یک مهارت کلیدی در حرفه دیجیتال


اگر شما از آن دسته افرادی هستید که جوان هستید و به تازگی وارد یک محیط کار دیجیتال شده اید، برای ارتقای شغلی باید مسائل مختلفی را در نظر بگیرید. در واقع، بسیاری از افرادی که وارد یک فضای کسب و کار جدید می شوند، ممکن است چندان موفق نباشند، اما دلیل آن چیست؟ دلیلش این است که در این موارد نکات مهم و ضروری وجود دارد که رعایت نمی کنند. به خصوص اگر در یک شرکت بزرگ و فعال کار می کنید. در این مقاله به برخی از مهم ترین نکاتی که باید در طول حرفه خود رعایت کنید، می پردازیم.

مهارت های شغلی مورد نیاز

اگر به تازگی شغلی پیدا کرده اید و از همان ابتدا به ارتقای جایگاه خود فکر می کنید، قطعا باید از همان ابتدا برنامه ریزی کنید. شاید در محیط کاری خود افرادی را مشاهده کنید که خیلی زود ترفیع کسب می کنند و اگر حقیقت را نادیده نگیریم به رشد شرکت کمک زیادی می کنند. اما آیا اینها که خونشان از شما رنگین تر است که چنین اتفاقی برایشان بیفتد؟ قطعا نه. چنین افرادی از ابتدا متخصصان باتجربه ای نیستند و به مرور زمان توانسته اند مهارت های خود را ارتقا دهند. هر شغلی چالش هایی دارد که اگر بتوانید آنها را حل کنید، تجربه شما افزایش می یابد.

با زمان بیشتر، توانایی شما برای حل چالش ها و مشکلات مختلف افزایش می یابد. باید در این فرآیندها مهارت داشته باشید تا خسته و فرسوده نشوید! اگر از منظر دیگری به آن نگاه کنید، متوجه می شوید که بسیاری از افراد پس از مدتی دچار فرسودگی شغلی می شوند. هر چه زمان بیشتر می گذرد، علائم شدیدتر می شوند. اگر می خواهید از چنین مشکلاتی جلوگیری کنید، باید مهارت های خود را بهبود بخشید.

مشکل دیگری که در هر کسب و کاری وجود دارد این است که خواسته یا ناخواسته حسابرسی می شوید. در هر شرکتی یک شاخص عملکرد کلیدی وجود دارد! البته ممکن است در برخی از کسب و کارها چنین شاخصی وجود نداشته باشد، اما مدیران هر بخش، خود شما را تحلیل می کنند. در واقع، برای تحلیل شما، شاخص هایی را در نظر می گیرند که هر چه شما موفق تر باشید، موفق تر هستید. در چنین شرایطی ممکن است در محل کار ارتقا پیدا کنید و به نتایج بسیار خوبی برسید.

البته، مهارت هایی که باید یاد بگیرید ممکن است در طول زمان تغییر کند! مهارت های هر فرد در محیط کار به دو دسته مهارت های فردی و اجتماعی تقسیم می شود. مهارت‌های فردی مهارت‌هایی هستند که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، اما برای اینکه بتوانیم با محیط بهتر ارتباط برقرار کنیم، مهارت‌های اجتماعی اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. پس باید مراقب ارتقای مهارت های خود باشید. اما قبل از اینکه بخواهید مهارت های جدیدی بیاموزید، مهارت های مهمی وجود دارد که باید آنها را در خود تقویت کنید. در ادامه این مقاله به 4 مورد از این مهارت‌ها می‌پردازیم که در صورت داشتن آن‌ها، شما را به فرد موفق‌تری در محیط کاری تبدیل می‌کند:

  • اشتیاق به یادگیری

یکی از مهم ترین مهارت ها در هر موقعیت شغلی، تمایل به یادگیری است. مهم نیست چه شغلی دارید! در هر صورت، چیزهایی برای یادگیری وجود دارد. گاهی یادگیری یکی از چالش هایی است که بسیاری از افراد در محیط کار با آن مواجه هستند. شاید باورش سخت باشد، اما افرادی هستند که اصلاً علاقه ای به یادگیری چیزی ندارند. یادگیری چیزهای جدید برای چنین افرادی بسیار دشوار است. مخصوصاً اگر به این موارد علاقه نداشته باشند و یادگیری آنها چالش بزرگی برای آنها خواهد بود. پس به یاد داشته باشید که اولین چیز این است که مایل به یادگیری چیزهای جدید باشید.

البته حوزه کاری شما هم تاثیر زیادی در تمایل شما به یادگیری دارد! گاهی اوقات افراد علاقه زیادی به یادگیری چیزهای مختلف دارند، اما وقتی می خواهند در مورد کار خود یاد بگیرند، آن را سخت و کسل کننده می دانند. در چنین شرایطی باید به فکر محل کار خود باشید! گاهی اوقات شغلی که دارید با علایق و معیارهای شما مطابقت ندارد و بنابراین یادگیری چیزهای مختلف برای شما سخت است. البته گاهی باید یاد گرفت! در هر شغلی چیزهایی هست که به شما علاقه مند است و البته چیزهایی هم هست که جالب نیست. در چنین شرایطی باید همه چیزها را با هم یاد بگیرید تا بتوانید در این گروه ضربت ادامه دهید.

  • مهارت های ارتباطی قوی

حتما متوجه شده اید که استفاده از اهرم ارتباطی در محیط کار چقدر می تواند موثر باشد. در واقع ارتباطات یکی از مسائلی است که باعث موفقیت شغلی بیشتر افراد مختلف می شود. به طور کلی افرادی که مهارت های ارتباطی بهتری دارند موفق تر هستند. هر چه بیشتر از کاری که انجام می دهید لذت ببرید، راحت تر می توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. البته فراموش نکنید که ارتباطات شما باید در حوزه کاری باشد تا مشکلی برای شما ایجاد نشود. ارتباط مهارتی است که با کمی تمرین می توانید آن را ارتقا دهید! این واقعاً یک مهارت اکتسابی نیست که نتوانید آن را تغییر دهید. اما شما به راحتی می توانید آن را تغییر دهید و بهبود دهید.

افرادی که در برقراری ارتباط مهارت دارند بهتر می توانند خود و دیگران را توسعه دهند. علاوه بر این، چنین افرادی کمک زیادی به رشد آن برند یا سازمان می کنند و به همین دلیل مدیران و افراد ارشد شرکت به وجود آنها علاقه زیادی دارند. چنین افرادی احتمال ترفیع و موفقیت بیشتری دارند. اگر در تیمی هستید که نیاز به ارتباطات زیادی دارد، قطعا باید این مهارت را در خود تقویت کنید. زیرا ارتباط در چنین شرایطی می تواند برای شما و تیمی که در آن قرار دارید، سود زیادی داشته باشد. جالب است بدانید امروزه ارتباطات به عنوان یک عنصر مهم در اقتصاد مطرح است و این نشان می دهد که چقدر برای هر فرد و گروهی اهمیت دارد.

  • امکان استفاده از ارتباطات جدید

در قسمت قبل در مورد ارتباطات صحبت کردیم، اما موضوع دیگری که در موقعیت های کاری مختلف باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از ارتباطات جدید است. اگر امروز در شرکت های مدرن کار می کنید، متوجه خواهید شد که در چنین شرکت هایی ابزارهای مختلفی وجود دارد که بسیاری از آنها جدید هستند. برخی از این ابزارها برای ارتباط هستند و می توانند عامل بسیار خوبی در تعامل با دیگران باشند. برقراری تعامل در محیط کار موضوعی بسیار مهم و ارزشمند است و در صورت عدم توجه به آن با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. بنابراین اگر بتوانید موفق باشید، باید بتوانید از ابزارهای ارتباطی جدید استفاده کنید.

به عنوان مثال، در گذشته از یک نامه یا تلفن برای ارسال پیام به اتاق استفاده می شد. حالا اگه میخوای فایلی رو انتقال بدی مشکلات زیادی داشت. اما در حال حاضر ابزارهای مختلفی مانند نرم افزار کامپیوتری وجود دارد که می تواند ده ها گیگابایت داده را در کسری از ثانیه در کمتر از چند دقیقه انتقال دهد. اگرچه هیچ یک از مشکلات گذشته وجود ندارد و می توانید این کارها را به راحتی و بدون هیچ مشکلی انجام دهید. بنابراین اگر در یک سازمان یا کسب و کار مشغول به کار هستید، باید علاوه بر مهارت های ارتباطی با ابزارهای آن نیز آشنا باشید تا بتوانید تمامی کارها را به راحتی انجام دهید. ندانستن ابزارها به معنای کند کردن کار است و این چیزی است که مدیران ارشد شما دوست ندارند.

آیا تا به حال در مورد خودآگاهی چیزی شنیده اید؟ خودآگاهی مهارتی است که به شما امکان می دهد افکار، احساسات و اعمال خود را کنترل و مدیریت کنید. مسائل مختلفی در خودآگاهی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا با آنها آشنا شوید. از مهم ترین موضوعاتی که در این امر از اهمیت بالایی برخوردار است، می توان به هوش هیجانی، تا حدود خودشناسی و پذیرش دیدگاه های جدید اشاره کرد. البته مسائل دیگری نیز در این مورد مهم هستند و تاثیر زیادی دارند که باید بررسی کنید. امروزه تفکر به شیوه جدید کمک زیادی به رشد سازمان ها می کند! اگر دقت کنید، معمولا سازمان های جدید و خصوصی موفق تر از سازمان های قدیمی و معمولا دولتی هستند. این سوال به دلیل خودآگاهی فیلتر بهتری برای پذیرش افراد و همچنین برای تفکر جدید است.

زمانی که مسئولیتی مانند اداره بخشی از کسب و کار را به عهده گرفته اید، خودآگاهی اهمیت دو چندان می یابد. زیرا در چنین شرایطی نه تنها باید خودتان را مدیریت کنید، بلکه باید یک تیم را نیز مدیریت کنید. چالش های مختلفی در بین افراد این تیم وجود دارد که باید آنها را کنترل کنید. در واقع مشکلات اداره یک دپارتمان زیاد است و اگر شناخت کاملی از خود و تیم نداشته باشید نمی توانید آن را به بهترین شکل ممکن مدیریت و کنترل کنید. شما باید به این مهارت توجه کامل داشته باشید.

نتیجه

اگر به تازگی کار در یک محیط کاری را شروع کرده اید و یا به تازگی محیط کاری قبلی را ترک کرده اید، یک سوال مهم به ذهن شما خطور می کند! یعنی چه مهارت هایی وجود دارد که می تواند به موفقیت شما در محیط جدید و یادگیری از محیط قبلی کمک کند؟ در این مقاله سعی کرده ایم به ۴ مهارت مهم در مشاغل دیجیتال بپردازیم. اگر سوالی دارید می توانید از طریق قسمت نظرات بپرسید تا به طور کامل شما را راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید