SERP یا Search Engine Results Pages چیست؟


هنگامی که شما عبارتی را برای یافتن اطلاعات بیشتر حول آن عبارت در موتورهای جستجو وارد می‌کنید، صفحه‌ای از نتایج نزدیک به جستجوی شما به نمایش درمی آید.
این نتایج با عنوان serp یا همان صفحات نتایج موتور جستجو شناخته می‌شوند که در حقیقت پاسخ آن موتور به درخواست جستجوی شما خواهد بود.
هرچند که همیشه این نتایج برگرفته از نتایج جستجوی ارگانیک نبوده و گاهی در میان آن نتایج Google Ads پولی، نمودارهای اطلاعاتی، عکس و نتایج ویدئویی نیز وجود دارد.

به این ترتیب SERP چیزی نیست جز ارسال یک پرسش و دریافت یک جواب از موتور جستجویی مانند گوگل!
نتایج ارگانیک آن معمولاً صفحاتی هستند که توسط الگوریتم‌های گوگل برگزیده و رتبه بندی شده‌اند.
در کنار آن نتایج پولی ناشی از آگهی دهندگانی است که برای یک کلمه کلیدی خاص از طریق ابزارهایی مانند GOOGLE ADS اقدام به انتشار صفحه خود به صورت یک تبلیغ کرده‌اند.
در هر حال آنچه که مهم است قرار گیری صفحات وب سایت شما در میان رتبه‌های برتر این صفحات نتایج موتور جستجو است.

تصور کنید که شما صفحه‌ای را با مضمون ” آموزش سئو” منتشر کرده و بهترین تلاش خود را برای بهینه سازی و سئو صفحه انجام داده‌اید.
اما اگر این صفحه به هر دلیلی نتواند جز نتایج SERP قرار بگیرید، عملاً حجم عظیمی از ترافیک وب سایت خود را از دست خواهید داد.
این روند برای رتبه اول و دوم GOOGLE نیز صدق می‌کند.
یعنی در اکثر اوقات نتایج قرار گرفته در رتبه اول و دوم نتیجه، کلیک‌های بسیار بیشتری را نسبت به صفحات موجود در رتبه سوم تا دهم دریافت می‌کنند.
به این ترتیب شناخت عملکرد صفحات نتایج جستجو تا حدی حائز اهمیت است که ما تصمیم گرفتیم در این مقاله از وب جوان به این موضوع بپردازیم.

صفحات نتایج موتور جستجو چگونه عمل می کنند؟

همان طور که اشاره شد SERP ها، نتایجی هستند که در هنگام جستجوی آنلاین با استفاده از موتورهای جستجو مانند گوگل به کاربران ارائه می‌شوند.
به این ترتیب کاربر درخواست جستجو خود را وارد می‌کند و بر اساس آن صفحات نتایج موتور جستجو نمایش داده خواهد شد.
اما توجه داشته باشید که این نتایج همیشه منحصر به فرد هستند!
یعنی حتی برای جستجوهای کاملاً مشابه در موتور جستجو با عبارت‌ها و کلمات یکسان، نتایجی متفاوت به نمایش در میاید.

در حقیقت موتورهای جستجو بیش از آن چه که فکرش را بکنید، هوشمندانه عمل می‌کنند.
آن‌ها در بررسی جستجوی یک کاربر، عواملی مانند مکان فیزیکی کاربرد، تاریخچه مرورگر، تنظیمات اجتماعی، تجربه وی و… نتیجه‌ای کاملاً سفارشی شده را ارائه خواهند کرد.
بنابراین شاید در نگاه اول دو نتیجه SERP یکسان به نظر رسیده و حاوی بسیاری از نتایج یکسان باشند، اما اغلب دارای تفاوت‌های ظریفی هستند.

به طور کلی صفحات نتایج موتور جستجو به دلیل آزمایش‌هایی که توسط گوگل، بینگ و سایر ارائه‌دهندگان موتورهای جستجو جهت عرضه تجربه‌ای بهتر و پاسخگو به کاربران خود دائماً در حال تغییرند.
از سوی دیگر باید همراه با فناوری‌های نوظهور و به سرعت در حال توسعه در فضای جستجو حرکت کنند.
به طور مثال موتور جستجو محبوب GOOGLE برای ارائه نتایج ارگانیک خود از الگوریتم‌های پیچیده‌ای که بیش از 200 سیگنال رتبه بندی دارد، بهره می‌برد.

اگرچه الگوریتم‌های گوگل کاملاً محرمانه است، اما آنها چند فاکتور اصلی رتبه بندی را به صورت عمومی تأیید کرده‌اند، از جمله:

  • سیگنال‌های سئوی خارج از صفحه
  • سیگنال‌های سئو درون صفحه
  • سرعت بارگذاری سایت
  • دریافت بک‌لینک و سیگنال‌های اعتماد

پس می‌توان نتیجه گرفت که عملکرد SERP های امروزی از نظر ظاهری و تکنیکی بسیار متفاوت از عملکرد پیشینیان قدیمی خود هستند.

نتایج ارگانیک موتورهای جستجو

صفحات نتایج موتور جستجو معمولاً دو نوع محتوا را نمایش می‌دهند: نتایج ارگانیک و نتایج پولی.
نتایج ارگانیک SERP فهرستی است از صفحاتی که توسط متخصصان سئو بهینه سازی شده تا بتوانند نتایج برتر موتور جستجو را به خود اختصاص دهند.
همچنین یکی دیگر از قابلیت‌های جستجو که در سال 2012 توسط گوگل معرفی شد، نمودار دانش است.
این نمودار به صورت کادری در سمت راست صفحات نتایج موتور جستجو دیده می‌شود که طیف گسترده‌ای از اطلاعات را در حوزه موضوع جستجو شده نمایش می‌دهد.

برای شناخت بیشتر کافی است تا عبارت دکتر حسابی را در گوگل جستجو کنید تا این کادر پر محتوا از اطلاعاتی درباره وی، مانند تاریخ و مکان تولد، قد او، محل تحصیل، کتاب‌ها و نام فرزندانش را مشاهده کنید.
هر یک از این موارد نیز حتی به صفحه نتایج مربوط به خود پیوند داده شده‌اند.
چرا که برخی از SERP ها به طور قابل توجهی نتایج ارگانیک بیشتری نسبت به سایرین نشان می‌دهند، مانند مثال بالا.
در نتیجه با وجود یک نمودار دانش به احتمال زیاد سریع‌تر می‌توان پاسخ خود را پیدا کرده و یا به صفحات دسته بندی شده ارجاع داده شوید.
پس با توجه به نوع جستجو کاربران می‌توان آن‌ها در سه دسته جستجوی اینترنتی قرار داد:

اطلاعاتی (Informational)

در جستجوهای اطلاعاتی کاربران امیدوار هستند که اطلاعاتی را در مورد یک موضوع خاص پیدا کند، مانند دکتر حسابی.
اما قرار دادن تبلیغات یا سایر انواع نتایج پولی در SERP چنین موضوعاتی منطقی نخواهد بود چرا که به احتمال زیاد دارای هدف تجاری بسیار پایینی می‌باشند.
اکثریت قریب به اتفاق جستجوگرانی که از این عبارت جستجو استفاده می‌کنند،
به دنبال خرید چیزی نیستند و به همین دلیل فقط نتایج اطلاعاتی در SERP نمایش داده می‌شود.

همچنین بخوانید : انواع تبلیغات در سال 2022

ناوبری (Navigational)

همان طور که از نام آن پیداست، جستجوی ناوبری در پی پیدا کردن یک آدرس یا وب سایت خاص توسط کاربران است.
به طور مثال شاید شما نام دقیق وب سایت وب جوان را فراموش کرده باشید، اما می‌دانید که این سایت در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند.
بنابراین با یک جستجو شامل کلمات آموزش دیجیتال مارکتینگ به دنبال پیدا کردن صفحات نتایج موتور جستجو شامل وب سایت وب جوان باشید نه صرفاً دریافت اطلاعات.
پس نوع جستجو ناوبری تنها به دنبال پیدا کردن یک وب سایت خاص یا اهداف این چنینی است.

همچنین بخوانید : دیجیتال مارکتینگ چیست و چه ابزارهایی دارد

تراکنشی (Transactional)

در نهایت، جستجوهای تراکنشی داریم که در آنها به احتمال زیاد علاوه بر نتایج ارگانیک، نتایج پولی  نیز در SERP نمایش داده می‌شود.
جستجوهای تراکنشی دارای هدف تجاری بالایی هستند و پرس و جوهای جستجویی که منجر به نمایش صفحات نتایج موتور جستجو با قابلیت یک تراکنش می‌شود،
ممکن است شامل کلمات کلیدی مانند “خرید” و سایر عباراتی باشد که تمایل شدید به خرید را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید : کلمات کلیدی چیست و چگونه تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهیم

نتایج پولی موتورهای جستجو

در مقایسه با نتایج ارگانیک، نتایج پولی آنهایی هستند که برای نمایش آن‌ها در موتور جستجو پولی پرداخت شده است.
در گذشته، نتایج پولی محدود به تبلیغات کوچک و مبتنی بر متن بود که معمولاً در بالا و سمت راست نتایج ارگانیک نمایش داده می‌شدند.
با این حال، امروزه نتایج پولی می‌تواند طیف گسترده‌ای از اشکال را داشته باشد و ده‌ها قالب تبلیغاتی وجود دارد که نیازهای تبلیغ‌کنندگان را برآورده می‌کنند.

به طور مثال می‌توانید عبارت کلیدی محبوب و تجاری را در گوگل سرچ کنید.
نتایجی که در SERP نمایش داده می‌شود عموماً ترکیبی از نتایج ارگانیک در کنار نتایج پولی خواهد بود.
بله این ویژگی ارائه شده در پلتفرم Google Ads است که اجازه می‌دهد اطلاعات محصول خرده فروشان تجارت الکترونیک در کنار سایر نتایج در SERP نمایش داده شود.
بنابراین تبلیغات خرید می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای از اطلاعات، مانند در دسترس بودن محصول، نظرات کاربران، پیشنهادهای ویژه و موارد دیگر باشد.

البته توجه داشته باشید که نقشه و فهرست کسب و کار تنها فهرستی در صفحات نتایج موتور جستجو هستند که به صراحت نتایج پولی نمی‌باشند.
چرا که این نقشه‌ها بر اساس موقعیت مکانی کاربر جستجو کننده و فهرست‌های ویژه‌ای که کسب‌وکارهای محلی،
در بخش رایگان «Google برای کسب‌وکار من» راه‌اندازی کرده‌اند نشان داده می‌شود.
در حقیقت «Google برای کسب‌وکار من» فهرستی رایگان از شرکت‌ها است که می‌تواند به کسب‌وکارهای محلی کوچک‌تر کمک کند تا بر اساس موقعیت جغرافیایی، بازدید خود را از طرف جستجوگران افزایش دهند.

چه چیزی در Search Engine Results Pages دیده می‌شود؟

هنگامی که شما عبارت خاصی را در موتور جستجوی گوگل وارد می‌کنید، فهرستی از وب‌سایت‌های مختلف و مرتبط با عنوان SERP نمایش داده خواهد شد.
هر وب سایت یک بخش مربوط به خود را دارد که شامل عنوان صفحه (برچسب عنوان)، آدرس صفحه و توضیحات متا است.
بله! در این جاست که می‌توان تأثیر توضیحات متا را در بازاریابی و ترغیب کاربران به کلیک کردن مشاهده کرد.
این سه بخش به طور قطع در مورد هر نتیجه موجود است و اگر شما توضیحات متا را مشخص نکرده باشید،
خزنده‌های گوگل به طور خودکار بخشی از متن صفحه را به عنوان توضیحات متا برمی‌گزینند.

اما این همه ماجرا نیست!
گاهی گوگل ویژگی‌های اضافه دیگری را نیز در کنار نتایج ارگانیک به کاربران نشان می‌دهد.
به طور مثال اگر تاریخ انتشار یک صفحه مهم را بدانند، این تاریخ را در کنار توضیحات متا با رنگ متفاوتی می‌بینید.
یا در جستجوی یک نتیجه خاص مثلاً نام دقیق یک وب سایت فروشگاهی، ممکن است برخی صفحات دیگر آن وب سایت مانند صفحه درباره ما، تماس با ما، دسته‌بندی‌ها و.. را نیز نمایش دهد.

از سوی دیگر چنانچه Schema در یک صفحه استفاده شود، Google گاهی اوقات ستاره‌های مرور،
تصاویر و اطلاعات رویداد را اضافه می‌کند که یک نتیجه عادی را به یک “Rich Snippet” تبدیل می‌کند.
همچنین اگر در SERP ، نتایج جستجوی پولی وجود داشته باشد آن را با یک نماد کوچک «آگهی» در گوشه سمت چپ بالای قطعه‌شان علامت‌گذاری خواهد کرد.
پیش‌تر اشاره شد که در مورد برخی از جستجوهای خاص مانند نام دکتر حسابی، کادری با عنوان نمودار دانش نیز ممکن است نمایش داده شود.

در نتیجه به منظور بهینه سازی هر چه بهتر صفحات خود برای صفحات نتایج موتور جستجو باید به بهترین شکل در هر یک از موارد فوق عمل کنید.

سیگنال های رتبه بندی و الگوریتم های جستجو

نتایج ارگانیک SERP همان فهرست‌هایی هستند که توسط موتور جستجو بر اساس تعدادی از عوامل ایندکس شده‌اند.
به طور عمومی نیز این عوامل را به عنوان سیگنال‌های رتبه‌بندی می‌شناسند که معیاری جهت سنجش ارزش صفحات وب سایت شماست.
به عنوان مثال، الگوریتم جستجوی مورد استفاده توسط گوگل دارای صدها فاکتور رتبه‌بندی است، در حالی که هیچ کس خارج از گوگل دقیقاً نمی‌داند آن‌ها چه چیزی هستند یا چقدر بر رتبه‌ها تأثیر گذارند.
در گذشته تعداد لینک‌های خارجی که به یک وب سایت یا صفحه وب خاص ارجاع داده می‌شدند، یک سیگنال رتبه بندی مهم بودند.
هنوز هم تا حدودی این‌طور است!

اگرچه فناوری جستجو با چنان سرعتی در حال پیشرفت است که موجب نیاز به تغییر سیگنال‌های رتبه‌بندی در طول زمان شده است.
بنابراین شاید معیارهای الگوریتم جستجو که در 10 سال گذشته حیاتی بودند، امروزه از اهمیت کمتری برخوردار باشند.
در نتیجه هرگز نمی‌توان لیست دقیقی از موارد سیگنال‌های رتبه بندی و الگوریتم‌های گوگل را اعلام کرد.

پس انجام سئو داخلی، خارجی و تکنیکال به روش‌های سئو کلاه سفید را می‌توان مطمئن‌ترین روش ممکن جهت کشف صفحات وب سایت شما در موتورهای جستجو معرفی کرد.
اگر چه که نتایج جستجوی پولی ممکن است در بالا و پایین صفحه شما ظاهر شود،
اما برای عبارات جستجوی واقعاً رقابتی و با ارزش، گوگل تبلیغات را در انتهای SERP ها نیز قرار می‌دهد

دیدگاهتان را بنویسید