صفحه توضیح دهد و کاربرد این گزارش نیز مشخص کردن عملکرد شماست.
تکنیکهای نگارش گزارش سئو در 10 مرحله خلاصه میشود که برخی از این تکنیکها مانند مرور کلی عملکرد، مشخص کردن وظایف سئو شما، نمایش ترافیک ارگانیک وب سایت، میزان نمایش سایت در پلتفرمها و غیره است که در این مقاله به طور کامل درباره هریک توضیحات ویژهای قرار دادهایم.