SEO KPI چیست؟ + (12 شاخص کلیدی برای سنجش عملکرد سئو سایت)


یکی از مهمترین مراحل در این راه صد و بهینه سازی وب سایت به معنای داشتن معیارهای مشخص و واضح برای سنجش میزان موفقیت پروژه سئو سایت است که به دلیل وجود عوامل مختلف در سئو، اساسا یافتن شاخص های کلیدی برای سنجش میزان موفقیت فرآیند سئو سایت کار ساده ای نیست و نیاز به تجربه دارد و دقت بالایی دارد.

در این مقاله از سایت Tesmino سعی شده است تا مهم ترین KPI های SEO که می توانید برای بررسی میزان موفقیت یک پروژه سئو در نظر بگیرید را به شما دوستان عزیز Tesmino ارائه دهیم. مفهوم KPI در سئو و مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد سئو سایت تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

KPI در سئو به چه معناست؟ (زمان قدردانی از تیم سئوی سایت است!)

KPI در سئو به مفهوم وجود شاخص های مختلفی اشاره دارد که می توان از آنها برای اندازه گیری میزان موفقیت فرآیند سئوی یک وب سایت استفاده کرد. KPI به عنوان یک خط کش برای بررسی دقیق عملکرد تیم یا متخصص SEO استفاده می شود.

داشتن شاخص های کلیدی سئو مشخص و واضح به تیم سئو کمک می کند تا با شناخت نقاط ضعف و قوت مسیر سئو، نگاهی دقیق به فرآیند بهینه سازی وب سایت داشته باشد و استراتژی های جدید سئوی سایت را برای سایت برنامه ریزی کند. اگر هنوز با مفهوم KPI آشنا نیستید، ابتدا مقاله را توصیه می کنیم KPI چیست؟ برای آشنایی با مفاهیم کلی آن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

مهم ترین KPI ها (شاخص های کلیدی عملکرد) در سئو

با توجه به وجود فاکتورهای مختلف در سئو، می توان از شاخص های عملکرد متفاوتی به عنوان KPIهای سئو استفاده کرد که در ادامه 12 مورد از مهم ترین KPI هایی که حرفه ای ترین متخصصان سئو و بهینه سازی وب سایت امروزی برای سنجش موفقیت یک پروژه مورد استفاده قرار می دهند، می باشد. شناختن

1. رتبه بندی کلمات کلیدی هدف خود را بهبود بخشید

بدون شک یکی از مهم ترین اهداف بهینه سازی سئوی وب سایت کسب موقعیت های بهتر در موتورهای جستجو با ارتقای رتبه است. کلید واژه ها در موتورهای جستجو، یکی از مهم ترین شاخص های کلیدی برای سنجش عملکرد سئو در نظر گرفته می شود.

البته به دلیل آپدیت های ناگهانی الگوریتم های گوگل و عملکرد غیر قابل پیش بینی رقبا نمی توان بازه زمانی خاصی را برای دستیابی به رتبه مطلوب در گوگل تعیین کرد، اما روند افزایش کلمات کلیدی برای سایت یکی از شاخص های کلیدی است که نشان دهنده موفقیت سئو است. پروژه

2. ترافیک ارگانیک را افزایش دهید

ترافیک ارگانیک به میزان ورودی به یک وب سایت از موتورهای جستجو اطلاق می شود، برای دستیابی به میزان ترافیک ارگانیک به یک سایت می توان از ابزارهایی مانند کنسول جستجوی گوگل و گوگل آنالیتیکس استفاده کرد.

در صورتی که فرآیند سئوی وب سایت به درستی اجرا شود، باید در عرض 3 تا 4 ماه مقدار مشخصی از ترافیک موتورهای جستجو به سایت منتقل شود.

3. نرخ ریزش را کاهش دهید

نرخ ترک تحصیل یا ماسه بامبو اشاره به درصد کاربرانی است که پس از ورود به یکی از صفحات سایت، در صورت عدم رعایت نکات مهم در زمینه، سایت را ترک می کنند. تولید محتوا با توجه به نیاز کاربر و عدم استفاده از UX مناسب، نرخ پرش وب سایت افزایش می یابد.

  • ترفندهایی برای کاهش نرخ پرش
  1. تولید محتوای جذاب
  2. استفاده اصلی از لینک های داخلی
  3. تماس برای اقدام در سایت قرار دهید
  4. حجم تبلیغات را کاهش دهید
  5. بررسی میزان رضایت کاربران از محتوای صفحه و…

4. میزان حضور کاربران در سایت (زمان حضور در سایت)

مدت زمان ماندن کاربران ارتباط نزدیکی با نرخ پرش دارد، یعنی. هرچه نرخ پرش کمتر باشد، مدت زمان بیشتری که کاربران در سایت می گذرانند افزایش می یابد. یکی از مهم ترین معیارهای کلیدی برای اندازه گیری اثربخشی سئو، افزایش مدت اقامت کاربران در سایت است.

با طراحی یک وب سایت حرفه ای، ایجاد محتوای متناسب با نیاز کاربر، لینک بیلدینگ اولیه، می توان زمان صرف شده کاربران در سایت را افزایش داد.

5. بهبود نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک یا CTR به معنای میزان کلیک روی عناوین وب سایت شما در موتورهای جستجو به نسبت قابل مشاهده بودن آن توسط کاربران موتورهای جستجو است، در قسمت Performance کنسول جستجو نرخ کلیک هر وب سایت قابل نمایش است.

اگر کارشناسان سئو با اجرای صحیح استراتژی های تولید محتوا و سئو و استفاده از تکنیک هایی برای افزایش نرخ کلیک، عناوین جذابی را برای صفحات مختلف سایت انتخاب کنند، نرخ کلیک یا CTR به سادگی افزایش می یابد.

  • روش هایی برای بهبود نرخ کلیک
  1. از کلمات به یاد ماندنی استفاده کنید
  2. استفاده از اعداد در عنوان
  3. از ایموجی ها در عنوان استفاده کنید
  4. بازی با احساسات خواننده در تیترها
  5. کمک از Rich Snippets

6. سرعت سایت

سرعت سایت می تواند به عنوان یکی از معیارهای کلیدی برای سنجش عملکرد سئوی وب سایت مورد استفاده قرار گیرد، هرچه صفحات مختلف سایت سریعتر بارگذاری شوند و سرعت کاربران کمتر شود، سئوی وب سایت بهتر می شود.

برای تست سرعت سایت خود می توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید، مهمترین ابزارهایی که به شما در مقایسه سرعت سایت قبل و بعد از بهینه سازی سایت کمک می کنند به شرح زیر است:

  1. تست سرعت وب سایت
  2. بینش سرعت صفحه
  3. بررسی سایت
  4. متریکس جی تی

روش های کاربردی برای افزایش سرعت سایت

  1. استفاده از تصاویر کوچک
  2. با CDN سرعت را افزایش دهید
  3. کاهش تعداد ریدایرکت ها
  4. بهینه سازی کدهای قالب سایت

7. ضریب تبدیل

بدون شک یکی از مهم ترین اهداف تجاری راه اندازی وب سایت تبدیل کاربران به مشتریان پولساز و در نهایت کسب سود است. اندازه گیری نرخ تبدیل کاربران به خریداران یکی از با ارزش ترین KPI هایی است که می توان برای آن استفاده کرد. موفقیت یک پروژه سئو را بررسی کنید.

اگر محصولات و خدمات ارائه شده در یک وب سایت ارزشمند و با کیفیت باشند و از تکنیک های بازاریابی محتوا برای تبدیل کاربران به خریدار استفاده شود، فرصت افزایش نرخ تبدیل افزایش می یابد.

البته به یاد داشته باشید که این شاخص شامل سایت هایی نمی شود که هیچ محصول یا خدماتی برای ارائه ندارند و تنها دارای برندسازی یا تولید محتوا بدون ارائه محصولات و خدمات هستند.

8. تعداد صفحات بازدید شده در هر جلسه “صفحه/جلسه”.

در دنیای وب به هر کاربری که وارد وب سایت می شود جلسه می گویند، تعداد صفحات بازدید شده توسط کاربران در هر جلسه یکی از شاخص های کلیدی عملکرد در سئو است.
با افزایش تعداد صفحات بازدید شده توسط کاربران در هر جلسه به مرور زمان، نشان دهنده موفقیت تیم سئو سایت در فرآیند بهینه سازی وب سایت و تولید محتوا است.

9. ترافیک توصیه شده

امروزه متخصصان سئو از دیگر پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی برای سئوی وب سایت در راه بهینه سازی وب سایت کمک می گیرند، میزان ترافیکی که از سایر شبکه های اجتماعی به یک وب سایت هدایت می شود نیز یکی از KPI های سئو است که می توان از آن برای اندازه گیری استفاده شده استفاده کرد. پروژه سئو.

  • روش های دریافت ترافیک ارجاع برای سئو
  1. فعالیت در شبکه های اجتماعی
  2. اتصال گسترده بین پلت فرمی
  3. حضور در حساب های رسانه های اجتماعی رقبا و…

10. کاهش تعداد خطاها در کنسول جستجو

کنسول جستجو به عنوان عصا متخصصان حرفه ای سئو شناخته می شود. کاهش تعداد خطاها در قسمت Search Console Coverage یکی از مهم ترین شاخص های سنجش عملکرد سئو وب سایتی است که بدون شک با هزاران خطا در سرچ کنسول نمی تواند در بین رقبای خود قرار گیرد. بهترین رتبه بندی موتورهای جستجو را دریافت کنید.

11. بازگشت سرمایه (ROI)

در راه سئو و بهینه سازی وب سایت هزینه های مختلفی از جمله صف تولید محتواخرید ارجاع، خرید رپورتاژ آگهی و… بله، پس از گذشت چند ماه از شروع پروژه، در صورتی که سرمایه مصرف شده با جذب مشتری و انجام فروش بازگشته باشد، می توان به موفقیت پروژه پی برد.

البته نرخ بازده سرمایه گذاری در هر کسب و کار بسته به نوع مخاطب هدف متفاوت است و نمی توان استاندارد ثابتی را برای همه کسب و کارها تعیین کرد اما به طور کلی می توان نرخ بازده سرمایه را یکی در نظر گرفت. از مهم ترین KPI ها در سئو.

12. High Bounce Pages “بهترین صفحات پرش”

اصولاً برخی از صفحات وب سایت دارای بالاترین نرخ پرش هستند، هنر و مهارت یک متخصص سئو حرفه ای این است که صفحات پرداخت یا محصولات را که در آن یک کاربر معمولی به مشتری تبدیل شده است به صفحاتی با تبدیل بالا تبدیل کند.

شاخص های کلیدی عملکرد برای اندازه گیری سئوی وب سایت!

برخی از افراد هنگام انتخاب شاخص های کلیدی برای اندازه گیری عملکرد سئو اشتباه می کنند و موارد اشتباه را برای اندازه گیری موفقیت یک پروژه سئو در نظر می گیرند.

رایج ترین KPI های اشتباه برای اندازه گیری یک پروژه سئو معرفی می شوند. پیشنهاد شده برای سنجش موفقیت و اثربخشی یک پروژه سئو، موارد زیر را به عنوان شاخص های کلیدی عملکرد سئو قرار ندهید!

پیوندهای برگشتی

تعداد بالای بک لینک ها در یک وب سایت را نمی توان یکی از شاخص های کلیدی عملکرد سئو دانست، در حالی که بسیاری از افراد بر این باورند که بک لینک بالا در یک وب سایت به معنای موفقیت آن در فرآیند سئو است!

آنچه در مورد بک لینک یک وب سایت مهم است تاثیر آن در رتبه بندی کلمات کلیدی هدف در موتورهای جستجو است و به طور کلی نمی توان گفت که افزایش حجم بک لینک یک وب سایت همیشه به معنای اطمینان از بهترین عملکرد وب سایت در موتورهای جستجو است. راه سئو است!

بهبود رتبه الکسا

وب مسترها می توانند به راحتی رتبه الکسا را ​​با روش های تقلبی تغییر دهند، بنابراین افزایش رتبه الکسا یک وب سایت که به راحتی با پرداخت هزینه ها و تکنیک های دیگر قابل افزایش است، نمی تواند به عنوان یک شاخص کلیدی برای عملکرد سئو یک وب سایت استفاده شود سایت اینترنتی.

حجم فروش

گاهی اوقات فرآیند سئو وب سایت به صورت حرفه ای پیاده سازی شده است و وب سایت برای کلمات کلیدی مورد نظر به صفحه اول رسیده است، اما فروش صورت نمی گیرد.

پس از رسیدن به صفحه اول گوگل، معیارهای مختلفی بر فروش یک محصول یا خدمات در وب سایت تاثیر می گذارد، عواملی مانند ارائه بهترین تجربه کاربری، کیفیت محصول و محبوبیت برند، کلمات استفاده شده در صفحه محصول و …. . فروش کم یا زیاد وب سایت نمی تواند شاخص خوبی برای بررسی عملکرد سئو باشد.

محتوای طولانی تولید کنید

بهتر است این ایده که داشتن مقالات طولانی تر به معنای سئوی بهتر وب سایت شما است را برای همیشه کنار بگذارید و آن را فراموش کنید!

وجود محتوای طولانی به هیچ وجه به عنوان شاخصی از عملکرد موفق وب سایت تلقی نمی شود، زیرا در سئو 2021 مفهوم محتوا کاملاً تغییر کرده است و امروزه متخصصان سئو بر روی ایجاد محتوای مؤثر و پاسخگوی نیازهای کاربر تمرکز می کنند. آنها تاکید می کنند که کوتاه ترین زمان ممکن است.

آخرین کلمه

برای سنجش میزان موفقیت یک پروژه سئو باید به موارد مختلفی توجه کرد تا به نتیجه ای درست برسید. به جرات می توان گفت که معیارهای کلیدی برای سنجش عملکرد سئو برای هر وب سایتی می تواند متفاوت باشد و هر کسب و کاری باید بر اساس نوع کاربران، تحلیل وضعیت رقبا و نوع محصولات و خدمات، وضعیت سئوی سایت شما باشد. .

در این مقاله از سایت Tesmino مهم ترین KPI ها برای سنجش عملکرد سئوی وب سایت ارائه شد، شما به راحتی می توانید با کمک KPI های مختلف ارائه شده در این مقاله، روند سئوی موفق وب سایت خود را تحلیل کنید.

به یاد داشته باشید که همه موارد ذکر شده ممکن است برای کسب و کار شما مفید نباشند و سعی کنید از شاخص های کلیدی عملکرد سئو برای بررسی وضعیت وب سایت خود با توجه به نوع کسب و کار خود در دنیای وب استفاده کنید.

علیرضا بابایی

آینده متعلق به کسانی است که به زیبایی رویاهای خود ایمان دارند.