bounce rate در سئو چیست و چطور آن را بهبود دهیم؟


bounce rate یا نرخ پرش قطعاً یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو محسوب میشه.

توی این آموزش سئو به شما میگم که باوجود حرف هایی که در رابطه با نادیده گرفتن گوگل در مورد نرخ پرش گفته میشه، چه مواقعی این موضوع نمی تونه فاکتور محسوب بشه و چه موقع می تونه توی سئو سایت معجزه کنه.

موضوع مهم دیگه ای که توی این مقاله بهش پرداخته میشه، بهبود نرخ پرش سایته که با 8 راهکار فوق العاده می تونید بانس ریت سایتتون رو به حد ایده آل برسونید.

bounce rate ایده آل

طبق تحقیقات انجام شده در وب سایت ها، ایده آل ترین بانس ریت بین 30 تا 50 درصده. اگه نرخ پرش سایتی بین این بازه عددی باشه، یعنی اون سایت تونسته کاربرهاش رو توی سایتش نگه داره.

طبیعیه هرچقدر تعداد کاربرها بیشتر باشه، bounce rate بالاتر میره.

چه زمانی بانس ریت بالا تأثیری در رتبه بندی گوگل ندارد؟

اینکه چه زمانی نرخ پرش برای رتبه بندی گوگل فاکتور محسوب نمیشه به کاربرد اون سایت بستگی داره.

برای مثال وقتی کسی دنبال قیمت طلا و ارز باشه، با سرچ «قیمت طلا» یا «قیمت دلار»، سایت رو باز می کنه و به محض اینکه به جواب رسید بلافاصله از سایت خارج میشه.

یا کاربر با سرچ «پایتخت سوئد» وارد سایت مورد نظر میشه و با دیدن کلمه مورد نظر سریعاً سایت رو میبنده.

توی چنین سرچ هایی چون نیاز کاربر سریع رفع میشه، یعنی جنس نیاز کاربر به شکلیه که راحت و سریع قابل رفع شدنه، باید جواب سریع بهش داده بشه.

درنتیجه در این مواقع بالا بودن بانس ریت هیچ تأثیری روی رتبه بندی گوگل نداره و به عنوان فاکتور برای رسیدن به رتبه یک گوگل در نظر گرفته نمیشه.

از کجا بفهمیم که bounce rate در سایت ما فاکتوری برای رتبه بندی گوگل محسوب نمی شود؟

برای اینکه بدونیم رتبه بندی سایت ما به بانس ریت بستگی داره یا نه، باید بدونیم که آیا کاربر بعد از اینکه وارد سایت ما شد، بک میزنه و وارد سایت دیگه ای میشه یا نه؟ این اتفاق یعنی هنوز نیاز کاربر برطرف نشده.

التبه استثنا هم وجود داره. مثلاً در بعضی موارد ممکنه کاربر وارد سایت اول بشه و تماس بگیره و یا قیمت در بیاره و بعد از سایت اول خارج بشه و وارد لینک دوم بشه و این کار رو تکرار کنه.

اما به صورت کلی در مواردی که کاربر بعد از رفع نیاز از مرورگر خارج بشه و یا سرچ متفاوتی انجام بده، bounce rate فاکتور محسوب نمیشه و تأثیری توی رتبه بندی نداره.

در این صورت گوگل این وایب رو دریافت می کنه که کاربر به جوابش رسیده.

اما اگر کاربر وارد سایتی بشه و سریع خارج بشه و سایت دیگه ای رو باز کنه – به دلایلی که در ادامه بهتون خواهم گفت – بانس ریت تأثیر منفی داره و رتبه سایت رو پایین میاره.

8 راهکار برای کاهش bounce rate

رعایت کردن جزء به جزء این هشت آیتم، bounce rate رو پایین میاره و می تونید با پایین ترین نرخ پرش، به راحتی به رتبه یک گوگل برسید.

پس ادامه این مقاله رو از دست ندید و همچنان همراه من باشید…

    1- دلیل خروج سریع کاربر و افزایش bounce rate

در نظر داشته باشید که با هر تلاشی برای سایتتون، با بالا بودن بانس ریت نمی تونید رتبه یک گوگل باشید و این مهم ترین ویژگی بانس ریته.

معمولاً هاست سایت در تایم هایی از روز down میشه و یا سرعت سایت پایین میاد و دیر لود میشه.

فرض کنید با سئو سایت و کارهایی از قبیل آپدیت محتوا، خرید رپورتاژ آگهی، اضافه کردن مقاله، لینک سازی و ترفندهای دیگه، سایت رو به رتبه یک می رسونید.

ولی پنجاه درصد از کسانی که وارد سایت شما میشن به خاطر سرعت لود پایین، به سرعت خارج میشن.

این آمار نسبت به آمار رقبای شما، آمار بدتری محسوب میشه و درصد بالاتری از کاربرها از سایت شما نسبت به سایت های رقیب خارج میشن.

در این صورت گوگل متوجه میشه که باید فرصت رو به یه سایت دیگه بده تا کاربرش ناراضی نباشه.

فرض کنید کاربر در حین رانندگی آهنگ مورد نظرش رو سرچ میکنه تا بلافاصله براش پخش بشه، وقتی لینک اول لود نمیشه به سرعت بک میزنه و وارد لینک دوم میشه.

اما اگر این موضوع برای کاربر اذیت کننده باشه، دیگه از گوگل برای دانلود آهنگ استفاده نمی کنه و به سمت تلگرام میره. این برای گوگل خوشایند نیست و باید جلوی این اتفاق رو بگیره.

به همین دلیل اگر شما با صرف هزینه هم سایتتون رو به لینک یک برسونید، با تکرار این اتفاق و بالا رفتن نرخ پرش، وایب بدی به گوگل می ده و باعث میشه که دوباره چند رتبه افت کنید.

با تلاش و صرف هزینه، مجدداً به لینک یک باز می گردید اما دوباره کاهش رتبه اتفاق میفته. این مسئله یک لوپ تکراری میشه که هم اذیت کننده ست و هم به شدت هزینه شما رو هدر میده.

در نتیجه دونستن و اجرای این موارد توی سایت بسیار مهمه.

      a) نتیجه CTR مخرب

اولین و مهمترین دلیلی که جدا از مسائل فنی، باعث بالا رفتن bounce rate میشه، سی تی آر مخربه؛ چیزی که در بسیاری موارد نادیده گرفته میشه.

وقتی نگاه ما به ctr (افزایش کلیک به دیده شدن) فقط دریافت بازدید کننده های بیشتر از سایت باشه، با بررسی وب مستر متوجه میشیم که بازدید از سایت فقط روی عباراتی صورت گرفته که کاربر در اون صفحه به نتیجه نمی رسه.

عباراتی غیر مرتبط با محتوا، کاربر رو به سایت می کشونه ولی جوابی برای سرچ کاربر نیست و یا متفاوت از نیاز اونه و این موضوع باعث دریافت وایب بد از کاربر میشه.

نوشتن عنوان برای صفحه بسیار مهمه. هنگام نوشتن عنوان فقط به کلیک کاربر فکر نکنید.

استفاده از کلماتی که باعث تحریک کاربر برای کلیک میشه وقتی خوبه که حتماً توی محتوای اون صفحه به وعده ای که در عنوان داده شده، عمل بشه.

برای پایین آوردن bounce rate، ابتدا وارد وب مستر بشید و صفحه ای که قصد بررسی اون رو دارید پیدا کنید. سپس وارد query بشید و ببینید که اون صفحه با چه پرس و جوهایی رتبه گرفته.

بعد بررسی کنید که آیا محتوای صفحه شما با پرس و جوها منطبق است یا نه. در صورت عدم انطباق، هم عنوانی که آدرس غلط به کاربر داده رو حذف کنید و هم بخش هایی از محتوا که راجع به آن صحبت کردید و فقط باعث کلیک میشه و نیاز کاربر رو برطرف نمی کنه.

این کار باعث میشه علاوه بر پایین اومدن نرخ پرش، CTR شما به صورت واقعی افزایش پیدا کنه.

      b) کاربر احساس می کند که نیازش در سایت شما برآورده نمی شود.

دلیل دیگری که باعث بالا رفتن bounce rate میشه اینه که کاربر فکر میکنه توی این صفحه به جواب مورد نظرش نمی رسه.

نکته اینجاست که این احساس ممکنه واقعی نباشه و دلیلش شروع بد برای محتوای اون صفحه باشه. احتمالاً استارت محتوا خیلی ضعیف و یا خیلی دوره.

به این معنی که به طور مستقیم توی خطوط اول روی دغدغه کاربر تمرکز نشده و نشون داده نشده که قراره به جواب برسه.

به عنوان مثال در مورد یک موضوع خدماتی مثل تعمیر کولر گازی در کرج، کاربر در ابتدای صفحه به دنبال توضیح و علت خرابی و قطعاتی که خراب میشن و یا مطالب مرتبط با تعمیر و خرابی کولرگازی نیست.

توی چنین صفحه ای باید در ابتدای صفحه، تبلیغ کار و اینکه چرا باید با ما تماس بگیرید و بلافاصله شماره تماس باشه چون کاربر دنبال شماره تماس برای رفع مشکلش می گرده، بخصوص اگه لوکال سرچ کرده باشه.

سایر توضیحات مربوط به کوکرگازی و تعمیرات اون و مواردی که سرچ میشه و برای محتوای متنی که مورد قبول گوگل باشه، باید بعد از معرفی خدمات و شماره تماس بیاد.

      c) نیاز کاربر سریع برطرف می شود.

اگر سرچ کاربر به گونه ایه که باید به سرعت به جواب برسه، بالا رفتن bounce rate مشکلی توی رتبه بندی ایجاد نمی کنه. چون از نظر گوگل رسیدن سریع کاربر به جواب در اولویته.

    2- افزایش bounce rate با رعایت نکردن سرچ اینتنت

مورد بعدی برای بهبود بانس ریت اینه که با سرچ اینتنت مطابق باشیم. search Intent نحوه پرزنت مورد تأیید کاربره.

      a) دسته بندی (آرشیو)

به عنوان مثال وقتی کاربر در گوگل «خرید ساعت مردانه» رو سرچ می کنه، دوست داره دسته بندی ساعت رو ببینه که عکس و قیمت و افرودن به سبد خرید داشته باشه.

این الگوی ذهنی کاربر از گذشته باعث شده که این نوع صفحات به این شکل دسته بندی بشن که مورد پسند کاربره.

اما اگه با این سرچ، سایتی باز بشه که مقاله ست – مثلاٌ 20 نکنه که حتماً قبل از خرید ساعت مردانه باید بدانید – کاربر سایت رو میبنده چون سرچ اینتنت روی این سایت، دسته بندیه.

حتی اگر روی مقاله با آپدیت متنی کار بشه و عکس اضافه بشه، به لینک یک نمی رسه و اگر هم برسه منجر به فروش نمیشه که باز جز هدر رفت وقت و هزینه چیزی نداره.

دسته بندی شامل کتگوری های پست ها، محصولات، پرتفولیوها، تگ ها و ویژگی هایی که در سایت تعریف می کنیم.

مثلاً برای سایت کتونی ویژگی کالر تعریف می کنیم با مقدار وایت، ویژگی رنگ سفید که کتونی سفید رو با اون ویژگی سئو می کنیم که فرم ارائه اون به صورت دسته بندیه.

      b) بلاگ پست یا نوشته های سایت

بلاگ پست ها بیشتر جنبه راهنمایی کاربر رو دارن. مثلاً به صورت «راهنمای خرید گل آپارتمانی» یا «چگونه گل آپارتمانی را نگهداری کنیم؟» که حالت سؤالی دارره سرچ میشه.

این نوع سرچ ها از طرف کاربر حتماً باید با بلاگ پست پاسخ داده بشه و به صورت عکس و نوشته در اختیار کاربر قرار بگیره.

      c) محصولات

مورد بعدی که باید در مورد سرچ اینتنت جدی گرفته بشه، محصولات هستش.

مثالی واضحی که میشه زد در مورد عطره. مثلاً وقتی عطر خاصی سرچ میشه با اسم برند و اسم عطر، حتماً باید تک محصول مورد درخواست کاربر نمایش داده بشه.

      d) لندینگ پیج

چهارمین مورد لندیگ پیج یا صفحه فرود کاربره. اینکه سایتی طراحی شده و حالا ترجیح داده بشه صفحه با طراحی سایت بالا بیاد یا خدمات سئو.

در هر صورت موضوع مهم اینه که یک لندینگ پیچ باید طراحی بشه که در بستر اون کاربر راهنمایی بشه که اولین و مهمترین لندینگ پیج هر سایتی هم صفحه اصلی اون سایته.

دیزاین ویژوال یا طراحی دیداری

تجربه ثابت کرده که 91% مخاطبین، محتوای بصری رو به محتوای متنی ترجیح میدن. محتوای بصری شامل عکس و ویدیو میشه که برای کاربر جذاب تر و راحت تره.

وقتی کاربر وارد سایتی بشه و عکسی نبینه، به احتمال زیاد صفحه رو می بنده.

البته بعضی از سایت ها مثل health line که محتواهایی در زمینه پزشکی و سلامتی داره، ممکنه از هیچ عکسی در محتوا استفاده نکنه و همچنان رتبه بالایی داشته باشه، چراکه سایت معتبریه.

اما در مورد سایت های ما، اگر کاربر رو به این شکل پرزنت کنن، به دلیل یکنواختی صفحه و حسی ناخوشایندی که از صفحه می گیره، این احتمال وجود داره که بک بزنه و به سراغ سایت دیگه ای بره.

در نتیجه به خواسته کاربر احترام بذارید و سعی کنید همراه با محتواهایی که توی سایت قرار میدید، با تصاویر مربوط به اون محتوا، روایتش رو شرح بدید.

    3- نمایش نادرست سایت در موبایل

این مورد هم توی بهبود bounce rate خیلی تأثیرگذاره. کسانی که تولید محتوا یا سئو انجام میدن، پای سیستم نشستن و سایت رو با کامپیوتر می بینن.

این در صورتیه که بیشترین بازدید از سایت توسط موبایل صورت می گیره. بنابراین نمایش نادرست سایت توی موبایل میتونه بانس ریت رو تا حد زیادی بالا ببره.

      a) ریسپانسیو بودن سایت

برای اینکه سایت در موبایل هم برای کاربر ریسپانسیو باشه، باید هرازگاهی سایت رو با موبایل چک کنیم و ببینیم که آیا اونجا هم به همون اندازه که پای سیستم می بینیم منظم هست یا نه.

اکثر سایت ها ریسپانسیو هستن اما باید برای شکیل تر شدن و زیباتر ارائه دادن اون به کاربر باید کمی فراتر بریم و مطمئن بشیم که سایت به هم ریختگی نداشته باشه.

      b) سرعت بارگذاری سایت در موبایل

سرعت باز شدن سایت توی موبایل کاربر هم موضوع بسیار مهمیه که به شدت روی بانس ریت تأثیرگذاره.

اگر سایت در این دو مورد عملکرد درستی داشته باشه، اون سایت بازه بزرگی از مخاطبینش رو تیک زده و جذب میکنه.

    4- خوانایی ضعیف سایت و بالا رفتن نرخ پرش

مطلبی که خوانایی ضعیف داشته باشه چشم مخاطب رو اذیت میکنه. این موضوع در برندهای بزرگ بسیار مهمه که در ابتدای کار در انتخاب فونت و رنگ ها، خیلی دقیق هستن.

این موارد باید در حسی که توسط محتوا به مخاطب انتقال داده میشه، در نظر گرفته بشه تا مطالب خوانایی به کاربر ارائه داده بشه.

خوانایی محتوای متنی، بخصوص در صفحاتی که مخاطب وقت میذاره و مطلب رو میخونه، حتماً باید رعایت بشه. از جمله سایت هایی مثل همین سایت که مخاطب ها به قصد مطالعه مطلب وارد میشن.

این موضوع خیلی مهمه که فونت و رنگ متن به گونه ای باشه که چشم مخاطب رو خسته نکنه و با استفاده از عکس، متن از یکنواختی خارج بشه.

به عنوان مثال اگر رنگ متن با رنگ زمینه خیلی به هم نزدیک باشن، خوندن مطلب برای کاربر خسته کننده میشه. در این مواقع باید حتماً رنگ متن و زمینه مخالف هم باشن تا به راحتی قابل خوندن باشه.

گاهی ممکنه کنتراست رنگ ها رعایت شده باشه اما متن خوانایی لازم رو به دلیل تار بودن، ریز بودن فونت، بلند بودن پاراگراف و یا نزدیک بودن خطوط به هم، نداشته باشه. در این صورت هم کاربر به خوندن ادامه نمیده و از سایت خارج میشه.

نکته مهم دیگه علاوه بر قرار دادن تیتر مناسب و عکس مرتبط، شروع محتواست. کاربر مطلب رو از شروع محوا قضاوت می کنه. اگر مطلب، شروع محتوای خوبی نداشته باشه، سایت رو ترک میکنه. برای شروع محتوا حتماً از جملات کوتاه استفاده کنید.

پیشنهاد می کنم تصویر زیر رو سیو کنید که با رعایت این نکات bounce rate رو به حد ایده آل برسونید.

 

    5- سرعت بارگذاری سایت و سلامت سایت

این یکی از ویژگی های مهم سایته که توی نتیجه bounce rate خیلی میتونه مؤثر باشه.

      a) سلامت بارگذاری سایت

اولین موردی که در مورد سلامت بارگذاری سایت به ذهن می رسه، سرعت بارگذاری صفحه ست. اگر در گوگل رتبه دارید، ارور «صفحه در دسترس نیست»، بسیار برای سئوی سایت خطرناکه.

به دلیل استفاده از هاست اشتراکی در ایران، این مشکل زیاد پیش میاد بخصوص اگر سایتی تبلیغ داشته باشه و بازدید کننده بیشتری وارد سایت بشه، این اتفاق برای سایت اصلاً خوب نیست.

به همین دلیل سایت رو مدام چک کنید تا در صورت مواجهه با ارورهایی از این قبیل، قبل از اینکه به سئو سایت آسیب بزنه، بتونید برطرفش کنید.

زمانی که سایت روند خوبی رو طی می کنه، بهتره که از حالت اشتراکی خارج بشه.

      b) فشرده سازی فایل های CSS

      c) فشرده سازی فایل های java script

      d) افزونه کش وب سایت

با اضافه کردن افزونه کش، می تونید هر سه این موارد رو انجام بدید. افزونه های کش عبارتند از:

  • افزونه wp rocet
  • افزونه w3 total cash
  • افزونه light speed
  • افزونه wp fastest cash

این افزونه ها از معروف ترین افزونه های مؤثر در سرعت وب سایت هستن. یادتون نره که همیشه این افزونه ها رو به روز نگه دارید.

    6- شلوغ بودن صفحات سایت و bounce rate بالا

کاربر با ورود به سایتی که شلوغ باشه به سرعت خارج میشه. این شلوغی صفحه لندینگ باعث سردرگمی کاربر میشه و این براش خوشایند نیست.

بیشتر سایت های خبری به این شکل هستن اما اگر قراره سایتی تبلیغ انجام بده باید به خوبی این موضوع رو مدیریت کنه تا منجر به بالا رفتن بانس ریت نشه.

ویژگی های سایت خوب

ابتدای خوب که باعث جذب کاربر میشه.

  • استفاده از لیست مطالب که با استفاده از افزونه table of contant می تونید صفحه رو به صورت لیست بندی در مدل های مختلف طراحی کنید.

لیست بندی درست مطالب باعث میشه مخاطب رو تا قسمتی بخونه و برای خوندن ادامه با توجه به لیست، دوباره به سایت برگرده که این موضوع در سئو سایت خیلی مؤثره.

  • استفاده از تیتر برای جداسازی پاراگراف ها و مانع از طولانی و یکنواخت شدن هر قسمت.
  • استفاده از عکس های متنوع و مرتبط، با رنگ های متنوع و شاد که هر قسمت رو به صورت دیداری هم به کاربر نشون بده و باعث حس خوب به مخاطب میشه.
  • استفاده از حداقل 1800 کلمه برای بلاگ پست که با بیشتر شدن تعداد کلمات، طبیعتاً تعداد عکس ها هم باید افزایش پیدا کنه.

    7- first content قوی عامل مهم کاهش بانس ریت

فرست کانتنت قوی در بهبود bounce rate و گرفتن رتبه یک در گوگل بسیار کمک می کنه.

بانس ریت چندان به صفحات سه و چهار گوگل مربوط نمیشه مگر در محتوای سایت، و بیشتر حالت مقایسه ایه که بین سایت های پر بازدید به وجود میاد و بیشتر در صفحه اول گوگل هستش و سایتی که این موارد رو خوب اجرا کنه می تونه به لینک 1 گوگل برسه.

      a) مطرح کردن سؤال کاربر

مطرح کردن سؤال کاربر در ابتدای محتوا، به نگه داشتن کاربر توی سایت کمک می کنه.

      b) اشاره مستقیم به دغدغه کاربر

در جملات اول مطب حتماً به طور مستقیم به دغدغه کاربر باید اشاره بشه تا مطمئن بشه که وارد سایت درستی شده بک نزنه.

      c) جملات کوتاه

حتماً در ابتدای مطلب از جملات کوتاه استفاده بشه و موارد بالا در یک جمله و نهایت یک خط به کاربر نمایش داده بشه.

    8- محتوای مد نظر کاربر در بالاترین قسمت صفحه برای کاهش bounce rate

قرار دادن محتوایی که کاربر دنبالشه، باید در بالاترین قسمت صفحه قرار داده بشه.

به عنوان مثال وقتی کاربر «خرید آهن» سرچ می کنه، چیزی که میخواد ببینه لیست قیمت آهنه. تمام سایت های لینک های بالا، حتماً در عنوان سئو از قیمت آهن استفاده کردن.

بنابراین حتی اگر کاربر با خرید آهن وارد بشه، باید در بالای صفحه لیست قیمت آهن بهش نمایش داده بشه.

این موضوع باعث میشه با وجود هر مشکل دیگه ای مثل دیزاین و رنگ و طراحی، سایت bounce rate نداشته باشه.

قرار دادن دغدغه اصلی کاربر در بالای صفحه باعث میشه حداقل زمان ماندگاری در سایت رو از مخاطب بگیرید.

بسته به نیاز کاربر موارد زیر باید در ابتدای صفحه قرار بگیره:

      a) عکس و ویدیو

کاربر با سرچ کامپوزیت دندان همراه با ذکر لوکیشن، به دنبال دیدن عکس های قبل و بعد می گرده. با دیدن عکس ها، این فرصت به وجود میاد تا در ادامه کاربر متقاعد بشه که در سایت بمونه و چه بسا خرید انجام بشه.

با سرچ کلمه آموزش، مناسب ترین گزینه برای قرار گرفتن در بالای صفحه، ویدیوی آموزشی مد نظر کاربره.

      b) جدول

اگر کاربر به دنبال خرید و مقایسه قیمت کالا یا خدماتی باشه، جدول قیمت باید اولین چیزی باشه که بهش نمایش داده میشه.

ممکنه همیشه جدول مختص قیمت نباشه و سایزیندی لباس، متراژ پارچه و یا هرچیزی که کاربر سرچ می کنه و با جدول راحت تر ارتباط برقرار می کنه، باید به این صورت بهش نمایش داده بشه.

      c) نمونه کارها

کاربری که در فیلد ساختمان سرچ انجام میده، نمونه کارها باید در بالاترین قسمت صفحه قرار بگیره. کارهایی مثل نمای ساخمان یا انواع مختلف کابینت آشپزخانه در رنگ های مختلف.

      d) پخش کننده موزیک

سایتی که با سرچ انواع موزیک از خواننده های مختلف بالا میاد، باید پخش کننده موزیک رو در بالای صفحه قرار بده. کاربری که در حال رانندگی موزیک سرچ می کنه، نمی تونه اسکرول کنه و پخش کننده رو پیدا کنه.

تمام این موارد باعث میشه مخاطبتون با همون ورود اولیه به سایت، هدفش رو نزدیک ببینه و از سایت خارج نشه.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید