(15 ابزار رایگان سئو) برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ | میثم نصرتی


اگر می خواهید در بازی دیجیتال مارکتینگ موفق شوید باید ابزارهای سئو را به خوبی بشناسید. البته این بدان معنی نیست که شما بدون ابزارها نمی‌توانید به موفقیت برسید، اما استفاده از این ابزارها شما را در مسیر رسیدن به موفقیت بسیار کمک خواهد کرد. هر چند بسیاری از ابزارهای مفید، پولی هستند اما ابزارهای قدرتمند متعددی وجود دارند که به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارند و می‌توانید به سادگی از آنها کمک بگیرید. بدون توضیح اضافه به سراغ معرفی تک تک آنها برویم.

1. Google Analytics

یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحلیل که به صورت رایگان و توسط گوگل در اختیار وبمسترها قرار دارد، گوگل انالیتیکس است که قابلیت‌های متعددی را از روش‌های زیر در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • جمع آوری داده‌های وب و app به صورت استاندارد
  • استفاده از داده های مبتنی بر رویداد به جای داده‌های session
  • اضافه کردن کنترل‌های حریم خصوصی
  • ارائه قابلیت‌های پیش بینی
  • ادغام مستقیم با سایر پلتفرم ها

اگر هنوز در این پلتفرم اکانتی ندارید، همین الان ثبت نام در این سایت را تکمیل کنید و سپس به سراغ خواندن ادامه مقاله بیایید!

این وبسایت یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که هر سئو کاری به آن نیاز دارد. خود من نیز در موارد بسیاری از آن کمک می‌گیرم. هر چند نسخه رایگان آن محدودیت‌های زیادی دارد، اما همچنان کار راه انداز است. البته اگر تعداد پروژه‌های زیادی دارید، حتما توصیه می‌کنم که اشتراک آن را به هر شکل ممکن دریافت کنید. اما با کمک این وبسایت چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید:

  • کلمات کلیدی غیر رقابتی و پربازدید را پیدا کنید
  • ایده‌های محتوایی را دریافت کنید که رتبه بندی و اشتراک گذاری آنها ثابت شده است
  • داده‌های بک لینک سایت خودتان و سایت‌های رقبای خود را کشف کنید
  • رقبای خود را آنالیز کنید و تلاش های سئو آنها را مهندسی معکوس کنید

3. Google PageSpeed Insights

بارها در زمینه سئو داخلی اشاره کردیم که سرعت یکی از مهمترین فاکتورها برای گوگل است و شما باید تمام تلاش خود را برای افزایش سرعت سایت‌تان انجام دهید. با توجه به این تفاسیر، لازم است که حتما از یک ابزار قوی و مناسب برای تحلیل و سنجش سرعت سایت‌تان استفاده کنید.

پس از وارد کردن URL خود در کادر، این ابزار اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • ارزیابی Core Web Vitals
  • مسائل مربوط به عملکرد
  • در دسترس بود
  • فرصت‌ها
  • امتیاز سئو

4. SimilarWeb

SimilarWeb یک ابزار رایگان سئو است که به شما کمک می‌کند تا بدانید ترافیکی که به سمت وبسایت شما یا حتی رقبای شما وارد می‌شود از چه منبعی است. به کمک این ابزار متوجه خواهید شد که برای مثال رقبای شما از کدام شبکه‌های اجتماعی بیشترین ترافیک را دریافت می‌کنند و یا حتی وبسایت خودتان از چه منابعی باید ترافیک بیشتری از جذب کند که تا کنون به آن توجه کافی را نداشته اید. علاوه بر موارد فوق، شما دسترسی به تاریخچه ترافیک یک سایت، علاقه‌مندی کاربران به محتوای خاص و همچنین سرنخ برای یافتن بهترین کلمات کلیدی را خواهید داشت.

5. SEO SiteCheckup

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که فکر می‌کنید سئو سایت بسیار پیچیده و دشوار است باید بگویم که این موضوع در ابتدای مسیر تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای طبیعی است. اما نکته‌ی اصلی این است که اگر شما از ابزارهای رایگان و قدرتمند سئو کمک بگیرید، هرگز با مشکل مواجه نخواهید شد.یکی دیگر از این ابزارها SEO SiteCheckup است که خدمات زیر را به شما ارائه می‌دهد:

  • تجزیه و تحلیل سئو
  • نظارت بر سئو
  • نظارت بر رقبا
  • گزارش

پس از این که آدرس سایت خود را وارد کنید، این ابزار به شما اطلاعات مفیدی را می‌دهد که به شدت می‌تواند برای سئو سایت شما مفید باشد. اگر امتیاز بالایی را از این سایت گرفتید که تبریک به شما، واقعا همه مراحل سئو را خوب پیش رفته‌اید، اما اگر اخطاری هم دریافت کردید اصلا نگران نباشید! این سایت به شما راهکار رفع هر مشکل را هم می‌دهد که به سادگی بتوانید از آنها عبور کنید.

6. Google Search Console

یکی از ضروری‌ترین ابزارهای سئو، گوگل کنسول است که شما حتما باید از آن استفاده کنید و مرتب آن را بررسی کنید و از آمار و هشدارهای آن برای بهبود سئو وبسایت تان بهره ببرید. اگر تا به حال به سراغ این ابزار نرفته‌اید باید بگویم که همین الان هم دیر است! پس وقت را تلف نکنید و سریع به سراغ راه اندازی آن بروید. اما این ابزار چه اطلاعاتی را به شما می‌دهد که باید از آن استفاده کنید:

  • تجزیه و تحلیل جستجو
  • بک لینک‌های سایت شما
  • لینک‌های داخلی
  • قابلیت استفاده از موبایل
  • و…

حتی شما می‌توانید به کمک این ابزار بین آمارهای جستجو بگردید و ببینید که یک کلمه کلیدی خاص چقدر جستجو و چه میزان کلیک داشته است.

7. SpyFu

یک ضرب المثل غیر فارسی وجود دارد که می‌گوید “به دوستان خود نزدیک باشید اما با دشمنان‌تان نزدیک تر”! این عبارت در مورد سئو نیز صحت دارد. اگر شما قصد دارید که در گردونه رقابت با همکاران و رقبای‌تان پیروز میدان باشید باید دائم رفتار و حرکات آنها را به لحاظ سئویی بررسی کنید. این کار به کمک ابزار SpyFu به سادگی امکان پذیر است. به محض وارد کردن سایت رقیب خود در کادر جستجو این ابزار، اطلاعات زیر را دریافت خواهید کرد:

  • کلمات کلیدی مشترک
  • کلمات کلیدی برتر
  • صفحات برتر
  • تاریخچه تبلیغات گوگل

به فرض که شما اطلاعات رقیب خود را به دست آوردید، این داده‌ها چه کمکی به شما خواهد کرد؟ با کمک این ابزار می‌توانید:

  • کلمات کلیدی جدیدی را برای گرفتن رتبه بندی در گوگل کشف کنید.
  • ببینید که برای یک سری کلمات و یا عبارات خاص چه کسی موفق‌تر عمل کرده؛ شما یا رقبای شما.
  • با چند نفر از رقبای برتر خود شروع کنید و سپس از آنجا ادامه دهید. وقتی نوبت به رتبه‌بندی وب‌سایت‌تان می‌رسد، خواهید فهمید که بزرگترین تهدیدات شما چه کسانی هستند.

8. AnswerThePublic

گاهی اوقات در هنگام انتخاب کلمه کلیدی، ممکن است نظر ما با چیزی که مخاطبان ما در گوگل جستجو می‌کنند یکسان نباشد. از همین رو نیاز است تا از وبسایت‌هایی کمک بگیریم که داده‌ها و جستجوهای گوگل را کامل بررسی کرده‌اند و اکنون به ما بهترین جواب را می‌دهند. بیاید به کمک این ابزار رایگان سئو یک جستجو برای کلمه کلیدی “SEO” داشته باشیم و ببینیم چه پیشنهاداتی را برای ما خواهد داشت:

در نسخه رایگان از این ابزار یک لیست جامع از سوالات و اصطلاحات مرتبط را دریافت می کنید اما اگر کاربر پریمیوم شوید، حجم جستجو را نیز خواهید دید. می توانید از AnswerThePublic برای یافتن موضوعات مربوط به پست بعدی وبلاگ خود استفاده کنید.

9. Google Trends

Google Trends یک ابزار جستجوی موضوعات پرطرفدار است که توسط گوگل ایجاد شده است. این ابزار رایگان به شما کمک می کند تا موضوعاتی را که در حال حاضر مورد جستجو قرار می گیرند را پیدا کنید و ببینید که چگونه محبوبیت موضوعات خاص در طول زمان تغییر می کند. دو راه عمده برای استفاده از این ابزار وجود دارد. اولین مورد شناسایی موضوعات کاملاً جدید برای نوشتن است (بسیاری از موضوعات موجود در Google Trends چندان رقابتی نیستند) و اگرچه ممکن است در حال حاضر تعداد نسبتاً کمی جستجوی ماهانه داشته باشند اما این رقم می تواند در آینده 10 برابر بیشتر شود. مورد دوم این است که مطمئن شویم آیا موضوعی که قرار است برای آن محتوا تولید کنیم، هنوز ترند هست یا خیر.

آیا می خواهید وب سایت شما تا حد امکان در نتایج جستجوی گوگل چشم نواز به نظر برسد؟ این ابزار رایگان صفحه نتایج گوگل را شبیه سازی می کند و پیش بینی می‌کند که صفحه شما چگونه به نظر خواهد رسید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که عنوان صفحه، URL و توضیحات متا خود را وارد کنید تا نتیجه را مشاهده کنید. گرچه این ابزار بسیار مفید است و شما می‌توانید عناوین و متاهای مختلف را روی آن تست کنید، توصیه من این است که زمان زیادی را صرف انجام این کار نکنید و وسواسی نباشید.

11. Yoast SEO

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید و می‌خواهید سئو سایت خود را به طور کامل بررسی کنید بهتر است از یواست سئو استفاده کنید. به جرات می‌توان این افزونه را قدرتمندترین ابزار سئو در دنیای وردپرس دانست اما تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که گاهی اوقات این افزونه باعث Over optimization می‌شود که همین بهینه سازی بیش از حد نیز می‌تواند باعث آسیب دیدن سئو داخلی سایت شما شود. بنابراین حتما مقاله سئو داخلی را که قسمت بلاگ سایت وجود دارد را مطالعه کنید تا با ترکیب آن دانش و این افزون بتوانید بهترین نتیجه را بدست بیاورید.

نتیجه گیری

سئو فرایند چندان پیچیده‌ای ندارد و تنها لازم است تا از ابزارهای سئو که عمدتا رایگان هم هستند به درستی استفاده کنید تا بتوانید راحتتر و سریعتر به نتیجه دلخواه برسید. علاوه بر کمک گرفتن از ابزارها لازم تا دانش خود را نیز به روز نگه دارید. با دنبال کردن بخش بلاگ ما می‌توانید به روزترین اطلاعات سئو را کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید